شبکه‌های اجتماعی  ۴۵ بازدید

موفقیت در اینستاگرام برای هر کسی معنای متفاوتی دارد. برای کسب و کارها و مشاغل، می‌تواند به معنای افزایش فروش ماهانه باشد. برای تولیدکنندگان محتوا، می‌تواند افزایش رشد فالوور باشد.

زمانی که اهدافتان از حضور در اینستاگرام و فعالیت در آن را مشخص کردید، می‌توانید روی متریک و KPI خاص اینستاگرام برای رسیدن به نتایج دلخواهتان تمرکز کنید. می‌پرسید چگونه؟ پاسخ شما روش مهندسی معکوس است.

در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا نحوه مهندسی معکوس در استراتژی و بازاریابی اینستاگرام -و دستیابی به اهداف خاص- را به شما آموزش می‌دهیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اولین هدف بازاریابی در اینستاگرام: لایک‌های بیشتر

لایک اینستاگرام
افزایش لایک اینستاگرام

دریافت لایک بیشتر در اینستاگرام برای الگوریتم اینستاگرام بسیار مهم است و همچنین نشان دهنده این است که آیا محتوای شما با جامعه مخاطبین‌تان همخوانی دارد یا خیر. اما چگونه مخاطبان‌مان را به سمت لایک کردن محتوای‌مان سوق دهیم؟

مخاطبان شما پست‌هایی را لایک می‌کنند که بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. میم‌های خنده‌دار، نقل قول‌های الهام بخش، و ریلزهای آموزشی از این دسته پست‌ها هستند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که جلوه‌های بصری قوی را در اولویت قرار دهید. اینستاگرام یک پلتفرم بصری است، بنابراین محتوایی که روی برند طراحی شده است، با زیبایی شناسی خاصی مطابقت دارد (حتی اگر مینیمال باشد)، و خواندن یا دنبال کردن آن آسان است، فورا توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

در نهایت، نقاط عطف مثبت را جشن بگیرید (مانند سالگرد اولین فروش یا مثلا رسیدن به ۱۰ هزار دنبال کننده). بگذارید مخاطبان تشویق کننده شما باشند و با شما جشن بگیرند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام —برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش تولید محتوای گرافیکی با نرم‌افزار پاورپوینت اینستاگرام (آموزش ساخت قالب مخصوص پست و استوری اینستا) — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی هر آنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانیم — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی اپلیکیشن و سایت کانوا Canva برای طراحی پست و استوری — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش کورل ویژه اینستاگرام برای کسانی که می‌خواهند حرفه‌ای باشند — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش مبتدی کورل برای تدوین و میکس ویدیو — برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

دومین هدف بازاریابی در اینستاگرام: کامنت‌های بیشتر

نوشتن کپشن‌های حرفه‌ای و مجذوب کننده می‌تواند بهترین کمک به شما برای تشویق مخاطبان به کامنت گذاشتن زیر پست‌هایتان باشد. همچنین با گنجاندن یک دعوت به اقدام واضح و مشخص یا همان CTA در کپشن خود، مانند یک سوال مستقیم، می توانید تعداد نظراتی را که روی یک پست دریافت می کنید به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

با سؤالاتی که از مخاطبین خود می‌پرسید خلاقیت به خرج دهید؛ از مخاطبان خود مشاوره، نظر و توصیه بخواهید یا یک سؤال مرتبط با محتوای خود از آن ها بپرسید. شما همچنین می توانید جای خود را به عنوان تولید کننده محتوا با مخاطبانتان عوض کنید و از آن‌ها بخواهید که در مورد خودشان به شما بگویند.

این کار به شما کمک می‌کند تا دنبال کننده‌هایتان را بیشتر بشناسید و از اطلاعاتی که بدست می‌آورید برای ایجاد و تولید محتوای بعدی کمک بگیرید. یادتان باشد که هر زمان که تعداد کامنت پست‌های شما افزایش عالی را تجربه کند، نباید پاسخ دادن به آن ها را فراموش کنید.

ناگفته نماند که اجتماعی بودن بخش مهمی از حضور در شبکه‌های اجتماعی است که خب، از اسمش هم معلوم است! شما می‌توانید از طریق اینستاگرام وب و متا بیزینس سوییت هم پاسخ کامنت‌های خود را بدهید.

سومین هدف بازاریابی اینستاگرام: Save بیشتر

Save پست‌های اینستاگرام یک شاخص ارزشمند برای الگوریتم اینستاگرام است، اما احتمال ذخیره کردن برخی پست‌ها توسط مخاطبان بیشتر از بقیه است. معمولاً پست‌هایی که شامل محتوای آموزشی یا طنز مانند دستور العمل‌ها، راهنماها و اینفوگرافیک‌ها اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهند که می‌تواند به حل مشکل کمک کند باشند و همچنین فیلم‌های خنده‌دار احتمال save شدن بالاتری دارند.

نکته جالب اینجاست که لازم نیست همه این محتواها در قالب تصویر یا ویدیو باشد. به اشتراک گذاشتن اطلاعات اضافی در کپشن هم می‌تواند باعث افزایش سیو شود. یادتان باشد که شما باید پست‌هایی را تولید کنید که مخاطبان شما بخواهند و نیاز داشته باشند که بعدا به آنها مراجعه کنند!

چهارمین هدف بازاریابی اینستاگرام: Share بیشتر

share اینستاگرام
اشتراک گذاری پست در اینستاگرام

برای افزایش به اشتراک گذاری پست‌های اینستاگرام‌تان یا همان share، به این فکر کنید که چه محتوایی با مخاطبان شما ارتباط مستقیم برقرار می‌کند و توجه تمام و کمال آن‌ها را جلب و در نتیجه بالا و پایین کردن در فید اینستاگرام را توسط آن‌ها متوقف می‌کند. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، استفاده از محتوایی است که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند و سرگرم می‌شود. مثل میم یا هر محتوای جذاب دیگر! اگر چیزی باعث خنده مخاطبان شما شود، احتمال بیشتری وجود دارد که بخواهند آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. در ساخت میم نیز لزوماً به مدرک دکترا نیاز ندارید!

می‌توانید میم‌هایی را که در زمان پرطرفدار هستند (با اجازه از صاحب اثر)، دوباره پست کنید یا به سرعت متنی را (با استفاده از فونت‌های اینستاگرام) به یک تصویر میم پرطرفدار اضافه کنید.

یکی دیگر از راه‌های عالی برای افزایش تعداد اشتراک‌گذاری‌های پست‌هایتان، امتحان کردن هدیه اینستاگرام است. برای این کار باید مسابقه اینستاگرامی برگزار کنید و به برنده هدیه بدهید.

فرقی نمی‌کند هدایای شما چه باشند، شرایط برنده شدن را لایک، کامنت و اشتراک گذاری پست در استوری‌ها در نظر بگیرید و بعد تنها کاری که باید انجام دهید این است که پا روی پا بگذارید و از اشتراک گذاری پی در پی پست هایتان لذت ببرید!

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • ۲۲ ایده ناب تولید محتوا برای اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • ایده‌های تولید محتوا در اینستاگرام (ترندها) — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • بهترین روش برای تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • استراتژی محتوایی چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (تکنیک‌های تضمین موفقیت) — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

پنجمین هدف بازاریابی اینستاگرام: فالوورهای بیشتر

افزایش فالوور اینستاگرام شما به معنی افزایش صدای شما در بین جامعه دنبال کنندگان برندتان است. هر چه تعداد فالوورهای شما بیشتر شود، آگاهی از برند شما هم افزایش پیدا می‌کند. اما چگونه می‌توان فالوورهای بیشتری در اینستاگرام به دست آورد؟

ابتدا، می‌توانید از جوامعی که در پلتفرم‌های دیگر ساخته‌اید، استفاده کنید؛ در وبسایت یا وبلاگ خود آدرس شبکه‌های اجتماعی‌تان را قرار دهید و اکانت اینستاگرام‌تان را در پلتفرم‌های دیگر مانند تیک تاک، توییتر و پینترست تبلیغ کنید.

در مرحله بعد، مطمئن شوید که یک بیو قوی در اینستاگرام دارید که به بازدیدکنندگان می‌گوید دقیقاً در اکانت شما چه خبر است و چه محتوایی را قرار است ببینند. به این ترتیب، اگر شخصی اتفاقی اکانت شما را ببیند، متوجه می‌شود که شما چه کسی هستید، چه کار می کنید و چه نوع محتوایی تولید می‌کنید.

در نهایت، باید مطمئن شوید که تمام پست‌های شما در یک دسته مشخص قرار می‌گیرند؛

  • آیا شما درمورد یک دسته عناوین مشخص صحبت می‌کنید؟
  • آیا مرتب پست می‌گذارید؟
  • آیا برند و داستان قوی دارید؟
  • آیا سبک بصری منحصر به فرد دارید؟

صفحه اینستاگرام شما نیازی ندارد که تمام اصول زیبایی شناختی را رعایت کرده باشد، اما باید کاملاً قابلیت واضح، ثابت و به راحتی قابل دنبال کردن و پیدا کردن مطالب مورد نیاز را داشته باشد.

هنگامی که افراد به اکانت شما می رسند، اولین برداشتی که از پیج شما خواهند داشت، اصلی‌ترین مشوق‌شان برای زدن دکمه فالو است. برای اینکه یک صفحه اینستاگرام قوی و فالوور پسند (!) داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را مطالعه کنید:

  • مطلب آموزشی چطور صفحه اینستاگرام زیبا و حرفه‌ای داشته باشیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب چطور فالوورهای خود را در اینستاگرام افزایش دهیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب هایلایت اینستاگرام چیست و نکات مربوط به آن — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

ششمین هدف بازاریابی در اینستاگرام: کلیک بیشتر

اگر هدف شما هدایت ترافیک اکانت اینستاگرام شما به جای دیگری است، چند راه وجود دارد که می‌توانید مخاطبان خود را از طریق آن تشویق کنید تا روی لینک موردنظرتان کلیک کنند. یکی از ساده ترین راه‌ها افزودن استیکرهای لینک به استوری اینستاگرام شما است.

در محتوایی که برای برندتان در استوری پیج اینستاگرام خود تولید می‌کنید، در نظر داشته باشید که تمامی اصول ترفند استوری اینستاگرام را رعایت کنید و راهی جدید برای دنبال‌کنندگان ایجاد کنید تا مستقیماً از آخرین پست وبلاگ یا راه‌اندازی محصول جدید شما استفاده کنند.

همچنین می‌توانید از ویژگی برچسب‌گذاری یا همان تگ محصولات اینستاگرام برای کمک به شناسایی و خرید بیشتر محصولات خود در این اپلیکیشن استفاده کنید.

با این حال، فقط برچسب گذاری یا تگ محصول‌تان در فروشگاه اینستاگرامی کافی نیست. شما باید کپشن‌هایی بنویسید که مخاطب را به کلیک کردن لینک شما تشویق کند و محصول خود را در ردیف اول قرار دهید. روی نوشتن CTA یا همان دعوت به اقدام خود تمرکز کنید.

راه دیگر برای هدایت ترافیک به سایت شما چیست؟ لینک موجود در بیو خود را بهینه کنید.

لینک موجود در بیوی شما تنها لینک قابل کلیک در پروفایل اینستاگرام شماست؛ بنابراین احتمال کلیک کردن بر روی آن بیشتر از هر لینک دیگری است و در نتیجه بهترین مکان برای فرستادن ترافیک به وبسایت فروش محصولتان است.

با این حال، اگر تنها یک لینک داشته باشید، فهمیدن اینکه از کدام لینک باید استفاده کنید کمی سخت است! هنگامی که ایده روشنی از آنچه می‌خواهید در اینستاگرام به دست آورید دارید، می‌توانید استراتژی خود را برای نتایج خاص تنظیم کنید. مثلاً اگر می‌خواهید ترافیک شما فقط به سمت وبلاگ برود، فقط لینک بلاگ را در بیو اینستاگرام قرار دهید، اما اگر می‌خواهید به سمت فروشگاه‌تان برود، بهتر است لینک فروشگاه اینترنتی‌تان را بگذارید.

جمع‌بندی

حالا دیگر تنها کاری که باید انجام دهید این است که صبر کنید و پیشرفت خود را تماشا کنید (با استفاده از تجزیه و تحلیل اینستاگرام) و در حین حرکت تغییراتی در استراتژی خود ایجاد کنید. نتایج زحمات و تلاش‌های شما یک شبه به دست نمی‌آیند، پس صبور باشید. عملکرد خود را بسنجید، محتوای خود را بهینه کنید و همین روند را تکرار کنید. به زودی نتایج مورد نظر خود را خواهید دید!

اگر این مطلب برای شما مفید بود، آن را برای دوستان‌تان بفرستید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.