ایجاد کسب و کار نوآورانه یک هدفی مشخص است که یک فرد خلاق با توجه به دانش و خلاقیت خود در جهت آن تلاش می کند.

برای آشنایی بیشتر با این مفهوم و درک آن بهتر است ابتدا تعریف مختصری از کسب و کار داشته باشیم.

این روزها شاهد ایجاد شغل های جدیدی هستیم که با مجموعه ای از افراد متخصص برای هدف مشابهی تلاش می کنند.

بی شک، هر انسانی برای رفع نیازهای خود در جامعه باید کسب و کاری ایجاد کند. این کسب و کار می تواند شامل هر فعالیتی در هر حوزه ای باشد.

ایجاد کسب و کار شاید در لغت مفهوم بسیار ساده ای باشد. اما برای اینکه یک کارآفرین موفق شوید اول باید به شغل خود علاقمند باشید.

ایجاد کسب و کار نوآورانه, یوبان

رعایت نکاتی مهم در هر حیطه کاری از مهمترین پارامترهایی است که می تواند به کسب و کار شما سرعت ببخشد.

پس یک کارآفرین خوب، باید بازاریاب خوبی نیز باشد. چرا که بخش مهم دیگر این مسئله فروش محصول است. چیزی که کارآفرین با هدف آن و در نتیجه به سود رسیدن این شغل را ایجاد نموده است.

تعریف مختصری از نوآورانه

ایجاد کسب و کار نوآورانه, یوبان

نوآورانه یک ریشه و کلمه ای مفهومی است که معنی نوآوری را می دهد که همان خلق ایده می باشد.

در واقع ماهیت نوآورانه، کسب و کاری که نو و بدون مشابه بوده و به گونه ای ایده خودساخته و خلق شده کارآفرین باشد که برای اولین بار در جامعه راه اندازی می شود.

کسب و کار نوآورانه می تواند الهام گرفته از دیگر کسب و کارهای کارآفرینان کشورهای دیگر باشد . با کمی مطالعه و تامل کارآفرین می تواند با کمی شاخ و برگ در طرح جدیدتری آن را ارائه دهد.

مطلب پیشنهادی : کسب و کارهای کوچک پرسود در ایران

همه ما به ویژه نسل جوانان بیشتر با کلمه نوآوری سر و کار داریم. چراکه این واژه‌ در مدارس، دانشگاه‌ ها و حتی محیط‌ اجتماعی بارها تکرار می شود.

نوآوری می تواند حاصل استفاده از تجربه دیگران و یا کسب تجربه در زمینه های مختلف، خلاقیت، استفاده از فناوری و علم روز باشد که در نتیجه در زمره اقتصاد دانش‌ بنیان هر جامعه ای قرار می گیرد.

ایجاد کسب و کار نوآورانه چند مرحله دارد؟

بی شک تمامی فعالیت های انسانی که برپایه عقل و تفکر صورت می گیرد، از قسمت های مختلفی به عنوان یک سیستم یکپارچه تشکیل می شود.

نوآوری نیز خلق یک ایده است که برای به ثمر نشستن، نیازمند رعایت چند مرحله کلیدی است.

حال کارآفرین با به چالش انداختن ذهن خود و آنچه در ذهن او می گذرد می تواند از ایده های مختلف نیز بدان شاخ و برگ ببخشد.

موفقیت تمامی کارهای نوآورانه، بر پایه مدیریت بهینه و منظم‌ کارآفرینان بوده است که طی مراحل مختلفی و با قدرت تفکر به این نتیجه رسیده اند.

تفکر

همه انسان ها دارای قدرت تفکر می باشند که اگر درست از آن استفاده شود. قطعا در هر کاری بهترین نتیجه حاصل خواهد شد.

خلاقیت

ایجاد کسب و کار نوآورانه, یوبان

هر انسانی تا حدودی خلاقیت و توانمندی هایی دارد که باید شناخته شود و این وظیفه خود انسان است. این توانمندی را کشف نماید و برای آن ارزش قائل شود.

خلق

خلق همان اختراع است که منجر به ارائه یک طرح مدرن و بی مانند می باشد.

خرید

قبل از تولید و مرحله اجرا بایستی ابتدا مواد اولیه مورد نیاز را مهیا نمود که البته کیفیت این مواد تعیین کننده سودهی پایانی است. به هر میزان که کیفیت مواد اولیه بالا باشد، میزان کیفیت محصول افزایش یافته و طول عمر بالایی خواهد داشت. در نتیجه فروش افزایش می یابد.

اجرا

اجرا یکی از اصلی ترین بخش هایی است ‌که پس از مرحله خرید مواد اولیه، کارآفرین آن را انجام می دهد. مرحله اجرا کمی دشوار است. چرا که پیش از این سابقه اجرا نداشته و برای اولین بار خلق می گردد و می توان انتظار اتفاقات پیش‌ بینی نشده‌ ای از آن داشت.

فروش

در این مرحله کارآفرین حالا باید نقش یک بازاریاب خوب با قدرت کلامی بالا را بازی کند و با قدرت کلامی و زبانی چنان نفوذی داشته باشد که در همان روزهای اول به اوج پیشرفت برسد. کارآفرینان برای مرحله فروش، باید اطلاعات زیادی درباره بازار و حتی نحوه خرید و فروش داشته باشند، زیرا این روزها توسط راه های زیادی این عمل صورت می گیرد.

کسب سود

کارآفرین ابتدا با هدف کسب سود و البته قدرت خلاقانه ای که از خود سراغ دارد. به ایجاد کسب و کار فکر می کند. پس سود و منفعت و به ارزش رسیدن محصول برای کارآفرین اهمیت بسیار بالایی دارد. البته این سود خود تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد.

کسب ارزش محصول

از دیگر فاکتورهای مهمی که برای کارآفرین ارزشمند است. توجه به نیاز بازار و تلاش برای رسیدن به این نیاز می باشد. اگرچه نیاز بازار خیلی بالا است؛ اما سطح ارزش محصول می تواند تعیین کننده میزان فروش آن باشد.

ایده ‌ای را دنبال کنید. آن را به زندگیتان تبدیل کنید. به آن فکر کنید. رؤیایش را ببینید. با آن زندگی کنید. بگذارید مغز. ماهیچه ها، اعصاب و همه‌ ی بخش ‌های بدنتان مملو از آن ایده شود و ایده‌ های دیگر را رها کنید. این مسیر موفقیت است.

سوامی ویوکاناندا

تنوع درایجاد کسب و کار نوآورانه

ایجاد کسب و کار نوآورانه, یوبان

تنوع در ایجاد کسب و کار اهمیت زیادی دارد. یکی از مهمترین پارامترهایی می باشد که باعث تمایز آن با دیگر مشاغل می گردد.

اما تنوع خود به تنهایی نمی تواند راهبرد پیشرفت در کسب و کار شود. بلکه مدیریت درست و دنبال نمودن هدفی مطمئن می تواند کارآفرین را به موفقیت نزدیک کند.

ویژگی های کسب و کار نوآورانه

  1. قبل از ایجاد کسب و کار، کارآفرین باید ابتدا به نوع کار و فعالیت های مشابه آن فکر کند. در نتیجه با کسب اطلاعات لازم و شناخت توانایی خود در آن مرحله اقدام به اجرا نماید.
  2. ایجاد کسب و کار نوآورانه باید دارای مشخصاتی باشد که بتواند آن را از دیگر کسب و کارهای نوین متمایز کند.
  3. کسب و کار جدید باید از نظر اقتصادی سود بالایی داشته باشد که این موضوع از مهمترین فاکتورهای ایجاد کسب و کار است.
  4. توجه داشته باشید که هیچ موردی به اندازه اقتصادی و نو بودن نمی تواند کسب و کار را بر سر زبان ها بیندازد.
  5. کسب و کار خوب و نوآوری شده باید اجتماعی باشد و از نظر مردم هم شغل ایده آل و مناسبی به نظر آید.
  6. جدا از نوآوری و متمایز بودن، ارائه خدمات متنوع و ارزنده از دیگر مشخصات مهم یک کسب و کار جدید می باشد.
  7. کسب و کار جدید باید قابلیت روز به روز گسترش یافتن و علی رغم افزایش تولید به کارگیری نیروی توانمند جهت کار را داشته و ایده آل به نظر آید.

انواع کسب و کار

ایجاد کسب و کار به دو صورت خانگی و اینترنتی می تواند صورت بگیرد. هر دو دارای مزایا منحصربفرد مختص به خود هستند.

البته انتخاب نوع کسب و کار توانمندی کارآفرین را در آن زمینه می طلبد. چه بسا شغل هایی که امروزه در فضای مجازی جولان داده و در حال گسترش هستند.

ایجاد کسب و کار نوآورانه, یوبان

ناگفته نماند که امروزه مشاغل اینترنتی حجم وسیعی از بازار را به خود اختصاص داده و طرفداران زیادی دارند.

  • کسب و کار خانگی: به فعالیت های اقتصادی که با استفاده از تجهیزات محل سکونت انجام می شود (خرید و فروش به صورت حضوری )کسب و کار خانگی می گویند.
  • کسب و کار اینترنتی: خرید و فروش در فضای مجازی به صورت آنلاین که در یک بستر مناسب و امن انجام شود را کسب و کار اینترنتی می گویند.

به عنوان مثال سایت های مد و پوشاک، سایت دیجی کالا، سایت های تبلیغاتی و .. نمونه این شرکت های موفق اینترنتی به حساب می آیند.

ایجاد کسب و کار نوآورانه اینترنتی

کسب و کار نوآورانه، همان خلق ایده و انجام فرآیندی متناسب با ایده نو و نیاز بازار برای سوددهی و تامین این نیاز است.

ایجاد کسب و کار نوآورانه می تواند به شکل مختلفی انجام شود.

ایجاد کسب و کار نوآورانه, یوبان

مطلب پیشنهادی : اهمیت بیزینس کوچینگ برای کسب و کارها

ایجاد شغلی جدید در فضای مجازی یا همان کسب و کار اینترنتی که در بستر فضای مجازی صورت می گیرد.

همانگونه که مستحضر هستید علم روز به روز در حال پیشرفت است و بدین واسطه تمامی فعالیت های انسانی و حتی امور زندگی روزمره او به سبک مدرن امروزی صورت می گیرد.

منظور از سبک مدرن امروزی چیست؟

فضای مجازی یک بستری مناسب و به نوعی غیر حضوری است که هم اکنون خرید و فروش نیز از این طریق صورت می گیرد.

اما جدا از موارد ذکر شده، امروزه درصد بیشتری از اشتغالزایی را شغل های اینترنتی به خود اختصاص می دهند. بی شک تا حدودی با فضای مجازی، شبکه های اجتمایی و حتی فعالیت هایی که از این طریق صورت می گیرد آشنا هستید.

کسب و کار اینترنتی، نوعی حرفه است که با پیشرفت علم خدمات نوینی را برای کمک به رفع برخی از نیازهای مردم ارائه می دهد.

ایجاد کسب و کار نوآورانه اگر اینترنتی باشد با استفاده از وب‌ سایت، ایمیل، شبکه‌ های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌ های مجازی صورت خواهد گرفت.

معمولا برنامه نویسان، نویسندگان، طراحان، شرکت های تبلیغاتی، محتوا نویسان و … در این زمینه بیشتر فعالیت دارند.

مزایای کسب و کار اینترنتی

تمامی کسب و کارها دارای مزیت و حتی معایبی هستند که کسب و کار اینترنتی مستثنی از این قائده نیست.

این سبک جدید کسب و کار که متعلق به عصر مدرن امروزی است، دارای مزایای بسیاری می باشد.

ایجاد کسب و کار نوآورانه, یوبان

اگر که توجه کرده باشید، بیشتر قشر جوان امروزه به دنبال ایجاد کسب و کار نوآورانه در بستر فضای مجازی هستند. زیرا برای آنان منفعت بیشتری دارد.

از این جهت که تمامی مردم جهان به اینترنت و شبکه های مجازی دسترسی دارند، پس مشتریان کارآفرینان مجازی بیشتر خواهد بود و به سرعت روند تبلیغات آن ها پیش خواهد رفت.

ایجاد کسب و کار جدید و نو نیاز به سرمایه کمی دارد و همچنین رفت و آمدهای مکرر جهت خرید نیز حذف می شود. در این صورت هزینه‌ های مربوط به انبار داری، دفتر کار نیز کاهش پیدا می کند.

واسطه ها به عنوان افراد سود جو از میان برداشته می شوند و دیگر لازم نیست مشتری هزینه اضافی پرداخت کند. ایجاد کسب و کار نو نیاز به یک برنامه ریزی دقیق، هدفی مشخص و سرمایه متناسب با ایده دارد.