طرح پیشنهادی راه اندازی فروشگاه اینترنتی فروش محصولان طرح های حمایتی خودکفایی

با توجه به گسترش و دسترسی افراد بیشتر به اینترنت و فضای مجازی، تجارت‌های سنتی به مرور زمان جای خود را به نسخه‌های نوین‌تر تجارت یعنی تجارت الکترونیک می‌دهند و تجارتی که در آن نیاز بود برای خرید یک جنس به مغازه‌ها و فروشگاه‌ها مراجعه کنید، کم کم در حال منسوخ شدن است. امروزه کمپانی‌ها و تجار مختلف دریافته‌اند که پهنه‌ی اینترنت حرف اول و آخر را در فروش بیشتر و معرفی بهتر برند تجاری آنها می‌زند. بنابراین با گسترش اینترنت و به همراه آن گسترش فرهنگ خرید های مجازی، تعداد فروشگاه های اینترنتی در حال افزایش است و با گسترش اینترنت در کشور فروشگاه‌ها نیز کسب و کار خود را به اینترنت انتقال میدهند.

اما راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق چگونه است؟

  • چه ترفند هایی دارد؟
  • آیا اصلا شدنی است؟
  • چه هزینه‌ها و مراحلی دارد؟

در اوایل بسیاری از مردم ایران بر این عقیده بودند که فروشگاه‌های اینترنتی کلاهبردار هستند و خرید از آنها مساوی با خرید کالاهای بی‌کیفیت و … است.

خوشبختانه امروزه اعتمادبه فروشگاههای اینترنتی افزایش یافته وبسیاری ازافراد اغلب خریدهای خودرا بصورت آنلاین انجام میدهند.

 

در راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی باید مصر بود، بازار اینترنتی امروزه دیگر فضایی برای آزمون و خطا باقی نگذاشته است و رقبا بسیار سرسخت‌ هستند و اگر با برنامه و پشتوانه قوی جلو نرویم قطعا شکست خواهیم خورد و هزینه‌ و وقت هدر خواهد رفت.

قدم اول:انتخاب محصولات فروشی:

راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هیچ فرقی با راه اندازی یک مغازه معمولی ندارد و در هر دو مورد ابتدا باید محصولاتی را جهت فروش مشخص کرد که در این مورد محصولات مورد نظر همان محصولات تولیدی واحدهای تحت پوشش میباشند.

ابتدا باید از محصولاتی که (حسب علایق و توانایی ها) برای فروش مناسب‌تر است و هنوز در بازار و یا بخشی از بازار فروش اینترنتی اشباع نشده (محصولات سنگی , فلزی , چوبی , چرم , خیاطی و تزیینی و ..) فروشگاهی برای فروش تاسیس و برای خریداری محصول به مشتریان ارزش افزوده‌ بیشتر از میانگین رقیب‌ها ارائه داد.

راه حل این است که با کسانی که در حوزه‌ی مورد نظر ما فعال هستند وارد شراکت شویم و فروش یا تامین بخشی از محصولات آنها را بر عهده بگیریم.

قدم دوم: مشتریان هدف: یعنی چه کسانی و از چه قشری اقدام به خرید محصولات خواهند کرد.

مثلا اگر شما فروشگاه اینترنتی لباس دارید، مشتریان هدف شما می‌توانند زنان و دختران یا حتی مردانی باشند که بخواهند به همسرشان کادو بدهند.برای مشخص کردن مشتریان هدف آنها را بر اساس معیار های زیر طبقه بندی کنید.

  • سن، جنسیت و و محل اقامت: زنان و دختران بین ۱۶ تا ۴۰ سال
  • الگو های رفتاری: آنها معمولا هرچند وقت یکبار و چرا دست به خرید می‌زنند؟
  • انگیزه ها و اهداف اصلی:خوش‌پوشی، زیبایی، شاید Show-Off کردن
  • بزگترین چالش و رفع آن: برای یک خریدار همیشه کیفیت و قیمت در اولویت است.
  • چرا آنها باید محصولات شما را بخرند؟: وجه تمایز خود با رقبا را بررسی کنید.

قدم سوم: ارزیابی ایده‌:

پیدا کردن جنس مناسب برای فروش و مشخص کردن مشتری هدف عالی است و افراد درقبال محصولات پولی را خواهند پرداخت.

اینکه افراد به شما بگویند محصولات عالی است یا افتضاح برای شما موفقیت یا شکست محسوب نمی‌شود. موفقیت وقتی حاصل می‌شود که افراد سر کیسه را شل کنند و در قبال محصولات شما پولی را پرداخت کنند.

اگر از مشتری هدف و اجناس خود مطمئن هستید ولی هیج کس از شما خرید نمی‌کند، باید به دنبال دلیل بگردید. از جمله:

  • آیا قیمت محصولات شما نسبت به رقبا بالاست؟
  • آیا مشتریان هدف را اشتباه انتخاب کرده‌اید؟
  • آیا بازار و درخواستی برای خرید محصولات شما وجود ندارد؟
  • قبل از تاسیس فروشگاه اینترنتی، ارزیابی ایده‌ بسیار مهم بوده و میتوان فروشگاه اینترتی تاسیس کرد.

قدم چهارم: فروش اجناس:

می‌توان ابتدا بصورت مستقیم با مشتری ارتباط برقرار کرده و جنستان را به او فروخت. مهم‌ترین حسن این کار این است که بجز کسب درآمد، مطمئن شد که برای محصول مشتری وجود دارد و افراد حاضرند برای آن پول پرداخت کنند.

چگونه مشتری را بصورت مستقیم پیدا و برای فروش جنس با او وارد معامله میشویم؟

شبکه های اجتماعی.: این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی واتسآپ، تلگرام یا اینستاگرام استفاده نکند. استفاده از این شبکه‌های اجتماعی هزینه‌ای ندارد و کار با آنها نیز آسان است. فقط کافی است به گروه های مجازی ملحق و یا در اینستاگرام برای محصولات صفحه‌ای ایجاد کرد و نباید تاثیر شبکه‌های اجتماعی برای ارزیابی ایده و بازار محصول را دسته‌کم گرفت.

بنابراین میتوان برای محصولات در اینستاگرام صفحه‌ای ایجاد کرده و از طریق اینستاگرام چندین سفارش جدید هم دریافت کرد.

چگونه اجناس تولیدی را در بازار‌های مجازی عرضه کنیم؟

میتوان محصولات تولیدی‌ را در بازارهای مجازی مانند ایسام، دیوار، شیپور یابه فروش رسانید چون سرویس های نامبرده شده این امکان را می‌دهند که بصورت مستقیم با مشتری وارد مذاکره شوید واطلاعات و عکسهای محصول موردنظر را برای آنها فرستاد.

 

چگونه خودمان بتوانید بیشتر و بهتر بفروشیم؟

برای اینکار ، حتما نیازمند وبسایت فروشگاهی هستیم.

قدم پنجم: انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی

سیستم مدیریت محتوا (cms) امکانات لازم برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

قدم ششم : روشهایی برای هدایت مشتری به فروشگاه اینترنتی تازه‌تاسیس

برای فروشگاه نام مناسب و لوگوی زیبا انتخاب نموده و هر قدر در نام‌گذاری فروشگاه و طراحی لوگو، بهتر عمل کنید، احتمال شناخته ‌شدن سریع‌تر فروشگاه شما بالا می‌رود : زیرا فروشگاه‌ با این دو عنصر شناخته می‌شود.( در این مورد عناوین تاجرایران و کاسب ایران )

قدم هفتم: نیروی‌ انسانی مورد نیاز را استخدام و اصول سئو را فرا بگیرید

بعد از ساخت فروشگاه، به نیروی انسانی متخصص نیاز است که اموری مانند پشتیبانی سایت، محصولات، مشتریان، تحویل و… را انجام دهند که با توجه به بودجه‌ و تعداد فیلد های مورد نیاز و ضروری تعیین میشوند. (گرافیست ماهر، بازاریاب شبکه‌های اجتماعی و تولید‌کننده محتوا)

سئو یکی دیگر از ارکان اساسی برای موفقیت هر کسب ‌و کار آنلاینی است. محصولات باید در موتورهای جستجو شناخته شوند و از طریق آن، مشتری با فروشگاه‌ آشنا و اقدام به خرید کند.

قدم هشتم: نماد اعتماد :

اهمیت دریافت نماد آنجایی مشخص می‌شود که شما بخواهید درگاه مستقیم بانکی دریافت کنید؛ یکی از ملزومات دریافت درگاه پرداخت بانکی، داشتن نماد اعتماد است. البته تاثیر آن در ذهن کاربران هم قابل انکار نیست؛ می‌تواند به مشتریان شما اطمینان بدهد که شما قلابی یا Fake نیستید، آدرس و شماره تلفن تایید شده دارید و می‌تواند به شما اعتماد کند.

قدم هشتم: چند درگاه پرداخت مطمئن تهیه کنید

باید روش های مختلفی را برای پرداخت وجه محصول، پیش روی مشتری قرار داد. از جمله پرداخت انلاین، واریز به شماره حساب یا پرداخت نقدی در محل. این روزها با توجه به گسترش خدمات الکترونیک بانکی، اغلب افراد گزینه‌ی پرداخت آنلاین را ترجیح می‌دهند که استفاده از درگاه های پرداخت شخص ثالت مانند پی پال، جهان پی، زرین پال و … است که استفاده از این درگاه ها رایگان نیست و آنها درصدی را از هر مبلغ واریزی به عنوان کارمزد بر‌ می‌دارند.

جمع ببندیم!

ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم و در واقع ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق مانند کنار هم قرار دادن قطعات یک پازل است. از انتخاب محصول مناسب تا ارزیابی ایده و تبلیغ و بازاریابی محصول، همه و همه فرآیند هایی سخت و شاید پر هزینه میباشند. ولی فراموش نکنیم که هیج نقشه‌ی گنجی بدون تلاش به گنج ختم نمی‌شود.

در وبسایت بازاریابی و فروش محصولات بصورت اینترنتی مشتریان ازهر نقطه ای محصولات رادیده ,بررسی نموده و درصورت تمایل سفارش خرید داده وبه محصول میرسند.