تحلیل رفتار کارکنان و ارتباطات اثربخش
با مدل جهانی دیسک DISC
(Analysis of employee behaviour and
Effective communication with DISC global model)
مقدمه:
مدیران سازمانها هر روزه با چالش های زیادی روبرو هستند و بیشتر زمان خود را صرف پاسخ دادن به سئوالاتی همچون سوالات زیر میکنند :
- کیفیت ، سرعت و دقت تصمیمات در سازمان چگونه است ؟
- چگونه می توان ارتباطات اثر بخش را در سازمان توسعه دهیم ؟
- چرا برخی از افراد تفویض اختیار نمی کنند؟
- کارکنان را چگونه می توان با تغییرات هماهنگ کرد؟
- چه سبک مدیریتی و رهبری برای بخش های مختلف سازمان مفید است؟
- چگونه می توانیم تیم های تخصصی ماموریت محور در سازمان درست کنیم؟
- چه نقاط قوت و قابل بهبودی در تیم های مدیریتی سازمان ما وجود دارد؟
- چرا بیشتر کارها به سرانجام نمی رسد؟ ) عدم نتیجه گرایی(
- چرا تصمیمات و امور به کندی انجام می شوند؟
- چگونه می توان رفتار افراد و تیم های کاری را پیش بینی کرد؟
- در شرایط تعارضات سازمانی چه افرادی بهتر عمل کرده و ریشه تعارضات چیست؟
معرفیDISC!
۷۵درصد عمر انسان ها در ارتباطات می گذرد ، اما تنها ۱۰ درصد از آنها ارتباطات را آموخته اند. شرکت آموزش و پژوهش بیلگی سایار در راستای ارتقاء مهارت های ارتباطی اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی مهارتهای ارتباطی با رویکرد نوین بر اساس مدل دیسک DISC نموده است.
مدل علمی و کاربردی DISC اولین بار در سال ۱۹۲۸ توسط دکتر مارستون استاد دانشگاه هاروارد و کلمبیا مطرح شد و بعدها توسط متخصصین حوزه رفتارشناسی توسعه پیدا کرد و در دهه اخیر جزء پکیج های مطرح و کاربردی در کشورهای توسعه یافته شد.
.
علاوه بر این, ابزار DISC در شناسایی سبک رهبری ، افزایش فروش و ارتباط با مشتری, ارزیابی ریسک رفتاری افراد و بهبود روابط بین فردی کاربرد دارد . از این پکیج به شکل گسترده ای در سازمان های تراز اول جهانی استفاده می شود.
پکیج DISC که با تلاش پژوهشگران ایرانی بومی و کاربردی شده است در شرکت ها و سازمان های زیادی اجرا گردیده و نظر سنجی از مدیران شرکت کننده در دوره و مدیران آموزش نشان از کارآمدی این پکیج دارد.
پکیج DISC یک پکیج بین رشته ای است که با حوزه های ، روانشانسی، جامعه شناسی ، مدیریت و طب سنتی در ارتباطات است و قدرت، اثرگذاری ، دقت و ثبات خود را در حوزه کسب و کار نشان داده است .
کاربرد / سرفصل دوره :
DISC یک دوره آموزشی نیست بلکه یک پکیج یکپارچه و بسیار کارامد است که به زعم انجمن مدیریت آمریکا در زمینه های زیر کاربرد دارد:
-
- حل مسئله و تصمیم گیری
- بهبود اثربخشی فردی
- بهبود روابط بین فردی و اثربخشی تیم ها
- مدیریت زمان
- مدیریت تعارضات
- ایجاد تیم های حرفه ای
- و تغییرات سازمانی کاربرد دارد
سایر موارد استفاده DISC!
انتخاب شغل
بهبود ارتباطات حرفه ای تشکیل تیم های کاری بهبود رفتار سازمانی مدیریت موثر منابع انسانی حفظ و نگهداری افراد کلیدی تشکیل تیم های کاری با رویکرد کارآفرینی بهبود فروش و بازاریابی شناخت تیپ های شخصیتی خود ارزیابی توسعه فعالیتهای مدیریتی و رهبری سبک های مدیریتی و رهبری |
مذاکره
زبان بدن سبک های یادگیری مدیریت زمان تصمیم گیری انگیزش فردی و گروهی حل و فصل تنش های درون سازمانی (مدیریت تعارض) بررسی تعارضات کارکردی و غیر کارکردی بهبود روابط بین فردی بهبود روابط خانوادگی بهبود عملکرد و بهره وری سازمانی شناسایی نقش های مکمل |
مربی گری
آموزش و توسعه بهبود مهارتهای فردی و گروهی بررسی سطوح انرژی بررسی الگوهای ذهنی بررسی زون آسایش فردی مفهوم اتوپایلوت فردی بررسی سنسورهای فردی نحوه چینش کارکنان در کارهای تیمی جذب و استخدام پیش بینی رفتار بررسی ریسک های فردی استعدادیابی |
نتایج کلیدی مورد انتظار مدیران و شرکت کنندگان پس از انجام پکیج DISCDISC!
-۱پس از اجرای این پکیج شرکت کنندگان به نقاط قوت و قابل بهبود رفتار خود بشکل دقیق آشنا می شوند .
-۲راه کارهای خود توسعه ای شرکت کنندگان در این پکیج به شکل کاربردی و عملیاتی ارایه می شود.
-۳مدیران نسبت به توانایی ها و نقاط ضعف کارکنان خود و نحوه تعامل با آنها آگاه می شوند.
-۴فرآیند تغییرات سازمانی زودتر و سریعتر پیش می رود.
-۵در تشکیل تیم های کاری ماموریت محور حسب نوع ماموریت محوله افراد با آگاهی کامل دست به انتخاب نفرات تیم می زنند.
-۶با داشتن نقشه الگوی رفتاری کلیه افراد سازمان، مدیران می توانند نسبت به جابجایی ، ارتقاء و توسعه افراد تصمیم گیری های آگاهانه تر و دقیق تری انجام دهند .
-۷این پکیج بسیاری از تعارضات غیر کارکردی سیستم، که به دلیل سوء برداشت مدیران و کارکنان است را کاهش می دهد .
-۸استعدادها و توانمندی های کارکنان شناسایی می شود و سازمان می تواند آگاهانه برای این توانمندی ها برنامه ریزی کند
-۹برای ساختن تیم های حرفه ای مذاکره و ارتباطات درون و برون سازمان می توان برنامه ریزی کرد
-۱۰در سازمان می توان به شکل حرفه ای شبکه سازی کرد و از مزایای این شبکه سازی استفاده نمود .
-۱۱برای ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان دیدگاه بهتری به مدیران ارشد ارایه می کند
-۱۲هر الگوی رفتاری و اصطلاحا تیپ شخصیتی، انگیزه متفاوتی در انجام کارها دارد که با شناخت این موضوع می توان برای انگیزش کارکنان آگاهانه برنامه ریزی کرد.
-۱۳مدیران می توانند بهبود چشمگیری در نفوذ بر کارکنان داشته باشند و ارتباطات حرفه ای خود را به شکل چشمگیری ارتقاء دهند .-۱۴ریسک رفتاری مدیران وکارکنان درانجام کارها شناسایی ومدیران آگاهانه میدانندچه فردی باچه درجه ریسکی مناسب انجام چکاری است
اهداف کارگاه:
شناسایی و درک مدل رفتاری خویش |
شناسایی مدلهای رفتاری دیگران | توانایی تطبیق مدل رفتاری خویش با دیگران |
برقراری ارتباطات مؤثر |
برگزاری دوره/کارگاه در داخل سازمان
طرح برنامه ریزی شده برای
طول دوره : ۸ ساعت یک روزه / ۴ ساعت نیم روزه / ۲ساعت یک جلسه
مخاطبین : مدیران ، سرپرستان ، کارشناسان و …
شیوه برگزاری : تعاملی بوده و کارهای عملی و تحلیل تست دیسک می باشد .
محل برگزاری و امکانات کارگاه : کلاس به شکل U , دارای میز و صندلی متحرک به تعداد فراگیران ، فضای کلاس با توجه به تعداد فراگیران به ازاء هر نفر دو متر مربع ، امکان استفاده از فضای بیرون کلاس برای فعالیت های تیمی و بازی های مدیریتی ، امکان نمایش فایل های پاورپوینت ، نمایش فیلم و …
ثبت نام در کارگاههزینه های دوره :؟
- در صورت نیاز به اجرای دوره به صورت کامل توسط مجری در خارج از سازمان طبق سفارش کارفرما محل تعیین و هزینه های مربوطه محاسبه و اعلام خواهد شد.
- تعداد فراگیران کلاس بین ۲۵ تا ۳۵ نفر خواهد بود و در صورتی که تعداد فراگیران کمتر از ۲۵ نفر باشد تعداد ۲۵ نفر محاسبه خواهد شد.
- نکته : تهیه امکانات برگزاری دوره از قبیل تجهیزات آموزشی ، جزوات آموزشی ، پذیرایی و فضای کلاس و هزینه های مرتبط با سفر و اقامت مدرس توسط کارفرما خواهد بود .
نتایج حاصل از دوره :
این کارگاه آموزشی افق های جدیدی را به روی شرکت کنندگان باز می نماید. در این دوره سعی خواهد شد تا تفاوت رفتارهای فردی در افراد مختلف ، که همانا کلید موفقیت در برقراری ارتباط موثر است ، مشخص گردد. شناخت روش های برقراری ارتباطات موثرتر ، به افراد کمک می کند تا نه تنها در روابط شغلی به خواسته های شان برسند، بلکه در زندگی شخصی نیز موفق تر عمل نمایند.
با استفاده از ابزار جهانی DISC و تلفیق آن با مباحث مدیریتی در سازمان ، مدیران و کارشناسان با اثربخشی بیشتری به رهبری ، مدیریت و کارکرد تیم خود خواهند پرداخت که نتیجه آن مدیریت بهتر ، هماهنگی و برنامه ریزی دقیق تر و انجام دادن پروژه ها با کارایی بیشتر در زمان مقرر خواهد بود .
نحوه حصول اطمینان از موفقیت دوره :
با توجه به برگزاری موفق این دوره در سازمان های طراز اول ایران و اخذ فیدبک واکنش فراگیران در تمامی دوره ها ، نتایج ارزیابی شاخص های مدرس و محتوا ( بجز شاخص هایی که مرتبط با کارفرما ) مطلوب بوده است.
انجام موفقیت آمیز این کارگاه منوط به همکاری موثر و جدی مدیران ، کارشناسان و نماینده کارفرما با مدرس می باشد بنابراین حسن نظر این افراد خصوصآ در هماهنگی برای برگزاری جلسات آموزشی و روند اجرایی قبل از آن ،تاثیر بسزایی در دستیابی به نتایج حاصله دوره خواهد داشت.
اهداف رفتاری دوره :
اهداف دانشی :فراگیر می بایست بعد از این دوره ،مدل دیسک را بشناسد. · کاربرد ابزار دیسک را بداند. · ابعاد DISC را بشناسد و ویژگی های هر بعد را نام ببرد. · نقاط قوت و ضعف هر الگو را نام ببرد. · نقاط قوت و ضعف الگوی خود را درک کند. · مفاهیم و اصول دیسک را در کار استفاده نماید. · |
اهداف مهارتی :فراگیر می بایست بعد از این دوره ،زبان بدن خود را در ارتباطات مدیریت کند )متناسب با هر الگو عمل کند( در ارتباط با دیگران به رفتارهای دیگران توجه کند. · الگوی رفتاری دیگران را تشخیص دهد و عکس العمل های مناسب ارائه کند. · رفتارهای نامناسب خود را کنترل کند. · |
اهداف نگرشی:فراگیر می بایست بعد از این دوره ،نسبت به تاثیر رفتارهای نامناسب خود با دیگران آگاهی نشان دهد. · نسبت به نیازهای دیگران و انگیره های آنها حساسیت نشان دهد. نسبت به رعایت حال دیگران حساسیت نشان دهد. · نسبت به تحلیل رفتارهای دیگران علاقه نشان دهد. · به نقش الگوهای رفتاری در زندگی ارج نهد. · |
برنامه / سرفصل دوره :
- مقدمه و تعیین اهداف دوره
- معارفه فراگیران و ایجاد فضای صمیمی در کلاس جهت تحقق اهداف دوره
- معرفی مدل DISC از طریق رنگ ها C آبی – S سبز – I زرد – D قرمز
- ارائه خصوصیات مدلهای رفتاری مختلف در قالب فعالیت های گروهی و ارائه مثالهای کاربردی
- ارائه نتایج تیم ها در خصوص ویژگی های شخصیتی هر گروه و مشاغل و فعالیت های مورد علاقه هر گروه
- بررسی تعارضات و اختلافات تیپ های شخصیتی متفاوت در حوزه ارتباطات بین فردی
- اهمیت تطبیق مدل رفتاری در بهبود اثربخشی ارتباطات و فعالیت های تیمی و توضیح نتایج تست و نحوه انجام آن برای کارکنان. DISC • انجام تست
- انجام بازی های مدیریتی و توجه به رفتار فراگیران در بازی ها با توجه به خصوصیات رفتاری هر گروه و ارائه نتایج یادگیری توسط فراگیران
- پاسخ گویی به سئوالات
گام های اجرایی و روش انجام کار :
- تایید طرح پیشنهادی توسط کارفرما و توافق برای شروع همکاری توسط طرفین
- معرفی رابط انجام پروژه
- ارائه لیست شرکت کنندگان در کارگاه توسط کارفرما ( نام و نام خانوادگی ، مدرک تحصیلی ، سمت ، سابقه کار
- انجام تست دیسک به صورت اینترنتی ) به تعداد فراگیران یوزر در اختیار سازمان قرار می گیرد و فراگیران تست را استفاده می نمایند ، حداقل دو روز قبل از دوره می بایست اینکار انجام شود(
- هماهنگی های لازم جهت مکان و تجهیزات آموزشی اجرای طرح
- اجرای دوره مطابق توضیحات طرح
- دریافت بازخورد از کارفرما و فراگیران
- ارائه گواهینامه در صورت نیاز
- بررسی اقدامات آتی و نحوه ادامه همکاری
طرح برنامه ریزی شده برای دوره:
- طول دوره : ۱۶ ساعت
- مخاطبین : مدیران ، سرپرستان و کارشناسان سازمان
- شیوه برگزاری دوره: دوره تعاملی بوده و کارهای عملی و تحلیل تست دیسک می باشد .
محل برگزاری و امکانات کارگاه : کلاس به شکل U , دارای میز و صندلی متحرک به تعداد فراگیران ، فضای کلاس با توجه به تعداد فراگیران به ازاء هر نفر دو متر مربع ، امکان استفاده از فضای بیرون کلاس برای فعالیت های تیمی و بازی های مدیریتی ، امکان نمایش فایل های پاورپوینت ، نمایش فیلم و …
هزینه های دوره :؟
برای کسانی که قبل از حضور در کلاس تست DISC را خریداری نموده اند ۱۰ درصد تخفیف ثبت نام لحاظ می گردد.
محتوای گزارش حاصل از انجام تست DISC
- ۱- اصلی ترین بعد شخصیتی
- ۲- سبک رفتاری
- ۳- شدت شاخص ها
- ۴- الگوی رفتاری ۵- نحوه ارتباط
- ۶- گراف DISC بصورت طبیعی، تطبیق یافته و برآیند (میزان انطباق شغل با رفتار فرد)
بدون دیدگاه