مهارت‌های نرم چیست؟| اهمیت توسعه مهارت های نرم

مهارت‌های نرم چیست؟| اهمیت توسعه مهارت های نرم

مهارت‌های نرم چیست؟| اهمیت توسعه مهارت های نرم

مهارت‌های نرم چیست؟| اهمیت توسعه مهارت های نرم

برای ارتقاء سبک کیفی زندگی، چگونگی تعاملات با دیگران، ارتباطات تجاری، حل مشکلات کاری و مواردی مشابه نیازمند فراگیری مهارت­‌های خاصی هستیم. این مهارت­‌ها با نام مهارت‌­های نرم شناسایی شده‌اند. اهمیت توسعه مهارت های نرم در افراد سبب شده تا همگان درصدد ایجاد این مهارت­‌ها در خود شوند؛ چرا که این مهارت­‌ها در دسته‌­ی اصلی‌­ترین و مهم‌­ترین مهارت­‌ها به شمار می‌­روند. بسیاری از مشکلات و مسائل شخصی که سبب ایجاد اختلال در زندگی فرد می­‌شوند با توجه به soft skills حل می­‌شوند.

مهارت­‌های نرم مختص گروهی خاصی از افراد نیستند. فرقی ندارد شما مدیر یک شرکت باشید یا یک دانشجو یا حتی خانه‌­دار، در هر سطحی از زندگی هستید و در هر جایگاهی که قرار دارید به این مهارت ‌های نرم احتیاج دارید. در ادامه با اچ آر سرویس همراه شوید تا با اهمیت توسعه مهارت های نرم در افراد بیشتر آشنا شوید.

مهارت‌­های نرم یا soft skills چیست؟

Soft skills یا همان مهارت­‌های نرم، با احساسات درونی و اخلاقیات افراد سروکار دارد. بیشترین تاثیر مهارت­های نرم در تعامل و ارتباط شما با دیگران تاثیر می­گذارد. یادگیری مهارت­‌های نرم بر خلاف اسم و تصور افراد، بسیار سخت و دشوار است. برای مهارت­‌های نرم هیچ شاخص کمی وجود ندارد و شما نمی­توانید آن­ها را اندازه­‌گیری کنید. بنابراین برای ارزیابی سطح مهارت­‌های نرم­ افراد باید از تست­‍‌های رواشناسی و شخصیتی استفاده کرد. همان گونه که soft skills وجود دارد، در مقابل آن hard skills نیز وجود دارد.

مهارت نرم چیست

مهارت ­های نرم کمک می­‌‌‌‌کند به چه شخصی تبدیل شوید؟

فراگیری مهارت­‌های نرم، شما را به شخصی مطلوب در محل کار و عضوی ارزشمند در یک تیم تبدیل می‌­کند. در استخدام نیروی کار، به دلیل وجود مشکلات متعدد کسب وکارها، مدیران به دنبال افرادی هستند که توانایی بالایی در برخورد با مسائل داشته باشند و بتوانند در تعامل با مخاطبین یا مشتریان، موفق باشند. البته اهمیت مهارت­‌های فنی و سخت نیز نباید نادیده گرفته شود، اما در درجه اول این مهارت­‌های نرم هستند که مورد توجه مدیران قرار دارند.

اهمیت یادگیری مهارت های نرم

در گذشته در بسیاری از کسب وکار­ها توجهی به مهارت­‌های نرم وجود نداشت.  بیشتر افراد تمام تمرکز خود را بر روی مهارت­‌های سخت و فنی قرار می­‌دادند. اما با رقابتی شدن و توسعه کسب وکارها، اهمیت مهارت‌ های نرم و توسعه آنها در افراد نیز پر رنگ‌­تر از قبل شده است. یکی از پایه­‌های موفقیت و پیروزی کسب وکارها، فراگیری مهارت­‌های نرم می‌باشد. دلیل آن می‌­تواند ارتباطات یک سازمان و نحوه تعامل آن باشد، که این امر تاثیری مستقیم در روند پیشرفت کار سازمان دارد.

اهمیت توسعه مهارت‌های نرم در افراد

همان طورکه گفته شد مهارت‌های نرم مختص یک گروه یا دسته خاصی نیست. هر فردی در هر جایگاهی باید برای رشد شخصی خود برای یادگیری مهارت­‌های نرم اقدامات لازم را انجام دهد. در زیر به چند نمونه از مهارت­‌های نرم مورد نیاز افراد در جایگاه­‌های مختلف اشاره می­‌کنیم.

اهمیت مهارت‌های نرم

مدیران کسب و کار

فردی که به عنوان یک مدیر یا رهبر، سکان هدایت یک سازمان را برعهده دارد باید توانایی بسیار بالایی در برقراری ارتباط با اعضای سازمان داشته باشد. این فرد باید از تیپ شخصیتی تمامی کارمندان آگاه باشد. بدین ترتیب می‌تواند برای مدیریت بهتر آن‌­ها، بهترین تصمیمات و برخوردها را داشته باشد. اهمیت توسعه مهارت­‌های نرم در افراد زمانی نمایان می­‌شود که یک مدیر یا کارمند در زمان برخورد با مشکلات، اعتماد به نفس کافی برای حل آن را نداشته باشد یا نتواند بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارد. در بسیاری از موارد هزینه­‌های گزافی که در سازمان برای رفع مشکلات صرف می­‌شود که به دلیل نبود مهارت­‌های نرم در افراد حاضر در سازمان است. این فرد می‌­تواند مدیر یا حتی یک کارمند ساده باشد. عدم وجود مهارت­‌های نرم سبب ایجاد مشکلاتی متعدد می­‌شود.

 مهارت های نرم در مدیران کسب وکار

اهمیت توسعه مهارت های نرم در افراد کارمند

یک فرد به عنوان یک کارمند درون یک سازمان برای پیشبرد اهداف خود و سازمان و انجام مسئولیت خود به بهترین شکل، ممکن است در روز با سایر همکاران یا حتی عموم مردم برخورد داشته باشد. این کارمند باید توانایی برخورد با هرنوع شخص، از هر طبقه از اجتماع را داشته باشد. این امر نیازمند درک کافی و شناخت کامل احساسات درونی افراد است. در عصر کنونی ارتباط با مشتری و جذب آن، نقشی مهم در بازگشت سرمایه و بازاریابی مطلوب دارد. بنابراین می‌­توان گفت یک کارمند در هر پستی از سازمان که قرار دارد، علاوه بر موفقیت انجام وظایف، برای تسریع پیشرفت سازمان باید مهارت­‌های نرم را به طور کامل فراگرفته باشد.

قشر محصل

مهارت­‌های نرم از بعد اجتماعی و شغلی برای افراد محصل دارای اهمیت است. این موضوع بدین معنا است که دانش­ آموزان یا دانشجویان به عنوان افرادی که در حال پیدا کردن هویت شغلی و اجتماعی خود و در حال برنامه ریزی برای آینده هستند با فراگیری مهارت­‌های نرم در ایجاد اعتماد به نفس، مدیریت صحیح زمان، انطباق پذیر بودن و مواردی از این دست کمک زیادی به خود می­‌کند.

soft skills

نحوه ارزیابی مهارت­ های نرم

مهارت­‌های نرم در مورد احساسات درونی افراد است. بنابراین هیچ شاخصی برای اندازه گیری کمی ندارد. به این معنی که شما هیچ ملاک ریاضی یا فنی خاصی برای اندازه گیری یا ارزیابی مهارت­ نرم فرد ندارید و تنها از طریق جنبه‌­های رفتارشناسی و شخصیت شناسی می­‌توانید مهارت‌­های نرم فرد را مورد بررسی و تحقیق قرار دهید.

مهم‌ترین مهارت‌های نرم کدامند؟

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، مهارت‌های نرم به مجموعه‌ای از ویژگی‌های ذاتی شخص و توانایی‌های درونی اشاره دارد. اگر بخواهیم لیستی از انواع این دسته از مهارت‌ها عنوان کنیم، به موارد متعددی می‌توان اشاره کرد. اما در این بخش به شما خواهیم گفت که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین مهارت‌های نرم کدامند.

ارتباطات

مهارت‌ برقراری ارتباطات موثر، در اموری مانند مصاحبه‌های شغلی و در حوزه‌هایی مانند آن، بسیار مفید است. می‌توان گفت که توانایی برقراری ارتباط، دانش چگونه صحبت کردن با دیگران در شرایط مختلف است و کاربردهای وسیعی دارد. به عنوان مثال، در زمان همکاری با یک تیم، به برقراری ارتباط موثر نیاز دارید تا بتوانید عقیده خود درباره ایده یا فرآیندی که مدنظرتان هست را منتقل کنید. پیدا کردن راهی برای ابراز مخالفت مدبرانه با دیگر اعضای تیم، برای آن که کم‌ترین تعارض و تضاد در گروه ایجاد شود، نوعی مهارت ارتباطی است. ارتباطات، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای کارمندان است که کارفرمایان برای استخدام، توجه ویژه‌ای به آن دارند.

 

حتما بخوانید: شبکه سازی چیست؟ 

مهارت ارتباطات

حل مسئله

در هر جایی که بخواهید استخدام شوید، توانایی  مهارت حل مسئله شما یکی از ویژگی‌های باارزش برای مدیر یا کارفرما می‌باشد. برای این که بتوانید این مهارت را درون خود تقویت کنید، بدون شک به دانش و تخصص مربوطه نیاز دارید. مهارت‌هایی که به گونه‌ای مکمل توانایی حل مسئله هستند، عبارتند از:

  • خلاقیت
  • پژوهش
  • مدیریت ریسک
  • کار تیمی
  • تفکر انتقادی
  • تحلیل و بررسی
  • تصمیم‌گیری
  • تدبیر
  • توانایی عیب‌یابی در مدت زمان کوتاه

خلاقیت

یکی دیگر از مواردی که در دسته مهارت‌های نرم اصلی قرار می‌گیرد، خلاقیت است. در هر کاری که بخواهید وارد شوید، چه در مراحل مختلف زندگی و چه در بازار کار، خلاقیت یکی از ارکان اصلی موفقیت شماست. در هر مجموعه‌ای کارمندان خلاق می‌توانند روش‌های نوینی برای انجام وظایف، بهبود فرآیندها و حتی کشف راه‌های جدید و شگفت‌انگیز برای کسب و کار پیدا کنند. از مهارت خلاقیت می‌توان در هر نقش و سطحی استفاده کرد.

تطبیق‌پذیری

آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به راحتی با شرایط کنار می‌آیند و تغییرات را می‌پذیرند؟ افرادی که می‌توانند به راحتی خود را با شرایط مختلف وفق دهند، از مهارت تطبیق‌پذیری برخوردار هستند. چنانچه در یک حوزه یا استارتاپ مبنی بر فناوری فعالیت دارید، توانایی تطبیق‌پذیری و سازگاری با شرایط، اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. چراکه در این نوع مشاغل نوپا، شرایط یکسان و یکنواخت نیست و با تغییرات مکرری همراه می‎باشد.

اخلاق کاری

به توانایی انجام به موقع و باکیفیت مطلوب وظایف و امور محوله، اخلاق کاری گفته می‌شود. مهارت اخلاق کاری به شما کمک می‌کند تا بتوانید رابطه مثبتی با مدیر و سایر همکاران خود برقرار کنید. اکثر کارفرمایان ترجیح می‌دهند با شخصی که اخلاق کاری بالایی دارد همکاری داشته باشند، پس اگر قصد ورود به بازار کار و همکاری با شرکت‌های معتبر را دارید، بهتر است این مهارت را در خود تقویت کنید.

چگونه می‌توان مهارت‌های نرم خود را ارتقا داد؟

برخلاف مهارت‌های سخت، که بیشتر آموختنی هستند و شما می‎توانید با شرکت در دوره‌های مختلف آن‌ها را ارتقا دهید، مهارت‌های نرم بیشتر درونی هستند و تقویت آن‌ها نیاز به اختصاص وقت بیشتری دارد. در ادامه چند راهکار برای رشد و ارتقا این نوع از توانایی‌ها را معرفی خواهیم کرد.

مهارت موردنظرتان را انتخاب کرده و به صورت مداوم آن را تمرین کنید

همان‌طور که می‌دانید، تمرین کردن تاثیر زیادی در یادگیری و پیشرفت، در حوزه‎های مختلف، دارد. یکی از راهکارهای موثر تقویت مهارت‌های نرم، تمرین و تبدیل این مهارت‌ها به عادات روزمره است.

مهارت‌های نرم دیگران را شناسایی  و تقلید کنید

در اطراف همگی ما افرادی هستند که مهارت‌های درونی فوق‌العاده‌ای دارند. شما می‌توانید با الگو قرار دادن این افراد و تقلید از شیوه کار آن‌ها، این مهارت‌ها را در وجود خود نهادینه کنید. از جمله سایر راهکارهای تقویت مهارت‌های نرم، به شرح زیر است:

  • هدف خود از بهبود مهارت نرم را مشخص کنید.
  • منابعی را برای کمک به خود پیدا کنید.
  • از مهارت‌های نرم درونی خود غافل نشوید!

آشنایی با مهارت های نرم دیگران

جمع بندی

در هنگام استخدام یک فرد برخلاف گذشته که ملاک اصلی تخصص فرد بود و تنها بعد فنی آن مورد بررسی قرار می‌گرفت، باید اولویت را با مهارت‌­های نرم قرار دارد. چرا که با اهمیت آن در خصوص رشد شخصی فرد و تاثیر آن بر جامعه و سازمان آشنا شدیم. مهارت­‌های نرم می‌­تواند تمامی چالش‌­های ایجاد شده در زندگی و شغل را رفع کند. حتی می­‌توان گفت تکمیل کننده مهارت سخت و فنی است. برای داشتن یک کسب وکار موفق یا برای رسیدن به رشد شخصی، شما نیازمند دو بال بسیار محکم و قوی هستید. این دو شامل مهارت­‌های نرم شما و دیگری مهارت‌­های سخت شما است. این دوبال در کنار یکدیگر برای صعود و اوج گرفتن شما به سمت قله­‌های موفقیت الزامی است.

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه