تحليل رفتار كاركنان و ارتباطات اثربخش
با مدل جهانی دیسک DISC
(Analysis of employee behaviour and
Effective communication with DISC global model)
مقدمه:
مدیران سازمانها هر روزه با چالش هاي زیادي روبرو هستند و بیشتر زمان خود را صرف پاسخ دادن به سئوالاتی همچون سوالات زیر میکنند :
- کیفیت ، سرعت و دقت تصمیمات در سازمان چگونه است ؟
- چگونه می توان ارتباطات اثر بخش را در سازمان توسعه دهیم ؟
- چرا برخی از افراد تفویض اختیار نمی کنند؟
- کارکنان را چگونه می توان با تغییرات هماهنگ کرد؟
- چه سبک مدیریتی و رهبري براي بخش هاي مختلف سازمان مفید است؟
- چگونه می توانیم تیم هاي تخصصی ماموریت محور در سازمان درست کنیم؟
- چه نقاط قوت و قابل بهبودي در تیم هاي مدیریتی سازمان ما وجود دارد؟
- چرا بیشتر کارها به سرانجام نمی رسد؟ ) عدم نتیجه گرایی(
- چرا تصمیمات و امور به کندي انجام می شوند؟
- چگونه می توان رفتار افراد و تیم هاي کاري را پیش بینی کرد؟
- در شرایط تعارضات سازمانی چه افرادي بهتر عمل کرده و ریشه تعارضات چیست؟
معرفیDISC!
75درصد عمر انسان ها در ارتباطات می گذرد ، اما تنها 10 درصد از آنها ارتباطات را آموخته اند. شرکت آموزش و پژوهش بیلگی سایار در راستای ارتقاء مهارت های ارتباطی اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی مهارتهای ارتباطی با رویکرد نوین بر اساس مدل دیسک DISC نموده است.
مدل علمی و کاربردي DISC اولین بار در سال 1928 توسط دکتر مارستون استاد دانشگاه هاروارد و کلمبیا مطرح شد و بعدها توسط متخصصین حوزه رفتارشناسی توسعه پیدا کرد و در دهه اخیر جزء پکیج هاي مطرح و کاربردي در کشورهاي توسعه یافته شد.
.
علاوه بر این, ابزار DISC در شناسایی سبک رهبري ، افزایش فروش و ارتباط با مشتري, ارزیابی ریسک رفتاري افراد و بهبود روابط بین فردي کاربرد دارد . از این پکیج به شکل گسترده اي در سازمان هاي تراز اول جهانی استفاده می شود.
پکیج DISC که با تلاش پژوهشگران ایرانی بومی و کاربردي شده است در شرکت ها و سازمان هاي زیادي اجرا گردیده و نظر سنجی از مدیران شرکت کننده در دوره و مدیران آموزش نشان از کارآمدي این پکیج دارد.
پکیج DISC یک پکیج بین رشته اي است که با حوزه هاي ، روانشانسی، جامعه شناسی ، مدیریت و طب سنتی در ارتباطات است و قدرت، اثرگذاري ، دقت و ثبات خود را در حوزه کسب و کار نشان داده است .
کاربرد / سرفصل دوره :
DISC یک دوره آموزشی نیست بلکه یک پکیج یکپارچه و بسیار کارامد است که به زعم انجمن مدیریت آمریکا در زمینه هاي زیر کاربرد دارد:
-
- حل مسئله و تصمیم گیري
- بهبود اثربخشی فردي
- بهبود روابط بین فردي و اثربخشی تیم ها
- مدیریت زمان
- مدیریت تعارضات
- ایجاد تیم هاي حرفه اي
- و تغییرات سازمانی کاربرد دارد
سایر موارد استفاده DISC!
انتخاب شغل
بهبود ارتباطات حرفه ای تشکیل تیم های کاری بهبود رفتار سازمانی مدیریت موثر منابع انسانی حفظ و نگهداری افراد کلیدی تشکیل تیم های کاری با رویکرد کارآفرینی بهبود فروش و بازاریابی شناخت تیپ های شخصیتی خود ارزیابی توسعه فعالیتهای مدیریتی و رهبری سبک های مدیریتی و رهبری |
مذاکره
زبان بدن سبک های یادگیری مدیریت زمان تصمیم گیری انگیزش فردی و گروهی حل و فصل تنش های درون سازمانی (مدیریت تعارض) بررسی تعارضات کارکردی و غیر کارکردی بهبود روابط بین فردی بهبود روابط خانوادگی بهبود عملکرد و بهره وری سازمانی شناسایی نقش های مکمل |
مربی گری
آموزش و توسعه بهبود مهارتهای فردی و گروهی بررسی سطوح انرژی بررسی الگوهای ذهنی بررسی زون آسایش فردی مفهوم اتوپایلوت فردی بررسی سنسورهای فردی نحوه چینش کارکنان در کارهای تیمی جذب و استخدام پیش بینی رفتار بررسی ریسک های فردی استعدادیابی |
نتایج کلیدي مورد انتظار مدیران و شرکت کنندگان پس از انجام پکیج DISCDISC!
-1پس از اجراي این پکیج شرکت کنندگان به نقاط قوت و قابل بهبود رفتار خود بشکل دقیق آشنا می شوند .
-2راه کارهاي خود توسعه اي شرکت کنندگان در این پکیج به شکل کاربردي و عملیاتی ارایه می شود.
-3مدیران نسبت به توانایی ها و نقاط ضعف کارکنان خود و نحوه تعامل با آنها آگاه می شوند.
-4فرآیند تغییرات سازمانی زودتر و سریعتر پیش می رود.
-5در تشکیل تیم هاي کاري ماموریت محور حسب نوع ماموریت محوله افراد با آگاهی کامل دست به انتخاب نفرات تیم می زنند.
-6با داشتن نقشه الگوي رفتاري کلیه افراد سازمان، مدیران می توانند نسبت به جابجایی ، ارتقاء و توسعه افراد تصمیم گیري هاي آگاهانه تر و دقیق تري انجام دهند .
-7این پکیج بسیاري از تعارضات غیر کارکردي سیستم، که به دلیل سوء برداشت مدیران و کارکنان است را کاهش می دهد .
-8استعدادها و توانمندي هاي کارکنان شناسایی می شود و سازمان می تواند آگاهانه براي این توانمندي ها برنامه ریزي کند
-9براي ساختن تیم هاي حرفه اي مذاکره و ارتباطات درون و برون سازمان می توان برنامه ریزي کرد
-10در سازمان می توان به شکل حرفه اي شبکه سازي کرد و از مزایاي این شبکه سازي استفاده نمود .
-11براي ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان دیدگاه بهتري به مدیران ارشد ارایه می کند
-12هر الگوي رفتاري و اصطلاحا تیپ شخصیتی، انگیزه متفاوتی در انجام کارها دارد که با شناخت این موضوع می توان براي انگیزش کارکنان آگاهانه برنامه ریزي کرد.
-13مدیران می توانند بهبود چشمگیري در نفوذ بر کارکنان داشته باشند و ارتباطات حرفه اي خود را به شکل چشمگیري ارتقاء دهند .-14ریسک رفتاري مدیران وکارکنان درانجام کارها شناسایی ومدیران آگاهانه میدانندچه فردي باچه درجه ریسکی مناسب انجام چکاري است
اهداف کارگاه:
شناسایی و درک مدل رفتاری خویش |
شناسایی مدلهای رفتاری دیگران | توانایی تطبیق مدل رفتاری خویش با دیگران |
برقراری ارتباطات مؤثر |
برگزاری دوره/کارگاه در داخل سازمان
طرح برنامه ریزي شده براي
طول دوره : 8 ساعت یک روزه / 4 ساعت نیم روزه / 2ساعت یک جلسه
مخاطبین : مدیران ، سرپرستان ، کارشناسان و …
شیوه برگزاری : تعاملی بوده و کارهاي عملی و تحلیل تست دیسک می باشد .
محل برگزاري و امکانات کارگاه : کلاس به شکل U , داراي میز و صندلی متحرك به تعداد فراگیران ، فضاي کلاس با توجه به تعداد فراگیران به ازاء هر نفر دو متر مربع ، امکان استفاده از فضاي بیرون کلاس براي فعالیت هاي تیمی و بازي هاي مدیریتی ، امکان نمایش فایل هاي پاورپوینت ، نمایش فیلم و …
ثبت نام در کارگاههزینه های دوره :؟
- در صورت نیاز به اجرای دوره به صورت کامل توسط مجری در خارج از سازمان طبق سفارش کارفرما محل تعیین و هزینه های مربوطه محاسبه و اعلام خواهد شد.
- تعداد فراگیران کلاس بین 25 تا 35 نفر خواهد بود و در صورتی که تعداد فراگیران کمتر از 25 نفر باشد تعداد 25 نفر محاسبه خواهد شد.
- نکته : تهیه امکانات برگزاري دوره از قبیل تجهیزات آموزشی ، جزوات آموزشی ، پذیرایی و فضاي کلاس و هزینه هاي مرتبط با سفر و اقامت مدرس توسط کارفرما خواهد بود .
نتایج حاصل از دوره :
این کارگاه آموزشی افق هاي جدیدي را به روي شرکت کنندگان باز می نماید. در این دوره سعی خواهد شد تا تفاوت رفتارهاي فردي در افراد مختلف ، که همانا کلید موفقیت در برقراري ارتباط موثر است ، مشخص گردد. شناخت روش هاي برقراري ارتباطات موثرتر ، به افراد کمک می کند تا نه تنها در روابط شغلی به خواسته هاي شان برسند، بلکه در زندگی شخصی نیز موفق تر عمل نمایند.
با استفاده از ابزار جهانی DISC و تلفیق آن با مباحث مدیریتی در سازمان ، مدیران و کارشناسان با اثربخشی بیشتري به رهبري ، مدیریت و کارکرد تیم خود خواهند پرداخت که نتیجه آن مدیریت بهتر ، هماهنگی و برنامه ریزي دقیق تر و انجام دادن پروژه ها با کارایی بیشتر در زمان مقرر خواهد بود .
نحوه حصول اطمینان از موفقیت دوره :
با توجه به برگزاري موفق این دوره در سازمان هاي طراز اول ایران و اخذ فیدبک واکنش فراگیران در تمامی دوره ها ، نتایج ارزیابی شاخص هاي مدرس و محتوا ( بجز شاخص هایی که مرتبط با کارفرما ) مطلوب بوده است.
انجام موفقیت آمیز این کارگاه منوط به همکاري موثر و جدي مدیران ، کارشناسان و نماینده کارفرما با مدرس می باشد بنابراین حسن نظر این افراد خصوصآ در هماهنگی براي برگزاري جلسات آموزشی و روند اجرایی قبل از آن ،تاثیر بسزایی در دستیابی به نتایج حاصله دوره خواهد داشت.
اهداف رفتاري دوره :
اهداف دانشی :فراگیر می بایست بعد از این دوره ،مدل دیسک را بشناسد. · کاربرد ابزار دیسک را بداند. · ابعاد DISC را بشناسد و ویژگی هاي هر بعد را نام ببرد. · نقاط قوت و ضعف هر الگو را نام ببرد. · نقاط قوت و ضعف الگوي خود را درك کند. · مفاهیم و اصول دیسک را در کار استفاده نماید. · |
اهداف مهارتی :فراگیر می بایست بعد از این دوره ،زبان بدن خود را در ارتباطات مدیریت کند )متناسب با هر الگو عمل کند( در ارتباط با دیگران به رفتارهاي دیگران توجه کند. · الگوي رفتاري دیگران را تشخیص دهد و عکس العمل هاي مناسب ارائه کند. · رفتارهاي نامناسب خود را کنترل کند. · |
اهداف نگرشی:فراگیر می بایست بعد از این دوره ،نسبت به تاثیر رفتارهاي نامناسب خود با دیگران آگاهی نشان دهد. · نسبت به نیازهاي دیگران و انگیره هاي آنها حساسیت نشان دهد. نسبت به رعایت حال دیگران حساسیت نشان دهد. · نسبت به تحلیل رفتارهاي دیگران علاقه نشان دهد. · به نقش الگوهاي رفتاري در زندگی ارج نهد. · |
برنامه / سرفصل دوره :
- مقدمه و تعیین اهداف دوره
- معارفه فراگیران و ایجاد فضاي صمیمی در کلاس جهت تحقق اهداف دوره
- معرفی مدل DISC از طریق رنگ ها C آبی – S سبز – I زرد – D قرمز
- ارائه خصوصیات مدلهاي رفتاري مختلف در قالب فعالیت هاي گروهی و ارائه مثالهاي کاربردي
- ارائه نتایج تیم ها در خصوص ویژگی هاي شخصیتی هر گروه و مشاغل و فعالیت هاي مورد علاقه هر گروه
- بررسی تعارضات و اختلافات تیپ هاي شخصیتی متفاوت در حوزه ارتباطات بین فردي
- اهمیت تطبیق مدل رفتاري در بهبود اثربخشی ارتباطات و فعالیت هاي تیمی و توضیح نتایج تست و نحوه انجام آن براي کارکنان. DISC • انجام تست
- انجام بازي هاي مدیریتی و توجه به رفتار فراگیران در بازي ها با توجه به خصوصیات رفتاري هر گروه و ارائه نتایج یادگیري توسط فراگیران
- پاسخ گویی به سئوالات
گام هاي اجرایی و روش انجام کار :
- تایید طرح پیشنهادي توسط کارفرما و توافق براي شروع همکاري توسط طرفین
- معرفی رابط انجام پروژه
- ارائه لیست شرکت کنندگان در کارگاه توسط کارفرما ( نام و نام خانوادگی ، مدرك تحصیلی ، سمت ، سابقه کار
- انجام تست دیسک به صورت اینترنتی ) به تعداد فراگیران یوزر در اختیار سازمان قرار می گیرد و فراگیران تست را استفاده می نمایند ، حداقل دو روز قبل از دوره می بایست اینکار انجام شود(
- هماهنگی هاي لازم جهت مکان و تجهیزات آموزشی اجراي طرح
- اجراي دوره مطابق توضیحات طرح
- دریافت بازخورد از کارفرما و فراگیران
- ارائه گواهینامه در صورت نیاز
- بررسی اقدامات آتی و نحوه ادامه همکاري
طرح برنامه ریزي شده براي دوره:
- طول دوره : 16 ساعت
- مخاطبین : مدیران ، سرپرستان و کارشناسان سازمان
- شیوه برگزاری دوره: دوره تعاملی بوده و کارهاي عملی و تحلیل تست دیسک می باشد .
محل برگزاري و امکانات کارگاه : کلاس به شکل U , داراي میز و صندلی متحرك به تعداد فراگیران ، فضاي کلاس با توجه به تعداد فراگیران به ازاء هر نفر دو متر مربع ، امکان استفاده از فضاي بیرون کلاس براي فعالیت هاي تیمی و بازي هاي مدیریتی ، امکان نمایش فایل هاي پاورپوینت ، نمایش فیلم و …
هزینه های دوره :؟
برای کسانی که قبل از حضور در کلاس تست DISC را خریداری نموده اند 10 درصد تخفیف ثبت نام لحاظ می گردد.
محتوای گزارش حاصل از انجام تست DISC
- 1- اصلی ترین بعد شخصیتی
- 2- سبک رفتاری
- 3- شدت شاخص ها
- 4- الگوی رفتاری 5- نحوه ارتباط
- 6- گراف DISC بصورت طبیعی، تطبیق یافته و برآیند (میزان انطباق شغل با رفتار فرد)
بدون دیدگاه