زمینه سازمانی

زمینه سازمانی

زمینه سازمانی

زمینه سازمانی

ویژگی های سازمان که بر نحوه انجام کار افراد تأثیر می گذارد
  • ویژگی های ساختاری
    یک زیر سیستم کارکردی از ساختار سازمان که ساختارهای (الف) ساختار سازمانی، و (ب) سیستم ها و شیوه های منابع انسانی را در بر می گیرد.
    • ساختار سازمانی
      معماری یا آناتومی یک سازمان، بر رفتار اعضای سازمان و همچنین توانایی سازمان ها برای انطباق موثر با محیط خود تأثیر می گذارد. عناصر ساختار سازمانی شامل سلسله مراتب سازمان، میزان تمرکز و ماهیت گروه های کاری مورد استفاده برای دستیابی به اهداف سازمانی است.
    • سیستم ها و شیوه های منابع انسانی
      رویه‌ها و سیاست‌های سازمانی طراحی شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که یک سازمان دارای کارکنانی است که قادر به تحقق اهداف آن هستند
  • فرآیندهای اجتماعی
    یک زیر سیستم عملکردی از ساختار سازمان که فرآیندهایی را در بر می گیرد که افراد (کارکنان) را به کارشان و به یکدیگر پیوند می دهد و شامل عناصری مانند ارزش ها، اهداف، رهبری و نقش ها می شود.
    • اهداف
      هدف گذاری فردی
    • نقش ها
      ویژگی‌های نقش‌های متصدی شغل، مانند میزان تعارض و بار اضافی
    • فرهنگ
      الگوهای رفتارها و روابط اجتماعی که منعکس کننده مفروضات، ارزش ها، هنجارها و مصنوعات مشترک اعضای سازمان است.
      • ارزش های سازمانی
        نشان دهنده اهمیت ارزش های مختلف سازمانی مانند سنت، ثبات، نوآوری و همکاری است
        • اصول راهنمای سازمان
          هر یک از مفاهیم یا ارزش های زیر به عنوان یک اصل راهنما برای کل سازمان شما چقدر مهم است.
    • نقش سرپرست
      ماهیت رهبری نظارتی

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه