زمینه سازمانی
ویژگی های سازمان که بر نحوه انجام کار افراد تأثیر می گذارد
- ویژگی های ساختاری
یک زیر سیستم کارکردی از ساختار سازمان که ساختارهای (الف) ساختار سازمانی، و (ب) سیستم ها و شیوه های منابع انسانی را در بر می گیرد.
- ساختار سازمانی
معماری یا آناتومی یک سازمان، بر رفتار اعضای سازمان و همچنین توانایی سازمان ها برای انطباق موثر با محیط خود تأثیر می گذارد. عناصر ساختار سازمانی شامل سلسله مراتب سازمان، میزان تمرکز و ماهیت گروه های کاری مورد استفاده برای دستیابی به اهداف سازمانی است.
- سیستم ها و شیوه های منابع انسانی
رویهها و سیاستهای سازمانی طراحی شدهاند تا اطمینان حاصل شود که یک سازمان دارای کارکنانی است که قادر به تحقق اهداف آن هستند
- ساختار سازمانی
- فرآیندهای اجتماعی
یک زیر سیستم عملکردی از ساختار سازمان که فرآیندهایی را در بر می گیرد که افراد (کارکنان) را به کارشان و به یکدیگر پیوند می دهد و شامل عناصری مانند ارزش ها، اهداف، رهبری و نقش ها می شود.
- اهداف
هدف گذاری فردی
- نقش ها
ویژگیهای نقشهای متصدی شغل، مانند میزان تعارض و بار اضافی
- فرهنگ
الگوهای رفتارها و روابط اجتماعی که منعکس کننده مفروضات، ارزش ها، هنجارها و مصنوعات مشترک اعضای سازمان است.
- ارزش های سازمانی
نشان دهنده اهمیت ارزش های مختلف سازمانی مانند سنت، ثبات، نوآوری و همکاری است
- اصول راهنمای سازمان
هر یک از مفاهیم یا ارزش های زیر به عنوان یک اصل راهنما برای کل سازمان شما چقدر مهم است.
- اصول راهنمای سازمان
- ارزش های سازمانی
- نقش سرپرست
ماهیت رهبری نظارتی
- اهداف
بدون دیدگاه