شرکت آموزش و پژوهش بیلگی سایار

دستورالعمل اجرایی برنامه راهنمایی و مشاوره شغلی، فنی و تخصصی ایثارگران

[dt_sc_one_half first type =” type1″]

[/dt_sc_one_half]
[dt_sc_one_half type =” type1″]

[dt_sc_accordion_group]

[dt_sc_toggle title=”فهرست مطالب”]

مقدمه ۱
ماده۱- تعاریف و اصطلاحات ۱
ماده۲- مستندات قانونی ۲
ماده۳- اهداف ۳
ماده۴- دامنه شمول ۳
ماده۵- شرایط بهره مندی ۳
ماده۶- منابع مالی و شرایط پرداخت ۴
ماده۷- فرآیندها ۶
ماده۸- منبع و بانک اطلاعاتی ۱۰
ماده۹- چک لیست ارزیابی ۱۰
پیوست ها ۱۱

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”مقدمه  :”]

مقدمه  :

با عنایت به سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مدظله العالی و با توجه به مفاد فصل پنجم قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و همچنین در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده در قوانین و مقررات مربوط به جامعه هدف تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران، لازم است تمامی بخش‌های دولتی و غیردولتی با بسیج کلیه امکانات به صورت سراسری نسبت به برطرف نمودن مشکلات شغلی ایثارگران معزز به هر نحو ممکن اقدامات لازم را معمول فرمایند. در همین راستا اداره کل اشتغال و کارآفرینی با بهره گیری از فرصت‌ها و منابع موجود در حیطه قوانین مربوطه، ضمن آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای اشتغال جامعه هدف،  فعالیت راهنمائی و مشاوره شغلی ایثارگران را در دستور کار خود قرار داده است و انتظار می رود با اجرایی نمودن این شیوه نامه در ایجاد شغل پایدار، کاهش مخاطرات و ارتقای سطح امنیت شغلی برای ایثارگران توفیقات بیشتری حاصل گردد.

 

ماده۱– تعاریف و اصطلاحات  :

  • بنیاد : بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • اداره کل : اداره کل اشتغال و کارآفرینی
  • بنیاد استان: اداره کل بنیاد استان محل ارائه خدمت
  • بنیاد محل ارائه خدمت: بنیاد شهرستان یا منطقه محل ارائه خدمت
  • جامعه هدف : ایثارگران مشمول و واجد شرایط
  • سازمان : سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران
  • راهنمائی و مشاوره شغلی : فرآیند و رابطه ای است پویا و تخصصی بین ایثارگر مراجع و مشاور که براساس آن به متقاضی کمک می شود تا با شناخت استعداد، رغبت، شخصیت، مهارت و توانمندی های خود از یک سو و درک درست مقتضیات مشاغل موجود در جامعه از سوی دیگر، بتواند در انتخاب شغل مناسب، سازگاری با محیط کار، بهبود و گسترش کسب و کار و رفع معضلات شغلی خود تصمیم درست و به موقع اتخاذ نماید.
  • مشاور : فرد حقیقی یا حقوقی متخصص دارای تعهد و واجد شرایط لازم که در شناسائی و کاهش مشکلات شغلی ایثارگران و حل معضلات ناشی از بیکاری و یا اشتغال نامناسب، تخصص، تجربه و مهارت ‌داشته و سعی دارد با هدایت و راهنمائی شغلی صحیح ایثارگران را در انتخاب مسیر شغلی یاری رساند.
  • مشاور شغلی : مشاور حقیقی طرف همکاری بنیاد (مستقر در مرکز مشاوره مددکاری) که براساس وظایف محوله ازسوی بنیاد، به متقاضی کمک می کند تا با شناخت استعدادها، رغبت ها، تجربیات، توانائی ها و محدودیت های خود و همچنین شرایط ونیازهای شغلی جامعه، شغل مناسبی انتخاب و با محیط کار خود سازگاری بیشتری پیدا کند.
  • مشاور فنی تخصصی : مشاور حقیقی طرف همکاری بنیاد که براساس وظایف محوله از سوی بنیاد، به صورت تخصصی به متقاضی کمک می کند تا ایده های خود را به طرح و فرصتهای شغلی و کار آفرینی تبدیل و یا درجهت گسترش و بهبود فضای کسب و کار خود تصمیمات درست و به موقع اتخاذ نماید. این دسته از مشاوران درصورت احراز شرایط می توانند پس از صدور ابلاغیه و به طور مستقیم با بنیاد همکاری داشته و یا ذیل مشاور حقوقی طرف همکاری بنیاد نسبت به ارائه خدمت اقدام نمایند و این امکان نیز فراهم آمده تا چنانچه فی مابین بنیاد و دستگاه های متبوع ایشان تفاهم نامه همکاری منعقد گردیده باشد، مشاوران معرفی شده توسط دستگاه های مزبور پس از هماهنگی، ملزم به راهنمائی و مشاوره ایثارگران معرفی شده از سوی بنیاد و تکمیل فرم های مربوطه به صورت رایگان باشند.
  • مشاوران حقیقی : افراد واجد شرایط دارای تخصص و تجربه کاری مفید مرتبط با موضوع مشاوره که بنیاد استان می تواند پس از تائید کارگروه احراز صلاحیت و صدور ابلاغیه همکاری به صورت مستقیم، نسبت به معرفی ایثارگران متقاضی به آنان جهت اخذ خدمات مشاوره ای در قالب مشاور شغلی و فنی تخصصی اقدام نماید.
  • مشاوران حقوقی : شرکت ها، موسسات و دفاتر کاریابی و مشاوره شغلی و… که دارای صلاحیت لازم و کافی و مجوزهای قانونی از مراجع ذیصلاح جهت ارائه خدمات مشاوره شغلی و فنی تخصصی به جامعه هدف می باشند و بنیاد استان می تواند با تائید کارگروه احراز شرایط، جهت ساماندهی، مدیریت و اخذ این خدمت نسبت به برونسپاری این فعالیت اقدام نماید.
  • کارگروه احراز صلاحیت : گروهی متشکل از مدیرکل استان(رئیس)، معاون تعاون و امور اجتماعی استان(دبیر)، رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی(عضو)، رئیس حراست استان(ناظر) که وظیفه دارد تا با بررسی شرایط و مدارک مشاوران حقیقی (اعم از مجوز و پروانه فعالیت مربوطه، مقطع و رشته تحصیلی، سوابق شغلی قابل قبول، تجربه کاری مفید و مرتبط و…) و مشاوران حقوقی (از قبیل اساسنامه، مجوز و پروانه فعالیت، تخصص و تجربه کاری مفید و مرتبط و…) نسبت به احراز صلاحیت، اهلیت و توان آنان در ارائه خدمات مشاوره ای، تصمیم گیری و طی صورتجلسه ای افراد تائید صلاحیت شده راجهت صدور ابلاغیه، انعقاد قرارداد و ارائه خدمات مشاوره ای به ایثارگران دعوت به همکاری می نمایند.
  • محل برگزاری جلسات مشاوره ای : اماکنی از قبیل مراکز مشاوره حوزه مددکاری، ساختمان های بنیاد، محل کار مشاوران، دفاتر مشاوره خصوصی و … که مشاوران شغلی و فنی تخصصی در آنجا مستقر و اقدام به ارائه خدمات مشاوره ای به متقاضیان معرفی شده از سوی بنیاد می نمایند.
  • خدمت : عبارت است از خدمت مشاوره ای ارائه شده براساس معیارهای سازمان که پس از صدور معرفی نامه، مستندات مربوط به تست های روانشناسی و فرم های تکمیل شده مشاوره برای هر یک از ایثارگران با درج نتیجه مشاوره، علائق، مهارت و … به طور صحیح و دقیق در سامانه سجایا ثبت و تکمیل شده باشد.
  • روش مشاوره : ارائه خدمات مشاوره ای به صورت حضوری و درجلساتی با استانداردهای سازمان صورت می پذیرد، لیکن به اقتضای شرایط و عند اللزوم می توان خدمت مشاوره را به روش های غیرحضوری از قبیل تلفنی، وبیناری، مجازی و… نیز انجام داد و چنانچه مقرر گردد این خدمت به نحو غیرحضوری ارائه شود بایستی متناسب با شان و منزلت ایثارگران، با حفظ کیفیت خدمت و در مدت زمان حداکثر ۴۵ دقیقه برای هر جلسه، تمهیدات لازم فراهم و به هر طریق ممکن تست ها و فرم های مربوطه تکمیل و جهت بارگزاری در سامانه سجایا به بنیاد ارائه گردد.
  • تست : آزمون های استانداردتخصصی، معتبر و کاربردی روانشناسی جهت سنجش رفتار، استعداد، رغبت، شخصیت، مهارت و… از قبیل تست MBTI ، هالند، استرانگ و… که براساس نتایج به دست آمده، امکان بررسی
    ویژگی های شخصیتی، نقاط ضعف و قوت، شاخصه ها و ویژگی های رفتاری، توانمندی ها و مهارت های بالقوه، علاقه مندی ها و تمایلات و شناخت مشاغل مناسب و … ایثارگران فراهم و مسیر شغلی آنان را مشخص و تبیین می نماید.

[/dt_sc_toggle]
[dt_sc_toggle title=”ماده ۴- دامنه شمول :”]

ماده ۴- دامنه شمول :

همسر، فرزندان و خواهر و برادر شهید، جانبازان و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان با هر درصد یا مدت اسارت و هر وضعیت شغلی می توانند از خدمات مشاوره شغلی و فنی تخصصی بهره مند گردند.

 

ماده ۵- شرایط بهره مندی :

از آنجائیکه هدایت و راهنمائی شغلی ایثارگران، قبل، حین و بعد از اشتغال به کار لازم و ضروری می باشد فلذا جامعه هدف بنیاد با هر وضعیت شغلی اعم از بیکار ، غیرشاغل و شاغل می توانند از خدمات مشاوره شغلی و فنی تخصصی بهره مند گردند و هیچگونه محدودیتی برای مشمولین در راستای اخذ خدمات مشاوره ای وجود ندارد.

تبصره ۱: ارائه خدمات مشاوره شغلی به هریک از ایثارگران مشمول، برای یک مرتبه کفایت می کند لیکن درصورت نیاز به مشاوره شغلی مجدد، معرفی متقاضیان به مشاور شغلی جهت بهره مندی از خدمات مشاوره ای تکمیلی توسط بنیاد استان بلامانع می باشد.

تبصره ۲ : ایثارگران می توانند در هر سال حداکثر سه مرتبه از خدمات مشاوره فنی تخصصی استفاده نمایند و چنانچه ایثارگری تقاضای گرفتن خدمات مشاوره ای بیش از این میزان را داشته باشد، به تشخیص رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی استان و کارشناس اشتغال شهرستان یا منطقه می تواند مجددا از این خدمات بهره مند گردد.

 

 

تبصره ۳ : چنانچه خدمات مشاوره ای ارائه شده به ایثارگر به صورت کامل در سامانه سجایا ثبت نگردیده باشد، معرفی وی جهت شرکت در جلسه مشاوره مورد نیاز بعدی ممنوع بوده و لازم است پیش از معرفی ایثارگران به مشاور طرف همکاری جهت اخذ خدمت مشاوره ای جدید، تصویر فرم تکمیل شده مشاوره (و در صورت انجام تست های روانشناسی تصویر آزمون ها و نتیجه آنها)، نتیجه مشاوره،  علائق، مهارت و … در سامانه سجایا ثبت گردیده باشد.

تبصره ۴ : چنانچه ایثارگر متقاضی، در کارگاه های آموزشی، خدمات مشاوره گروهی دریافت کرده باشد می تواند از خدمات مشاوره فردی نیز بهره مند گردد، لیکن درصورت استفاده ایثارگر از خدمات مشاوره فردی، معرفی وی جهت استفاده از خدمات مشاوره گروهی در راستای همان موضوع امکان پذیر نمی باشد.

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”شرح مواد هزینه فعالیت راهنمائی و مشاوره شغلی ایثارگران :”]

شرح مواد هزینه فعالیت راهنمائی و مشاوره شغلی ایثارگران :

اعتبار این فعالیت صرف پرداخت هزینه های مربوط به حق الزحمه مشاوران شغلی و فنی تخصصی که در قالب افراد  حقیقی و حقوقی با بنیاد همکاری می نمایند، حق الزحمه دفاتر مشاوره و کاریابی طرف قرارداد، هزینه های مربوط به اطلاع رسانی شغلی اعم از مطالعات ، کارگاهها و همایشها، برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر شاهد و ایثارگر، برگزاری

نمایشگاهها، گردهمائی و سمینارها، برگزاری اردوهای راه اشتغال، نشریات و سایر شیوه های اطلاع رسانی و همچنین هزینه های مربوط به اجرای طرح رابطین اشتغال مطابق دستورالعمل ها ، بخشنامه ها و شیوه نامه های ذیربط
می گردد

 

جدول تعرفه و میزان  پرداخت حق الزحمه  :

مقطع تحصیلی و رتبه علمی مشاوران طرف همکاری تعرفه هر جلسه مشاوره مطابق زمان اعلامی سازمان درهرسال (به ریال) سقف خدمات قابل ارائه توسط مشاور در یک ماه (حداکثرتعداد ایثارگران مشاوره شونده) حداکثر مبلغ قابل پرداخت به مشاوران در ماه (به ریال)
دکترای تخصصی معادل ۶۰درصد تعرفه اعلامی سازمان درهر سال ۶۰ نفر حاصل ضرب تعداد خدمات ارائه شده در مبلغ تعرفه
کارشناسی ارشد معادل ۶۰درصد تعرفه اعلامی سازمان درهر سال ۷۰ نفر حاصل ضرب تعداد خدمات ارائه شده در مبلغ تعرفه
کارشناسی معادل ۴۰درصد تعرفه اعلامی سازمان برای کارشناسی ارشد در هر سال ۸۰ نفر حاصل ضرب تعداد خدمات ارائه شده در مبلغ تعرفه
  • تعرفه تعیین شده برای دارندگان مدرک تحصیلی دکتری عضو هیأت علمی دانشگاه های دولتی می تواند با تائید رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی استان تا ۲۰درصد افزایش یابد.

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”ماده ۷-  فرآیندها :”]

ماده ۷–  فرآیندها :

الف –  نحوه انتخاب و همکاری با مشاوران حقیقی و حقوقی:

  • شناسایی افراد حقیقی و حقوقی واجد شرایط براساس جدول پیوست شماره ۱
  • فراخوان مشاوران شغلی و فنی تخصصی جهت هماهنگی و تشکیل جلسه مشترک به منظور تبیین شرح وظایف تخصصی وفق جدول پیوست شماره ۲ و تبیین فرآیند اجرائی و مالی موضوع همکاری در سطح استان
  • تشکیل کارگروه احراز صلاحیت جهت احراز اصالت، اعتبار، اهلیت و توان اجرای برنامه مشاوره شغلی و فنی تخصصی توسط افراد حقیقی و حقوقی متقاضی با بررسی مدارک تحصیلی، سوابق شغلی، پروانه فعالیت، اساسنامه، مجوزهای قانونی و …
  • دعوت به کار و انعقاد قرارداد همکاری با مشاوران حقیقی و حقوقی احراز شرایط شده توسط کارگروه احراز صلاحیت مطابق نمونه پیوست شماره ۳ و با رعایت سقف تعداد مشاوران تعیین شده در پیوست شماره ۷

تبصره : چنانچه امکان بهره برداری از ظرفیت های بخش دولتی و غیردولتی در جهت اجراء و ساماندهی برنامه مشاوره شغلی و فنی تخصصی به صورت کشوری وجود داشته باشد، اداره کل می تواند با اخذ موافقت معاون تعاون و امور اجتماعی، نسبت به انعقاد قرارداد با افراد حقیقی و حقوقی در این راستا اقدام و زمینه تسریع، تسهیل و تخصصی تر شدن خدمات رسانی به ایثارگران را فراهم آورد.

  • ارسال تصویر قرارداد منعقده فی مابین بنیاد استان و کلیه مشاوران حقیقی و حقوقی طرف همکاری به همراه مستندات مربوطه از قبیل مدارک تحصیلی، سوابق شغلی، پروانه فعالیت، اساسنامه، نظر کارگروه احراز صلاحیت و… به اداره کل جهت اطلاع، نظارت و درصورت لزوم ارائه گزارش به مراجع ذیصلاح و همچنین پیگیری تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز جهت پرداخت حق الزحمه مشاوران
  • تهیه و ارسال گزارش ۳ ماهه عملکرد استان در اجرای برنامه مشاوره شغلی و فنی تخصصی به اداره کل جهت نظارت بر حسن اجرای فعالیت مزبور و راهنمائی و اصلاح انحرافات و اشکالات احتمالی

  

ب – مراحل ارائه خدمات مشاوره شغلی و فنی تخصصی به جامعه هدف:

  • ارائه درخواست مرتبط با اشتغال و کارآفرینی توسط ایثارگر به بنیاد
  • بررسی درخواست ایثارگر و تبدیل درخواست به خدمت و صدور معرفی نامه و فرم خام مشاوره جهت ارائه به مشاور شغلی یا فنی تخصصی توسط کارشناس اشتغال بنیاد محل ارائه خدمت
  • ارائه معرفی نامه و فرم خام مشاوره به مشاور شغلی یا فنی تخصصی و اخذ خدمت مشاوره توسط ایثارگر به صورت حضوری و یا سایر روش های مورد تائید بنیاد
  • تکمیل فرم مشاوره براساس جدول پیوست شماره ۴ و لیست خدمات مشاوره ای ارائه شده مطابق جدول پیوست شماره ۵ پس از انجام مشاوره شغلی و فنی تخصصی برای ایثارگر با اولویت بندی و تعیین مسیرهای شغلی “کارآفرینی”، “خوداشتغالی”، “استخدام در دستگاههای دولتی و یا غیردولتی”، “نیاز به آموزش فنی مهارتی” و … و تحویل مستندات مربوطه به بنیاد محل ارائه خدمت توسط مشاور طرف همکاری
  • تشکیل پرونده برای هر ایثارگر جهت درج نتیجه، علائق، مهارت و تصویر فرم های مربوطه و ثبت و تکمیل خدمت در سامانه سجایا و بایگانی الکترونیکی و فیزیکی آنها توسط کارشناس اشتغال بنیاد محل ارائه خدمت
  • پیگیری تحقق نظر مشاوران و ارائه خدمت در راستای آن توسط کارشناس اشتغال یا رئیس اداره اشتغال وکارآفرینی بنیاد

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”پیوست شماره ۱ (جدول شرایط احراز مشاوران شغلی و فنی تخصصی)”]

پیوست شماره ۱ (جدول شرایط احراز مشاوران شغلی و فنی تخصصی)

ردیف عنوان همکاری شرایط اصلی سایر شرایط
مدارک تحصیلی سوابق کاری
۱ مشاور شغلی کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته راهنمائی و مشاوره و یا روانشناسی با تمام گرایش ها و دارای سابقه کاری مورد قبول ترجیحا دارای سابقه کاری مفید و قابل قبول در مراکز کاریابی و مشاوره شغلی و … دارا بودن پروانه فعالیت از سازمان و یا سایر مراجع ذیصلاح الزامی می باشد و دارندگان مدرک تحصیلی مرتبط فاقد پروانه فعالیت مزبور نمی توانند در زمره مشاوران شغلی طرف همکاری بنیاد قرار گیرند
۲ مشاور امور مالی و تسهیلات اعتباری کارشناسی و بالاتر رشته حسابداری ، حسابرسی ، مدیریت مالی ، مدیریت بازرگانی ، علوم اقتصادی و سایر رشته های مرتبط ترجیحا دارای سابقه و تجربه کافی در حوزه  بانکی، موسسات مالی و اعتباری و صندوقهای قرض الحسنه طرف همکاری بنیاد و دارای ارتباط مناسب با مدیران بخش های مالی و تسهیلاتی و … درصورتیکه استان قصد ارائه خدمات مشاوره ای در بستر تفاهم نامه های منعقده با استانداری ها و یا دستگاه های اجرائی را داشته باشد می تواند پس از تشکیل جلسه هماهنگی در سطح استان و یا شهرستانهای تابعه نسبت به تنظیم صورتجلسه ای مبنی بر تعهد طرف تفاهم به ارائه خدمات مشاوره ای به صورت رایگان اقدام و از خدمات ایشان استفاده نماید.
درصورت عدم تناسب رشته تحصیلی با عنوان همکاری، صرفا افرادی که در سازمانها و ادارات حوزه تخصصی مربوطه دارای سابقه قابل قبول باشند می توانند وفق قوانین، مقررات و ضوابط جاری بنیاد در قالب مشاور فنی تخصصی با بنیاد همکاری داشته باشند و سابقه کاری مفید ایشان خلاء مدرک تحصیلی را پوشش خواهد داد.
براساس شیوه نامه راهنمائی و مشاوره شغلی ایثارگران، مشاوران هر استان فقط می توانند تحت یک عنوان با بنیاد همکاری داشته باشند به استثنای مشاور خوداشتغالی و کارآفرینی که می تواند در قالب مشاور امور طرح ها نیز فعالیت نماید .
استان می تواند در قالب خرید خدمت نسبت به انعقاد قرارداد همکاری با اساتید دانشگاهی، افراد زبده، با تجربه، صاحب نظر و دارای سابقه مفید کاری مرتبط تا حداکثر ۳ نفر مشاور شغلی (جهت استقرار در مرکز مشاوره مددکاری استان) و ۱۰ نفر مشاور فنی تخصصی در سطح مرکز استان و شهرستانها اقدام نماید ( همکاری با افراد فاقد سابقه ای که صرفا دارای مدرک تحصیلی مرتبط می باشند ممنوع می باشد)؛ لیکن استان های بزرگ و یا با جمعیت ایثارگری بالا درصورت ضرورت و نیاز به مشاور شغلی بیشتر از ۳ نفر می توانند با تائید مدیر کل استان و با استفاده از ظرفیت مشاوران فنی تخصصی، حداکثر ۲ نفر مشاور شغلی واجد شرایط را بکارگیری نمایند
۳ مشاور تعاون، کار و آموزش فنی و حرفه ای کارشناسی و بالاتر رشته مدیریت با تمامی گرایش ها و … ترجیحا دارای سابقه و تجربه کافی در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش های فنی و حرفه ای و دارای ارتباط مناسب با مدیران و معاونین رسته های شغلی مرتبط با اشتغال و کارآفرینی و توانمندسازی شغلی و …
۴ مشاور صنعت ، بازرگانی و خدمات کارشناسی و بالاتر رشته های مهندسی صنایع مدیریت بازرگانی و سایر رشته های مرتبط ترجیحا دارای سابقه و تجربه کافی درحوزه صنعت، معدن و تجارت ، اصناف، بازرگانی، و دارای ارتباط مناسب با مدیران و معاونین رسته های شغلی مرتبط با خدمات شغلی و فنی تخصصی و …
۵ مشاور کشاورزی کارشناسی و بالاتر رشته های مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ، اقتصاد کشاورزی و سایر رشته های مرتبط ترجیحا دارای سابقه و تجربه کافی در حوزه  شیلات، آبخیزداری، منابع طبیعی، دام و طیور، کشاورزی و باغداری، غله و دارای ارتباط مناسب با مدیران و معاونین رسته های شغلی مرتبط با اشتغال و کارآفرینی و … درصورتیکه استان قصد ارائه خدمات مشاوره ای در بستر تفاهم نامه های منعقده با استانداری ها و یا دستگاه های اجرائی را داشته باشد می تواند پس از تشکیل جلسه هماهنگی در سطح استان و یا شهرستانهای تابعه نسبت به تنظیم صورتجلسه ای مبنی بر تعهد طرف تفاهم به ارائه خدمات مشاوره ای به صورت رایگان اقدام و از خدمات ایشان استفاده نماید.
درصورت عدم تناسب رشته تحصیلی با عنوان همکاری، صرفا افرادی که در سازمانها و ادارات حوزه تخصصی مربوطه دارای سابقه قابل قبول باشند می توانند وفق قوانین، مقررات و ضوابط جاری بنیاد در قالب مشاور فنی تخصصی با بنیاد همکاری داشته باشند و سابقه کاری مفید ایشان خلاء مدرک تحصیلی را پوشش خواهد داد.
براساس شیوه نامه راهنمائی و مشاوره شغلی ایثارگران، مشاوران هر استان فقط می توانند تحت یک عنوان با بنیاد همکاری داشته باشند به استثنای مشاور خوداشتغالی و کارآفرینی که می تواند در قالب مشاور امور طرح ها نیز فعالیت نماید .
استان می تواند در قالب خرید خدمت نسبت به انعقاد قرارداد همکاری با اساتید دانشگاهی، افراد زبده، با تجربه، صاحب نظر و دارای سابقه مفید کاری مرتبط تا حداکثر ۳ نفر مشاور شغلی (جهت استقرار در مرکز مشاوره مددکاری استان) و ۱۰ نفر مشاور فنی تخصصی در سطح مرکز استان و شهرستانها اقدام نماید ( همکاری با افراد فاقد سابقه ای که صرفا دارای مدرک تحصیلی مرتبط می باشند ممنوع می باشد)؛ لیکن استان های بزرگ و یا با جمعیت ایثارگری بالا درصورت ضرورت و نیاز به مشاور شغلی بیشتر از ۳ نفر می توانند با تائید مدیر کل استان و با استفاده از ظرفیت مشاوران فنی تخصصی، حداکثر ۲ نفر مشاور شغلی واجد شرایط را بکارگیری نمایند
۶ مشاور خود اشتغالی و کارآفرینی کارشناسی و بالاتر رشته های مدیریت و مهندسی صنایع و سایر رشته های مرتبط ترجیحا دارای سابقه و تجربه کافی در حوزه مراکز رشد، شهرک های صنعتی، جهاد دانشگاهی، پارک های علم و فناوری و …
۷ مشاور امور طرحها کارشناسی و بالاتر رشته مهندسی صنایع و مدیریت کارآفرینی با تمام گرایش ها و سایر رشته های مرتبط درصورت ارائه خدمات مشاوره ای براساس تفاهم نامه های منعقده با استانداریها و دستگاههای اجرائی، وظایف مربوط به مشاور امور طرح ها برعهده کارشناسان و همکاران محترم حوزه اشتغال و کارآفرینی استان خواهد بود.
۸ مشاور آمار و فناوری اطلاعات کارشناسی و بالاتر رشته کامپیوتر با تمام گرایشها و سایر رشته های مرتبط درصورت ارائه خدمات مشاوره ای براساس تفاهم نامه های منعقده با استانداریها و دستگاههای اجرائی، وظایف مربوط به مشاور آمار و فناوری اطلاعات برعهده کارشناسان و همکاران محترم حوزه اشتغال و کارآفرینی استان خواهد بود.

 

 

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”پیوست شماره ۲ (شرح وظایف مشاوران شغلی و فنی تخصصی)”]

پیوست شماره ۲ (شرح وظایف مشاوران شغلی و فنی تخصصی)

ردیف عنوان همکاری رئوس وظایف وظایف تخصصی
۱ مشاور شغلی ۱- تکریم ایثارگران مراجعه کننده و حفظ شان و منزلت ایشان
۲- حضور  منظم در مرکز مشاوره شغلی  طبق  قرارداد و پذیرش کارجویان وسایر افراد معرفی شده از سوی حوزه ی اشتغال وکارآفرینی استان یا شهرستان در زمان مقرر و انجام مصاحبه برای شناسایی و ارزیابی وضعیت شغلی ، مهارتی وتحصیلی آنها .
۳- تعامل و ارتباط مناسب  با ایثارگران مشمول وکمک در رفع موانع ومشکلات احتمالی اشتغال آنان .
۴- تشکیل پرونده برای متقاضیان اشتغال .
۵- شناسایی وارزیابی علائق،استعداد وتوانایی ها و….افراد معرفی شده ،  با بهره گیری از تکنیک و ابزارهای مشاوره ای برای تعیین ترجیح های شغلی .
۶- ارائه اطلاعات و منابع به متقاضیان شغل متناسب با ترجیح ها وطرح های شغلی مورد نظر آنان وارجاع مراجعین به مشاوران فنی تخصصی حسب نیاز .
۷- به روزرسانی اطلاعات مورد نیاز متقاضیان شغل وشناسایی استعدادهای منطقه ای .
۸- شرکت فعال در جلسات کمیسیون موارد خاص اشتغال ، کمیته فنی  ، کارگاه ها ،  اردوه های راه استغال ، سمینارهای حوزه اشتغال حسب درخواست رئیس اداره اشتغال وکارآفرینی  .
۹- مطالعه وگردآوری هرگونه اطلاعات برای ارائه مشاوره وراهنمایی، آموزشهای مهارتی و… به متقاضیان اشتغال.
۱۰- ارتباط مستمر وتشکیل جلسات منظم با مسئولین حوزه اشتغال وکارآفرینی استان وشهرستانها و حسب نیاز با سایر بخشها برای برنامه ریزی، جمع بندی و به روزرسانی اطلاعات مورد نیاز در قالب قوانین ، مقررات ، بخش نامه ها، دستورالعمل ها، توافقنامه ها و….
۱۱- ارجاع افراد مشاوره شده به مشاوران فنی وتخصصی جهت انجام مشاوره وراهنمایی های تکمیلی حسب نیاز
۱۲- ارائه گزارش از فعالیتهای مرکز مشاوره  شغلی و همچنین انعکاس مشکلات ، نارسایی ها و…. همراه با پیشنهاد و راه کار اجرایی به اداره  اشتغال وکارآفرینی استان برای بهبود روشها
هدایت و راهنمائی ایثارگران به سمت مشاغل پایدار و مولد، تعیین مسیر شغلی و تفکیک ایثارگران به افراد خود اشتغال، متمایل به استخدام در بخش خصوصی یا دولتی، ایثارگر کارآفرین و افراد نیازمند به آموزش؛ مشاوره و راهنمایی افراد و تحلیل تست های مربوطه جهت سنجش شخصیت، استعداد، علائق ؛ هدایت کارآفرینان به مشاوران فنی تخصصی؛ مشاوره افراد جویای کار از طریق تبیین فرآیند استخدام در دستگاههای دولتی و خصوصی و …
۲ مشاور امور مالی و تسهیلات اعتباری ۱- حضور منظم در مرکز مشاوره مددکاری درصورت نیاز و امکان براساس قرارداد فی مابین
۲- پذیرش کارجویان وسایر افراد معرفی شده از سوی حوزه اشتغال وکارآفرینی استان یا شهرستان  یا مشاوران شغلی و ارائه خدمات مشاوره و اطلاع رسانی فنی و تخصصی متناسب با اولویت های شغلی افراد معرفی شده در مقاطع قبل، حین و بعد از اشتغال و یا اجرای طرح های خوداشتغال وکارآفرینی .
۳- کمک در ایجاد وتکمیل سامانه اطلاعاتی متقاضیان اشتغال وشناسایی استعدادهای منطقه ای.
۴- بالابردن سطح آگاهی ودانش به روز اطلاعات مورد نیاز متناسب با  رشته تخصصی خود برای ارائه  راهنمایی  و مشاوره فنی وتخصصی به  جامعه هدف و مسئولین بنیاد .
۵- شرکت در جلسات کمیسیون موارد خاص اشتغال ، کمیته فنی ، کارگاه ها ، اردوهای راه اشتغال وسایر جلسات (حسب نیاز)  .
۶- انعکاس هر گونه مشکلات احتمالی ، نارسایی و موانع  اجرایی به مسئولین حوزه اشتغال وکارآفرینی استان یا شهرستان همرا با  پیشنهاد و راه کار اجرایی .
۷- ارائه پیشنهاد ونقطه نظرات سازنده برای بهبود روشها وبهینه سازی امور مراکز مشاوره شغلی وفنی- تخصصی به مسئولین حوزه اشتغال وکارآفرینی استان وشهرستان .
۸- تهیه ی گزارش مشاوره های فنی و تخصصی ارائه شده و ارسال به اداره اشتغال وکارآفرینی در قالب فرمهای مربوط .
۹- کمک به مجریان طرح های خوداشتغالی و کارآفرینی در تهیه و تدوین طرح های توجیهی
هدایت کارآفرینان در زمینه مدیریت منابع مالی؛ مشاوره و راهنمایی کارآفرینان جهت اخذ تسهیلات بانکی وتامین اعتبارات لازم متناسب با شرایط و نوع کارآفرینی و …
۳ مشاور تعاون، کار و آموزش فنی و حرفه ای راهنمائی ایثارگران در زمینه تعاونی ها، کاریابی ها، خوداشتغالی و هدایت جامعه هدف برای کسب مهارت در دوره های آموزشی مورد نیاز و…
۴ مشاور صنعت ، بازرگانی و خدمات ارائه خدمات مشاوره ای به صورت گام به گام تا مرحله اجرای طرح و معاضدت شغلی در فعالیت های صنعتی ، بازرگانی و خدماتی و …
۶ مشاور کشاورزی ارائه خدمات مشاوره ای به صورت گام به گام تا مرحله اجرای طرح  ,و معاضدت شغلی در فعالیت های کشاورزی، دامپروری و شیلات و …
۵ مشاور خود اشتغالی و کارآفرینی هدایت ایثارگران کارآفرین در زمینه مدیریت ، بهبود ، توسعه و ارتقاع کسب و کار و …
۷ مشاور امور طرح ها راهنمایی ایثارگران جهت تهیه و تنظیم طرح توجیهی؛ نظارت و بازدید از طرح های خوداشتغالی و کارآفرینی و رسیدگی به مشکلات و موانع موجود و پیگیری وضعیت پیشرفت کارآفرینی ایثارگران و …
۸ مشاور آمار و فناوری اطلاعات ارائه خدمات مشاوره ای درخصوص نحوه استفاده از فناوری اطلاعات و همچنین مدیریت و ثبت اطلاعات خدمات مشاوران در سامانه سجایا و سایر وظایف محوله و …

 

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”(ابلاغیه و قرارداد همکاری)”]

(ابلاغیه و قرارداد همکاری)

                                                                                                       تاریخ       

                                                                                                       شماره        

سرکار خانم

سلام علیکم

         با توجه به مجوز شماره  ۸۷۹۱/۰۱/۵۳۰   مورخ  ۱۶/۰۱/۱۴۰۱  مدیر کل اشتغال و کارآفرینی و به استناد شیوه نامه راهنمایی و مشاوره ایثارگران به شماره  ۲۰۱۲ / ۰۱ / ۴۰۰ مورخ ۰۷ / ۰۱ / ۱۴۰۱ بدینوسیله جنابعالی به عنوان مشاور شغلی   فنی، تخصصی   (تحت عنوان مشاوره شغلی ) در بنیاد شهید و امور ایثارگران ستاد استان  آذربایجان غربی شهرستان  ارومیه  انتخاب و دعوت به همکاری  می گردید .

تاریخ شروع همکاری شما از ۰۱/۰۲/۱۴۰۱ و تاریخ پایان آن ۲۸/۱۲/۱۴۰۱  خواهد بود؛  امید است با بهره گیری از تجارب علمی و عملی و توان تخصصی خود گامی موثر در راستای اشتغال پایدار جامعه ایثارگری بردارید . به همین منظور میزان همکاری جنابعالی به صورت خدمات مشاوره فردی حداکثر ۴۵ دقیقه ای تا سقف . . . . . جلسه در ماه و حق المشاوره آن به ازاء هر خدمت مشاوره مبلغ . . . . . . . . . . . . ریال تعیین می گردد .

   بدیهی است حق الزحمه جنابعالی از محل اعتبارات حوزه اشتغال و کارآفرینی استان، فعالیت مشاوره شغلی و نظارت بر طرحهای خوداشتغالی کد ۶۰۳۷۷ منابع تأمین و حسب میزان ساعات همکاری،  با تأیید رئیس اداره اشتغال و کارآفرینی استان،  پس از کسر مالیات پرداخت خواهد شد .

   این ابلاغ در راستای بهره مندی جامعه هدف بنیاد از خدمات مشاوره ای جنابعالی صادر گردیده و ماهیت آن صرفاً خدمات مشاوره می باشد فلذا به هیج عنوان تعهد الزام آور بیمه ای و استخدامی برای بنیاد ایجاد نخواهد نمود .

 

                                    

                                                   مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان  آذربایجان غربی  

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”پیوست شماره ۹ (جدول راهنمای به کارگیری افراد تحت عنوان مشاور شغلی و فنی تخصصی)”]

پیوست شماره ۹ (جدول راهنمای به کارگیری افراد تحت عنوان مشاور شغلی و فنی تخصصی)

 

 

ردیف موضوع اقدام شرایط و توضیحات
۱ افراد فاقد پروانه فعالیت از سازمان و یا سایر مراجع دیصلاح مجاز به همکاری در قالب مشاوره شغلی نمی باشند مشاوران شغلی الزاما بایستی دارای مجوز مربوطه باشند اما درصورتیکه یکی از مشاوران شغلی مورد نظر استان، دارای پروانه فعالیت باشد، استان می تواند به شرط ارائه پروانه مزبور در اولین فرصت توسط سایر مشاوران شغلی مورد نظر خود با ایشان همکاری نماید.
۲ مشاوران سال گذشته مجاز به همکاری در قالب مشاوره می باشند درصورت احراز شرایط و براساس مقررات و  ضوابط جاری بنیاد امکان تمدید همکاری وجود دارد.
۳ نیروهای شرکتی بنیاد مجاز به همکاری در قالب مشاوره نمی باشند رابطه شغلی نیروهای شرکتی مشخص گردیده و همکاری با آنها در قالب مشاوره ممنوع می باشد
۴ شاغلین دستگاههای دولتی مجاز به همکاری در قالب مشاوره نمی باشند پرداخت هرگونه وجهی از بودجه دولتی به شاغلین دستگاههای اجرائی و کلیه کسانیکه به نحوی از بودجه دولتی بهره مند می گردند براساس قوانین و مقررات مربوطه ممنوع بوده لیکن با توجه به نوع همکاری بنیاد با مشاوران شغلی و فنی تخصصی (خرید خدمت) بنیاد استان می تواند کارشناسان مجرب، صاحب نظر و با سابقه شاغل در دستگاهها را در قالب شرکتها و موسسات (یا به عبارتی افراد حقوقی) به کارگیری نموده و از خدمات مشاوره ای آنها در حوزه فنی- تخصصی با رعایت مقررات و ضوابط جاری بنیاد بهره مند شود.
۵ بازنشستگان دستگاههای دولتی مجاز به همکاری در قالب مشاوره می باشند افراد بازنشسته می توانند براساس ضوابط و مقررات مربوطه و احراز شرایط مشاوران در سال جاری با یک سوم ساعات مجاز با بنیاد همکاری و نسبت به ارائه خدمات مشاوره ای اقدام نمایند.
۶ افراد فاقد شرایط تحصیلی مجاز به همکاری در قالب مشاوره نمی باشند درصورت نیاز مبرم استان به خدمات افراد فاقد مدرک تحصیلی ارشد و بالاتر، صرفا برای مشاوران فنی تخصصی که دارای مدرک حداقل کارشناسی و سابقه کاری مفید و قابل قبول درحوزه کاری تخصصی خود می باشند امکان پذیر خواهد بود.
۷ واجدین شرایط تحصیلی با سن پائین و یا بدون تجربه کافی مرتبط مجاز به همکاری در قالب مشاوره نمی باشند با امعان نظر به اینکه بالا بودن سطح کیفی خدمات مشاوره ای ضروری و با اهمیت می باشد و مشاوران فاقد تجربه کافی قادر به ارائه چنین خدماتی نمی باشند فلذا همکاری با ایشان امکانپذیر نبوده لیکن درصورت نیاز به خدمات چنین افرادی لازم است توانائی، مهارت و صلاحیت ارائه خدمات مشاوره ای با کیفیت ایشان برای اداره کل اشتغال و کارآفرینی محرز گردد.

 

[/dt_sc_toggle]

[/dt_sc_accordion_group]

[/dt_sc_one_half]

 


[dt_sc_toggle title=”پیوست شماره ۴ (فرم های مشاوره شغلی و فنی تخصصی)”]

پیوست شماره ۴ (فرم های مشاوره شغلی و فنی تخصصی)

 

بسمه تعالی
فرم خدمات مشاوره شغلی
اطلاعات مشاور
اطلاعات مشاور طرف همکاری  نام و نام خانوادگی مشاور: مقطع و رشته تحصیلی مشاور:
نحوه همکاری:      فرد حقیقی       فرد حقوقی     (نام موسسه طرف قرارداد ذکر شود)
 شماره و تاریخ مجوز همکاری مشاور: ۹۸۳۷/۰۱/۴۰ مورخه ۲۶/۰۲/۱۴۰۱
 شماره و تاریخ قرارداد منعقده با مشاور: ۹۸۳۷/۰۱/۴۰ مورخه ۲۶/۰۲/۱۴۰۱
                   
اطلاعات فردی
اطلاعات ایثارگر مشاوره شده  نام و نام خانوادگی:  کدملی: تاریخ تولد:
نسبت ایثارگری: درصدجانبازی: وضعیت تاهل:
تحصیلات: مقطع تحصیلی/ رشته / گرایش: نام مرکز آموزشی: سال شروع و پایان:
                   
اطلاعات مشاوره
تاریخ انجام مشاوره: محل انجام مشاوره: مدت زمان مشاوره:
بررسی سوابق شغلی:
(دو شغل آخر)
عنوان شرکت/سازمان/حرفه تاریخ شروع و پایان علت ترک کار
     
     
تخصص/ مهارت
توانمندی/ تجارب
عنوان توانمندی ویژه یا آموزش حرفه ای دارای مدرک بدون مدرک محل تجریه یا آموزش
       
       
نتیجه شخصیت سنجی شغلی  مزدبگیری نتیجه استعداد سنجی فردی : علائق و ترجیهات شغلی متقاضی:
 خوداشتغالی
 کارآفرینی
ملاحصات و ارزیابی نهائی مشاور:
اولویت بندی و تعیین مسیر شغلی:

کارآفرینی ( اولویت….. )

خوداشتغالی ( اولویت….. )

استخدام در بخش دولتی ( اولویت….. )

استخدام در بخش غیردولتی ( اولویت….. )

نیاز به آموزش فنی مهارتی ( اولویت….. )

…………………………………. ( اولویت….. )

نتیجه مشاوره:

مشاوره شغلی مجدد                             مشاوره فنی تخصصی                              ارجاع به مشاور امور طرحها           بهره مندی از معاضدتهای استخدامی                                                       بهره مندی از حمایتهای خوداشتغالی                                  طرح مشکل در کمیسیون موارد خاص اشتغال         ارجاع به مددکاری و مشاوره             …………………………………                      

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”پیوست شماره ۴ (فرم خدمات مشاوره فنی تخصصی)”]

 

بسمه تعالی
فرم خدمات مشاوره فنی تخصصی
اطلاعات مشاور فنی تخصصی
 نام و نام خانوادگی:  مقطع و رشته تحصیلی:
 شماره و تاریخ مجوز همکاری:  شماره و تاریخ قرارداد منعقده:
نحوه همکاری:        فرد حقیقی □                   فرد حقوقی □ (نام موسسه طرف قرارداد ذکر شود)
عنوان همکاری:
اطلاعات ایثارگر
 نام و نام خانوادگی:  کدملی:
نسبت ایثارگری: شماره و تاریخ معرفی نامه بنیاد:
اطلاعات مشاوره
تاریخ انجام مشاوره: محل انجام مشاوره: مدت زمان مشاوره:
نوع و موضوع طرح پیشنهادی مورد تائید :
نتیجه مشاوره
 توضیحات، توصیه ها و راهکارهای پیشنهادی مشاور:
نتیجه مشاوره:
کارآفرینی□              فراگیری مهارت شغلی□             ارتقاء مهارت شغلی□            مشاوره فنی تخصصی مجدد□                   ارجاع به مشاور امور طرحها□                 بهره مندی از حمایتهای خوداشتغالی□

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”پیوست شماره ۴ (فرم خدمات مشاوره امور طرحها)”]

 

بسمه تعالی
فرم خدمات مشاوره امور طرحها
اطلاعات مشاور
 نام و نام خانوادگی:  مقطع و رشته تحصیلی:
 شماره و تاریخ مجوز همکاری:  شماره و تاریخ قرارداد منعقده:
نحوه همکاری:        فرد حقیقی □                   فرد حقوقی □ (نام موسسه طرف قرارداد ذکر شود)
اطلاعات ایثارگر
 نام و نام خانوادگی:  کدملی:
نسبت ایثارگری: شماره و تاریخ معرفی نامه بنیاد:
اطلاعات مشاوره
تاریخ انجام مشاوره: نوع و موضوع طرح اجراشده: تاریخ اجرای طرح:
میزان تسهیلات اخذ شده نام بانک پرداخت کننده تسهیلات:
وضعیت طرح:     فعال□       نیمه فعال□     تعطیل□   توضیحات:
نتیجه مشاوره
 گزارش بازدید طرح:
نقاط قوت و ضعف:
نتیجه مشاوره:
فراگیری مهارت شغلی□                      ارتقاء مهارت شغلی□                   ارجاع به مشاوره فنی تخصصی مجدد□    بهره مندی از حمایتهای خوداشتغالی□     طرح مشکل در کمیسیون موارد خاص اشتغال□      ارجاع به مددکاری و مشاوره□

 

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”پیوست شماره ۴ (فرم خدمات مشاوره آمار و فناوری اطلاعات)”]

بسمه تعالی
«فرم خدمات مشاوره آمار و فناوری اطلاعات»-۱۴۰۲
اطلاعات فردی
اطلاعات مشاور طرف همکاری  نام و نام خانوادگی مشاور:  مقطع و رشته تحصیلی مشاور:
نحوه همکاری:  فرد حقیقی □         فرد حقوقی □ (نام موسسه طرف قرارداد ذکر شود)
 شماره و تاریخ مجوز همکاری مشاور: ۹۸۳۷/۰۱/۴۰ مورخه ۲۶/۰۲/۱۴۰۱
 شماره و تاریخ قرارداد منعقده با مشاور: ۹۸۳۷/۰۱/۴۰ مورخه ۲۶/۰۲/۱۴۰۱
بخش اول: مربوط به ثبت اطلاعات و خدمات ارائه شده توسط سایر مشاوران در سامانه سجایا
ردیف نام و نام خانوادگی مشاور طرف همکاری نام و نام خانوادگی ایثارگر مشاوره شده کد ملی ایثارگر مشاوره شده نوع خدمات مشاوره ای ارائه شده به ایثارگر علائق نتیجه مشاوره تاریخ ارائه خدمت
۱
۲
.
بخش دوم: مربوط به خدمات مشاوره ای ارائه شده توسط مشاور آمار و فناوری اطلاعات
اطلاعات ایثارگر  نام و نام خانوادگی:  کدملی:
نسبت ایثارگری: شماره و تاریخ معرفی نامه بنیاد:
تاریخ انجام مشاوره: محل انجام مشاوره: مدت زمان مشاوره:
توضیحات، توصیه ها و راهکارهای پیشنهادی مشاور:
نتیجه مشاوره:
کارآفرینی□              فراگیری مهارت شغلی□             ارتقاء مهارت شغلی□            مشاوره فنی تخصصی مجدد□                   ارجاع به مشاور امور طرحها□                 بهره مندی از حمایتهای خوداشتغالی□

 

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”پیوست شماره ۵ (لیست خدمات مشاوره ای ارائه شده)”]

پیوست شماره ۵ (لیست خدمات مشاوره ای ارائه شده)-۱۴۰۲

 

گزارش خدمات مشاوره ای ارائه شده به ایثارگران توسط آقا / خانم …………………. به عنوان مشاور شغلی / فنی تخصصی دارای مدرک تحصیلی ………….. در ماه ……..

 

ردیف نام و نام خانوادگی ایثارگر کد ملی ایثارگر تاریخ مشاوره نتیجه مشاوره مهارت ها علائق
۱
۲
۳
۴
.
.
.
نام و نام خانوادگی مشاور ارائه دهنده خدمت: عنوان مشاور: تائید و امضاء مشاور:

[/dt_sc_toggle]


[dt_sc_fullwidth_section backgroundcolor=”” backgroundimage=”” opacity=”” parallax=”” backgroundrepeat=”” backgroundposition=”” paddingtop=”60″ paddingbottom=”” textcolor=”” disable_container=”” class=”” first]

[dt_sc_h2 type=”” class=”aligncenter”]مشاوره شغلی به ایثارگران جویای کار[/dt_sc_h2]

[dt_sc_one_half first type =” type1″]

ایثارگران می‌توانند از طریق آموزش، کارورزی و استاد شاگردی کسب تجربه کرده و وارد بازارکار شوند.

افراد جویای کار در بنیاد شهید و امور ایثارگران مشاوره می شوند، و افراد می‌توانند از طریق آموزش و طرح‌هایی همچون کارورزی و استاد شاگردی کسب تجربه کنند و وارد بازارکار شوند.
دنیا به سمت کارآفرینی در حرکت است، و گوهر تراشی هنری است که افراد می توانند به وسیله این هنر به صورت خانگی به کسب درآمد بپردازند.
هدف برگزاری این دوره آموزشی برای ایجاد اشتغال به صورت مشاغل خانگی، این دوره با همکاری سازمان اقتصادی کوثر برگزار شده است و افراد پس از حضور در این دوره آموزشی می توانند به این حرفه مشغول شوند و کسب درآمد خوبی داشته باشند.
دوره‌های آموزشی در راستای ایجاد مشاغل خرد و کوچک برای ایثارگران برگزار می‌شود،وهمان طور که ایثارگران در دوران هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم جهاد و مقاومت حضور داشتند در عرصه اقتصاد و کارآفرینی نیز موفق و پیروز هستند.

 

گزارش عملکرد مشاران شغلی بنیاد شهید-۱۴۰۲

[/dt_sc_one_half]
[dt_sc_one_half type =” type1″]

ارائه مشاوره شغلی و تسهیلات مالی برای توسعه کسب و کار ایثارگران

[/dt_sc_one_half]


[dt_sc_fullwidth_section backgroundcolor=”” backgroundimage=”” opacity=”” parallax=”” backgroundrepeat=”” backgroundposition=”” paddingtop=”60″ paddingbottom=”” textcolor=”” disable_container=”” class=”” first]

[dt_sc_h2 type=”” class=”aligncenter”]معرفی مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر و نگاهی به عملکرد آن[/dt_sc_h2]

در راستای قرار گرفتن نور چشمان شاهد در سنین ورود به جامعه برای اشتغال یا ادامه تحصیل و کمک به تحقق اعتلای فرهنگ مشاوره ، فعالیت های خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز نموده و در کلیه استانها با به کارگیری مشاورین متخصص و بهره گیری از امکانات تخصصی سایر سازمانها و نهادها ، (از قبیل مراکز مشاوره بهزیستی ، آموزش و پرورش ، نیروی انتظامی و مراکز مشاوره سازمان ملی جوانان) خانواده های مکرم جانبازان را از حیث خدمات مذکور تحت پوشش قرار داده است.

اهداف :

حوزه مشاور بنیاد شهید و امورایثارگران که ارائه خدمات مختلف به خانواده های معظم شاهد و ایثارگران را وجهه همت خویش قرار داده است. با استقرار مراکز مشاوره و کارشناسی های ارجاع مبادرت به ارائه خدمات تخصصی در زمینه های انواع مشاوره های شغلی ، تحصیلی ، ازدواج و خانواده نموده و همواره کوشیده است :

  1. بستر لازم برای توانمند سازی خانواده ها در حل مشکلات خود و تحکیم نهاد خانواده را فراهم آورد.

  2. زمینه شکوفایی استعدادهای نوجوانان و جوانان شاهد و ایثارگر را پدید آورد.

  3. به افزایش توانایی جامعه هدف در ایجاد و حفظ رابطه با دیگران کمک کند.

*************************************************

معرفی مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر :

مراکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران از لحاظ تشکیلات و تنوع ارائه خدمات به سه گروه تقسیم شده اند :

گروه اول — مراکز مشاوره درجه یک

مراکز مشاوره درجه یک ، مراکزی هستند که دارای ویژگیهایی به شرح زیر می باشند :

  1. حداقل ۳۰۰۰ خانوار اعم از شاهد ، جانباز و آزاده را تحت پوشش دارند.

  2. امکانات لازم برای ارائه خدمات به تعداد قابل توجهی از افراد تحت پوشش استانهای دیگر که به دلایل مختلف مثل مهاجرت ، تحصیل ، سیاحت ، مداوا و….. در محل استقرار این مراکز هستند ، دارا میباشند.

  3. توانمندی لازم برای ارائه خدمات علاوه بر شهرستان و استان محل استقرار به شهرستانها و استانهای همجوار را نیز دارند.

  4. امکانات لازم برای ارائه خدمات در دو شیفت کاری دارند.

  5. محل استقرار این گروه از مراکز خارج از ساختمان اداری سازمان میباشند.

  6. در این مراکز کلیه خدمات تخصصی اعم از انواع مشاوره های شغلی ، تحصیلی ، ازدواج و خانواده ارائه می شود.

گروه دوم — مراکز مشاوره درجه دو :

مراکز درجه دو ، مراکزی هستند که دارای ویژگیهای به شرح ذیل می باشند :

  1. حداقل ۱۵۰۰ خانوار اعم از شاهد ، جانباز و آزاده را تحت پوشش دارند.

  2. توانمندی لازم برای ارائه خدمات علاوه بر شهرستان محل استقرار به شهرستان همجوار را نیز دارند.

  3. محل استقرار این گروه از مراکز ترجیحا “از ساختمان اداری سازمان می باشد.

  4. در این مراکز نیز خدمات انواع مشاوره های شغلی ، تحصیلی ، ازدواج و خانواده بطور تخصصی ارائه می شود.

گروه سوم — کارشناسی های ارجاع :

کارشناسی های ارجاع در شهرستان هایی استقرار دارند که به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد پرونده های تحت پوشش ، شرایط ایجاد مراکز مشاوره ، درجه یک یا دو را ندارند. در این شهرستانها یک نفر نیروی کارشناس در محل بنیاد مستقر و مراجعین را به مراکز درجه یک یا دو و شهرستان های همجوار و یا مراکز معتبر طرف قرارداد با بنیاد ارجاع میدهد.

— لازم به ذکر است حوزه اشتغال و خود اتکایی بنیاد نیز در زمینه مشاوره شغلی خدمات جداگانه ای ارائه می دهد.


ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامه راهنمایی و مشاوره شغلی، فنی و تخصصی ایثارگران

به گزارش ایسنا،معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف اتخاذ تصمیم درست و به موقع در امر ایجاد، توسعه، بهبود و یا انتخاب شغل مناسب و شناخت راهکارهای لازم برای رسیدن به موفقیت شغلی ایثارگران و خانواده‌های آنها، با صدور دستورالعمل اجرایی برنامه راهنمایی و مشاوره شغلی، فنی و تخصصی نحوه ارائه خدمت به متقاضیان واجد شرایط بهره‌مندی از خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی را برای سال ۱۴۰۲ تعیین کرد.

با اشاره به اهمیت موضوع مشاوره در هدایت شغلی صحیح و کمک به ایثارگران جویای کار برای اشتغال در مشاغل مفید، مناسب و پایدار،  با تعیین مسیر شغلی و راهنمایی و مشاوره جامعه هدف با سنجش استعداد، علائق و شخصیت و در تمامی مراحل چه قبل و چه حین و بعد از اشتغال، مدیریت بحران کار در میان ایثارگران می‌تواند سریع‌تر و صحیح‌تر صورت پذیرد.

بر همین اساس تمام ایثارگران با هر وضعیت شغلی در صورت نیاز به خدمات مشاوره شغلی با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان یا منطقه می‌توانند از طریق اساتید و افراد صاحب‌نظر فارغ‌التحصیل در مقطع ارشد و دکترای رشته‌های روانشناسی یا راهنمایی و مشاوره که اهلیت، توان، تخصص و سوابق کاری آنان از سوی کارگروه احراز صلاحیت بنیاد استان مورد تائید قرار گرفته است از این خدمات بهره‌مند شوند.

برای کارآفرینان، صاحبان طرح‌های خوداشتغالی و سایر مشمولان این برنامه که درخواست مشاوره فنی و تخصصی دارند نیز تمهیدات لازم جهت استفاده از خدمات مشاوره فنی و تخصصی طرف همکاری بنیاد فراهم شده است،و این دسته از مشاوران در قالب مشاور امور مالی و تسهیلات اعتباری، مشاور خوداشتغالی و کارآفرینی، مشاور صنعت، بازرگانی و خدمات، مشاور تعاون، کار و آموزش فنی و حرفه‌ای، مشاور کشاورزی، و… راهنمایی افراد معرفی شده از سوی بنیاد را عهده‌دار هستند.

از نتایج آن می‌توان به از بین بردن بلاتکلیفی و سرگردانی شغلی ایثارگران، تبدیل بیکاران بالفعل به شاغلان بالقوه، جلوگیری از هدررفت منابع بنیاد و کاهش هزینه و زمان اشتغال به کار جامعه هدف اشاره کرد.


[dt_sc_fullwidth_section backgroundcolor=”” backgroundimage=”” opacity=”” parallax=”” backgroundrepeat=”” backgroundposition=”” paddingtop=”60″ paddingbottom=”” textcolor=”” disable_container=”” class=”” first]

[dt_sc_h2 type=”” class=”aligncenter”]مشاوره شغلی به ایثارگران جویای کار[/dt_sc_h2]

[dt_sc_one_half first type =” type1″]

ایثارگران می‌توانند از طریق آموزش، کارورزی و استاد شاگردی کسب تجربه کرده و وارد بازارکار شوند.

افراد جویای کار در بنیاد شهید و امور ایثارگران مشاوره می شوند، و افراد می‌توانند از طریق آموزش و طرح‌هایی همچون کارورزی و استاد شاگردی کسب تجربه کنند و وارد بازارکار شوند.
دنیا به سمت کارآفرینی در حرکت است، و گوهر تراشی هنری است که افراد می توانند به وسیله این هنر به صورت خانگی به کسب درآمد بپردازند.
هدف برگزاری این دوره آموزشی برای ایجاد اشتغال به صورت مشاغل خانگی، این دوره با همکاری سازمان اقتصادی کوثر برگزار شده است و افراد پس از حضور در این دوره آموزشی می توانند به این حرفه مشغول شوند و کسب درآمد خوبی داشته باشند.
دوره‌های آموزشی در راستای ایجاد مشاغل خرد و کوچک برای ایثارگران برگزار می‌شود،وهمان طور که ایثارگران در دوران هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم جهاد و مقاومت حضور داشتند در عرصه اقتصاد و کارآفرینی نیز موفق و پیروز هستند.

[/dt_sc_one_half]
[dt_sc_one_half type =” type1″]

ارائه مشاوره شغلی و تسهیلات مالی برای توسعه کسب و کار ایثارگران

 


ارائه مشاوره های شغلی، تخصصی، اعطای مجوز و تسهیلات مالی به ایثارگران برای توسعه خود اشتغالی‌ها انجام می شود.

به طور کل دو راه کار برای اشتغال ایثارگران درنظر گرفته شده است که استخدام دولتی ازجمله خصوصی و دولتی و کارآفرینی، استارت آپ ها و خود اشتغالی را شامل می شود.  

 بحث مشاوره، تسهیل دریافت مجوز، برگزاری دوره های آموزشی و اعطای تسهیلات مالی ازجمله اموری است که بنیاد شهید به منظور اشتغال ایثارگران انجام می دهد.  

درخصوص مشاوره های شغلی ایثارگرانی که قصد کارآفرینی را داشته باشند از سوی بنیاد مشاوره شغلی شده و با دوره های لازم هدایت شغلی می شوند.

پس از مشاوره اولیه و تعیین مسیر اشتغال زایی، مشاوره های فنی و تخصصی نیز به این افراد ارائه داده می شود.

پس از تشخیص شغل مناسب برای فرد، بنیاد شهید اعطای آسان مجوزهای شغلی لازم، آموزش های تخصصی و پرداخت تسهیلات نیز برای این افراد انجام می دهد.

در زمینه آموزش نیز با یکی از معتبرترین مراکز آموزشی قرارداد آموزشی داشته ایم،و باتوجه به قراردادی که با این مجموعه داریم ایثارگران می توانند از خدمات و دوره های آموزشی لازم استفاده کنند.

تفاهم نامه ای نیز با مرکز آموزش عالی وزارت جهاد کشاورزی منعقد کرده ایم که ایثارگران کار آفرین می توانند از خدمات این مجموعه و دریافت مدارک تخصصی استفاده کنند.

بحث آموزش را به طور مطلوب پوشش داده ایم،  به علاوه اولویت های کسب مجوز برای ایثارگران ایجاد شده تا امکان صدور مجوز تسهیل شود.

اعطای وام و تسهیلات مالی را مرحله دیگر کمک به ایجاد کسب و کار ایثارگران خواند و ایثارگران در نهایت با مراجعه به صندوق اشتغال درخواست وام، با توجه به نوع شغل ازجمله مشاغل خانگی تا کارخانه های بزرگ وام و بسته های مالی با نرخ سود مختلف داده می شود.

صندوق توسعه ملی همکاری قابل توجه ای در زمینه تسهیلات مالی با بنیاد شهید داشته است، ابراز داشت: انتظار می‌رود در مجلس شورای اسلامی نیز تسهیلات قرض‌الحسنه برای کسب و کار ایثارگران در نظر گرفته شود.

 


مشاغل اختصاصی بنیاد شهید و امور ایثارگران

مشاغل اختصاصی بنیاد شهید و امور ایثارگران (نامه شماره ۳۱۲۴۲۸ مورخ ۱۰/۶/۱۳۹۸ سازمان اداری و استخدامی کشور)

شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ ۱۴/۵/۱۳۹۸ بنا به پیشنهاد شماره ۱۱۶/۸۲۰/۵۰۰ مورخ ۲۴/۲/۱۳۹۸ آن بنیاد و به استناد ماده (۷۰) و ردیف‌های ۱ و ۲ بند «ب» ماده (۱۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری، مشاغل کارشناس امور سلامت ایثارگران، کارشناس امور اجتماعی ایثارگران، کارشناس ترویج فرهنگ ایثارگری، کارشناس امور اجرایی ایثارگران و کارشناس امور یادمان‌ها و گلزارهای شهداء را با توجه به تعریف، نمونه وظایف و مسئولیت‌ها و شرایط احراز پیوست (ممهور به مهر شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی) بعنوان مشاغل اختصاصی بنیاد شهید و امور ایثارگران تلقی نمود.

شایان ذکر است رعایت مفاد بخشنامه شماره ۹۶۲۲۰۱ مورخ ۲۶/۱۰/۱۳۹۵ این سازمان از تاریخ ابلاغ مشاغل اختصاصی یاد شده الزامی است.


[dt_sc_accordion_group]

[dt_sc_toggle title=”کارشناس امور سلامت ایثارگران”]

کارشناس امور سلامت ایثارگران

این شغل دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که متصدیان آن‌ها عهده دار برنامه ریزی، اقدام و نظارت در زمینه پایش سلامت عمومی ایثارگران و خانواده های آنان، شناسایی نوع و میزان آسیب ها و صدمات روحی و جسمی و برخوردار نمودن آنها از خدمات مرتبط با پیشگیری، توان بخشی، درمان و تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی مورد نیاز برای حفظ و ارتقای سلامت آنان می‌باشند. این شغل می‌تواند حسب پست مورد تصدی متضمن سطوح مدیریتی نیز باشد.

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”کارشناس امور اجتماعی ایثارگران”]

کارشناس امور اجتماعی ایثارگران

تعریف: این شغل دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که متصدیان آنها عهده دار برنامه ریزی، اقدام و نظارت در زمینه شناسایی و تأمین نیازهای اجتماعی ایثارگران و خانواده های آنان در حوزه های اشتغال، مددکاری، مشاوره و تسهیلات رفاهی و نیز امور اداری مربوط به احراز مراتب ایثارگری و الزامات مترتب بر آن می باشند. این شغل می تواند حسب پست مورد تصدی متضمن سطوح مدیریتی نیز باشد.

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”کارشناس ترویج فرهنگ ایثارگری”]

کارشناس ترویج فرهنگ ایثارگری

تعریف: این شغل در برنامه گیرنده فعالیت هایی است که متصدیان آنهاعهده دار مطالعه، برنامه ریزی، اقدام و نظارت در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جلسه، حفظ و اعتلای هویت فرهنگی ایثارگران و خانواده های آنان، جمع آوری، نگهداری و معرفی مناسب اسناد و آثار فرهنگی مرتبط با ایثارگران و نیز ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی به ایثارگران و خانواده های آنان می باشند. این شغل می‌تواند حسب پست مورد تصدی متضمن سطوح مدیریتی نیز باشد.

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”کارشناس امور اجرایی ایثارگران”]

کارشناس امور اجرایی ایثارگران

این شغل دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که متصدیان آنها عهده دار بررسی و اجرای ضوابط و مقررات ایثارگران و رفع مشکلات اجتماعی مربوط به ایثارگران و خانواده‌های آنان و مشاوره و هدایت آنان در حوزه وظایف عمومی و عملیاتی بنیاد و نظارت بر اجرای ضوابط مربوط می باشد. این شغل می تواند حسب پست مورد تصدی متضمن سطوح مدیریتی نیز باشد.

[/dt_sc_toggle]

[dt_sc_toggle title=”کارشناس امور یادمان‌ها و گلزارهای شهدا”]

کارشناس امور یادمان‌ها و گلزارهای شهدا

تعریف: این شغل دربرگیرنده فعالیت‌هایی است که متصدیان آنها عهده دار طراحی، اقدام و نظارت بر اجرای فعالیت‌های مربوط به یادمان‌ها و ساماندهی امور گلزارهای شاهد و همچنین برنامه ریزی برای تأمین مسکن ایثارگران می‌باشند. این شغل می‌تواند حسب پست مورد تصدی متضمن سطوح مدیریتی نیز باشد.

 

اهم وظایف و مسئولیت‌ها:

۱. برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای مناسب به منظور تأمین، بازسازی، مناسب سازی و نگهداری مسکن ایثارگران و خانواده های آنان متناسب با شاخص‌ها و استانداردهای قانونی

۲. تدوین طرح‌های اجرایی، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مربوط به امور گلزارها و یادمان‌های شهداء

۳. انجام اقدامات لازم به منظور ساماندهی موزه های دفاع مقدس و گلزارهای شهداء اعم از احداث، تکمیل، مرمت و نگهداری

۴. برگزاری مناقصات طراحی و اجرای یادمان‌ها و گلزارها

۵. جمع آوری آمار و اطلاعات و نیاسنجی مسکن ایثارگران و طبقه بندی و تحلیل آن برای ارایه به مراجع ذیربط

۶. نظارت بر عملکرد و فعالیت های ناظرین و کمیته های فنی گلزارهای شهداء در سراسر کشور

۷. بررسی و رسیدگی به شکایات ایثارگران و خانواده های آنان در خصوص مسکن و گلزارهای شهداء

۸. تهیه و تدین شناسنامه گلزارهای شهداء در سراسر کشور

۹. تهیه و تدوین پیشنهاد طرح‌ها و لوایح قانونی و مصوبات ذیربط برای تأمین مسکن ایثارگران

۱۰. تنظیم و ارایه گزارش‌های لازم به مراجع ذیربط

 

شرایط احراز:

۱- تحصیلات و معلومات:

دارا بودن گواهینامه دکترا در یکی از رشته‌های تحصیلی:

مهندسی عمران، مهندسی عمران (مهندسی و مدیریت ساخت/ سازه/ مهندسی سازه)، مدیریت پروژه و ساخت، معماری، معماری منظر

و یا گواهینامه کارشناسی ارشد در یکی از رشته های تحصیلی:

مهندسی عمران، مهندسی عمران (مهندسی و مدیریت ساخت/ سازه/ مهندسی سازه)، مهندسی ساختمان های هوشمند، معماری، مهندسی معماری، معماری منظر، مهندسی معماری- آموزشی و فرهنی، مهندسی معماری اسلامی، مهندسی معماری- مسکن، مهندسی معماری- پایداری، مدیریت پروژه، مدیریت پروژه و ساخت

و یا گواهینامه کارشناسی در یکی از رشته های تحصیلی:

مهندسی عمران، عمران- عمران، مهندسی اجرایی عمران، مهندسی عمران (سازه)، مهندسی فناوری عمران- ساختمان سازی، مهندسی مدیریت پروژه، معماری، مهندسی معماری، کارشناسی حرفه ای معماری- طراحی محیط بیرونی، کارشناسی حرفه ای معماری- طراحی محیط داخلی، مهندسی ساختمان، مهندسی فناوری عمران- ساختمان سازی، مهندسی تکنولوژی ساختمان، علمی- کاربردی ساختمان، مهندسی ساختمان، عمران، معماری، شهرسازی، مدیریت پروژه، آرشیتکت

 

۲- مهارت ها

– توانایی کاربرد اصول معماری در طراحی و ساخت گلزار شهدا

– تسلط بر نرم افزارهای مهندسی و ساخت و ساز

– توانایی طراحی دو بعدی، سه بعدی

 

۳- دوره های آموزشی

– آشنایی با موازین و استانداردهای ملی و جهانی ساخت و ساز

– آشنایی با قوانین و مقررات شهرسازی و معماری

– آشنایی با طراحی شهری، سیما و منظر شهری

– آسیب شناسی مناسب سازی زیست شخصی و محیط شهری ایثارگران

 

۴- ویژگی های شخصیتی و رفتاری:

خلاقیت و ابتکار، مشارکت جویی، دقت نظر، سرعت عمل، اعتماد به نفس

[/dt_sc_toggle]