توضیحات

رشته «برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای» در زمینه صنعت از شاخه کاردانش و در گروه برق قرار دارد. در این گروه رشته‌هایی مانند «برق ساختمان»، «برق صنعتی»، «تابلوسازی برق صنعتی»، «الکتروتکنیک»، «الکترونیک»، «ماشین‌های الکتریکی»، «تعمیر تلفن‌های رومیزی و همراه»، «سیستم‌های صوتی و تصویری»، «طراحی و توسعه صفحات وب» و . . . قرار دارد.

بازی‌های رایانه‌ای، به لحاظ تأثیرگذاری خود در زمینه فرهنگ‌سازی، رشد و تکوین شخصیت فرهنگی و علمی و ایفای نقش‌های آموزشی و کمک آموزشی و همچنین پر کردن بخشی از اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف جامعه از جایگاه ویژه‌ و مهمی برخوردار هستند.

بنا بر اهمیت موضوع، توجه بیش از پیش به برنامه‌ریزی برای تولید محصولات فرهنگی جدید (همچون بازی‌های رایانه‌ای مناسب) و توسعه این حوزه منجر به تعریف و پیاده‌سازی این رشته مهارتی در هنرستان‌های کاردانش برای هنرجویان علاقه‌مند شده است.

در ضمن بازی‌های رایانه‌ای ایرانی، مورد علاقه بسیاری از خانواده‌های ایرانی است چرا که در راستای فرهنگ کشورمان است لذا هم جهت با سیاست توسعه و رواج این رشته در هنرستان‌های کاردانش برای هنرجویان علاقه‌مند پایه‌گذاری شده است.

سطح آموزشی مهارت‌ها

هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی و پایه مشترک، مهارت‌های زیر را می‌آموزند:

  مهارت برنامه‌نویسی Scratch

  مهارت رایانه‌کار ICDL

  مهارت کاربر رایانه

  مهارت کاربر نرم‌افزار اداری (Office)

  مهارت کاربر Illustrator

  مهارت بازی‌سازی مقدماتی با موتور  یونیتی (Unity)

  مهارت شهروند الکترونیکی (E-Citizen)

  مهارت کاربر اندروید

  مهارت برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای

  مهارت بازاریابی الکترونیکی

  مهارت کاربر Poser

  مهارت مدیر بازی‌های شبکه‌ای (Game Net)

  مهارت عمومی برنامه‌نویسی

آینده تحصیلی و شغلی

بازی تلفن همراه رفته رفته شکلی جدی از سرگرمی‌های مردم می‌شود و در دل کاربران گوناگون جا باز می‌کند. بالندگی این بازار از یک سو ناشی از ظهور گوشی‌های هوشمند صفحه لمسی و پیش‌رفته است که کار پایه مناسبی برای بازی هستند و از سوی دیگر ناشی از نوآوری در بازی‌هاست که کاربران تمامی گروه‌های سنی را جذب می‌کند.

بازتاب این بالندگی در میزان درآمد این صنعت هم نمایان است که سهم فزاینده‌ای از درآمد بازی همراه از کالاهای مجازی و سایر خریدهای درون بازی است. درآمد تبلیغات درون بازی افزایش چشمگیری خواهد یافت، زیرا شمار هر چه بیشتری از تبلیغات‌چی‌ها به سراغ بازی‌های همراه می‌آیند تا از قابلیت رسانه‌ای آن بهره گیرند.

ایران با ۲۰ میلیون کاربر بازی‌های رایانه‌ای و صرف روزانه ۴۰ میلیون ساعت برای انجام بازی‌ یکی از پرمخاطب‌ترین کشورهای دنیا در این زمینه محسوب می‌شود.

بر اساس سند چشم‌انداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای در افق ۱۴۰۴، سهم بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در بازار داخل تا سال ۱۴۰۴ باید به ۵۰ درصد برسد.

شرایط و نحوه ادامه تحصیل

دانش‌آموزان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند در مقطع کاردانی در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و دانشگاه آزاد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای در رشته مرتبط ادامه تحصیل دهند. هم‌چنین با سه ساله شدن دوره تحصیلی هنرستان‌ها، هنرجویان این رشته در مقطع کارشناسی نیز در رشته‌های مرتبط با نرم‌افزار و IT می‌تواند ادامه تحصیل دهد.

آینده شغلی و بازار کار

فارغ‌التحصیلان می‌توانند به عنوان طراح بازی یا برنامه‌نویس در مراکز دولتی و خصوصی و یا به صورت مستقل مشغول به کار شوند که تعدادی از این مراکز عبارت‌ند از:

  ـ طراحی انفرادی و یا تیمی بازی‌های موبایل

  ـ مراکز چاپ و تبلیغات و نشریات

  ـ به عنوان مدرس در مراکز آموزش تخصصی IT (انستیتو ملی بازی‌سازی)

  ـ اشتغال در شرکت‌های خصوصی تولید بازی‌های رایانه‌ای و موبایل

ساعت آموزش

رشته «برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای» دارای ۱۱۱ ساعت آموزش به شرح زیر است:

۴۲ ساعت دروس عمومی (دینی، عربی، فارسی، زبان خارجه، جغرافی، تاریخ، علوم اجتماعی، تربیت بدنی، انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانه‌ای، سلامت و بهداشت، آمادگی دفاعی، مدیریت خانواده و سبک زندگی)

۵۶ ساعت شایستگی‌های فنی (درس‌های مهارتی)

۴ ساعت شایستگی‌های پایه فنی (ریاضی)

۹ ساعت شایستگی‌های غیرفنی (الزامات محیط کار، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، کاربرد فناوری‌های نوین، اخلاق حرفه‌ای). این درس‌ها به صورت پودمانی ارائه می‌شوند.

جدول دروس و ساعات تدریس هفتگی این رشته از لینک زیر قابل دانلود است

دانلود رایگان جدول دروس این رشته با فرمت pdf