راه اندازی کسب و کار در ۱۰ روز (راهنمای جامع۱۴۰۲)
راه اندازی کسب و کار را از کجا شروع کنیم؟
برای شروع یک شغل باید اول چه اقداماتی انجام دهیم؟
طبیعتاً راه اندازی یک کسب و کار جدید ،هم هیجان انگیز است و هم ترسناک! و موارد ناشناخته بسیار زیادی در آن وجود دارد.
دراکثر مواقع همین موارد ناشناخته باعث می شود افراد دست از راه اندازی یک شغل بردارند و به درآمد کم ، قانع باشند!
شما نباید اجازه دهید تا بر روی رویاهای شما گرد و خاک بنشیند.
من در این مقاله به شما یاد می دهم که چگونه یک کسب و کار جدید را در ۱۰ روز آغاز کنید. این راهنما ، تمام ترسها و موارد مجهول را از بین می برد.
پس فرصت را از دست ندهید و با من وارد دنیای ثروت و کسب و کار شوید.
فهرست مطالب
روز اول : برای راه اندازی کسب و کار آماده شوید
بخش بسیار مهم در راه اندازی و رشد کسب و کار ،
شناخت خود و جوانب کسب و کار است.
در روز اول باید به سوالات مهمی پاسخ دهید.
در این قسمت سوالاتی مطرح می شود که پاسخ به آنها ، شکست یا پیروزی شما را مشخص می کند.
پس یک دفتر بردارید و سوالات زیر را در آن بنویسید.
قبل شروع کسب و کار ، باید به سوالات زیر جواب دهید :
- هدف شما از راه اندازی کسب و کار چیست؟
- چه مهارتهایی دارید؟
- قصد دارید برای راه اندازی شغل چقدر هزینه کنید؟
- چگونه میخواهید در زمانِ راه اندازی کسب و کار شخصی ، برای زندگی خود برنامه ریزی کنید؟
- آیا شما برای ایده خودتان هیجان دارید؟
- آیا یک طرح تجاری دارید؟
- محصول یا ایده شما بازار خوبی دارد؟
- رقیبان شما چه کسانی هستند؟
- آیا فردی ریسک پذیر هستید؟
- می خواهید وام بگیرید؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، توان پرداخت آن را دارید؟
- توانایی پذیرش شکست را دارید؟
- میتوانید با ترسِ از موفقیت روبه رو شوید؟
- آماده تغییر کردن هستید؟
- مشتاق یادگیری هستید؟
- میتوانید زمان خود را مدیریت کنید؟
- به رویاهای بزرگ اعتقاد دارید؟
- می خواهید رئیس خود باشید؟
- رفتار خوبی با مردم دارید؟
حالا آماده شوید تا با هم به این سوالات مهم پاسخ دهیم :
هدف شما از راه اندازی کسب و کار چیست؟
فقط شما هستید که میتوانید به این پرسش پاسخ دهید.
داشتن کسب و کار برای فردی که اراده محکم و قوی دارد ، بسیار مفید است.
چه مهارتهایی دارید؟
در کشورهای پیشرفته ، افراد برای راه اندازی کسب و کارِ خانگی یا کوچک ، از مهارتهای خود استفاده می کنند . پس اگر مهارتی دارید ، ببینید چطور میتوانید آن را به بازار عرضه کنید . در مرحله بعد هم ، باید راههای تقویت آن مهارت را بیابید.
قصد دارید برای راه اندازی شغل چقدر هزینه کنید؟
همیشه برای شروع کسب و کار ، باید درصدی را برای شکست کنار بگذاریم ، البته این درصد با آموزشِ درست و اصولی نزدیک به صفر می شود.
امّا عقل حکم می کند که درصد شکست را همیشه در گوشه ذهنمان قرار بدهیم.
پس حواستان به دَخل و خرج باشد و در مورد این مسئله تصمیم بگیرید.
چگونه می خواهید در مدت راه اندازی کسب و کارِ شخصی ، برای زندگی خود برنامه ریزی کنید؟
شغل یا کسب و کار شما میتواند به یک پیروزی بسیار بزرگ تبدیل شود ، امّا مطمئناً کمی زمان می برد.
خب در این مدت قرار است زندگی شما چگونه تامین شود ؟
در زمان راه اندازی کسب و کار جدید ، قرار است چه سبک از زندگی را داشته باشید؟
منبع درآمد شما در این مدت از کجاست؟
به هر حال ، شما باید این مدل سوالات را از خود بپرسید.
شما برای ایده خودتان هیجان دارید؟
صد در صد تنها اشتیاق داشتن باعث موفقیت شما نمیشود ، ولی اگر به ایده کسب و کار خود علاقه نداشته باشید ، سریع از کار زده میشود و دست بر میدارید.
طرح تجاری دارید؟
با وجود طرح کسب و کار ، همه چیز مشخص است ، از آمار و ارقام گرفته تا موارد دیگر . بنابراین این موضوع را در ابتدای کسب و کار خود جدی بگیرید.
محصول یا ایده شما بازار خوبی دارد؟
تقریباً میتوان گفت که تا حدودی این مسئله در طرح کسب و کار روشن می شود ، امّا شما باید از راههای مختلف ، از این موضوع آگاهی پیدا کنید.
رقیبان شما چه کسانی هستند؟
فرض کنید شما علاقه دارید یک رستوران داشته باشید ، امّا در منطقه زندگی شما ۳ رستوران دیگر هم وجود دارد!
بنابراین زمانی که شغل خود را ایجاد کردید ، چگونه آن را از بقیه متمایز میکنید؟
آیا ایدهای دارید که رقبا آن را انجام نمیدهند یا از اجرای آن عاجز باشند؟
پس به این مسئله فکر کنید ، در غیر این صورت یکی از مُخاطرات کسب و کار شما ، همین موضوع میشود!
فردی ریسک پذیر هستید؟
در دورهی ما و با پیشرفت تکنولوژی ، راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه به راحتی امکان پذیر است ، امّا اگر در زمان شروع کمی پس انداز داشته باشید ، ریسک آن بسیار پایین میآید و شما متمرکز تر فعالیت میکنید.
می خواهید وام بگیرید؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ، توان پرداخت آن را دارید؟
یکی از مواردی که در راه اندازی کسب و کارِ پر درآمد تاثیر بسیار زیادی دارد ، تزریق سرمایه به آن است.
البته منظور من در اوایل کار نیست ، بلکه این سرمایه باید زمانی وارد شود که شغل امتحان خودش را پس داده باشد و از پیچ و خمهای اولیه گذشته باشد.
توصیه من به شما این است که در اوایل راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم ، اصلاً سراغ وام نروید.
من همیشه به تمام افرادی که از بنده مشاوره میگیرند ، این نکته را متذکّر میشوم ، امّا متاسفانه بعضیها اصلاً توجه نمیکنند.
:به قول آلبرت انیشتین انسان بی فکر ، یعنی فردی که کارِ اشتباهی را بارها و بارها انجام میدهد !و انتظار دست یابی به نتیجه متفاوتی را دارد
توانایی پذیرش شکست را دارید؟
به یاد دارم که مدتی قبل در یک مقاله ، آماری را مطالعه میکردم و برایم بسیار جالب بود.
طبق گفته محقق آن مقاله :
حدود ۸۰ درصد کسب و کارها سال اول خود را پشت سر می گذارند ، ۵۰ درصد سال پنجم و فقط ۳۰ درصد سال دهم را میبینند.
البته این آمار متعلق به کشورهای پیشرفته است.
پس اراده خودتان را برای عبور از سختیها ، ورزیده کنید!
:این جملات را مُدام با خود تکرار کن بدترین کلمه ” ترس” است … با آن مبارزه کن بهترین کلمه ” کار ” است … به آن بپرداز بی معنا ترین کلمه ” طمع” است … آن را از بین ببر انسان ساز ترین کلمه “صبر” است … برای به دست آوردنش دعا کن نورانی ترین کلمه ” امید” است… به آن امیدوار باش پَست ترین کلمه ” حسرت” است … آن را نخور بالاترین کلمه ” دانش ” است …. آن را فراگیر قوی ترین کلمه “پشتکار” است … آن را داشته باش
می توانید با ترس از موفقیت روبه رو شوید؟
تا حالا به این مسئله فکر کردهاید که اگر کسب و کار شما رونق بگیرد ، در زندگی شما چه اتفاقی میافتد؟
شاید در جواب بگویید: همهی مشکلات تمام می شود!
این جواب درست است ، امّا کامل نیست!
کسب و کار ، هر چقدر که رشد میکند ، مشکلات آن هم بزرگ میشود.
به صورت خلاصه مسیر موفقیت یعنی :
- ارتباط بسیار کم با اطرافیان و دوستان
- سختی زیاد
- و بسیاری موارد دیگر
این را بدانید که تمام کارآفرینان ، این مراحل را پشت سر گذاشتهاند.
بسیاری از افرادی که به قصد موفقیت وارد کسب و کار میشوند ، اصلاً به این موضوعات فکر نمیکنند.
بنابراین حتماً در این مطلب اندیشه کنید و توانایی خود را بسنجید.
آماده تغییر کردن هستید؟
برخی افراد میگویند که برای راه اندازی کسب و کار باید از چه منابعی استفاده کنیم؟
در جواب باید گفت :
در آغاز شغل ، تمام منابع ، خودتان هستید و باید تمام کارها را به صورت انفرادی انجام دهید!
یعنی هم مدیرعامل و هم کارمند!
پس آمادهی تغییر کردن باشید ، در غیر این صورت راه اندازی کار با سرمایه کم و از صفر ، به درد شما نمی خورد!
مشتاق یادگیری هستید؟
این قسمت مهمترین بخش شغل است.
سوال اکثر افراد این است که چگونه یک کسب و کار راه بیندازیم؟
و من در جواب میگویم:
مهمترین موضوع قبل از شروع ، دیدن آموزش کسب و کار است!
اصلاً اهمیت ندارد که چند مدرک تحصیلی یا چقدر تجربه کاری دارید ، همیشه در زمان راه اندازی کسب و کار ، مشکلات و چالشهای بسیار زیادی وجود دارد.
بنابراین اگر عاشق این هستید که هر روز مطلب تازهای را یاد بگیرید ، به احتمال بسیار بالا ، کارآفرین شدن مناسب شما است.
آیا میتوانید زمان خود را مدیریت کنید؟
این را بدانید که مدیریت کسب و کار ، بیشتر به بازی با اعداد شباهت دارد!
در واقع در زمان کار کردن ، همیشه آرزو میکنید که ای کاش به جای ۲۴ ساعت در روز ، ۳۴ ساعت زمان داشتید!
حالا وقتی وارد کار شدید ، به خوبی این حرفم را درک میکنید.
مطمئن باشید که در کسب و کار ، مدام تحت فشار کاری هستید و این مسئله امری اجتناب ناپذیر است.
امّا اطلاع داشتن از ترفندهای مدیریت زمان ، کار شما را بسیار راحتتر میکند.
به رویاهای بزرگ اعتقاد دارید؟
آیا شما هم جزو افرادی هستید که میگویند:
من نمیتوانم
به نظر شما چه کسی میتواند ادعا کند که پشت یک موفقیت بزرگ ، شکست بزرگ وجود نداشته است؟
شما باید به جمله من میتوانم اعتقاد داشته باشید و رویاهای بزرگ خود را مدام ببینید.
میخواهید رئیس خود باشید؟
اگر فردی هستید که میخواهد آینده خود را بزرگ بسازد ، قطعاً کارآفرینی یا خود اشتغالی مناسب شما است.
با این تفکر ، شما حتی میتوانید با راه اندازی یک کسب و کار کوچک در منزل ، به درآمدهای چند صد میلیونی برسید.
آیا رفتار خوبی با مردم دارید؟
رئیس خود بودن به این معنا نیست که با اطرافیان و مردم ارتباط نداشته باشید.
این حرف را از همین اول تمرین کنید :
مدیریت یک کسب و کار یعنی یک ورزش اجتماعی!
شما باید با مشتریان ، کارمندان ، فروشندگان و افراد دیگر به صورت اصولی و درست همکاری کنید.
روز دوم : انتخاب ایده برای راه اندازی کسب و کار
یکی از مواردی که همهی افراد در پیدا کردن آن مشکل دارند ، انتخاب ایده است.
انتخاب ایده برای خودش اصول خاصی دارد.
بیایید تا با هم ببینیم این اصول چیست و باید چگونه یک ایده را پیدا کنیم.
مقاله پیشنهادی:
اگر به دنبال بهترین ایده های پولساز میگردید، حتماً نوشته زیر را مطالعه کنید.
اگر از قبل نمیدانید که قصد راه اندازی چه کسب و کاری را دارید ، پس باید دنبال یک ایده خوب باشید.
هیچوقت به این فکر نکنید که ایده شما باید جهان را تغییر دهد ، به نظرم بهترین کار این است که دنبال ایده راه اندازی کسب و کار کوچک باشید.
در واقع باید گفت که همیشه کسب و کارهای کوچک ، موفقترین و بهترین هستند.
درست است که مشاغل کوچک ، باعث اتفاقات بزرگ نمیشوند ، امّا باید به این مسئله توجه کنیم که ۹۰ درصد مشاغل جهان را همین نوع کسب و کارها تشکیل می دهند.
در حال حاضر علت پیشرفت عجیب و پر سرعت کشور چین ، اهمیت دادن به مشاغل کوچک و ایدههای معمولی است.
از کجا شروع کنیم :
اول باید به این فکر کنید که چگونه میتوانید یک مشکل و نیاز را برای مردم بر طرف کنید.
حواستان باشد که کسب و کارِ خوب ، آن است که بتواند به بهترین نحو مشکل مردم را حل کند . حتی اگر دقت کرده باشید مشاغل سرگرمی هم در حال بر طرف کردن مشکلی از مردم هستند و آن مشکل ، بر طرف کردن نیاز شادی و لذت است.
اول روی نیاز مردم تمرکز کنید
در جدول زیر برای شما چند مثال از نیاز مردم و راه حلِ بر طرف کردن آن را بیان می کنم :
نیاز | راه حل |
---|---|
افرادی که میخواهند در رفت و آمد خود نوشیدنی و خوراکی تهیه کنند | راه اندازی یک کافی شاپ بین راهی |
شرکتها میخواهند رضایت مشتریان قدیمی خود را جلب کنند ولی نمیدانند چگونه این کار را انجام دهند | متخصص مشتری مداری که به نیروی شرکتها آموزشهای لازم را ارائه میدهد |
شرکتهای کوچک در حسابداری مالی با مشکلات زیادی مواجه میشوند | ساخت یک نرم افزار برای کسانی که از علم حسابداری چیزی نمیدانند |
افرادی که میخواهند با سرمایه کم ، خانه خود را زیبا کنند | یک شرکت طراحی دکوراسیون ، مخصوص خانه های ارزان قیمت |
افراد روستایی برای فروش محصولات کشاورزی خود ، مشکلات زیادی دارند | فروش محصولات آنها با ترفندهای بازاریابی |
افراد نمیدانند برای مناسبتهای مختلف چه هدیهای بخرند | تولید باکسهای هدیه به شیوهای خلاقانه |
این فقط نمونهای از هزاران ایده بود.
تعداد نیازهای مردم و راه حل برای بر طرف کردن آنها ، هیچ پایانی ندارد.
همیشه مشاغل عالی برای شروع کسب و کار وجود دارد ، از ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی گرفته تا مشاغل آفلاین دیگر.
فقط کافی است به اطراف خود دقت کنید و چشم و گوش خود را باز کنید.
برای پیدا کردن ایدههای جالب باید به سوالات زیر پاسخ دهید :
- اطرافیان ، خانواده و دوستان شما درباره چه موضوعاتی بیشتر صحبت میکنند؟
- آیا آنها دنبال چیزی میگردند ، امّا نمیتوانند آن را پیدا کنند؟
- مردم چه خواستههایی دارند؟
- مردم از نبود چه امکاناتی ، همیشه در رنج و سختی هستند؟
یا میتوانید به خودتان نگاهی کنید ، بسیاری از مخترعان بزرگ در جهان فقط به این علّت دست به اختراع چیزی زدند که نیازهای خودشان را بر طرف کنند.
حالا برای کشف این نوع از ایدههای کسب و کار ، به سوالات زیر پاسخ دهید :
- در زندگی روزمره دنبال چه نوع خدمات یا محصولاتی بودید ، امّا آن را پیدا نکردهاید؟
- آیا ایده جالبی در ذهن دارید که تا به حال آن را اجرا نکردهاید؟ آیا میتوان آن ایده را به بازار عرضه کرد؟
مثالی میزنم تا مطلب بالا برای شما کاملاً روشن شود :
دختری به اسم سمیرا عاشق باغبانی کردن بود و علاقه به گیاهانی خاص و کمیاب داشت ، امّا متاسفانه در هیچ فروشگاه و گلفروشی آنها را پیدا نمی کرد .
ایشان تصمیم گرفتند این گیاهان را خودشان تکثیر کنند. تک تک آنها را در گلدان کاشتند تا تعدادش بسیار زیاد شد . در مرحله بعد این گلها را به اطرافیان و دوستانش هدیه داد و متوجه شد که آنها به این نوع از گیاهان بسیار علاقه نشان می دهند.
حالا سمیرا کسب و کار کوچک و پر سود خودش را آغاز کرده و بسیار هم موفق است.
ایشان گلهایی را پرورش می دهد که در هیچ فروشگاه و گلخانهای پرورش پیدا نمی کند.
یک توصیه مهم برای اوایل راه اندازی شغل :
بهتر است در زمان شروع یک شغل ، سراغ مشاغل خدماتی بروید و خدمتی را به مردم ارائه دهید.
مخصوصاً اگر دنبال راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم و زود بازده هستید.
مشاغل خدماتی مثل :
- طراحی سایت
- خیاطی
- کار با فتوشاپ
- تولید محتوا برای سایتها و شبکههای اجتماعی
- و…….
البته اگر هم به این مشاغل علاقهای ندارید ، هیچ ایرادی ندارد!
شاید علاقه دارید محصولات خودتان را بفروشید و با راه اندازی یک کسب و کار در اینستاگرام ، آن را گسترش دهید.
اگر باز هم احساس سردرگمی دارید و در پیدا کردن ایده مشکل دارید ، حتماً مقالات زیر را مطالعه کنید. در این مقالات بهترین کسب و کارها را برایتان معرفی کردهام:
در صورتی که می خواهید با بهترین ایدههای اینستاگرام آشنا شوید و یک نمونه واقعی از هر کدام را ببینید ، این مطلب برای شما مفید است.
آن عزیزانی که می خواهند با بهترین ایدههای کسب و کار در ایران آشنا شوند ، مطلب زیر را بخوانند.
ایدههای خلاقانه می تواند کسب و کار شما را متحول کند ، در مطلب زیر من بهترین ایدههای خلاقانه را به شما معرفی کردهام.
اگر هم وسیلهای اختراع کردید ، می توانید آن را به نام خودتان ثبت کنید و دنبال سرمایه گذار باشید و کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید.
هیچ وقت برای پیدا کردن ایده زیاد وقت نگذارید ، باید بعد از چند روز تحقیق کار خودتان را شروع کنید. همهچیز در حین انجام کار برای شما روشن و مشخص می شود. کار درست این است که مشتری محور باشید و به آنها اطمینان کنید ، خودِ مشتری به مرور به شما می گوید که دقیقاً چه محصولی می خواهد. بنابراین خودتان را گول نزنید. چون شما هر چقدر هم در انتخاب ایده باهوش باشید ، باز هم بهترین محصول از نظرات مشتریان پیدا می شود!
روز سوم : برای کسب و کار خود یک نام تجاری انتخاب کنید
نام تجاری باعث می شود تا مشتریان کسب و کارتان را به راحتی پیدا کنند و با آن ارتباط برقرار کنند.
نام کسب و کار می تواند نقش قدرتمندی داشته باشد و باعث می شود نسبت به رقبای خودتان برتری داشته باشید.
پس اگر درست انتخاب نشود ، شغلتان آسیب می بیند.
در این قسمت به شما می گویم که چگونه یک نام عالی پیدا کنید.
نام تجاری چیست؟ و در راه اندازی کسب و کار چقدر اهمیت دارد؟
نام تجاری نشان دهنده تمام جنبههای یک شغل است و در هر مکانی که فعالیت کنید ، اولین چیزی که در چشم مخاطب دیده می شود ، نام کسب و کار است.
پس نباید با عجله یک نام تجاری بی ربط و گیج کننده انتخاب کنید.
البته به این معنا هم نیست که وسواس بی مورد به خرج دهید و برای پیدا کردن یک نام ، دو ماه زمان بگذارید!
شما باید متمرکز و هم جهت با فعالیت خودتان یک نام ساده و به یاد ماندنی انتخاب کنید.
نام تجاری باید کوتاه و ساده باشد
شما با همفکری کردن با دیگران یک نامِ کوتاه انتخاب کنید ، این نام باید بین یک و دو کلمه باشد.
در مواردی هم می شود از نامِ سه یا چهار کلمهای هم استفاده کرد ، مشروط بر این که به هم پیوسته باشند.
در متفاوت بودن ، شجاعت داشته باشید
اگر با تحقیق در بازار مشاهده کردید که اکثر نامهای تجاری شبیه به هم هستند ، پس شما نباید از شباهتها استفاده کنید و باید اسمی کاملاً متفاوت انتخاب کنید.
بعد از بزرگ شدن و رشد کسب و کار ، می توانید برای هر دسته از محصولات خودتان یک نام انتخاب کنید.
مثلاً بیسکویت هایبای به شرکت شیرین عسل تعلق دارد.
خلاقیت داشته باشید
باید مطمئن شوید که نام انتخابی شما قبلاً توسط یک کسب و کار دیگر انتخاب نشده است.
برای فهمیدن این مطلب ، می توانید از سامانه استعلام برند استفاده کنید.
کسب و کارهای بزرگ باید برند خود را ثبت کنند تا کسی از روی آن کپی نکند.
البته برای کسب و کارهای کوچک این مورد زیاد اهمیت ندارد ، این نوع مشاغل باید بیشتر در شبکههای اجتماعی و گوگل جستجو کنند ، تا ببینند آیا نام انتخابی قبلاً در این رسانهها استفاده شده یا نه!
روز چهارم : آماده کردن طرح کسب و کار
طرح کسب و کار ساختار ایده شما را مشخص می کند و می توانید با آن مشتریان را بهتر درک کنید.
با یک طرح اصولی و درست ، آینده کسب و کارتان تا میزان زیادی تضمین می شود.
سوال این است که چگونه باید یک طرح کسب و کار داشته باشیم؟
این همان چیزی است که در روز چهارم در مورد آن صحبت می کنم.
با یک طرح کسب و کار شما متوجه می شوید که آیا کسب و کار شما دوام دارد یا خیر؟
در ضمن در سرعت پیشرفت یک شغل بسیار موثر است.
فرقی هم نمی کند که دنبال راه اندازی کسب و کار ارزان هستید یا گران ، در هر دو صورت داشتن یک طرح ، بسیار راهگُشا است.
فواید طرح کسب و کار
- مشخص شدن نیازها
- اهداف کسب و کار
- میزان سرمایه مورد نیاز
- وسایل مورد نیاز
- تحقیق و تحلیل بازار
- بازاریابی و فروش
- و…….
طرحهای تجاری علاوه بر اینکه نقشه راه هستند ، شانس پیروزی یک کسب و کار را دو برابر می کنند.
حتی به شخصه زمانی که به افراد آموزش راه اندازی کسب و کار خانگی و کوچک می دهم ، از طرحهای ساده برای این عزیزان استفاده می کنم.
در طرح کسب و کار ، بعد از تحقیق کردن متوجه می شوید که چطور باید محصولات خود را قیمتگذاری کنید.
بنابراین مشاغل کوچک اصلاً نباید دنبال طرحهای پیچیده باشند.
مثلاً چرا باید برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی یا اینستاگرامی از طرحهای عجیب و غریب استفاده کنید!
همین که شما اصول اصلی را رعایت کنید و آن را در یک کاغذ بنویسید کافی است.
اصولی مثل:
- میزان سرمایه اولیه
- مکان کسب و کار
- اندازه بازار شما
- تحقیق بازار و رقیبان
- آینده کسب و کار
باید بدانید که آینده کسب و کار شما چیست و به چه علّت موفق خواهید شد . اگر احساس می کنید که می توانید این موارد را برای فردی توضیح دهید ، پس شما یک طرح کسب و کار دارید!
مکان راه اندازی کسب و کار را معیّن کنید
خب در قسمت بالا به شما توضیح دادم که طرح کسب و کار چه فوایدی دارد . یکی از آن فواید تعیین مکان فعالیت است.
طبیعتاً اگر شما علاقهمند به یک کسب و کار کامپیوتری هستید ، می توانید در یک اتاق کوچک و در خانه به این شغل بپردازید.
از طرف دیگر ، اگر کسب و کار شما تولید یک محصول ، مثل لباس یا فروش آن به صورت فیزیکی است ، برای تولید آن به یک انبار نیاز دارید و برای فروش هم یا باید دنبال اجاره مکانی باشید و یا در شبکههای اجتماعی آن را بفروشید.
برای این که مکان مناسب شغل را پیدا کنید ، به سوالات زیر پاسخ دهید:
- به چه میزان فضا برای محصولات خود نیاز دارید؟
- آیا قصد راه اندازی کسب و کار تولیدی را دارید؟
- می خواهید محصولات خود را به صورت اینترنتی بفروشید یا حضوری؟
- آیا قرار است محصولات خود را از خانه به مشتریان ارسال کنید؟
بعد از پاسخ به این پرسشها متوجه می شوید که به چه مقدار فضا نیاز دارید.
در کل ، بیشتر کسب و کارهای کوچک می توانند به راحتی در خانه ، شغل خود را استارت بزنند.
بعد از راه اندازی کسب و کار باید مالیات بدهیم؟
طبیعتاً کسب و کارهای کوچک و خانگی تا زمانی که خیلی بزرگ شوند ، احتیاجی به پرداخت مالیات ندارند.
امّا اگر قصد راه اندازی کسب و کار بزرگ را دارید ، حتماً از یک وکیل مالیاتی مشاوره بگیرید و اظهارنامه پُر کنید.
آیا می توانیم برای شروع کسب و کار ، از وام استفاده کنیم؟
اصلا و ابدا !
من به تمام عزیزانی که برای مشاوره تماس می گیرند ، بر وام نگرفتن در شروع کسب و کار تاکید دارم و می گویم :
تا جایی که می توانید و با کمترین امکانات ، کار خود را شروع کنید و به سراغ وام نروید.
یک شغل ، اوایل نقاط مُبهم و ناشناخته زیادی دارد و تا وارد آن نشوید ، به آنها پی نمی برید.
فرض کنید بعد از مدتی متوجه شوید که به ایده انتخابی علاقه ندارید و از روی احساس تصمیم گرفتهاید یا انجام آن برای شما مشکلات زیادی دارد.
از طرفی برای آن وام هم گرفتهاید!
حالا با دو مشکل روبه رو می شوید :
- نمی توانید کسب و کار خود را ادامه دهید
- باید به شکل ناراحت کنندهای اقساط وام خود را پرداخت کنید.
خب کار درست چیست؟
طبق تحقیقات ، یک شغل باید با کمترین سرمایه هم به سود برسد ، یعنی حداقل به همان میزان که برای شروع کسب و کار سرمایه گذاشتهاید ، سود بدهد.
در ۹۰ درصد مواقع کسب و کارهایی که از صفر شروع می کنند و کم کم بزرگ می شوند ، در آینده موفقتر هستند.
معایب وام گرفتن در شروع کسب و کار
- اگر شکست بخورید ، شجاعت شما برای انجام کار بعدی از بین می رود.
- افسردگی و استرس به سراغ شما می آید
- خطر از دست دادن کل سرمایه ، وجود دارد
مزایای وام نگرفتن در شروع کسب و کار
- یاد گرفتن جزئیات کار
- کار کردن بدون هیچ استرس
- ترس از شکست از بین می رود
- بالا رفتن حس شجاعت
- قوی شدن در تکنیکهای بازاریابی و فروش
- بالا رفتن قوه ابتکار
پس تا جایی که امکان دارد ، سراغ وام گرفتن نروید ، اگر هم مجبور شدید ، باید حتماً یک منبع درآمد جدا از کسب و کار تازه تأسیس خود ، برای پرداخت داشته باشید.
روز پنجم : برای شروع کسب و کار ، محصول خود را آماده و مشتری پسند کنید
آیا می خواهید یک محصول بی نظیر را وارد بازار کنید؟
می خواهید مشتری با دیدن محصول ، شگفت زده شود و همیشه از شما خرید کند؟
روز پنجم مخصوص همین نکات است!
فرقی نمی کند که محصول توسط خودتان تولید می شود یا از فرد دیگری آن را تهیه می کنید ، در هر دو صورت باید نسبت به رقیبان متمایز باشید.
لازمهی داشتن محصولات مشتری پسند ، پرسیدن سوالاتی اصولی و عِلمی در مورد محصول است.
در کسب و کار دو دسته فروشنده وجود دارد.
- افرادی که خودشان تولید کننده هستند
- افرادی که از محصولات دیگران استفاده می کنند
در زیر هر دو مدل را به شما توضیح می دهم.
۱- روش های توسعه محصول برای افرادی که تولید کننده هستند
باید از ترفندهای جدول زیر استفاده کنید :
ترفند | مثال |
---|---|
جایگزین کردن | تبدیل ظروف پلاستیکی به ظروف سبز و سازگار با محیط زیست که برای سلامتی هم ضرر ندارد |
ترکیب کردن ، انطباق یا سازگاری | همکاری با طراحان و افراد هنرمند برای تبدیل یک لیوانِ معمولی به لیوانی با طراحی خاص و شیک |
تغییر | طراحی کیف خاصی که به صورت تو در تو بزرگ می شود و بر خلاف ظاهرش ، وسایل زیادی در آن جای می گیرد |
باز آفرینی | تولید عروسکی که هر شب برای کودک یک قصه می خواند |
از بین بردن و معکوس کردن | طراحی یک فلاسک یا لیوان کوچک برای سرد نگه داشتن نوشیدنی |
البته موارد بالا چند نمونه مثال ساده بود تا شما با کلّیت موضوع آشنا شوید.
من سعی می کنم در یک مقاله جدا به صورت کامل ، در مورد محصولِ مشتری پسند و توسعه محصول توضیح دهم و برای تکنیکهای آورده شده در بالا ، مثال های بیشتری بزنم .
۲- روش توسعه محصول برای افرادی که از تولیدات دیگران استفاده می کنند
آن دسته از افرادی که قصد دارند در کسب و کار خودشان ، محصولات تولید شده توسط دیگران را بفروشند ، باید بیشتر تمرکز و خلاقیت را روی بسته بندی بگذارند و آرم برندشان را روی آن حک کنند.
نکته مهم : در طراحی و توسعه محصول ، حواستان روی هزینهها باشد تا روی قیمتِ تمام شده و سود شما تاثیر زیادی .نگذارد ، قیمت محصول شما نباید تحت تاثیر هزینهها قرار بگیرد .محصول باید به شکل سود آور و حساب شده قیمت گذاری شود
روز ششم : ابزارهای کسب و کار را انتخاب کنید
ابزارهای کسب و کار باعث بر طرف شدن بسیاری از مشکلات شما می شوند.
استفاده از این ابزارها ، سرعت رشد یک ایده را به شدت بالا می برد.
در روز ششم به صورت کامل به این موضوع می پردازیم.
اگر می خواهید تمام مراحل راه اندازی کسب و کار ، کاملاً بی نقص انجام گیرد ، باید از همان اول ، لوازم خود را آماده و انتخاب کنید.
متاسفانه این چیزی است که صاحبان کسب و کار به آن اهمیت چندانی نمی دهند.
همیشه در یک کسب و کار ، کارهای تکراری به میزان بسیار زیادی از وقت روزانه شما را می گیرد ، پس انتخاب ابزارهای درست ، بار اضافی شغل را از دوش شما بر می دارد و کمک می کند تا تمرکزتان روی موارد مهم قرار بگیرد.
یک تجربه مهم در استفاده درست از ابزار کسب و کار
دوستی دارم که سراغ راه اندازی کسب و کار کتاب رفت و البته الان در این شغل بسیار موفق است.
ایشان برای شروع ، یک وبسایت تاسیس کردند و فعالیتشان از روز اول شروع شد.
بعد از حدود یک سال ، سایت معروف شد و بازدید کنندگان زیادی پیدا کرد ، به صورتی که روزانه ۲۰۰۰ هزار نفر از سایت ایشان بازدید می کردند.
خب تا اینجا ، نتیجه بسیار عالی بود.
امّا با وجود این نتیجه عالی ، مشکلات خودشان بسیار زیاد شده بود و نمی توانستند به کارها رسیدگی کنند.
چون :
- هر روز مجبور بودند ساعتهای طولانی به سوالات مخاطبین پاسخ دهند
- به مشکلات سایت رسیدگی کنند
- محصولات فروخته شده را ارسال کنند
- حسابداری شغلی را انجام دهند
- به امور شخصی زندگی برسند
- و موارد بسیار زیاد دیگر
از طرفی می خواستند فروش سایت را بالاتر هم ببرند ، ولی با این فشار کاری امکان پذیر نبود.
اینها باعث شد بعد از مدتی خسته شوند و مدام استرس داشته باشند.
بعد از مشورت با من ، توصیه کردم تا چند کار را انجام دهند ، آن کارها عبارت بود از :
- دسته بندی و اولویت بندی کارها
- استفاده از گوگل کَلِندر (Google Calendar) برای برنامه ریزی روزانه
- استخدام یک دور کار ، برای پاسخ گویی به ایمیل و تلفنها
- قرارداد بستن با شرکت پست برای ارسال اتوماتیک محصولات
- استفاده از نرمافزار حسابداری
- استفاده از نرم افزار ایمیل ، برای فرستادن ایمیلهای تبلیغاتی
- راهاندازی یک اکانت اینستاگرام ، برای بالا رفتن فروش محصولات سایت
خوشبختانه تمام مشکلات با اجرای موارد بالا حل شد و فروش سایت ، بسیار بالا رفته است.
نتیجه تجربه بالا چه بود؟
هدف از بیان این تجربه این بود که شما هم ابزار کسب و کار خود را انتخاب کنید.
اول و مهمتر از همه باید بدانید که قرار است در چه محیطی محصولات خود را بفروشید (سایت ، مغازه ، شبکه اجتماعی ، کلی فروشی )
طبیعتاً اوایل باید بیشترِ کارها را خودتان انجام دهید ، امّا بعد از به دست آوردن درآمد مناسب ، کم کم بقیه بخشها را تکمیل کنید.
روز هفتم : کسب و کار خود را برنامه ریزی کنید
برنامه ریزی و یاد گرفتن مهارتهای مهم ، باعث می شود که شما بهینه کار کنید و تعهد و انگیزه در شما بالا برود.
داشتن یک برنامه خوب ، راه رسیدن به اهداف را باز می کند.
در روز هفتم در مورد برنامه ریزی و یاد گرفتن مهارتهای مهم در هر کسب و کاری ، صحبت می کنم.
اگر تا این قسمت از مقاله را مطالعه کرده باشید ، پس دیگر کاملاً می دانید که چگونه یک کسب و کار را استارت بزنید.
حالا دیگر وقت آن است که با یک برنامه ریزی درست و اصولی ، روی اهداف خود متمرکز شوید و به سوی آن حرکت کنید.
حالا سوالات زیر را از خود بپرسید :
- چند ساعت در روز باید کار کنم؟
- باید چه مهارتهایی را برای رشد کسب و کار یاد بگیرم؟
پاسخ به سوالات بالا ، بسیاری از موارد مبهم را برایتان روشن می کند.
اگر می خواهید تمام کارها را خودتان انجام دهید ، پس به زمان زیادی احتیاج دارید.
اگر هم قصد استخدام افرادی را دارید ، باید هزینههای استخدام یک دورکار (فریلنسر) را محاسبه کنید.
البته اوایل بهتر است که خودتان کارها را انجام دهید تا اصول اولیه دستتان بیاید.
در پایین ، مهارتهای مهمی که در هر کسب و کاری باید یاد بگیرید را برایتان آوردهام :
- بازاریابی و فروش
- فنون مذاکره
- مدیریت کسب و کار
- بازاریابی شبکههای اجتماعی
- کار با وبسایت (در صورت سایت داشتن)
- مهارتهای رشد کسب و کار
- ارتباط با مشتری
- مهارت و دانش ارتقای شغل مورد نظر
دقت کنید که لازم نیست تمام موارد بالا را اول یاد بگیرید و بعد شغل خود را آغاز کنید.
شما می توانید در حین انجام کار آنها را آموزش ببینید.
آن چیزی که قبل از راه اندازی یک شغل اهمیت زیادی دارد ، یاد گرفتن مهارت رشد کسب و کار است.
روز هشتم : کسب و کار خود را بازاریابی کنید
زمانی که شما از تکنیکهای بازاریابی استفاده می کنید ، فروشتان بالا می رود و موجِب شهرت بیشتر شما می شود.
با بازاریابی درست و عِلمی ، به راحتی اعتماد مشتریان جلب می شود و این اعتماد یعنی فروش بسیار بالا!
به نظر شما بازاریابی درست و اصولی به چه صورت است؟
روز هشتم را از دست ندهید ، چون نکات بسیار مهمی را برایتان نوشتهام.
این نکات کسب و کار شما را متحوّل می کند.
یک شرکت ، فروشگاه اینترنتی ، کسب و کار مبتنی بر شبکه اجتماعی ، کسب و کار خانگی و…. ، قبل این که چیزی برای مشتری بفرستد ، باید در او علاقه ایجاد کند.
روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها برای علاقهمند کردن مشتریان استفاده کنید.
حالا باید از کجا شروع کرد؟
۱- مشتریان خود را محدود کنید
تمام کسب و کارها بر مدار مشتریان گردش می کنند.
تا زمانی که ما خواست مشتریان ، علایق و نیازشان را ندانیم ، چطور می توانیم به آنها محصولی بفروشیم؟
بنابراین یکی از مهمترین سوالاتی که باید به آنها پاسخ دهیم این است که :
- مشتریان ما جزو چه دسته افرادی هستند؟
- چه کسانی به محصولات من احتیاج دارند؟
- محصولات من برای چه افرادی مفید است؟
- چه دسته از افراد ، بیشترین علاقه را به محصولاتم دارند؟
حالا باید آن افراد را پیدا کنید و فکر کنید که چه نوع محتوا و تبلیغی ، حس خرید آنها را به حرکت در می آورد.
در زمینه موضوعات زیر تحقیق کنید :
- محدودهی سن مخاطبان شما
- علایق آنها
- نیازها و مشکلاتشان
- بیشتر چه کارهایی انجام می دهند
- از چه شبکه اجتماعی استفاده می کنند
تمام موارد بالا جزو پرسونای مشتری است.
درست کردن پرسونای مخاطب یا مشتری ، می تواند کسب و کار شما را متحول کند.
خب پرسونای مخاطب چیست؟
پرسونای مخاطب یعنی مجموعه ای از علایق ، خواستهها و الگوهای رفتاری و فکر مشتریان.
برای این که کار شما راحتتر شود ، یک نمونه قالب پرسونای مخاطب را برایتان قرار می دهم ، می توانید آن را به صورت رایگان دانلود کنید و در آن مشخصات مشتریان را بنویسید.
در مرحله بعد آن را چاپ کنید و به علایق و نیازهای مشتریان فکر کنید.
۲- کسب و کار شما باید هویّت داشته باشد
وقتی که برای اولین بار کسب و کار خود را راه اندازی می کنید ، باید از همان اول برای خودتان یک برند قدرتمند ایجاد کنید.
این مسئله به سه چیز بستگی دارد :
- انتقال احساسات به مشتری
- ارزشهای کسب و کار شما
- نحوه برخورد با مشتری
البته این مسئله توضیح بیشتری می خواهد ولی با یک مثال آن را به شما توضیح می دهم.
در نزدیکی محل زندگی من سوپرمارکتی فعالیت می کند که مشتریان بسیار زیادی دارد. این در صورتی است که رقبای زیادی هم در اطرافش هستند.
خب به نظر شما دلیل علاقه مردم به این سوپرمارکت چیست؟
ایشان به صورت طبیعی به گل و گیاه علاقه زیادی دارند ، به همین خاطر وقتی وارد مغازه می شوید با تعداد زیادی از انواع گلدان و گلهای زیبا بر خورد می کنید.
ویژگی دیگر صاحب این سوپرمارکت برخورد بسیار محترمانه ایشان است.
بنابراین این سوپرمارکت دو نوع هویت برند برای خودش ساخته است :
- فضای زیبا
- برخورد خوب
۳- یک فضای آنلاین انتخاب کنید
شما این اختیار را دارید که از ابزارهای مختلفی برای بازاریابی و ارتباط با مشتریان استفاده کنید.
ابزارهایی مثل:
- سایت
- وبلاگ
- شبکههای اجتماعی (اینستاگرام ، تلگرام و…..)
- ایمیل
- تلفن مارکتینگ
۴- قیف فروشِ جذب مشتریان را طراحی کنید
وقتی که فعالیت خود را در فضای آنلاین شروع کردید ، باید برای خودتان یک قیف فروش بسازید.
این قیف باعث می شود افراد غریبه طبق یک فرایندی که از قبل توسط شما طراحی شده است ، به صورت اتوماتیک با شما آشنا شوند و برای خرید محصولاتتان اقدام کنند.
استفاده از این ترفند ، سرعت فروش محصولات شما را به میزان بسیار زیادی بالا می برد.
۵- مشتریان را راضی نگه دارید
مراحل بالا برای جذب مشتریان جدید بود و هیچ کسی هم نمی تواند مُنکِر اهمیت آن شود!
امّا چیزی که از جذب مشتری مهمتر است ، راضی نگه داشتن مشتریان قدیمی است.
باید همیشه سراغ مشتریان قدیمی را بگیرید و مدام خدمات جدیدی به آنها ارائه بدهید.
چون بخش بزرگی از مشتریان جدید ، بر اساس نظرات مشتریان قدیمی ، شما را انتخاب می کنند.
حالا چند نکته پایین را رعایت کنید تا مشتریان همیشه از شما راضی باشند
الف : سریع جواب دهید
مردم دوست دارند در سریعترین زمان به درخواستهای آنها جواب داده شود ، پس باید پشتیبانی خود را به سرعت انجام دهید ، در غیر این صورت با مشتریان خود خداحافظی کنید.
ب: : نظرات را جمع آوری کنید
هر جایی که مشتریان شما بیشترین حضور را دارند ، باید در همان جا به آنها پاسخ دهید (مثلاً اینستاگرام)
در تمام مراحل راه اندازی کسب و کار ، مدام نظرات مشتریان را جمع آوری کنید ، این کار باعث می شود به نقاط قوّت و ضعف خود پی ببرید.
نظراتی مثل :
- چند وقت است مشتری شما هستند؟
- آیا از محصول و فرایند فروش رضایت داشتند؟
- نظرشان درباره پشتیبانی شما چیست؟
- آیا انتقادی از شما دارند؟
پاسخ این سوالات ، موارد و نکات زیادی را برایتان روشن می کند.
پ : یک مکان مشخص برای پرسش و پاسخ داشته باشید
یک فضای مشخص برای پرسش و پاسخِ مشتریان انتخاب کنید.
مثلاً می توانید به آنها اطلاع دهید که در واتساپ سوالات خودشان را بپرسند یا در شبکه اجتماعی اینستاگرام یک هایلایت بسازید و تمام سوالات پرسیده شده را درون آن قرار دهید.
این کار باعث می شود یک منبع بزرگ از پرسشهای مشتریان و جوابهای شما ایجاد شود و هر فرد جدیدی که برای پرسیدن سوال به شما پیام می دهد ، او را به آنجا ارجاع می دهید.
۶- با افراد حرفه ای مشورت کنید و آموزش ببینید
برای این که در امر بازاریابی و فروش حرفهای شوید ، آموزش دیدن و مشورت گرفتن را فراموش نکنید.
اگر می خواهید راه ۱۰ سالهی موفقیت را در سه سال طی کنید ، باید حتماً آموزش ببینید.
در واقع راز پیشرفت تمام کسب و کارهای بزرگ جهان این است که مدام آموزش می بینند و خودشان را به روز می کنند.
هر چقدر بیشتر در این بخش سرمایهگذاری کنید ، زودتر به نتیجه می رسید.
در پایانِ روز هشتم می خواهم این نکته را مُتذکّر شوم که بازاریابی ، عِلمی زیبا و ثروت ساز است. شما با یادگیری این علم در هر کسب و کاری صدها پله از رُقَبا جلوتر هستید.
برای یادگیری عِلم بازاریابی ، حتماً مقاله زیر را مطالعه کنید ، در این نوشته من تمام روشهای بازاریابی را به زبان ساده آموزش دادهام.
روز نهم : کسب و کار خود را قانونی کنید
قانونی کردن کسب و کار باعث از بین رفتن مشکلات در آینده می شود.
امّا چه کسب و کارهایی باید از همان اول مراحل قانونی را طی کنند و چه کسب و کارهایی در اوایل کار احتیاجی به گذراندن مراحل قانونی ندارند.
در روز نهم به این سوالات پاسخ دادهام.
موارد قانونی در راه اندازی کسب و کار می تواند کمی استرسزا باشد ، امّا با یک برنامه ریزی مناسب این استرس از بین می رود.
البته کسب و کارهای کوچک در ابتدای کار احتیاجی به گذراندن مراحل قانونی ندارند ، آنها بعد از این که کمی رشد کردند ، می توانند کم کم مراحل قانونی را انجام دهند تا خیالشان راحت شود.
در جدول زیر ، کارهای قانونی را که بعد از مدتی باید انجام دهید برایتان لیست کردم.
مالکیت کسب و کارتان را مشخص کنید |
نام برند کسب و کار را ثبت کنید |
مجوز های مناسب کسب و کارتان را بگیرید (پروانه ، بهداشت ، مالیات و…..) |
حساب بانکی مخصوص به شغلتان ایجاد کنید تا مدام تراکنش داشته باشد |
در صورت گرفتن کارمند ، مسئله بیمه آنها را پیگیری کنید |
روز دهم : کسب و کار خود را شروع کنید
تبریک می گویم شما به روز دهم رسیدید ، این نشان از اراده قوی و محکم شما دارد.
می خواهم در این روز چند نکته به شما بگویم ، تا به راحتی فروش خود را آغاز کنید.
پس این بخش را با دقت بخوانید.
خب به روز دهم از راه اندازی کسب و کار رسیده ایم ؛ در این مرحله شما دیگر تمام موارد مهم درباره راه اندازی کسب و کار را می دانید.
حالا شما آماده هستید تا هیجان انگیزترین روز خود را آغاز کنید.
تمام مراحلی که در نه روز گذشته انجام دادهاید ، باعث شده تا پایههای کسب و کار شما محکم شود. در این قسمت می توانید با بازاریابی کردن اولین فروش خودتان را استارت بزنید.
در اینجا می خواهم چند نکته را برایتان بنویسم تا به بهترین شکل به سَمت فروختن پیش بروید :
۱- از رسانههای اجتماعی خود استفاده کنید
اول از همه ، باید محصولات و فروشگاه خودتان را در شبکههای اجتماعی و بین مخاطبین خودتان تبلیغ کنید ، در ضمن نباید از پشتیبانی خوب غافل شوید.
۲- تخفیف بدهید
باید متناسب با حاشیه سود خودتان به مشتریان تخفیف بدهید ، چون فروشگاه شما تازه تاسیس است و احتیاج به نظر مثبت مشتریان دارد.
آنها با گذاشتن نظرات مثبت ، باعث رشد کسب و کار شما می شوند.
۳- استفاده از تبلیغات پولی
اگر می خواهید خیلی سریع در مقابل دید مخاطبان قرار بگیرید و خیلی زود نتیجه کسب و کارتان را مشاهده کنید ، چارهای جز استفاده از تبلیغات پولی با بودجه کم ندارید.
تبلیغات پولی اولین فروشها را برای شما ایجاد می کند و باید با هر بار تبلیغ کردن ، مقایسه انجام دهید و نقاط ضعف خود را پیدا کنید.
این مقایسه کردن ، فروش شما را بیشتر می کند.
البته فراموش نکنید که برای تحلیل تبلیغاتِ خودتان باید آموزش رشد کسب و کار و بازاریابی را دیده باشید.
تحلیل تبلیغات مثل حرکت کردن در یک جنگل تاریک با استفاده از فِلش دوربین عکاسی است. پس دقت زیادی را می طلبد!
پاسخ به سوالات متداول شما درباره راه اندازی کسب و کار
این بخش یکی از مهمترین قسمتهای این مقاله است.
در این قسمت به سوالاتی پاسخ دادهام که نزدیک به ۱۰۰۰ نفر ، به صورت ماهانه از من می پرسند.
سوالاتی مثل :
- چگونه در ۵ سال ثروتمند شویم؟
- آیا ترفندی وجود دارد که یک ایده یا کسب و کار را تست کنیم؟
- راحتترین کسب و کارها چیست؟
- و ……..
بنابراین این بخش را از دست ندهید.
۱- آیا می توانیم بدون سرمایه یک کسب و کار را شروع کنیم؟
بله ، در حال حاضر می توان از طریق شبکههای اجتماعی ، بدون هیچ پولی یک کسب و کار را شروع کرد.
فقط نکات زیر را رعایت کنید:
- مهارت رشد کسب و کار را یاد بگیرید.
- از خانواده و اطرافیان خود شروع کنید.
- اوایل با یک تولید کننده صحبت کنید و محصول او را به صورت همکاری در فروش به بازار عرضه کنید.
۲- چگونه یک کسب و کار خانگی راه اندازی کنیم؟
- یک ایده انتخاب کنید.
- طرح کسب و کار خود را که در این مقاله توضیح داده شده ، آماده کنید.
- یک نام برای کسب و کارتان انتخاب کنید.
- در شبکه اجتماعی یک پروفایل بسازید.
- با برنامه ریزی ، کسب و کار را از امور شخصی جدا کنید.
- با یادگیری مهارت رشد کسب و کار و بازاریابی شبکههای اجتماعی ، شروع به فعالیت کنید
۳- بهترین ایدهها برای کسب و کارهای کوچک چیست؟
- محصولات دست ساز
- عکاسی
- چاپ عکس به شیوههای خلاقانه
- انجام کارهای گرافیکی
- همکاری در فروش محصولات دیگران
- آموزش نرم افزار و گرفتن پروژه
- تهیه محصولات خوراکی در خانه
- برنامه نویسی
- طراحی سایت
- نویسندگی آزاد برای وبسایتها
- ادمین شبکههای اجتماعی
- تدریس خصوصی به صورت آنلاین
- فروش محصولات کشاورزی
- و….
۴- ایدههای راه اندازی کسب و کار با ۵۰ میلیون چیست؟
انواع کسب و کار را می توان با این سرمایه انجام داد ، مثل :
- کسب درآمد از شبکههای اجتماعی (اینستاگرام ، تلگرام و….)
- راه اندازی وبسایت
- همکاری در فروش
- صنایع دستی
- گیاهان دارویی
- پوشاک
- تابلوهای چوبی
- حکاکی هدایای تبلیغاتی
- حکاکی و گلدوزی بر روی پارچه
- ساخت لوازم دکوری
- طراحی روی سنگهای زینتی
- و…
۵- ایدههای راه اندازی کسب و کار با ۱۰میلیون چیست؟
- راه اندازی فروشگاه اینترنتی
- فروشگاه در شبکه اجتماعی
- خرید و فروش محصولات خوراکی مثل: برنج ، میوه و….
- فروش کتاب در شبکههای اجتماعی
- برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن
- ادمین شبکههای اجتماعی
- تدریس خصوصی
- فروش دسر ، شیرینی و شکلات خانگی
- آموزش زبان
- تولید انواع شمع
- تولید مربا ،سبزی و ترشیهای خانگی
- میوه خشک
۶- چگونه در ۵ سال ثروتمند شویم؟
- مهارت بازاریابی و رشد کسب و کار را یاد بگیرید
- برنامه ریزی کنید
- مدیریت مالی داشته باشید
- عملگرا باشید
- مدام آموزش ببینید و عمل کنید
- با درآمد خود سرمایهگذاری کنید
۷- آیا ترفندی وجود دارد که یک ایده یا کسب و کار را تست کنیم؟
بله ؛ هر کسب و کاری را می توان تست کرد ، باید تمام مراحل گفته شده در این مقاله را در کنار شغل اصلی خود انجام دهید و هزینه چندانی هم برای آن نکنید.
با وجود شبکه اجتماعی ، هر شغلی را می توان به سرعت تست کرد.
۸- آیا باید برای کسب و کارم شریک بگیرم؟
طبیعتاً شریک تجاری خوب ، می تواند باعث رشد سریع هر نوع ایدهای شود و اگر هم شریک بدی انتخاب کنید ، آن وقت همهچیز برعکس می شود.
باید بدانید که چرا به شریک تجاری نیاز دارید؟ آیا منابع مالی می خواهید یا فردی که مهارت خاصی دارد.
در هر صورت توصیه می کنم ، تا زمانی که پایههای کسب و کار شما محکم نشده ، سراغ شریک نروید.
۹- آیا می توانیم از دوستان و خانواده کمک بگیریم و آنها را استخدام کنیم؟
بله ؛ اتفاقاً نمونه کسب و کارهای خانوادگی بسیار موفقی در ایران داریم ، فقط باید دقت کنید که اعضای خانواده شرایط لازم را داشته باشند ، مخصوصاً اگر کسب و کار شما نُوپا است.
بنابراین باز هم بهتر است ، اوایل این کار را انجام ندهید.
۱۰- چطور باید خدمات یا محصولات خودم را قیمت گذاری کنم؟
- هزینههای خود را محاسبه کنید
- قیمت رقبا را بررسی کنید
در کل فرایند قیمت گذاری کمی مشکل و پیچیده است ، باید آموزش ببینید ،تحقیق بازار انجام دهید و قیمت رقابتی بگذارید.
از آنجایی که پیدا کردن قیمت مناسب کالا و خدمات ممکن است دشوار باشد ، می توانید در این زمینه از افراد متخصص مشاوره بگیرید.
۱۱- راحتترین کسب و کارها چیست؟
هیچ شغلی راحت نیست! امّا از نظر سادگی در شروع کسب و کار ، مشاغل اینترنتی اولویت دارند ولی زحمت و دانش زیادی می خواهند.
مشاغلی مثل :
- ساخت یک سایت یا وبلاگ
- انجام کارهای گرافیکی
- ویرایش فیلم
- ادمین شبکههای اجتماعی
- سئو
- تولید محتوا
به طور خلاصه هر مهارتی را می شود وارد فضای اینترنت کرد و از آن درآمدهای بسیار زیاد به دست آورد.
سخن آخر
به پایان آمد این دفتر / حکایت همچنان باقیست
حالا شما بگویید!
آیا برای راه اندازی کسب و کار ، شور و هیجان زیادی دارید؟
از نظر افراد موفق ، راه اندازی یک شغل ، یعنی حرکت به سمت دنیای ناشناختهها!
در واقع همین مسئله است که هیجان آنها را تحریک می کند.
زمانی که شما در حال برنامهریزی برای یک کسب و کار هستید ، همهچیز در کنترل و اختیار شما قرار دارد ، امّا وقتی آن شغل بزرگ می شود ، تازه وارد دنیای عجیب و ناشناخته می شوید!
من هیچ وقت قصد ندارم به شما بگویم که راه اندازی یک شغل ، بسیار راحت و آرامبخش است.
ولی رفتن به سوی موفقیت به اندازهای لذت دارد که نمی توانیم در مقابل آن مقاومت کنیم.
باید به صداهای منفی که در ذهن شما وجود دارد توجهای نکنید و یقین بدانید تمام کارآفرینان بزرگ ، فقط از منطقه اَمن خودشان خارج شدند و به سمت رویاهای خود رفتند.
پس همین الان از جا بلند شوید و تمام مراحل ده روز را انجام دهید ، آن وقت می بینید که چقدر موفق خواهید شد.
در آخر دوست دارم نظر شما را بدانم :
آیا این مقاله برای شما مفید بوده است؟
شما چه ایدهای برای شروع کسب و کار دارید؟
چه ترسهایی باعث می شود یک کسب و کار را آغاز نکنید؟
آیا دوست دارید مثل افراد موفق شوید یا می خواهید همیشه تا آخر عمر حسرت نداشتهها را بخورید؟
در هر صورت ، نظرتان را برایم بنویسید.
مقالات مرتبط
برای اطلاعات بیشتر، میتوانید روی عناوین زیر کلیک کنید و مقالات آنها را بخوانید.