توضیحات
معرفی رشته
اگر به نفوذ و کاربرد کامپیوتر در عرصههای مختلف اجتماعی دقت شود، نیاز جامعه به نیروی انسانی متخصص در این رشته مشخص خواهد شد.
کاربرد کامپیوتر در زمینههای علمی ـ تجاری ـ اداری ـ آموزشی و… گسترش شبکههای کامپیوتری و استفاده از کامپیوتر در ارتباطات (IT و ICT) و تحقیقات مختلف نیاز روزافزون جامعه را به نیروی متخصص در این رشته بیش از پیش نمایان ساخته است.
*سطح آموزشی مهارتها
هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی، پنج استاندارد مهارت شغلی را گذرانده و در انتهای هر استاندارد به تواناییهای ذیل دست مییابند:
۱ـ استاندارد کاربر رایانه: هنرجو پس از گذراندن این استاندارد به توانایی در امور مربوط به ارتباط با کامپیوتر و IT در مراکز و مؤسسات دست مییابد.
۲ـ استاندارد کاربر نرم افزار اداری: در این استاندارد هنرجو کار با سیستمهای نرمافزار اداری در راستای کار شرکتها و مؤسسات جهت تهیه اسناد را فرامیگیرد.
۳ـ استاندارد مهارت عمومی برنامهنویسی: که در آن هنرجو جهت تجزیه و تحلیل و طراحی، مستندسازی سیستمهای کامپیوتری، امور نرمافزاری در مراکز و مؤسسات و شرکتهای IT را آموزش میبیند.
۴ـ استاندارد طراحی صفحات وب: هنرجو پس از گذراندن این استاندارد به توانایی کار در محیط صفحات وب، طراحی صفحات وب، اضافه کردن صوت و تصویر به صفحات وب، ایجاد ارتباط بین صفحات، قالببندی صفحات و امکانات دیگر Front Page دست مییابد.
۵ـ استاندارد برنامهنویسی html برای صفحات وب: در این استاندارد هنرجو علاوه بر مهارت کار با رایانه شخصی در صفحات وب، با ساختار زبان برنامهنویسی HTML کار با متن، کار با چند رسانهای در صفحات وب، دستهبندی اطلاعات با استفاده از لیستها و جدولها، برقراری ارتباط HTML با کدهای دیگر را آموزش میبیند.
* آینده تحصیلی و شغلی
شرایط و نحوه ادامه تحصیل: هنرجویان بعد از فراغت از تحصیل میتوانند در مقطع کاردانی در دانشگاه جامع علمی کاربردی ـ دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فنی و حرفهای ادامه تحصیل دهند. همچنین با سه ساله شدن دوره دوم متوسطه در مقطع کارشناسی نیز در رشتههای مرتبط با رشته تحصیلی خود ادامه تحصیل دهند.
آینده شغلی و بازار کار: فارغ التحصیلان میتوانند به عنوان برنامهنویس پایگاه داده در مراکز دولتی و خصوصی، در برنامهنویسی شرکتها، طراحی اتوماسیون اداری، پشتیبانی سایتهای کامپیوتر، طراحی پروژههای بانک اطلاعاتی، برنامهسازی سیستمهای کاربردی، نصب نرمافزارها راهبر کنترل فرایندهای صنعتی، مربی آموزشی و… مشغول به کار شوند.
* ساعت آموزش
رشته «برنامهنویسی پایگاه داده» دارای ۱۱۰ ساعت آموزش است که شامل ۴۲ ساعت شایستگیهای عمومی، ۴ ساعت شایستگیهای پایه، ۵۵ ساعت شایستگیهای فنی و ۹ ساعت شایستگیهای غیرفنی است.
استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «ریاضی ۱ متشکل از ۲ واحد نظری»، «کاربر رایانه متشکل از ۳ واحد نظری و ۵ واحد عملی»، «کاربر نرمافزار اداری متشکل از ۲ واحد نظری و ۴ واحد عملی»، «مهارت عمومی برنامهنویسی متشکل از ۲ واحد نظری و ۶ واحد عملی»، «طراحی صفحات وب متشکل از ۲ واحد نظری و ۳ واحد عملی»، «برنامه نویسی html برای صفحات وب متشکل از ۲ واحد نظری و ۲ واحد عملی»، «ریاضی ۲ متشکل از ۲ واحد نظری»، «کاربر بانک اطلاعاتی sql access متشکل از ۲ واحد نظری و ۲ واحد عملی»، «برنامهنویسی windows application متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی»، «برنامهنویسی web application متشکل از یک واحد نظری و ۲ واحد عملی»، «توسعه دهنده وب یا php متشکل از ۲ واحد نظری و ۲ واحد عملی»، «شهروند الکترونیکی(e-citizen) متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی» و «کارورزی متشکل از ۴ واحد عملی» است.
مواد درسی رشته برنامه نویسی پایگاه داده :
رشته برنامه نویسی پایگاه داده شامل ۵۵ واحد شایستگی های فنی و ۲۴۰ ساعت کارورزی به شرح زیر است :
ردیف | نام درس | تعداد واحد | توضیحات |
۱ | کاربر رایانه | ۹ | این دوره برای افرادی مناسب میباشد که نیاز چندانی به کار حرفهای با کامپیوتر ندارند میخواهند از عهده رفع نیازهای کامپیوتر شخصیشان برآیند و پایههای اصولی و مستحکمی را برای خود جهت شرکت در دورههای آموزشی تخصصی و پیشرفته فراهم نمایند. |
۲ | کاربر نرم افزار اداری | ۷ | این درس شامل آموزش نرم افزار های Open Office در بخش اول و در بخش دوم آموزش مباحث نرم افزار های Access ، OneNote و SharePoint از مجموعه نرم افزار های Microsoft Office و آموزش نرم افزار Visio می باشد. |
۳ | شهروند الکترونیکی ) E-Citizen) | ۲ | فراگیری مهارت های شهروند الکترونیکی، توانایی استفاده از فناوری های نوین را در شهروندان افزایش می دهد و به این ترتیب آنها را برای استفاده از تسهیلات و خدمات دولت الکترونیک آماده می سازد. |
۴ | مهارت عمومی برنامه نویسی | ۱۰ | هدف این کتاب، آشنایی مقدماتی با مفاهیم مدیریتی و روش صحیح و اصولی کار در شرکت های برنامه نویسی می باشد. |
۵ | طراحی صفحات وب | ۶ | هدف اصلی این درس آموزش مراحل طراحی یک وبسایت به طور خود آموز و با بیان بسیار ساده است. |
۶ | کاربر بانک اطلاعاتی SQL Access | ۶ | بانک های اطلاعاتی یکی از انواع سیستم های ذخیره و بازیابی اطلاعات است. سیستم ذخیره و بازیابی سیستمی است که به کاربران امکان می دهد تا داده ها و اطلاعات خود را ذخیره، بازیابی و پردازش نمایند. |
۷ | برنامه نویسی Windows Application | ۳ | هدف اصلی این درس فراگیری مفاهیم پایه برنامه نویسی می باشد. |
۸ | برنامه نویس Web Application | ۳ | هدف اصلی این درس آموزش طراحی صفحات وب می باشد. |
۹ | توسعه دهنده وب با PHP | ۴ | هدف اصلی این دوره آشنایی با اصول برنامه نویسی صفحات وب داینامیک که مبتنی بر بانک های اطلاعاتی سمت سرور می باشند، است. |
۱۰ | برنامه نویسی HTML برای صفحات وب | ۵ | هدف اصلی این درس آشنایی با برنامه نویسی HTML که عنصر کلیدی صفحات وب است، می باشد. |
رشته برنامه نویسی پایگاه داده شامل ۴۲ واحد عمومی است :
ردیف | نام درس | تعداد واحد |
۱ | تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) ۱ | ۲ |
۲ | عربی، زبان قرآن ۱ | ۱ |
۳ | فارسی ۱ | ۲ |
۴ | زبان خارجی ۱ | ۲ |
۵ | جغرافیای عمومی و استان شناسی | ۲ |
۶ | تربیتبدنی ۱ | ۲ |
۷ | الزامات محیط کار | ۲ |
۸ | ریاضی ۱ | ۲ |
۹ | تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) ۲ | ۲ |
۱۰ | عربی، زبان قرآن ۲ | ۱ |
۱۱ | فارسی ۲ | ۲ |
۱۲ | زبان خارجی ۲ | ۲ |
۱۳ | تاریخ معاصر | ۲ |
۱۴ | تربیتبدنی ۲ | ۲ |
۱۵ | انسان و محیطزیست | ۲ |
۱۶ | درس انتخابی (۱- هنر ۲- تفکر و سواد رسانهای) | ۲ |
۱۷ | کارگاه نوآوری و کارآفرینی | ۳ |
۱۸ | درس انتخابی (۱- کاربرد فناوریهای نوین ۲- مدیریت تولید) | ۲ |
۱۹ | تعلیمات دینی (دینی، قرآن و اخلاق) ۳ | ۲ |
۲۰ | عربی، زبان قرآن ۳ | ۱ |
۲۱ | فارسی ۳ | ۲ |
۲۲ | علوم اجتماعی | ۲ |
۲۳ | تربیتبدنی ۳ | ۲ |
۲۴ | سلامت و بهداشت | ۲ |
۲۵ | آمادگی دفاعی | ۳ |
۲۶ | مدیریت خانواده و سبک زندگی | ۲ |
۲۷ | اخلاق حرفهای |