آشنایی با رشته «امور اداری» در شاخه کاردانش
رشته «امور اداری» در زمینه خدمات از گروه بازرگانی و امور اداری قرار دارد. امور اداری از بخشهای مهم در یک سازمان محسوب میشود و در حقیقت هسته مرکزی سازمان است.

رشته «امور اداری» در زمینه خدمات شاخه کاردانش و در گروه بازرگانی و امور اداری قرار دارد. در این گروه رشتههای «بورس و اوراق بهادار» و «حسابداری مالی» نیز قرار دارد.
امور اداری از بخشهای مهم در یک سازمان محسوب میشود و مانند یک پل ارتباطی بین تمام واحدهای سازمان است. امور اداری از فعالترین بخشها به شمار میآید و در حقیقت هسته مرکزی سازمان است. امور اداری با کلیه واحدهای سازمان در ارتباط است و این ارتباط نیاز به نیروی انسانی متخصص، با تجربه و کارآمد دارد.
این رشته دربرگیرنده طبقات مشاغلی است که متصدیان آنها تحت نظارت مقام مافوق در بررسیهای مربوط به بهبود مدیریت کارشناسان امور اداری را طبق روشهای تعیین شده، کمک میکنند.
بخش امور اداری از فعالترین بخشهای یک شرکت است با برنامهریزی نیروی انسانی شامل تمام انتصابات و ترفیعات، انجام طرح تعدیل، بررسی ترفیعات و بررسی سمت کارکنان جدیدالاستخدام و تأمین نیروهای انسانی کارامد شامل استخدام، انتقال و تعیین مأموریتهای داخلی شرکت.
رشته امور اداری از رشتههای شاخه کاردانش است که با هدف تربیت و پرورش افرادی که بیش از کارکنان از دانش نظری و بیش از کارشناسان از جنبه عملی برخوردار هستند، به وجود آمده است.
سطح آموزشی مهارتها
در تمام ادارات، مؤسسات و واحدهای خصوصی وجود بخشی که بتواند امور مربوط به بایگانی و ثبت نامههای وارده و صادره و اداره امور مربوط به جلسات مدیران را عهدهدار شود، ضروری و اجتنابناپذیر است. لذا هیچ واحد اقتصادی بدون وجود واحد بایگانی و دبیرخانه امکان سر و سامان بخشیدن به مراسلات و نامههای خود را ندارد.
هنرجویان در این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی و پایه مشترک، مهارتهای زیر را میآموزند:
- کاربر رایانه
- نگارنده متون فارسی
- تندخوان
- کاربر نرمافزار اداری
- بایگان
- مسئول دفتر
- سرپرست دبیرخانه
- مسئول کاردکس و کنترل موجودی
- اتوماسیون اداری درجه ۲
- تحصیلدار
- کارمند اداری و دبیرخانه درجه ۲
به طور کلی برنامه این دوره به نحوی تنظیم شده است که اهداف زیر تأمین شود:
۱ – تربیت کاردانانی که از طریق آشنایی و عمل به مبانی و اصول اخلاقی قادر به مدیریت صحیح و عملی دفاتر بزرگ و عظیم اداری، شرکتهای تجاری و بازرگانی و…. باشند.
۲- تربیت کاردانانی که از طریق آشنایی با اصول و مبانی مدیریت اداری بتوانند در راه تحول نظام اداری و تقلیل بوروکراسی کاذب به مفهوم کاغذبازیهای بیمورد نقش عمده و اساسی ابقا کنند.
۳ – ایجاد جو تفاهم و پیوند بین مردم و مدیران به گونه ای که نهایت رعایت وقت مردم و مدیران بشود.
۴ – فراهم آوردن زمینه هماهنگی و تفاهم در مدیریت قسمتهای مختلف اداره ، مؤسسه و . . .
مهارتها و توانمندیهای کسب شده در رشته امور اداری
آشنایی با کارهای اداری مانند کار با رایانه، تنظیم گزارش، اجرای مقررات و آییننامههای اداری کسب مهارت و استفاده از وسایل ارتباط جمعی و ارسال پیام مانند تلفن، فکس، تلکس و رایانه
آشنایی با قوانین و مقررات تأمین اجتماعی و قوانین مربوط به آموزش و اشتغال
آشنایی با مهارتهای شغلی امور اداری، منشیگری بایگانی و دبیرخانه
کسب مهارت در ایجاد ارتباط با مردم با روانشناسی مردم
استفاده از دفتر تنظیم و طبقه بندی انواع نامههای اداری
آینده تحصیلی و شغلی
هنرجویان رشته امور اداری پس از گذراندن دورهها میتوانند در شرکتها و سازمانهای دولتی، خصوصی، بانکها، بیمه، گمرک، شهرداری، هتلها، کشتیرانی، دفاتر خدماتی و بازرگانی و… مشغول به کار شوند. فارغ التحصیلان این رشته پس از احراز دیپلم میتواند با در دست داشتن گواهی مهارت به صورت مستقل در زمینه حسابداری، تایپ و نگارش انواع نامه های اداری فعالیت کنند.
عناوین شغلی رشته امور اداری
کارمند دبیرخانه کارمند کارگزینی، کارمند امور اداری، منشی یا مسئول دفتر در سازمان
فارغ التحصیلان رشته امور اداری میتوانند:
– در آزمونهای کاردانی پیوسته، دانشگاههای دولتی، آزاد علمی کاربردی شرکت نمایند و ادامه تحصیل دهند.
– پس از اخذ دیپلم میتوانند در آزمون سراسری شرکت نمایند.
– کسب گواهینامههای مهارت جهت کاریابی و اشتغالزایی در سازمانها، ادارات و دفاتر اداری و تدریس در آموزشگاهها.
ساعت آموزش
رشته «امور اداری» دارای ۱۰۶ ساعت آموزش است به شرح زیر است:
۴۲ ساعت دروس عمومی (دینی، عربی، فارسی، زبان خارجه، جغرافی، تاریخ، علوم اجتماعی، تربیت بدنی، انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانهای، سلامت و بهداشت، آمادگی دفاعی، مدیریت خانواده و سبک زندگی)
۵۲ ساعت شایستگیهای فنی (درسهای مهارتی)
۳ ساعت مهارت اختیاری
۹ ساعت شایستگیهای غیرفنی (الزامات محیط کار، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، مدیریت تولید، اخلاق حرفهای). این درسها به صورت پودمانی ارائه میشوند.
جدول مواد درسی و ساعتهای تدریس هفتگی رشته امور اداری را در فایل ضمیمه ببینید.
دیپلم امور اداری – آموزش امور اداری
دیپلم امور اداری شامل دروس تخصصی زیر است:
– کاربر رایانه (محتوای استاندارد کاربر رایانه)
کاربر رایانه شغلی است در حوزه فناوری اطلاعات، که شایستگی های، به کارگیری مفاهیم اولیه و اساسی کامپیوتر، کار با سیستم عامل ویندوز، کار با اینترنت، شناخت شبکه و تولید پروژه را شامل می شود
– تحصیل دار (محتوای استاندارد تحصیل دار)
تحصیل دار شغلی است در حوزه امور اداری و درای شایستگی هایی از قبیل دریافت، تحویل اسناد و مدارک درون شرکتی، رسیدگی به امور صندوقهای پستی و تحویل نامه ها به اشخاص مربوطه، انجام امور بانکی، انجام امور پستی، انجام امور بیمه و گزارش نویسی را دارد
– کارمند اداری و دبیرخانه درجه ۲ (محتوای استاندارد کارمند اداری و کارمند دبیرخانه)
کارمند امور اداری شغلی است در حوزه اداری که شامل شایستگی هایی از قبیل ارتباط با واحدهای سیستم سازمانی و ارباب رجوع – انجام امور استخدامی و تشکیل پرونده پرسنلی – اجرای احکام بر اساس قوانین و مقررات اداری، رفاهی، بیمه و بازنشستگی – مکاتبات اداری، نگارش و گزارش نویسی – اجرای طرح طبقه بندی مشاغل – تهیه آمار و اطلاعات نیروی انسانی – ثبت ورود و خروج نیروی انسانی – نگهداری و حفظ اسناد و مدارک امور اداری – تفکیک اوراق و اسناد زائد جهت امحاء و تندخوانی می باشد
– بایگان (محتوای استاندارد بایگان)
بایگان امور اداری کسی است که بتواند ازعهده تشکیل پرونده های مختلف اداری، تحویل و تحـول آنهـا و بایگـانی اسناد و مدارک، پرونده ها و اسناد خریدها و … کدگذاری آنها با روشهای مختلف اعم از دستی و کامپیوتری برآید
– کاربر نرم افزار اداری (محتوای استاندارد کاربر اتوماسیون اداری)
کاربر اتوماسیون از مشاغل حوزه فناوری اطلاعات می باشد. این شغل دارای شایستگی های کار با نرم افزار Word ،کار با نرم افزار PowerPoint ،کار با نرم افزار Excel ،کار با نرم افزار Access ،کار با نرم افزار One note می باشد. این شغل با کلیه مشاغل اداری و اتوماسیون های اداری در ارتباط میباشد
– تندخوان (محتوای استاندارد تندخوان)
تندخوان کسی است که بتواند بر مهارتهای سریع خوانی، فن مطالعه، تقویت حافظه، بکار گیری تکنیک تندخوانی در مدیریت، مطالعه با انعطاف، یادگیری عمقی متون درس و فنی، یادگیری از مطالب شفاهی، حدس زدن و سنجش سرعت درک تسلط داشته باشد
– سرپرست دبیرخانه (محتوای استاندارد سرپرست دبیرخانه)
از مشاغل حوزه امور اداری میباشد و شامل شایستگی هایی از قبیل برنامه ریزی امور دبیرخانه، برقراری ارتباط با واحد های مرتبط با دبیرخانه، پیاده سازی اصول بایگانی اسناد و مدارک و امحاء آنها، جمع آوری، طبقه بندی و گزارش گیری اطلاعات و نظارت بر حفظ و نگهداری اسناد دبیرخانه
– اپراتور پاسخگوی مشترکین … (محتوای استاندارد اپراتور پاسخگوی مشترکین)
از مشاغل گروه شغلی امور اداری بوده و از وظایف آن شامل تحویل کابین، آماده سازی تجهیزات وابزار موجود در کابین اپراتور برای شروع کار، گوش دادن به درخواستهای تماس گیرندگان، ارائه پاسخ مناسب و راهنمایی به تماس گیرندگان در خصوص خدمات، ارجاع درخواست و مشکلات احتمالی به واحد مربوطه از طریق ارسال تیکت، ارتباط با ناظران فنی و سرپرستان میباشد
– مسئول کاردکس و کنترل موجودی (محتوای استاندارد مسئول کاردکس و کنترل موجودی)
متصدی کاردکس و کنترل موجودی از مشاغل حوزه امور مالی و بازرگانی است و شامل شایستگی های تعیین انبار و طبقه بندی و کدگذاری موجودیها، درخواست خرید کالا برای واحد مربوطه از انبار، ثبت ورودی کالا، نگهداری کالا و مواد در انبار، تحویل و خروج کالا از انبار، کنترل موجودیهای انبار، انبارگردانی می باشد و با شغل انباردار در ارتباط است
– مسئول حضور و غیاب (محتوای استاندارد مسئول حضور و غیاب)
مسئول حضور و غیاب شغلی است در حیطه ی خدمات اداری و دیپلم امور اداری و دارای وظایفی از قبیل کنترل ورود و خروج، محاسبه کارکرد پرسنل و تهیه و گزارش کارکرد ماهانه و اضافه کاری و تهیه و گزارش کار جهت ارسال به امور مالی می باشد و این شغل با سایر پرسنل سازمان در ارتباط می باشد
– مسئول دفتر (محتوای استاندارد مسئول دفتر)
مسئول دفتر از مشاغل حوزه امور اداری و دیپلم امور اداری بوده و شامل شایستگی های انجام هماهنگی امور دفتری بر اساس مفاهیم و اصول سازمانی، برقراری ارتباطات سازمانی ، انجام مکاتبات اداری و گزارش نویسی، بکارگیری علوم و فنون مذاکره ، مفاهیم حسابداری و تنخواه گردان، تایپ تند زنی می باشد
موسسات آموزش تخصصی امور اداری
کلاس امور اداری – آموزشگاه امور اداری
شهریه مصوب سال ۱۴۰۱ دیپلم اموراداری | |||
۱ | مسئول سفارشات | ۱۷۹۷۱۲۰۰ | ۵۹۹۰۴۰۰ |
۲ | متصدی کاردکس و کنترل موجودی | ۱۴۷۰۲۴۰۰ | ۴۹۰۰۸۰۰ |
۳ | مسئول دفتر | ۲۹۲۸۹۶۰۰ | ۹۷۶۳۲۰۰ |
۴ | کارمند امور اداری | ۳۴۰۲۷۲۰۰ | ۱۱۳۴۲۴۰۰ |
۵ | سرپرست دبیر خانه و بایگان | ۳۴۰۲۷۲۰۰ | ۱۱۳۴۲۴۰۰ |
۶ | کاربر اتوماسیون اداری | ۲۳۲۷۰۴۰۰ | ۷۷۵۶۸۰۰ |
۷ | کاربر رایانه | ۲۹۳۳۲۸۰۰ | ۹۷۷۷۶۰۰ |
جمع | ۱۸۲۶۲۰۸۰۰ | ۶۵۰۰۰۰۰ |