نمونه سوالات عملی گردشگری عمومی

نمونه سوالات گردشگری عمومی

۱-در انتخاب یک شغل درست و صحیح چه عواملی ازهمه مهمتر است و باید در نظر گرفته شود؟

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند.

۲-شناخت درست شخصیت هر فرد به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است

 

۳-  ویژگیهای تخصصی یک راهنمای خوب چیست؟  ویژگیهای تخصصی

دارا بودن دانش تخصصی زبان (دو یا چند زبانه) و آگاهی از واژه های گوناگون زبانی ، مهارتهای ویژه ارتباطی ، دانش و روشهای مرتبط با هنر راهنمایی تور ، تفسیر عمیق و بیان کلی محیط و مدیریت بحران هنگام بروز حوادث غیر قابل پیش بینی و نا خوشایند (تصادف ، سرقت ، ناپدید شدن مسافر ، …).

۴-قدرت راهبری و مدیریت ، وقت شناسی ، رفتار صحیح همراه با متانت ، ادب و تواضع ، آشنایی کامل با آداب معاشرت مربوط به کدام یک از ویژگیهای یک راهنمای تور است؟

خصوصیات اخلاقی و رفتاری مطلوب  

۵- برای داشتن شغل راهنمای گردشگری چه نوع مدرک دانشگاهی با چه مقطعی لازم است؟

برای داشتن این شغل لزوما نیازی به مدرک دانشگاهی مرتبط نیست. در برخی از موسسات ، دوره های آموزشی حرفه ای در این زمینه برگزار شده و به افراد گواهینامه داده می شود

 

۶-کارت راهنمای تور مدت اعتبار آن موقع صادر شدن چند ساله است؟  مدت اعتبار آن یک سال می باشد و هر سال باید تمدید گردد  ۷-هر چند سال یک بار کارت تور لیدری یا راهنما باید تمدید شود؟

هر سال باید تمدید گردد

۸-راهنمای تور با چه شرکتهایی می تواند همکاری داشته باشد؟

با مراجعه حضوری به آژانس های گردشگری خود را برای همکاری به عنوان راهنمای تور معرفی کند تا همکاری داشته باشند.

۹-یک تور لیدر باید همواره آمادگی رویارویی با چه مواردی را داشته باشد؟

یک تور لیدر هر اندازه توان انجام کارهای بیشتری را داشته باشد ارجمند تر خواهد بود . تور لیدر باید همواره آمادگی رویارویی با موارد اضطراری را همانند کارهای روزمره خود داشته باشد

۱۱-رابط میان مسافران و شرکت برگزار کننده تور در سفر چه کسی است؟

راهنما همراه گروه سفر می کند و رابط میان مسافران و شرکت برگزار کننده تور است

۱۱-راهنمایان گردشگری ایران به چند گروه تقسیم می شوند؟

راهنمایان گردشگری به دو گروه که مکلف به داشتن مجوز فعالیت ،کارت رسمی راهنمای گردشگری هستند.

۱۲-طبق ماده تبصره ۱ راهنمایان گردشگری (هر دو گروه) مکلف به داشتن چه مجوزی هستند؟

راهنمایان گردشگری )هر دو گروه( مکلف به داشتن مجوز فعالیت )کارت رسمی راهنمای گردشگری( هستند

۱۳-یک راهنمای حرفهای بر چه اساسی با کارفرما حق و حقوق خود را به طور کامل مطالبه میکند؟

یک راهنمای حرفهای بر اساس قراردادی که با کارفرما دارد، حق و حقوق خود را به طور کامل مطالبه میکند و به دنبال کسب درآمد از راههای غیر اخلاقی نیست.

 

۱۴-دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری که نسبت به تکمیل و اجرای بسته سفر اقدام می نماید.این توضیح مربوط به کدام گزینه است؟

دفتر مجری: دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری که نسبت به تکمیل و اجرای بسته سفر اقدام می نماید  ۱۵-کدام یک از گزینه های زیر تعریف بسته سفر می باشد؟

یک طرح مسافرتی، مرکب از عناصر گوناگون سفر نظیر حمل و نقل، اقامت، پذیرائی، بازدید، راهنما، ویزا، بیمه و                                                                                                                                                                                       … در گشت های کامل و گشت های مستقل دارای حداقل اقامت و حمل ونقل می باشد.

۱۶- تعریف تورگردان چیست؟

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری که در زمینه طراحی و آماده سازی بسته های سفر برنامه ریزی شده تخصص داشته است.

۱۷- دفتر ثبت نام کننده تورهای گردشگری چه دفتری است؟

دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری که یک بسته سفر تهیه شده توسط دفتر خدمات مسافرتی وگردشگری دیگر رابه گردشگر می فروشد.

۱۸- از قدیمی ترین روستاهای اولیه در شمال دریاچه ارومیه کدام ها هستند؟

باستان شناسان توانسته اند مدارکی از قدیمی ترین روستاهای اولیه را در شمال دریاچهٔ  ارومیه و در دو تپه به                                                                                                                                                                            نام های اهرنجان )سلماس( و قره تپه )جاده سلماس طسوج( در دورهٔ  بعد از آن به دست آورند.

۱۹-تپه پیز دلی در روستای بارانی نقده به چه فرهنگی معروف است؟

تپه پیزدلی در روستای بارانی نقده )نزدیک سد مخزنی حسنلوی کنونی( از نظر، گاه نگاری فرهنگ های پیش از تاریخ منطقه درمرحلهٔ  بعد از فرهنگ حاجی فیروز قرار دارد و به فرهنگ دالما )قدمت ۴۱۱۱  ۴۸۱۱ ق.م( معروف است.

۲۱-در آذربایجان غربی کدام فرهنگ مصادف با آغاز شهر نشینی است؟

در پایان هزارهٔ  چهارم ق.م استان ما شاهد تحولات تازه ای بود. در این دوره مهاجران زیادی وارد این بخش ازشمال غرب کشور شدند و درنتیجه، به تعداد سکونتگاه ها ومراکز جمعیتی افزوده شد. این مردم، کوچ رو و دامدار بودند و در خانه های مدور زندگی می کردند. فرهنگ این مردم به فرهنگ ماوراء قفقازمشهور شده است.

این زمان مصادف باآغاز شهرنشینی در استان است.

۲۱-نام کدام قوم در کتیبه بغازکوی مربوط به قرن ۱۵ق- م آمده است؟

هوریان: این قبایل در بین کوه های زاگرس و دریاچه ارومیه می زیستند. آن ها در هزاره دوم ق.م در بین النهرین شمالی ، سوریه ، سراسر فلات ارمنستان و مغرب آذربایجان پراکنده بودند . نام این قوم در کتیبه »بغازکوی« مربوط به قرن پانزدهم ق.م آمده است.

۲۱-قوم لولوبیان در کتیبه های آشوری به چه نامی از آن ها یاد شده است؟

لولوبیان این قوم در منطقه ای در جنوب غربی دریاچه ارومیه که در کتیبه های آشوری به نام » زاموآ« از آن یاد شده است ، حکومت داشتند

۲۲-از هزاره ی اول ق- م چندین دولت مهم وجود داشته که با اهمیت ترین آنها ………. بود؟

از هزارهٔ  اول ق.م چندین دولت مهم در منطقه وجود داشتند که با اهمیت ترین آنها دولت مانا بود.  ۲۳-نام آذربایجان از چه اسمی گرفته شده و به چه معنی است؟

گروهی  معتقدند  که  نام  آذربایجان  از  آذرآبادگان  گرفته  شده  و  به  معنی  سرزمین  آتش  است.  بزرگترین آتشکده های زرتشتی در این منطقه بوده است و نمونه آن هنوز در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان بجا مانده است

 

۲۴-گروهی وجه تسمیه آذربایجان را مربوط به وجود سرداری به نام …….. می دانند؟                                                                                                                                     گروهی دیگر وجه تسمیه آذربایجان را مربوط به وجود سرداری به نام آتروپاد میدانند.                                                                                                                                        ۲۵-اولین موزه سلطنتی و دولتی در زمامداری کدام پادشاه قاجار صورت گرفت؟

بعد از بازگشت از اولین سفر فرنگ در سال ۱۲۹۱ ق، دستور داد تا در ارگ سلطنتی موزه ای ایجاد کنند.این موزه را باید اولین موزه سلطنتی و دولتی دانست.

۲۶-چغازنبیل، شوش در چه سالی ثبت جهانی شد؟

چغازنبیل، شوش (۱۹۷۹)

۲۷-بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در چه سالی ثبت جانی شد؟

بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی (۲۱۱۱)

۲۸-بازار تبریز در چه سالی ثبت جهانی شد؟

بازار تبریز (۲۱۱۱)

۲۹-قره کلیسای آذربایجان غربی و تخت سلیمان تکاب در چه سالهایی ثبت جهانی شد؟  مجموعه قره کلیسای آذربایجان غربی )۲۱۱۸( و تخت سلیمان، تکاب )۲۱۱۳(

۳۱-بیستون کرمانشاه در چه سالی ثبت جهانی شد؟

بیستون، کرمانشاه (۲۱۱۶)

۳۱-تخت جمشید فارس در چه تاریخی ثبت جهانی شد؟

تخت جمشید، فارس (۱۹۷۹)

۳۲-نخستین گروه از آثار ملی ایران در چه سالی ثبت گردیدند؟

در ۲۴ شهریور ۱۳۱۱ نخستین گروه از آثار ملی ایران ثبت گردیدند.

۳۳-اولین حکومت فراگیر در فلات ایران ؟

مادها اولین حکومت فراگیر در فلات ایران بودند

۳۴-در چه دوره ای از ایران یکی از عوامل اصلی متمدن بودن را حضور زنان در عرصه اجتماع میدانستند؟

تحولات سیاسی ایران پس از انقلاب در جامعه زنان بی تأثیر نبود، به ویژه آنکه احزاب سیاسی و گروههای متعدد مسئله تعلیم و تربیت زنان و اصلاح وضعیت آنان را در رأس برنامه خود قرار داده بودند. آنان یکی از عوامل اصلی متمدن بودن را حضور زنان در عرصه اجتماع میدانستند

۳۵-در چه زمانی در ایران ورود اجناس اروپایی به ایران باعث تغییرات بسیاری در پوشاک شد؟

در زمان پهلوی ورود اجناس اروپایی به ایران باعث تغییرات بسیاری در پوشاک شد

 

۳۶- در کدام دوره پادشاهی در ایران از تجملات لباس ها کاسته شد و جامه ها فرمی ساده تر به خود گرفتند؟                                                                                                                                                                   در دوره نادرشاه افشار و خاندان او از تجملات لباس ها کاسته شد و جامه ها فرمی ساده تر به خود گرفتند