هر حرفهای نیاز به مجموعه متفاوتی از دانش، مهارت و توانمندی دارد و در قالب انواع فعالیتها و وظایف انجام میشود. این ویژگیهای متمایز کننده یک حرفه توسط مدل مفهومی اونت توضیح داده میشود که مشخصههای کلیدی یک حرفه را در قالب متغیرهای استاندارد و قابل اندازهگیری که توصیف گر نامیده میشوند، تعریف میکند. این الگو سلسلهمراتبی با ۶ دامنه آغاز میشود و جنبههای روزانه یک شغل و کیفیت و علایق متصدی آن را نشان میدهد. الگو به ۲۷۷ توصیف گر، که توسط برنامه اونت گردآوری شده، بسط مییابد که بیشتر از آن هم، توسط نهادهای دولتی از قبیل اداره آمار کار جمعآوری میگردد.
الگوی مفهومی اونت چارچوبی را فراهم میکند که بیشترین اطلاعات در مورد کار را شناسایی کرده و در یک سیستم تئوری و عملی گرد هم میآورد. الگوی مفهومی از طریق تحقیقات بر روی تحلیل شغلی و سازمانی انجام گرفته است. این الگو هم کارمندگرا و هم کارگرا است و اطلاعات شغلی هم قابل بسط به مشاغل، بخشها یا صنایع است و هم خاص هر شغل. توصیف گرها به ۶ دامنه سازماندهی میشود که امکان تمرکز کاربر بر ویژگیها و شاخصههایی که به دنبال آن است را ممکن میسازد.
شبکه اطلاعات شغلی به عنوان پاسخی به تغییرات اقتصادی رخ داده درکشور امریکا از جانب اداره کار این کشور آغاز شد. هدف از اجرای این نظام روزآمد نمودن روش های تحلیل شغل و تهیه چارچوبی برای توصیف مشاغل در قرن بیست و یکم بود. در این نظام مشاغل به صورت محدوده وسیعی از مسئولیت هایی که از نظر بافت و اهمیت در طول زمان تغییر می کنند، در نظر گرفته شده اند. این نظام به طور رسمی از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و از نظام طبقه بندی SOC به عنوان پایه طبقه بندی خود استفاده نموده است.
شبکه اطلاعات مشاغل (O*NET) ابزار بسیارقدرتمندی برای متخصصان منابع انسانی نیز به حساب میآید. مدیران و کارشناسان منابع انسانی میتوانند با استفاده از این پایگاه، جزئیترین اطلاعات موردنیاز خود را در صدها شغل بیابند. با استفاده از چنین اطلاعاتی ایشان میتوانند فعالیت های مختلف منابع انسانی نظیر: تدوین شرح شغل، طراحی نظام جذب، برنامهریزی نیروی انسانی، طراحی و بازمهندسی مشاغل، نیازسنجی آموزشی کارکنان، برنامهریزی جانشینی، توسعه مسیرشغلی، ارزیابی عملکردکارکنان، طبقهبندی مشاغل و… را به صورت منسجم و هماهنگ انجام دهند.
– تدوین شرح شغل
– برنامهریزی منابع انسانی
– طراحی ساختار سازمانی
– طراحی و بازمهندسی مشاغل
– برنامهریزی جانشینی
– تحلیل نیازهای آموزشی
– توسعه مسیرشغلی
– توسعه نیروی انسانی
– توسعه سازمانی
مدل محتوایی O*NET این امکان را برای کاربر فراهم میکند که اطلاعات را از منظر حرفهها (از طریق محور قرار دادن شرح شغل) یا از منظر کارکنان (از طریق محور قرار دادن ویژگی های کارکنان) مورد بررسی قرار دهد. مدل محتوایی O*NET بر اساس پژوهشهای انجام شده در حوزه تجزیه و تحلیل شغل و سازمان توسعه یافته است و دو حوزه ویژگی های شغل (از طریق شاخص های شغل محور) و ویژگی های شاغل (از طریق شاخص های کارمند محور) را دربردارد. مدل محتوایی به گونهای طراحی شده است که دریافت اطلاعات در مورد هر شغل، به تفکیک این که آن اطلاعات مشترک بین شغل ها، بخش ها و صنایع مختلف است (بین شغلی) و یا مختص آن شغل است (خاص شغل) امکانپذیر باشد.
ویژگیهای پایداری که هم عملکرد و هم ظرفیت اکتساب دانش و مهارت لازم برای عملکرد کاری موثر، نشان میدهد. ویژگیهای شاغل، شامل متغیرهای کیفی پایدار در افراد است که بر نحوه رویکرد آنها به وظایف، اکتساب دانش و مهارت کاری، اثر میگذارد. در گذشته تحلیلگر توانمندیها، عمومیترین روش برای مقایسه مشاغل در قالب ویژگیهای شاغل بوده است. اما، تحقیقات اخیر سایر انواع ویژگیهای دیگر را هم را دخیل میداند. بخصوص، علایق، ارزشها و سبکهای کاری در ادبیات سازمان، مورد توجه قرار گرفته است. علایق و ارزشها، منعکس کننده ترجیحات برای محیط کار و پیامدها است. متغیرهای سبک کاری، نشان دهنده تفاوتهای فرایندی در شیوه اجرای کار است.
این حوزه ویژگی هایی نظیر توانایی ها، علایق و سبکهای کاری را دربردارد. این ویژگی ها هم بر عملکرد شاغل مؤثرند و هم تعیینکننده ظرفیت دانش و مهارت های مورد نیاز برای انجام مؤثر یک شغل هستند.
۱٫۱٫ تواناییها: شامل ویژگی های فردی است که بر روی عملکرد تاثیر میگذارد.
۲٫۱٫ علایق شغلی: ترجیحات محیط کاری
۳٫۱٫ ارزش های کاری: جنبه های کلی کار که برای رضایت شخص مهم هستند.
۴٫۱٫ سبکهای کاری: ویژگی های شخصی که میتواند بر درستی انجام کار تاثیر گذارد.
تواناییهای زبانی: درک شنیداری، درک نوشتاری، بیان شفاهی، بیان نوشتاری
توانایی تولید ایده و استدلال: سیالیت ایدهها، ابتکار، مسئله یابی، استدلال استقرایی، استدلال -قیاسی، ترتیب دهی اطلاعات، انعطافپذیری در طبقهبندی
توانایی کمی: استدلال ریاضی، محاسبات ، حافظه: به خاطر سپردن
توانایی ادراکی: سرعت انتقال، انعطافپذیری انتقال، سرعت ادراک
توانایی فضایی (سه بعدی): جهت یابی فضایی، تجسم
توجه: توجه انتخابی، اشتراک زمان
توانایی ظرافت کار دست: همزمانی حرکت دست و بازو، چالاکی دست، چالاکی انگشتان
توانایی کنترل حرکت: دقت کنترل، هماهنگی اعضای مختلف بدن، جهتگیری در واکنش، کنترل آهنگ حرکت
واکنش زمانی و سرعتی: زمان واکنش، سرعت انگشت- مچ، سرعت حرکات اعضای بدن
توانایی قدرت فیزیکی: قدرت ایستا، قدرت لحظهای، قدرت پویا، قدرت بالا تنه
پایداری: استقامت
انعطافپذیری، تعادل و هماهنگی: انعطافپذیری وسبع، انعطافپذیری پویا، هماهنگی بدن، تعادل بدن
توانایی دیداری: دید نزدیک، دید دور، تمایز رنگها، دید در شب، دید پیرامونی، ادراک از عمق، دید در نور شدید
توانایی شنوایی و گفتاری: حساسیت شنوایی، توجه به صداها، مکانیابی صدا، تشخیص گفتار، وضوح گفتار
در این قسمت موارد زیر بررسی میشود:
واقع گرایانه
کاوشگرانه
هنری
اجتماعی
کسب و کار
قاعده مند
دستیابی ( کاربرد توانایی ها / دستاوردهای کلی )
شرایط کاری ( فعالیت / مستقل بودن / تنوع/ جبران خدمت / امنیت / پیشرفت / شناخت وضعیت اجتماعی )
روابط ( همکاران / خدمات اجتماعی/ ارزشهای اخلاقی )
حمایت ( سیاستها و اقدامات شرکت/ سرپرستی و روابط انسانی/ سرپرستی و روابط فنی )
مستقل بودن
خلاقیت
مسوولیت پذیری
اختیار
از جمله آیتمهای مرتبط عبارتند از:
گرایش به موفقیت ( /تاثیر اجتماعی/ رهبری )
گرایش میان فردی ( همکاری/ نگرانی برای سایرین / گرایش اجتماعی )
تطبیق ( کنترل خویشتن/ حد تحمل استرس / انطباق پذیری/ انعطافپذیری )
وجدان کاری ( وابستگی / توجه به جزییات/ یکپارچگی/ مستقل بون )
هوش عملی ( نوآوری/ تفکر تحلیلی )
توصیف گرهایی مربوط به شاخصهای کاری که از طریق تجربه و تحصیلات بدست میآید.
نیازهای شاغل در برگیرندهی ویژگیهای بوجود آمده یا کسب شده یک فرد است که به عملکرد کاری وی بر میگردد و شامل دانش و مهارت مربوط به کار میشود.
دانش یعنی اکتساب حقایق و اصول مربوط به یک حوزه از دانش. تجربه به اصول فرایندی برمی گردد که با دانش دراختیارمان، کار میکنیم. این فرایندها اغلب به عنوان مهارتها شناخته میشوند.
مهارتها خود به مهارتهای پایه و بین وظیفهای تقسیم میشوند. مهارتهای پایه مانند خواندن، اکتساب دانش جدید را تسهیل میکنند. مهارتهای بین وظیفهای مثل حل مسئله در برگیرنده چندین حوزه از فعالیتها هستند.
این حوزه ویژگی های مرتبط با کار را که فرد قبلاً به دست آورده است یا از طریق تجربه و تحصیلات در خود توسعه داده است، شامل میشود. دانش عبارت است از واقعیت ها و اصول مرتبط با یک شغل که از طریق فرد کسب شده است. مهارت ها، بکارگیری دانش در یک زمینه کاری هستند و میتوانند به مهارت های پایه[۳] (نظیر خواندن که ابزاری برای کسب دانش به شمار میرود) و مهارت های بین وظیفهای[۴] (نظیر حل مسئله که مشترک بین فعالیت های مختلف است) تقسیم شوند.
۱٫۲٫ مهارت های پایه: ظرفیتهای توسعه داده شده که یادگیری را تسهیل کرده یا فراگیری دانش را تسریع میکند.
شایستگی های توسعهیافتهای که یادگیری را تسهیل میکنند و یا سرعت کسب دانش را افزایش میدهند.
جزییات این مهارت عبارتند از:
محتوا: درک مطلب، گوش دادن فعالانه، نوشتن، صحبت کردن، ریاضیات، علم
فرایند: تفکر انتقادی، یادگیری فعالانه، راهبردهای یادگیری، پایش
۲٫۲٫ دانش: مجموعه طبقهبندی شدهای از اصول و واقعیتهای بکار رفته در زمینههای کلی.
رکن اصلی احاز شایستگی دانش است . دانش مجموعه اصول و حقایق سازمانیافته و کاربردی در دامنههای عمومی است ، جزییات این قسمت عبارتند از:
مدیریت و کسب و کار
مدیریت و اداره
کارهای اداری
اقتصاد و حسابداری
فروش و بازاریابی
خدمات مشتریان و کارکنان
منابع انسانی و پرسنل
تولید و ساخت
تولید و فرایند
تولیدات غذایی
مهندسی و تکنولوژی
کامپیوتر و الکترونیک
طراحی
ایجاد و ساخت
مکانیک و غیره
۳٫۲٫ تحصیلات: تحصیلاتی که پیش از آغاز انجام کار برای انجام درست آن موردنیاز است.
قابلیتهای توسعهیافتهای که شایستگی شغلی را تسهیل میکنند. جزییات این مهارت عبارتند از:
مهارتهای اجتماعی: ادراک اجتماعی، هماهنگی، قانع کردن، مذاکره، آموختن، گرایش خدماتی،
مهارتهای حل مسائل پیچیده: حل مسائل پیچیده
مهارتهای فنی: تحلیل عملیات، طراحی فناوریها، انتخاب وسایل، نصب کردن، برنامه نویسی، پایش عملیات، عملیات و کنترل، نگهداری از وسایل، عیب یابی، تعمیر، تحلیل کنترل کیفی
مهارتهای سیستمها: قضاوت و تصمیمگیری، تحلیل سیستمها، ارزیابی سیستم ها
مهارتهای مدیریت منابع: مدیریت زمان، مدیریت منابع مالی، مدیریت مواد، مدیریت منابع انسانی
نیازمندیهای مربوط به فعالیتهای کاری قبلی و مشخصا مربوط به انواع خاصی از فعالیتهای کاری. این دامنه شامل اطلاعات در مورد سوابق تجربهای خاص افراد در یک حرفه یا یک گروه از مشاغل است که شامل گواهی، تصدیقها و اطلاعات آموزشی است. برای مثال، اطلاعات در مورد گواهیهای سازمانی یا حرفهای لازم برای ورود به یک حرفه و پیشرفت در آن، تحصیلات یا آموزش ترجیح داده شده در این قسمت مستند میشود.
این حوزه شامل ویژگی های کیفی میشود که به فعالیت های قبلی فرد و فعالیت های کاری مشخصی مربوط است. از جمله این اطلاعات عبارتند از: پس زمینه تجربی خاصی که یک شاغل باید در یک شغل یا گروهی از مشاغل داشته باشد و همچنین گواهینامهها، مدارک و آموزش هایی که قبلاً دیده است.
۱٫۳٫ تجربه و تعلیمات: در این بخش به این پرسش پاسخ داده می شود که اگر کسی برای انجام کار استخدام میشود تا چه حد به موارد زیر نیاز میباشد.
۲٫۳٫ مهارت های پایه (نیازمندی ورودی): شرایط لازم برای ظرفیتهای توسعه یافته که تسهیل کننده یادگیری یا اکتساب دانش است.
۳٫۳٫ گواهینامه : پروانه کار، گواهینامه یا مدرکی که نشاندهنده کسب یک مهارت توسط شاغلی خاص است.
تجربه و آموزش
اگر فردی استخدام شده تا این کار را انجام دهد، چه مقدار از موارد زیر لازم است؟
جزییات این قسمت عبارتند از:
تجارب کاری مرتبط
برنامههای آموزشی در محل
برنامههای اموزشی حین کار
O*NET فعالیت های عمومی یک شغل و فعالیت های جزئی آن، که حتی ممکن است در بین شغل های مختلف مشترک باشد، در این حوزه جای دارند. با این چارچوب، مجموعه یکسانی از شاخص ها میتواند در تشریح مشاغل مختلفی استفاده شود. شاخص های مربوط به زمینه کار (زمینه فیزیکی، اجتماعی و ساختاری کار) که میتواند تعیینکننده ویژگی های خاصی هر شغل باشد نیز در این حوزه قرار میگیرند.
۱٫۴٫ فعالیت های کاری عمومی: انواع کلی رفتارهای شغلی که در چندین شغل روی میدهند
۲٫۴٫ فعالیت های کاری مشروح: انواع رفتارهای شغلی که در چندین شغل روی میدهند
۳٫۴٫ بافت سازمانی: ویژگی های سازمانی که بر روی نحوه کار افراد اثر می گذارد.
۴٫۴٫ محتوای شغلی: عوامل فیزیکی و اجتماعی که ماهیت کار را تحت تاثیر قرار میدهند.
این حوزه دربرگیرنده شاخص هایی است که به یک شغل خاص مربوط اند و به واسطه رسته شغلی پالایش میشوند. این اطلاعات شامل وظایف و ماشینهای خاص یک شغل، ابزارها و نرمافزار –که مرجعی برای گزینه جستجو «ابزاریابی» نیز به حساب میآیند– است. این دسته از اطلاعات بویژه برای کاربردهای خاص منابع انسانی نظیر آموزش، تدوین شرح شغل یا بازنگری مشاغل مفید است.
۱٫۵٫ وظایف: وظایف شغل خاص.
۲٫۵٫ ابزار و تکنولوژی: ماشینآلات، تجهیزات، ابزارها، نرمافزارها و کارکنان فناوری اطلاعات ممکن است به منظور کارکرد مطلوب در محیط کاری با عملکرد بالا مورد استفاده قرار گیرند.
این حوزه شامل ویژگی های عمومی مشاغل است و میتواند در تعیین میزان تقاضای مشاغل مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این حوزه زمینههای اجتماعی و اقتصادی مشاغل را نیز در بر میگیرد. اطلاعات بازار کار که بر اساس صنعت یا شغل تعریف شدهاند نیز در این دسته قرار میگیرند. O*NET اطلاعات این بخش را از طریق گزینه اطلاعات آماری بازار کار که شامل دادههای حقوق و دستمزد، دورنمای تقاضا برای شغل، و اندازه صنعت میشود، ارائه میکند. بسیاری از این اطلاعات از طریق منابع خارجی O*NET نظیر اداره مطالعات و آمار نیروی انسانی وزارت کار امریکا، وزارت امور بازرگانی، وزارت دفاع و اداره آمار تهیه میشوند.
۱٫۶٫ اطلاعات بازار کار: خصوصیات نیروی کار فعلی مشاغل.
۲٫۶٫ دورنمای شغل: خصوصیات نیروی کار مشاغل در آینده.
[۱]– Worker Characteristics[2]– Worker Requirements[3]– Basic skills[4]– Cross-functional skills[5]– Experience Requirements[6]– Occupational Requirements[7]– Occupation-Specific Information[8]– Workforce Characteristics
در ابتدای این صفحات توضیحاتی در مورد شغل مورد نظر به صورت خلاصه داده شده که به کلی این عنوان شغلی چه کار هایی انجام می دهد.
به طور مثال در اینجا شغل تجارت آنلاین را انتخاب کردیم که در مورد خرده فروشی به صورت آنلاین صحبت کرده و وظایف آن را برنامه ریزی تجاری، خرید و کنترل موجودی کالا، انجام اقدامات بازاریابی و … مطرح کرده.
در بخش بعدی که شامل ۱۷ قسمت است از جزئیات شغل مورد نظر اطلاعات داده می شود.
کنید. این گزینه ها شامل:
اگر روی علامت به علاوه کلیک کنید تمامی موارد آن بخش به شما نمایش داده می شود.
Abilities (توانایی ها)
یک سری توانایی های عمومی وجود دارد که هر فرد باید آن ها را در حوزه کاری خود بداند به عنوان مثال در تجارت آنلاین مواردی مثل درک نوشتاری، بیان شفاهی، توان حل مشکل در بحران ها، بیان نوشتاری و … بیان شده.
Interests (علایق-منافع)
این بخش توضیحاتی داده که شما با مطالعه آن می توانید متوجه شوید که به کدام مدل از سازمان ها علاقهمند هستید.
Work Values (ارزش های کاری)
در این بخش ارزش هایی که با کار کردن در این شغل می توانید به دست آوردید مطرح شده.
Work Styles (سبک های کاری)
در این بخش یک سری صفات شخصی که بهتر است در مورد آن شغل داشته باشید مطرح شده است.
Knowledge (دانش)
در این بخش تمامی علومی که باید برای این شغل بدانید را مطرح کرده. در تمامی این شغل ها یادگیری زبان انگلیسی در ابتدا نوشته شده.
Skills (مهارت ها)
در این قسمت تمامی مهارت های فردی، شغلی و … را که باید به آن ها واقف باشید بیان شده.
Technology Skills (مهارت های فناوری)
در این بخش تمام نرم افزارها، سیستم عامل ها و تکنولوژیهایی که بهتر است بدانید را نوشته است.
Education (تحصیلات)
این بخش مدارک تحصیلی آکادمیک مورد نیاز آن شغل را به همراه درصد اهمیت آن مطرح می کند.
Job Zone (ناحیه شغلی تجربه)
در این قسمت تحصیلات، تجربه، کارآموزی و امتیاز مرتبط به شغل مورد نظرتان نوشته شده.
Credentials (مدارک)
در این بخش مدارک غیر آکادمی که بهتر است داشته باشید را مطرح کرده است.
Work Activities (فعالیت کاری)
در این بخش کارهایی که در حیطه کاری شما میباشد را به همراه جزئیات آن مطرح شده.
Detailed Work Activities ( جزئیات فعالیت کاری)
این بخش همانند بخش قبلی است باید این تفاوت که دقیق مشخص شده که چه کارهایی باید انجام دهید.
Work Context (زمینه کار)
اوضاع و شرایط کاری در این بخش مطرح شده و به هر کدام یک درصدی اختصاص داده شده.
Tasks (وظایف)
در این بخش خدماتی که به مشتری یا کارفرما باید ارائه دهید را یادداشت کرد.
Wages & Employment Trends (حقوق و نحوه استخدام)
در این بخش می توانید میانگین حقوق شغل مورد نظرتان را در آمریکا مشاهده کنید. همچنین در این آمار می توانید تعداد حدودی کارمند های استخدام شده در آمریکا و پیش بینی استخدامی ها را نیز بررسی کنید.
Job Openings on the Web (فرصت های شغلی)
نام خانوادگی*
محل (فعالیت/خدمت/کسب کار)*
توضیحات شغل/تحصیل*
کد تایید *