You must be logged in to take this course → LOGIN | REGISTER NOW
دوره در سطح نظری و عملی
مدت ۲۴ ساعت درطول ۳ روز
تعداد ۳۰ نفر در هر دوره
۲
به نام خدا</h۴>
شیوه نامه برگزاری دوره آموزشی</h۴>
«ایجاد ۲مهارت رنگرزان»</h۴>
سطح۲ مقدماتی</h۴>
معاونت امورتحقیق و ترویج</h۴>
۱۴۰۲
<h۲>هدف از اجرای دوره:</h۲>
آموزش مقدماتی رنگرزی به منظور آشنایی با روشهای رنگرزی (طبیعی و مصنوعی) و آشنایی با ماشین آلات رنگرزی
اهداف فرعی:
- آموزش و ترویج روشهای بهینه رنگرزی خامه فرش دستباف با استفاده از رنگزاهای طبیعی و مصنوعی
- ایجاد مهارت برای تجهیز و توسعه کارگاههای رنگرزی خامه فرش دستباف
۲
<h۲>ضرورت های اجرایی دوره:</h۲>
ـ لزوم آشنایی با مواد اولیه و رنگزای مرغوب و تامین آن
ـ لزوم آموزش روشهای اجرای دقیق استانداردهای ایمنی، ضوابط فنی و معیارهای رنگرزی
ـ لزوم رعایت اصول ایمنی و بهداشتی کارگاه رنگرزی
ـ ضرورت پیشگیری از بروز برخی عیوب ناخواسته (ناآگاهانه) در هنگام فرآیند رنگرزی
ـ کاهش هزینه تولید
ـ آشنایی با تکنولوژی رنگرزی
۲
<h۲>جدول۱: مشخصات کلی دوره آموزش</h۲>
موضـوع | شرایـط |
شرایط متقاضیان شرکت در دوره آموزشی | -۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ فعال بودن فراگیران و اشتغال در کارگاه تولید فرش دستباف و یا کارگاه رنگرزی با حداقل ۲ سال۲ سابقه کار
-۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ آشنایی بارنگرزیِ خامهی فرش دستباف با رنگزای طبیعی و مصنوعی -۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ آشنایی ابتدایی با مواد رنگزای طبیعی و مصنوعی -۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ آشنایی ابتدایی بامواد اولیه فرش دستباف -۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ آشنایی با ماشین آلات رنگرزی ساده -۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ اولویت با فراگیرانی است که در دورههای پیشین حضور نداشتهاند |
جنسیت فراگیران | آقا و خانم (اولویت با آقایان است) |
حداقل میزان سواد فراگیران | خواندن و نوشتن (دارندگان مدارک تحصیلی بالاتر در اولویت هستند) |
حداقل و حداکثر سن فراگیران | از۲۲تا۶۰سال |
مدت زمان آموزش در طول روز | ۸ ساعت |
کل مدت زمان برگزاری دوره | ۳ روز |
کل ساعت دوره + امتحان پایانی | ۲۴ ساعت و ۲آزمون بر اساس فعالیت کارگاهی فراگیران در هر نیم روز۲ و۲ نمره درنظر گرفته شده از سوی مدرس محاسبه میشود. |
شیوه اجرایی دوره | ۲نظری و عملی |
ظرفیت پذیرش دوره | ۳۰ نفر |
شرایط قبولی فراگیران | ـ کسب معدل بین ۱۲ تا ۲۰ (براساس مجموع نمرههای فراگیران)
ـ نداشتن غیبت (در صورت غیبت بیش از ۳ ساعت در کل دوره۲ به هر عنوان گواهی صادر نخواهد شد) |
کادر آموزشی | حداکثر ۴ نفر از استادان ماهر |
نحوه انتخاب ۲مجری دوره | – اعلام فراخوان و شرح خدمات از طریق سازمان در سامانه الکترونیکی دولت
– درخواست مجریان واجد شرایط از طریق سامانه الکترونیکی دولت – معرفی مجریان دارای صلاحیت به مرکز ملی فرش ایران – تایید نهایی مجری از سوی مرکز ملی فرش ایران و اعلام به سازمان |
۲
<h۲>جدول شماره ۲: عناوین آموزشی دوره</h۲>
ردیف | سرفصلها درسی | مدت برگزاری
(ساعت) |
روز برگزاری | تجهیزات مورد نیاز |
۱ | شناخت الیاف پشم
ـ خصوصیات شیمیایی (ساختار شیمیایی) ـ خصوصیات فیزیکی (شکل الیاف) ـ راههای فرآوری: چیدن، سورتینگ، شور، سفیدگری ـ نگهداری و انبارداری (بیدزدگی) ـ آشنایی با مواد شوینده و شیوههای شستشوی نخ پشمی، پیش از رنگرزی و پس از آن ـ آشنایی با ویژگیهای پشمهای گوسفندان بومی ایران و ویژگیهای پشمهای وارداتی ـ تاثیر عوامل ریسندگی و تابندگی بر کیفیت نخ حاصله از آن (دستریس و ماشینریس) ـ اختلاط:انواع پشم با یکدیگر؛ پشم با الیاف مصنوعی؛ شناسایی نخ های تقلبی (به صورت آزمایشگاهی) |
۵/۲ | ۲
۲ ۲ ۲ ۲ روز اول صبح |
لپ تاپ و ویدیو پروژکتور،
نمونههایی از انواع پشم، لوازم آزمایشگاهی |
۲ | ـ آشنایی با محلولسازی و رقیقسازی
ـ آشنایی با برآورد میزان مواد مصرفی ـ آشنایی با سختی آب، برآورد میزان و روشهای برطرف کردن آن ـ آشنایی با pH ، کاربرد و اندازه گیری آن ـ آشنایی با اختصار نویسی تهرنگها در نام رنگزاهای شیمیایی |
۵/۱ | ۲
روز اول صبح |
لپ تاپ و ویدیو پروژکتور، ۲لوازم آزمایشگاهی و ۲سختی سنج |
۳ | ـ آشنایی با ساختار رنگزاهای مصنوعی
ـ آشنایی با رنگزاهای اسیدی (لولینگ، میلینگ، سوپر میلینگ) ـ آشنایی با رنگزای راکتیو ویژه الیاف پشم (سرد، گرم) ـ آزمایش برای بررسی تاثیر pH، نمک و دما در میزان جذب رنگزای اسیدی بر روی الیاف پشمی ـ آزمایش برای بررسی تاثیر pH، نمک و دما در میزان جذب رنگزای راکتیو بر روی الیاف پشمی – ۲شیوههای شناسایی رنگزاهای اسیدی -۲۲۲۲۲ معرفی شرکتهای تولید کنندهی رنگزاهای مصنوعی و مراکز آن |
۴ | روز اول
عصر |
لپ تاپ، ویدیو پروژکتور،آزمایشگاه با فضای مجهز به
لوازم آزمایشگاهی، الیاف پشم، رنگزا و مواد تعاونی |
ردیف | سرفصلها درسی | مدت برگزاری
(ساعت) |
روز برگزاری | تجهیزات مورد نیاز |
۴ | آشنایی با رنگزاهای طبیعی و روشهای رنگرزی آنها
ـ آشنایی با ساختار رنگزاهای طبیعی ـ آشنایی با دندانهها، شیوههای دندانهدهی و کاربرد آنها ـ آزمایش بررسی تاثیر شیوههای دندانهدهی بر فام و ثبات رنگزای روناس به همراه دندانههای زاج سفید و سولفات مس بر روی نخ پشم ـ آزمایش بررسی تاثیر دما در میزان جذب، تغییر فام و ثبات رنگزاهای پوست گردو و اسپرک به همراه دندانه زاج سفید ۲بر روی نخ پشم |
۴ | ۲
روز دوم صبح ۲ ۲ |
لپ تاپ، ویدیو پروژکتور،
لوازم آزمایشگاه، نخ پشم، رنگزا و مواد تعاونی، پارچه پنبهای و نخ و سوزن دوخت |
۵ | آشنایی با رنگرزی الیاف پشمی با رنگزای نیل با تاکید بر ۲pH، دما، زمان و اکسیداسیون
ـ ۲آزمایش بررسی تاثیر pH (قلیایی) بر فام حاصل از رنگرزی با نیل به همراه استفاده از سود، کربنات سدیم و آمونیاک ۲بر روی نخ پشمی ـ ۲آزمایش بررسی تاثیر فرآیند تکمیلی بر فام رنگزای نیل |
۴ | روز دوم عصر | لپ تاپ، ویدیو پروژکتور،
لوازم آزمایشگاه، الیاف ابریشم و پشم، رنگزا و مواد تعاونی |
۸ | ـ آشنایی با الیاف ویسکوز، پلی استر، نایلون و اکریلیک و استات
ـ روشهای شناسایی الیاف طبیعی و مصنوعی ـ تاثیرکیفیت الیاف پشم، ابریشم و پنبه در کیفیت رنگرزی و ثباتهای عمومی (شستشویی، نوری و مالشی) فرش دستباف و در نهایت کیفیت ساختاری و بافت آن ـ ۲روش سنجش ثبات رنگی الیاف ( معیار- دستگاههای مورد استفاده) – تایین ثبات نخهای پشمی رنگرزی شده ـ آشنایی با ماشین های رنگرزی سنتی و ۲صنعتی ـ آشنایی با سانتریفوژ و خشککنها |
۴ | ۲
۲ ۲ روز سوم عصر |
لپ تاپ، ویدیو پروژکتور
لوازم آزمایشگاه، الیاف پشم،ابریشم، پنبه، ویسکوز، پلی استر، نایلون، اکریلیک و مواد تعاونی |
۲
<h۲>توضیح تکمیلی:</h۲>
- لازم است مدرسان کار عملی به صورت اختیاری و با توجه به امکانات موجود همزمان با فرآیند آموزش، در مقیاس نیمه صنعتی (داخل پاتیل رنگرزی)یک یا چند کلاف را به صورت نمونه برای فراگیران رنگرزی کرده و نتیجه را با آزمایشات انجام شده مورد مقایسه قرار دهد.
- در هر عنوان آموزش عملی، فراگیران ۱۰ گروه سه نفره را تشکیل داده و بر اساس صلاحدید استاد هر گروه بخشی از آزمایش را انجام میدهند و نتایج هرگروه در اختیار تمامی فراگیران قرار میگیرد.
۲
<h۲>شرایط پذیرش فراگیران:</h۲>
شرکت کنندگان در دوره لازم است پس از اطلاع رسانی عمومی از سوی سازمان های صنعت معدن و تجارت استان ها بر اساس سهمیه هر استان معرفی شده باشند.تمامی هزینهها از سوی مرکز ملی فرش ایران پرداخت خواهد شد. در صورت عدم حضور هر فراگیر سازمان معرف یکسال از دوره آموزشی محروم خواهد شد.
۲
<h۲>مکان و زمان اجرای دوره:</h۲>
آموزش یاد شده طی ۱ دوره ۳۰ نفره در محل مورد تایید مرکز و به مدت ۳ روز برگزار خواهد شد.
۲
<h۲>شیوه ارزشیابی پایان دوره و ارایه گواهینامه:</h۲>
درپایان دوره معدل نمرات هر عنوان عملی به عنوان نمره نهایی درنظر گرفته شده و به قبول شدگان گواهی گذراندن دوره اعطا خواهد شد.گواهینامه پایان دوره آموزش توسط مجری تهیه و با ۲امضای مشترک رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان و رییس مرکز ملی فرش ایران به شرکت کنندگان اعطاء خواهد شد.
۲
<h۲>جدول ۳: مراحل اجرای دوره</h۲>
مراحل اجرایی | مراحل کارهای اجرایی |
مرحله مقدماتی | -۲۲ انجام فراخوان از طریق سایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان
-۲۲ تنظیم قرارداد و انعقاد آن با مجری با تایید مرکز -۲۲ معرفی استادان تایید شده از سوی مرکز به مجری برای انعقاد قرارداد -۲۲ انجام فراخوان برای ثبت نام متقاضیان از استانها بر اساس سهمیه تعیین شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان -۲۲ ثبت نام نفرات معرفی شده برای شرکت در دوره پس از تایید مرکز -۲۲ آماده سازی مکان آموزش (کلاس و کارگاه)* |
-۲ تجهیز مکان آموزشی بر اساس استاندارد آموزشی با توجه به تجهیزات اعلام شده در جدول سرفصلها و زمانبندی کلاسهای آموزشی
-۲۲ تهیه جزوه توسط استادان۲ مطابق با سرفصل های آموزشی تعیین شده در این شیوهنامه و ارسال یک نمونه به مرکز ۳۰ روز قبل از اجرا (با همکاری دانشآموخته فرش و ناظر علمی) -۲۲ تنظیم برنامه آموزشی منطبق با ساعات سرفصلهای دوره -۲۲ تنظیم برنامه غذایی و پذیرایی بین روز فراگیران و استادان -۲۲ تعیین زمان برگزاری دوره و اعلام آن به مرکز ملی فرش ایران حداقل ۲۰ روز قبل از اجرا |
|
مرحله نهایی | -۲۲ اجرای دوره ۳ روزه در زمان مشخص شده |
-۲۲ تکمیل کاربرگهای مرتبط
-۲۲ تهیهی گزارش نهایی عملکرد توسط دانشآموخته و ناظران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان -۲۲ صدور گواهینامه و ارسال به مرکز پس از امضای رییس سازمان |
۲
<h۲>*تجهیز فضای آموزشی استاندارد با متراژ مفید ۹۰ – ۱۲۰ متر مربعدارای شرایط زیر:</h۲>
آزمایشگاه رنگرزی مجهز به هیتر برقی، بشر، ترازوی دیجیتال، کفشور، سینک شستشو، برق سه فاز و … (طبق فهرست مورد تایید مرکز) مسقف با روشنایی و سیستم تهویه مناسب (سرمایش و گرمایش)، صندلیهای مناسب برای استفاده در آزمایشگاه و کلاس تئوری به تعداد فراگیران دوره، یک سیستم رایانه و ویدیو پروژکتور، تخته وایت برد، میز و صندلی برای استاد و مجهز به سرویس بهداشتی.
۲
۲
<h۲>سایر موارد:</h۲>
- نظارت بر حسن اجرای دوره به عهده مسئولین و کارشناسان فرش استانها و ناظران معرفی شده از سوی مرکز ملی فرش بوده و لازم است مطابق با شیوهنامهی ارزیابی عمومی دورههای آموزشی(پیوست) انجام شود.
- ثبتنام متقاضی شرکت در دورههای آموزشی بر اساس کاربرگ شمارهی ۱ توسط مجری دوره، الزامی است.
- حضور و غیاب فراگیران در هر جلسه مطابق با کاربرگ شماره ۲ حضور و غیاب توسط موسسه مجری دوره و تحویل به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پایان برگزاری دوره الزامی است.
- درج مشخصات فراگیران شرکت کننده در دوره در کاربرگ شماره۳ و ارسال آن به مرکز ملی فرش ایران به منظور ثبت سوابق در بانک اطلاعاتی.
- صدور گواهینامهی پایان دوره و ارسال آن به مرکز.
- در صورت عدم تایید گزارش عملکرد دوره و عدم صدور گواهینامه دوره ۲۰% از مبلغ قرارداد (که لازم است به عنوان حسن انجام کار، در قرارداد پیش بینی شود) در پایان دوره به مجری پرداخت نشده و به خزانه مسترد خواهد شد و مجری دوره به مدت ۵ سال از دریافت اعتبارات آموزشی مرکز محروم میشود.
۲
۲
<h۲>تذکرات مهم:</h۲>
<h۲>برای حفظ منزلت اجتماعی فراگیران و ارزشمند بودن حرفه آنها رعایت موارد زیر ضروری است.</h۲>
- هنگام ثبتنام فراگیران بایستی با احترام کامل با آنان برخورد نموده و ضرورت شرکت در تمامی کلاسها برای آنان تشریح شود.
- تمامی فهرستهای حضور و غیاب باید دارای امضای استاد و مجری بوده و در صورت احراز غیبت بیش از ۳ساعت در طول دوره، گواهی آموزشی برای شخص مورد نظر صادر نخواهد شد.
- پذیرایی میان وعده و تهیه غذای گرم برای شرکت کنندگان الزامی است.
- تهیه تجهیزات کمک آموزشی برای ارایه هرچه بهتر آموزش از طریق پاورپوینت و تکثیر و توزیع اقلام کمک آموزشی به تمامی فراگیران توسط مجری دوره لازم است انجام شود.
- عقد قرارداد با مجری میبایست مطابق با مبلغ تعیینشده برای دوره و شرح خدمات بر اساس سرفصلهای درس اعلام شده صورت پذیرد.
۲
۲
<h۲>جدول شماره ۴:هزینهی دورهی آموزش ارتقای مهارت رنگرزان؛ ۳۰ نفر به مدت ۳ روزه</h۲>
عنوان هزینه | تعداد | واحد | واحد(تومان) | میلیون تومان | توضیحات |
هزینه رفت و آمد استادان | ۳ | ۲نفر | ۱۰۰۰۰۰۰ | ۳ | ۲۲ نفر – رفت و برگشت |
کمک هزینه رفت و آمد فراگیران | ۱۰ | ۲نفر | ۲۰۰۰۰۰ | ۲ | ۲در بدو ورود به فراگیران پرداخت شود |
آزمایشگاه و مواد مصرفی برای رنگرزی | ۲ | ۲عدد | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۵ | ۲ |
هزینه اجاره محل برگزاری | ۳ | روز | ۱۰۰۰۰۰۰ | ۳ | ۲ |
هزینه ناهار | ۱۰۰ | ۲وعده | ۷۰۰۰۰ | ۷ | ۲ |
هزینه پذیرایی(میان وعده) | ۱۰۰ | وعده | ۳۵۰۰۰ | ۳,۵ | ۲صبح: چای،آب، نسکافه،شیرینی بعد از ظهر: چای،شیرینی،میوه |
دستمزد تدریس استادان | ۴ | ۲نفر | ۲۵۰۰۰۰۰ | ۱۰ | ۲یک روز و نیم |
هزینه بستههای آموزشی | ۳۵ | ۲فولدر | ۱۵۰۰۰ | ۰.۵ | ۲با تایید مرکز |
هزینه طراحی و چاپ بنر و استند | ۳ | ۲عدد | – | ۱.۵ | ۲ |
هزینه رفت و آمد درون شهری فراگیران | ۳ | روز | ۵۰۰۰۰۰ | ۱.۵ | ۲ |
هزینه فیلمبرداری، تدوین و عکاسی | ۲۴ | ۲ساعت | – | ۱ | ۲ |
هزینه ایاب و ذهاب و حق الزحمه ناظر علمی و دانش آموخته | ۲ | ۲نفر | ۱۵۰۰۰۰۰ | ۳ | با احتساب گزارش و … |
جمع خالص | ۲ | ۲ | ۲ | ۴۱ میلیون تومان | ۲ |
هزینه های پیش بینی نشده | – | – | – | ۲ | ۲ |
حق مدیریت, بیمه و مالیات | – | ۷ | ۲ | ||
کل اعتبار دوره | ۵۰ میلیون تومان | ۲ |
۲
عکس
۲ |
۲
کاربرگ شماره:۱ |
بسمه تعالی
۲
کاربرگ ثبت نام فراگیران در دورهآموزشارتقای مهارت رنگرزان
شهرستان:
بخش / روستا:
مشخصات فراگیر:
نام: | نام خانوادگی: | نام پدر: |
کد ملی:
تاریخ تولد: |
شماره شناسنامه: | محل صدور: |
جنسیت:۲ زن*۲ مرد* | ||
میزان تحصیلات:
شماره تلفن همراه: شماره تلفن محل کار: نشانی محل کار: |
||
۲ |
اینجانب . . . . . . . . . . دارنده مشخصات فردی بالا، بدینوسیله متعهد میشوم تا دوره آموزشی «ارتقای مهارت رنگرزان» را بطور پیگیر و مستمر (طبق ساعات و روزهای تعیین شده) طی کرده و در امتحان پایان دوره نیز شرکت کنم.
۲
نام و نام خانوادگی داوطلب: | تاریخ: | امضاء: |
۲
بدینوسیله مراتب ثبت نام برادر/ خواهر: . . . . . . . . . . . در دوره آموزشی «ارتقای مهارت رنگرزان » تأئید میشود.
۲
۲
مجری برگزاری دوره | مهر و امضاء مسئول |
۲
۲
۲
کاربرگ شماره:۲ |
۲
فهرست حضور و غیاب دورهی آموزش ارتقای مهارت رنگرزان
بسمه تعالی
۲
۲
محل برگزاری دوره: استان …………….. شهرستان: …………….بخش / روستا: ……………,۲ تاریخ برگزاری از:۲۲۲۲ …………تا .. ……..موسسه مجری دوره: ………………………. شماره تماس: …………………….۲۲ عنوان کلاس:……………..۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ مدت کلاس ———–
نام و نام خانوادگی مربی آموزشی: ………………….۲۲۲۲ شماره تماس: …………………….مدرک و رشته تحصیلی: …………………….
۲
ردیف | نام و نام خانوادگی
(فراگیر) |
تاریخ | ردیف | نام و نام خانوادگی
(فراگیر) |
تاریخ | ||
ساعت……تا ……. | ساعت……تا …… | ساعت……تا …… | ساعت……تا …… | ||||
۱ | ۲ | ۲ | ۲ | ۱۱ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۱۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۳ | ۲ | ۲ | ۲ | ۱۳ | ۲ | ۲ | ۲ |
۴ | ۲ | ۲ | ۲ | ۱۴ | ۲ | ۲ | ۲ |
۵ | ۲ | ۲ | ۲ | ۱۵ | ۲ | ۲ | ۲ |
۶ | ۲ | ۲ | ۲ | ۱۶ | ۲ | ۲ | ۲ |
۷ | ۲ | ۲ | ۲ | ۱۷ | ۲ | ۲ | ۲ |
۸ | ۲ | ۲ | ۲ | ۱۸ | ۲ | ۲ | ۲ |
۹ | ۲ | ۲ | ۲ | ۱۹ | ۲ | ۲ | ۲ |
۱۰ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲۰ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲
نام، نام خانوادگی و امضاء مربی آموزشی:۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ امضاء مجری:۲۲ ۲۲۲۲۲۲۲۲امضای رییس اداره فرش استان
۲
۲ |
کاربرگ شماره:۳ |
کد دوره
۲
فهرست افراد شرکت کننده دردورهی آموزش ارتقای مهارت رنگرزان
محل برگزاری دوره: استان …………….. شهر: ……………. تاریخ برگزاری از: ………..تا ………… موسسه مجری دوره: ……………………….۲ شماره تماس: …………………….
۲
ردیف | نام و نام خانوادگی فراگیر | شماره شناسنامه | تاریخ تولد | کد ملی | میزان تحصیلات | محل کار | شماره تماس | نتیجه آزمون پایان دوره
(نمره) |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲
نام، نام خانوادگی و امضاء مسئول برگزاری آزمون:۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ ۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ امضاء مجری:۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ امضای رییس اداره فرش استان
۲
۲
بسمه تعالی
مرکز ملی فرش ایران
معاونت تحقیق و ترویج
شیوهنامهی ارزیابی عمومی دورههای آموزشی
مقدمه
با توجه به لزوم نظارت برحسن اجرای دورههای آموزشی و با عنایت به گستره زیاد این دورهها در سطح استانها در سراسر کشور، لزوم همکاری ادارات فرش استانها با ناظران مرکز بیش از پیش احساس میشود. به همین منظور شیوهنامه ارزیابی دورهها با هدف تعیین نقش مسئولین استانی و نمایندگان مرکز ملی فرش تدوین شده است.
۲
تشریح مراحل ارزیابی دورههای آموزشی
۲
- مسئولیت ارزیابی مراحل اول و دوم دوره ها براساس فرمهای (الف و ب) به عهده مسئولین ادارات فرش استان ها است که در صورت عدم دسترسی به منطقه به صورت منظم در حین برگزاری دوره مسئولیت نظارت بر عهده رؤسای ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستانهای محل برگزاری دورهها است.
- ارزیابی نهایی به عهده نمایندگان مرکز ملی فرش ایران است و با تکمیل کاربرگ (د) انجام میشود.
- لازم است تمامی فرایند ارزیابی براساس مستندات و شواهد باشد.
- مستندات و مدارک فرایند ارزیابی شامل کاربرگها، تصاویر، قراردادها، جداول، مکاتبات، فیلم، گزارش و صورتجلسات است.
- لازم است محتوای گزارش ارزیابی و نظارت، بر مبنای مستندات یادشده در بند ۴ این شیوهنامهتهیه شده و گزارش ارزیابی دوره های آموزشی، حداکثر ۱۰ روز کاری پس از اتمام فرایند ارزیابی (تکمیل کاربرگها) تدوین شود.
- در ارزیابی دوم تکمیل کاربرگ (ج) برای ارزیابی مدرس دوره توسط تمامی فراگیران تکمیل شود.
- کلیه شیوهنامههای آموزشی لازم است به صورت سالانه مورد ارزیابی و بروز رسانی قرار گیرند.
- مسئولیت به روز رسانی سالانه این شیوهنامهو سایر شیوهنامههایمرتبط، به عهده معاونت تحقیقات و آموزش مرکز ملی فرش ایران است.
۲
۲
۲
تعاریف واژگان:
- ناظراستانی: کارشناس بومی استان (مسلط به محتوای آموزشی دوره) مربوطه که از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت معرفی یا تایید شده باشند.
- ارزیابی مرحله اول: فرایند ارزیابی از مرحله ابلاغ شیوهنامه تا آغاز دوره است.
- ارزیابی مرحله دوم: ارزیابی که حین برگزاری دوره صورت می پذیرد.
- ارزیابی نهایی: ارزیابی که به عهده نمایندگان مرکز ملی فرش است.
- مرکز: مرکز ملی فرش ایران
- تیم ارزیابی: ساختار پیوستی این شیوهنامه
- ارزیاب ارشد: نماینده مرکز میباشد که مسئولیت ارزیابی نهایی و تدوین گزارش به عهده اوست.
- کمک ارزیاب: کارشناس همراه و عضو تیم ارزیابان نمایندگان مرکز محسوب میشود.
۲
ویژگی های ناظر و ارزیابان دوره:
- آشنایی کامل با شیوهنامههایآموزشی مربوطه.
- آشنایی با فرایند، ارزیابی و شیوهنامهارزیابی دورهها.
- آشنایی با فنون ارزیابی، نظارت و ممیزی.
- آشنایی کامل با محتوای آموزشی دورهها (سرفصل های آموزشی).
- آشنا به فنون گزارشنویسی و مستندسازی.
- تسلط و آشنایی کامل با سوالات کاربرگهای عمومی و تخصصی ارزیابی.
۲
ویژگیهای اختصاصی ناظران استانی:
- بومی منطقه.
- دانشآموخته رشته فرش و یا رشته های مرتبط.
- حداقل سه سال سابقه فعالیت درحوزه موضوع مرتبط باعنوان دوره.
۲
۲
۲
بسمه تعالی
سازمان صنعت، معدن و تجارت استان……
کاربرگارزیابی مرحله اول اجرای دورههای آموزشی
۲
(قبل از شروع دوره)
کاربرگ (الف)
نام و نام خانوادگی مسئول فرش استان:…………………………………..
عناوین | مسئول اجرا(نام ونام خانوادگی) | زمان اجرا |
۱_ ابلاغ شیوه نامه | مرکز ملی فرش ایران | ۲ |
۲_ انتخاب مدرسان ذیصلاح | مسئول اداره فرش و مرکز ملی فرش ایران | ۲ |
۴ـ انجام۲ فراخوان برای انتخاب مجری | مسئول اداره فرش | ۲ |
۵ـ ارسال مستندات فراخوان انتخاب مجری | مسئول اداره فرش | ۲ |
۶ـ بررسی و تایید صلاحیت مجریان برگزاری دورهها | مرکز ملی فرش ایران | ۲ |
۷ـ انعقاد قرارداد با مجری و تعیین زمان برگزاری دوره | سازمان صنعت، معدن و تجارت استان | ۲ |
۸- اعلام برنامه زمانبندی برگزاری دوره به مرکز | مسئول اداره فرش | ۲ |
۹- انعقاد قرارداد با مدرسان | مجری دوره | ۲ |
۱۰- اطلاع رسانی فراگیران (فراخوان) | مجری دوره | ۲ |
۱۱- انجام فرآیند ثبت نام فراگیران (اخذ مدارک/تکمیل کاربرگ شماره ۱) | مجری دوره | ۲ |
۱۲- بررسی تناسب فراگیران با موضوع آموزش | مرکز ملی فرش ایران | ۲ |
۱۳- بررسی و تاییدکیفیت فضا آموزشی | مرکز ملی فرش ایران | ۲ |
۱۴-بررسی کیفیت تجهیزات آموزشی(ویدئوپرژکتور، تخته وایت برد، ابزار و تجهیزات رنگرزی و مواد اولیه) | مسئول اداره فرش | ۲ |
۱۵- تهیه جزوه آموزشی با همکاری مدرسان دوره و ارسال آن به مرکز | مسئول اداره فرش با همکاری مجری | ۲ |
۲
تذکر۱:۲ این کاربرگ توسط مسئول اداره فرش استان قبل از برگزاری هر دوره۲ تکمیل خواهد شد.
تذکر۲: لازم است تمامی مراحل فوق در کوتاهترین زمان ممکن پس از ابلاغ این شیوهنامهانجام شده و مراتب توسط مسئول فرش سازمان۲ صنعت، معدن و تجارت استان به مرکز اعلام شود.
۲
امضاء مسئول اداره فرش:
۲
۲
بسمه تعالی
کاربرگ ارزیابی مرحله دوم دوره آموزشی
(حین برگزاری دوره)
۲
کاربرگ (ب)
نام و نام خانوادگی ارزیاب ارشد:…………………………………..نام و نام خانوادگی ارزیاب/ارزیابان:…………………………………………..
عناوین | عالی
امتیاز۵ |
خوب
امتیاز۴ |
متوسط
امتیاز۳ |
ضعیف
امتیاز۲ |
خیلی ضعیف
امتیاز ۱ |
۱- برگزاری به موقع دوره در زمان مقرر | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲- برگزاری آزمون پایان دوره | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۳- تکمیل فهرست شرکت کنندگان در دوره های آموزشی(کاربرگشماره۱) | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۴- تکمیل فهرست حضور و غیاب کلاس (کاربرگشماره ۲) | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۵-فرایند قرارداد۲ با مجری مصوب۲ و پرداخت مبلغ براساس مفاد قرارداد | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۶- کیفیت غذا۲ و پذیرایی میان وعده | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۷- انطباق ساعات برگزاری کلاسها با شیوه نامه | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۸-انجام ارزیابی دوره (توزیع کاربرگج) از تمامی فراگیران روز آخر | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲
تذکر۱:۲ این فرم توسط مسئول اداره فرش یا ناظران استان تکمیل خواهد شد.
عالی £ | خوب £ | متوسط £ | ضعیف£ | خیلی ضعیف £ |
بین ۴۰-۳۳ امتیاز | بین ۳۲- ۲۵ امتیاز | بین ۲۴- ۱۷ امتیاز | بین۱۶ – ۹ امتیاز | بین ۸ – ۰ امتیاز |
۲
امضاء مسئول اداره فرش/ ناظر استانی:
بسمه تعالی
معاونت تحقیق و ترویج
کاربرگ ارزیابی استادان دورهیآموزش ارتقای مهارت رنگرزان
۲
کاربرگ (ج)
فراگیر محترم: ضمن آرزوی سلامت و موفقیت با تکمیل این کاربرگ در بهبود کیفیت آموزش مرکز ملی فرش ایران را یاری کنید.
نام استاد: ۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲عنوان کلاس آموزشی:
عناوین سؤالات | عالی
امتیاز۵ |
خوب
امتیاز۴ |
متوسط
امتیاز۳ |
ضعیف
امتیاز۲ |
خیلی ضعیف
امتیاز ۱ |
۱- قدرت بیان | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲- رعایت زمانبندی در ارائه مطالب | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۳- مهارت و تجربه استادان | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۴- ۲میزان تسلط علمی استادان | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۵- ۲میزان جلب مشارکت فراگیران | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۶- پاسخگویی به پرسشها و رفع اشکالات فراگیران | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۷- رفتار و اخلاق استادان | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۸- حضور منظم و به موقع استاداندر کلاس | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۹- استفاده از وسایل کمک آموزشی برای انتقال مطالب | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۱۰- ارایه مطالب مرتبط و تدریس موضوعات مورد نیاز فراگیران | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
تذکر۱:۲ این کاربرگ۲ توسط فراگیران دوره تکمیل خواهد شد.
تذکر۲:۲ سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان موظف است۲۲ برا ی هر استادانیک بار ازتمامی فراگیران نظر خواهی کند.
۲
۲۲۲۲۲۲۲۲ عالی £ | ۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ خوب £ | ۲۲۲۲۲۲۲ متوسط £ | ۲۲۲۲۲۲۲ ضعیف £ | ۲۲۲ خیلی ضعیف £ |
بین ۵۰-۴۱ امتیاز | بین ۴۰- ۳۱ امتیاز | بین ۳۰- ۲۱ امتیاز | بین۲۰ – ۱۱ امتیاز | بین ۱۰ – ۰ امتیاز |
۲
بسمه تعالی
معاونت تحقیق و ترویج
کاربرگ ارزیابی دوره آموزشی توسط فراگیران
کاربرگ (د) (روز پایانی)
فراگیر محترم: ضمن آرزوی سلامت و موفقیت با تکمیل این کاربرگ در بهبود کیفیت آموزش ما را یاری کنید.
ارزیابی مدرس | عناوین سؤالات | عالی
امتیاز۵ |
خوب
امتیاز۴ |
متوسط
امتیاز۳ |
ضعیف
امتیاز۲ |
خیلی ضعیف
امتیاز ۱ |
۱ـ قدرت بیان | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
۲ـ رعایت زمانبندی در ارائه مطالب | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
۳ـ مهارت و تجربه مدرسان | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
۴ـ میزان تسلط علمی مدرسان | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
۵ـ میزان جلب مشارکت فراگیران | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
۶- پاسخگویی به سوالات و رفع اشکالات فراگیران | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
۷- رفتار و اخلاق مدرسان | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
۸- حضور منظم۲ و به موقع مربی در کلاس | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
۹- استفاده از وسایل کمک آموزشی برای انتقال مطالب | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
۱۰- ارائه مطالب مرتبط و تدریس موضوعات مورد نیاز فراگیران | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
ارزیابی دوره | ۱ـ نحوه اطلاع رسانی و ثبت نام | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲ـ برنامه زمانبندی کلاس آموزشی | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
۳ـ نحوه برخورد همکاران در طول دوره | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
۴ـ وضعیت مکان از نظر نور، سرمایش/ گرمایش/و….. | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | |
۵ـ نحوه پذیرایی نهار / میانوعده و…. | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲
تذکر۱:۲ این کاربرگ توسط فراگیران دوره تکمیل خواهد شد.
۲۲۲۲۲۲۲۲ عالی £ | ۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ خوب £ | ۲۲۲۲۲۲۲ متوسط £ | ۲۲۲۲۲۲۲ ضعیف £ | ۲۲۲ خیلی ضعیف £ |
بین ۷۵-۶۶ امتیاز | بین ۶۵- ۵۱ امتیاز | بین ۵۰- ۴۱ امتیاز | بین۴۰ – ۳۱ امتیاز | بین ۳۰ – ۰ امتیاز |
نظرات و پیشنهادات: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
۲
بسمه تعالی
معاونت تحقیق و ترویج
۲
کاربرگ ارزیابی نهایی دورههای آموزشی
کاربرگ (هـ)
نام و نام خانوادگی ارزیاب ارشد:…………………………………..
نام و نام خانوادگی ارزیاب/ارزیابان:…………………………………………..
عناوین | عالی
امتیاز۳ |
خوب
امتیاز۳/۲ |
متوسط
امتیاز۵/۱ |
ضعیف
امتیاز۱ |
خیلی ضعیف
امتیاز ۵/۰ |
۱_ ارزیابی کاربرگهای شماره ۱ و ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۲_ ارزیابی کاربرگ شماره ۳ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۳ -۲ یررسی مستندات انجام۲ فراخوان برای انتخاب مجری | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۴_بررسی قرارداد مجری | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۵ـ بررسی نحوه اجرای برنامه مطابق با زمانبندی برگزاری دوره | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۶ـ بررسی قرارداد مدرسان | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۷ـ ارزیابی نحوه۲ اطلاع رسانی و ثبت نام فراگیران | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۸- بررسی تناسب فراگیران با موضوع آموزش | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۹- بررسی کیفیت فضای آموزشی | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۱۰- بررسی کیفیت تجهیزات آموزشی(ویدئوپرژکتور، تخته وایت برد، ابزار و تجهیزات۲ رنگرزی و مواد اولیه) | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۱۱- کیفیت جزوه آموزشی | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۱۲ـ کیفیت غذا یا پذیرایی میان وعده | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۱۳ـ برگزاری آزمون پایان دوره | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۱۴- سرعت و دقت مسئول اداره فرش در انجام مراحل دوره | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
۱۵-میزان همکاری مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت با اداره فرش | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
تذکر۱:۲ این کاربرگ توسط ارزیاب ارشد تکمیل خواهد شد.
۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ عالی £ | ۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ خوب £ | ۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ متوسط £ | ۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ ضعیف £ | ۲۲۲۲۲۲۲۲۲۲ خیلی ضعیف £ |
بین ۴۵-۳۸ امتیاز | بین ۳۷- ۳۰ امتیاز | بین ۲۹- ۲۱ امتیاز | بین۲۰ – ۱۱ امتیاز | بین ۱۰ – ۰ امتیاز |
تذکر۲: بدیهی است امتیاز فوق۲ برای رد یا قبول دوره و تعیین سیاست آموزشی مرکز۲ ملی فرش ایران در دوره های آتی مد نظر قرار خواهد گرفت
Course Reviews
No Reviews found for this course.