تخفیف!

رشته «گردشگری»

تومان5,680,080

دسته:

توضیحات

دیپلم گردشگری چیست؟

دیپلم گردشگری شاخه ای از دیپلم های رسمی آموزش و پرورش در شاخه کاردانش است که دانش آموز میبایست علاوه بر دروس عمومی که در مدارس آموزش و پرورش میگذراند دروس مهارتی را نیز در آموزشگاه های فنی و حرفه ای گذرانده و نمره قبولی بگیرد. اگر در مقطع روزانه باشید یعنی زیر ۱۸ سال و بدون فراغت از تحصیل میتوانید2رشته گردشگری در هنرستان های آموزش و پرورش را انتخاب کنید در غیر اینصورت مهارتها در آموزشگاههای فنی و حرفه ای و دروس عمومی در مدارس گذرانده میشود. با گذراندن هر دوره یک2مدرک گردشگری فنی و حرفه ای2برای متقاضی صارد میگردد که این مدارک دارای اعتبار بین المللی بوده و قابل ترجمه میباشند.2دوره های گردشگری فنی و حرفه ای2به شرح زیر است:

– راهنمای تور – تور لیدر – راهنمای عمومی گردشگری2(استاندارد درس راهنمای عمومی گردشگری)

راهنمای عمومی گردشگری شغلی از حوزه گردشگری است که دارای شایستگی های: کلیات ومفاهیم گردشگری, بررسی ویژگی های جغرافیایی ایران, بررسی ویژگی های تاریخی ایران, بررسی ویژگی های فرهنگی و ارتباط آن با مردم شناسی, بررسی روحیات ملل,بررسی صنایعدستی و معماری ایران از دیدگاه گردشگری, سخنوری و فن بیان, الگوهای رفتاری بین المللی,قوانین و مقررات مرتبط با صنعت گردشگری, بررسی مذاهب گوناگون, سازماندهی و اجرای تورهای گردشگری است

–2راهنمای موزه2(استاندارد درس راهنمای موزه)

راهنمای موزه شغلی از حوزه گردشگری است که دارای شایستگی های : مفاهیم و تاریخچه موزه-کلیات و ساختار موزه-وظایف و عملکرد موزه-موزه های ایران و جهان-فنون موزه داری-بازاریابی موزه و طراحی موزه می باشد

–2راهنمای گردشگری فرهنگی2(استاندارد درس راهنمای گردشگری فرهنگی)

راهنمای گردشگری فرهنگی شغلی از حوزه گردشگری است که دارای شایستگی های : تعاریف و مفاهیم پایه میراث فرهنگی –بررسی رابطه فرهنگ و مذهب –بررسی رابطه فرهنگ و اقلیم –استفاده از زبان گویش و ادبیات محلی در گردشگری فرهنگی –کاربرد موسیقی سنتی درگردشگری فرهنگی –بررسی جشن ها و مدیریت آن در فرهنگ –بررسی رابطه فرهنگ و بازیهای محلی –بررسی رابطه فرهنگ و صنایع دستی –بررسی رابطه فرهنگ و غذاهای بومی و محلی –برنامه ریزی و اجرای بسته سفر گردشگری فرهنگی است

–2راهنمای محلی2(استاندارد درس راهنمای عمومی گردشگری)

راهنمای محلی بومی شغلی از رشته گردشگری در حوزه خدمات می باشد که دارای شایستگی هایی شامل:بکارگیری تعاریف و مفاهیم راهنمای بومی محلی،تبیین جاذبه های تاریخی بومی ،تبیین جاذبه های فرهنگی بومی،تبیین جاذبه های طبیعی بومی می باشد

–2راهنمای2طبیعت گردی2(استاندارد درس2راهنمای2طبیعت گردی)

راهنمای طبیعت گردی(اکوتوریسم) شامل کار هایی همچون شناخت اکوسیستم،مفاهیم و اصول گردشگری مبتنی بر طبیعت(اکوتوریسم)،شیوه استقرار زندگی در طبیعت،شناخت حیات وحش،تشخیص غار ها ، کوهها و زمین شناسی،شناخت انواع اقلیم و آب و هوا،شناخت گونه های گیاهی ایران،شناخت ورزش های مرتبط با طبیعت،عکاسی و فیلمبرداری در طبیعت، شناخت ورزش های مرتبط با طبیعت وشناخت مجموعه قوانین و مقررات محیط زیست میباشد

– راهنمای گردشگری سلامت2(استاندارد درس راهنمای گردشگری سلامت)

راهنمای گردشگری سلامت شغلی از حوزه گردشگری است که دارای شایستگی های : مفاهیم گردشگری سلامت –وظایف راهنمای گردشگری سلامت-برقراری ارتباط راهنمای گردشگری سلامت با نهادهای ذیربط –سازماندهی و برنامه ریزی گردشگری سلامت در ایران و جهان و کاربرد قوانین و مقررات خدمات گردشگری سلامت می باشد


2

بعد از اخذ دیپلم گردشگری در صورت تمایل میتونید در هر رشته دلخواه در دانشگاه ادامه تحصیل بدید.

زمینه‌ شغلی رشته گردشگری

فارغ التحصیلان2دیپلم گردشگری آموزش و پرورش می توانند به فعالیتهای مرتبط با توریست و جهانگردی و ایرانگردی پرداخته و در این صنعت نوپا راه موفقیت را در پیش گیرند. از مشاغلی که با گذراندن دوره های گردشگری فنی و حرفه ای یا وزارت ارشاد در آن فعالیت کرد میتوان به2اشتغال در2آژانسهای هواپیمایی2–22اشتغال در2دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی2– اشتغال در سازمانهای مرتبط با گردشگری مانند2سازمان میراث فرهنگی و گردشگری2–22اشتغال در تورهای مسافرتی و2راهنمای تور (تورلیدری)2–2اشتغال در2موزه ها و راهنمای موزه2و در صورت ادامه تحصیل در مقطع کاردانش2مهامانداری در هواپیما2اشاره کرد.

در انتهای هر دوره تخصصی آموزش دیپلم گردشگری آموزش و پرورش در صورت شرکت در آزمون های هماهنگ سازمان فنی و حرفه ای و کسب نمره قبولی مدارک بین المللی2گردشگری صادر میگردد.

در این دوره دانش آموزان با موضوعاتی مرتبط با آداب و رسوم اقوام ایرانی،2لباس و پوشش اقوام ایرانی2و آداب و رسوم سایر ملل، آثار تاریخی و … آشنا میشوند. از رشته های مرتبط که میتوان در دانشگاه بعد از اخذ دیپلم گردشگری ادامه داد مدیریت جهانگردی است. رشته مدیریت جهانگردی یکی از2رشته‌های گردشگری2موجود در کشور است. مشخصه اصلی آن میان رشته ای بودن آن است.2اگر نگاهی به فهرست دروس این رشته بیاندازیم این موضوع کاملا روشن2خواهد بود. عناوین دروس رشته مدیریت جهانگردی را در یک دسته2بندی کلی می توان شامل: زبان (های خارجی) ، اقتصاد، ریاضیات و آمار، دروس مدیریت و بازاریابی ، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا دانست.

پیشینه رشته گردشگری

رشته مدیریت جهانگردی برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ در ایران راه اندازی شد. اولین دانشگاهی که این رشته را وارد سیستم آموزشی کشور نمود2دانشگاه علامه طباطبایی2بود. در واقع این دانشگاه را می توان پدر علم گردشگری کشور دانست. این دانشگاه همچنین در سال‌های بعد پیشرو راه‌انداری دوره‌های ارشد و دکترا در کشور2شد.

این رشته هم‌اکنون در تمام دانشگاه‌ها (دولتی، آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی، علمی کاربردی) و در تمام مقاطع تحصیلی پذیرش دانشجو دارد.2دیپلم گردشگری در مجموعه هشتم کاردانش آموزش و پرورش شامل2چهار درس تخصصی2و مجموعا2۳۴ واحد2میباشد2حدوداً شش ماه میباشد ( در بعضی موارد در صورت امکان معرفی این زمان کاهش مییابد) البته در مجموعه نهم کاردانش تعداد واحدهای مهارتی دیپلم گردشگری به ۴۵ واحد رسیده است و دو درس هم اضافه شده. کلاسها طی سه جلسه در هفته و دوساعت در هر روز برگزار میشود.2 قبولی در این رشته بالای ۹۰% میباشد.

دیپلم گردشگری

دیپلم گردشگری بدلیل جذابیت دروس دیپلم گردشگری و سادگی و درصد قبولی بالا در مقایسه با سایر دیپلم ها مخصوصا برای شاغلین بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. متقاضیان اخذ دیپلم گردشگری در مدت کوتاهی معمولا بین ۴ تا ۸ ماه می توانند موفق به گرفتن دیپلم گردشگری آموزش و پرورش شوند.

فارغ التحصیلان دیپلم گردشگری می توانند به فعالیتهای مرتبط با صنعت توریستم، ایرانگردی و جهانگردی پرداخته و در این صنعت نوپا راه موفقیت را در پیش گیرند. همچنین با اخذ دیپلم گردشگری امکان ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه بدون کنکور در دانشگاههای معتبر ایران و جهان محیا خواهد شد.

در انتهای دوره دیپلم گردشگری آموزش و پرورش در صورت شرکت در آزمون های هماهنگ سازمان فنی و حرفه ای و کسب نمره قبولی مدارک بین المللی گردشگری صادر میگردد.

کتابهای مرتبط با دیپلم کاردانش گردشگری براحتی در دسترس است. با این حال نمونه سوالات دیپلم گردشگری و جزوات دوره های دیپلم گردشگری آموزش و پرورش بصورت مختصر، مفید و مناسب برای امتحان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

شرایط اخذ دیپلم کاردانش گردشگری :

کلیه افرادی که مدرک پایه سوم راهنمایی (سیکل) یا پایه نهم تحصیلی آموزش و پرورش دارند ، دیپلم ردی ها ، کسانی که می خواهند دیپلم خود را تغییر دهند (تطبیقی ها) ، و کسانی که دوست دارند جدا از مدرک تحصیلی خودشان،2دیپلم گردشگری فنی حرفه ای2نیز بگیرند.

مزایای تحصیل در رشته گردشگری و اخذ دیپلم گردشگری :

* گذراندن دوره دیپلم گردشگری به صورت حضوری و غیر حضوری در کوتاه ترین زمان

* اخذ مدرک رسمی و بین المللی از سازمان فنی و حرفه ای قابل ترجمه رسمی و ارائه در کشورهای خارجی

* ادامه تحصیل بدون کنکور : پس از اخذ مدرک دیپلم گردشگری براحتی ادامه تحصیل بدون کنکور در دانشگاه های معتبری چون: دانشگاه آزاد اسلامی ، دانشگاه جامع علمی و کاربردی ، دانشگاه پیام نور و دانشگاه های غیرانتفاعی و دولتی در مقطع کاردانی ، مقطع کارشناسی و بالاتر امکانپذیر می باشد.

* دارندگان دیپلم گردشگری فرصت راهیابی به دانشگاه در رشته های: مدیریت هتلداری ، مدیریت جهانگردی ، خدمات گردشگری ، تشریفات ، مهمانداری هواپیما ، حفاظت و مرمت آثار باستانی ، باستان شناسی ، راهنمای موزه و بناهای تاریخی ، مردم شناسی و تمام رشته های مرتبط با صنعت گردشگری را کسب می نمایند.

* پس از گرفتن لیسانس گردشگری امکان خود اشتغالی در رشته های گردشگری و فرصت های کارآفرینی نوین محیا می باشد.

* میلیونها فرصت شغلی مرتبط با صنعت گردشگری در ایران و جهان، آماده پذیرش شما خواهد بود.

آینده شغلی و بازار کار رشته گردشگری :

– اشتغال در دفاتر هواپیمایی – اشتغال در دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی – اشتغال در دفاتر فروش بلیط های مسافرتی – اشتغال در تورهای مسافرتی و تورلیدری – اشتغال در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – اشتغال در موزه ها و راهنمای موزه – اشتغال در مهمانداری هواپیما در صورت ادامه تحصیل – و…

مهارت های اخذ دیپلم گردشگری :

کارآموز پس از ثبت نام در رشته گردشگری، جهت اخذ دیپلم گردشگری باید چهار مهارت فنی و حرفه ای را در آموزشگاه گردشگری پایا کسب نماید.

۱- کتاب راهنمای عمومی گردشگری (شامل بررسی ویژگیهای تاریخی ایران، بررسی روحیات ملل، بررسی مذاهب و….)

۲- کتاب راهنمای طبیعت گردی یا اکوتوریسم (شامل شناخت اکو سیستم، حیات وحش، گونه های گیاهی، اقلیم و آب و هوا و….)

۳- کتاب راهنمای موزه (شامل تاریخچه و کلیات ساختار موزه، موزه های ایران و جهان، بازاریابی و طراحی موزه و….)

۴- کتاب راهنمای محلی (شامل توانایی شناخت ویژگیهای تاریخی و جغرافیایی محلی، شناخت صنایع دستی، فرهنگی، طبیعی و….)

دروس دیپلم گردشگری کد استاندارد دیپلم گردشگری تعداد واحد شهریه حضوری شهریه غیرحضوری
مجموع تعداد واحد های دیپلم گردشگری ۳۴ واحد تخصصی می باشد.

راهنمای عمومی گردشگری (تورلیدری)

۵-۹۱/۳۳/۱/۲ ۱۰ ۸۵۰,۰۰۰ تومان ۴۸۵,۰۰۰ تومان

راهنمای طبیعت گردی واکوتوریسم

۵-۹۱/۳۶/۱/۲ ۱۱ ۸۵۰,۰۰۰ تومان ۴۸۵,۰۰۰ تومان

راهنمای موزه

۵-۹۱/۳۰/۱/۱ ۹ ۸۵۰,۰۰۰ تومان ۴۸۵,۰۰۰ تومان

راهنمای گردشگری محلی

۵-۹۱/۹۴/۱/۲ ۴ ۸۵۰,۰۰۰ تومان ۴۸۵,۰۰۰ تومان

– برای گرفتن مدرک دیپلم گردشگری کاردانش آموزش و پرورش نیاز به گذراندن واحدهای تخصصی عملی مذکور در جدول بالا در آموزشگاه گردشگری پایا دارید. – همچنین نیاز به گذراندن واحدهای عمومی در یکی از مدارس (بصورت غیرحضوری یا حضوری) دارید. – اگر قبلا واحدهای عمومی را گذرانده باشید با تطبیق دروس، نیازی به گذراندن مجدد آنها ندارید.

آموزشگاه گردشگری پایا سازمان فنی و حرفه ای

دروس جدید دیپلم گردشگری کد استاندارد دیپلم گردشگری تعداد واحد شهریه حضوری شهریه غیرحضوری

راهنمای گردشگری سلامت

۵-۹۱/۳۷/۱/۱ ۸۵۰,۰۰۰ تومان ۴۸۵,۰۰۰ تومان

راهنمای گردشگری فرهنگی

۵-۹۱/۹۵/۱/۳ ۸۵۰,۰۰۰ تومان ۴۸۵,۰۰۰ تومان

جدید: ۵- کتاب راهنمای گردشگری سلامت (شامل مفاهیم گردشگری سلامت، وظایف راهنمای گردشگری سلامت، سازماندهی و برنامه ریزی گردشگری سلامت، گردشگران پزشکی و درمانی و….)

جدید: ۶- کتاب راهنمای گردشگری فرهنگی (شامل مفاهیم میراث فرهنگی، رابطه فرهنگ و مذهب، گویش و ادبیات محلی، موسیقی سنتی، جشن ها، غذا ها و بازی های محلی، صنایع دستی و….)

متقاضیان دیپلم گردشگری در مهارت راهنمای عمومی گردشگری با مفاهیم کلی راهنمای سفرهای داخلی و خارجی، شناخت کافی از صنعت سفر و گردشگری، زبان تخصصی سفر و گردشگری، آداب و رسوم قومیت های مختلف کشور، روحیات ملل، ویژگی های تاریخی، جغرافیایی و معماری ایران، سخنوری و فن بیان، الگوهای رفتاری بین المللی، نحوه بکارگیری فناوری اطلاعات، کاربرد قوانین مرتبط با دیپلم گردشگری، مذاهب گوناگون و کمکهای اولیه در سفر آشنا و مهارت آموزی می نماید.

متقاضیان دیپلم گردشگری در دوره مهارت راهنمای طبیعت گردی (اکوتوریسم) با اکو سیستم، اکو توریسم، مجموعه قوانین و مقررات محیط زیست، نحوه استقرار و زندگی در طبیعت، حیات وحش، زمین شناسی، اقلیم و هواشناسی، انواع گونه های گیاهی ایران، روحیات اقوام ایران و سایر ملل، عکاسی و فیلمبرداری در طبیعت، سخنوری و فن بیان، ورزش های مرتبط با طبیعت گردی، فنون راهنمایی، مناطق حفاظت شده و زبان تخصصی آشنا خواهند شد.

متقاضیان دیپلم گردشگری در دوره مهارت راهنمای موزه گردشگری با مفاهیم کلی راهنمای سفرهای داخلی و خارجی، موزه و موزه داری، ویژگی های موزه های مختلف، تقسیم بندی موزه ها بر اساس موضوع نحوه معرفی اقلام موزه، موزه های نوین و عوامل حفاظتی و امنیتی موزه ها، شناخت کافی از صنعت سفر و گردشگری، زبان تخصصی سفر و گردشگری، آداب و رسوم قومیت های مختلف کشور، روحیات ملل، ویژگی های تاریخی، جغرافیایی و معماری ایران، سخنوری و فن بیان، الگوهای رفتاری بین المللی، نحوه بکارگیری فن آوری اطلاعات، کاربرد قوانین مرتبط با دیپلم گردشگری، مذاهب گوناگون و کمک های اولیه در سفر آشنا و مهارت آموزی می نماید.

متقاضیان دیپلم گردشگری در دوره مهارت راهنمای محلی گردشگری با شناخت ویژگی های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، گونه های زیستی و اقلیمی و صنایع دستی محلی و الگوهای رفتاری و آداب معاشرت و زبان بین الملل آشنایی پیدا خواهد شد.

2

ردیف

دوره های گردشگری

کد استاندارد

پیشنیاز

شهریه (حضوری)

شهریه (غیرحضوری)

گواهینامه

لینک ثبت نام

۱

آموزش راهنمای عمومی گردشگری (تورلیدری)

۵-۹۱/۳۳/۱/۲

پایان دوره اول متوسطه

۸۵۰,۰۰۰ تومان

۴۸۵,۰۰۰ تومان

مدرک فنی و حرفه ای (دیپلم کار و دانش)

ثبت نام

۲

آموزش راهنمای طبیعت گردی و اکوتوریسم

۵-۹۱/۳۶/۱/۲

مدرک راهنمای عمومی گردشگری

۸۵۰,۰۰۰ تومان

۴۸۵,۰۰۰ تومان

مدرک فنی و حرفه ای (دیپلم کار و دانش)

ثبت نام

۳

آموزش راهنمای گردشگری محلی

۵-۹۱/۹۴/۱/۲

مدرک راهنمای عمومی گردشگری

۸۵۰,۰۰۰ تومان

۴۸۵,۰۰۰ تومان

مدرک فنی و حرفه ای (دیپلم کار و دانش)

ثبت نام

۴

آموزش راهنمای موزه

۵-۹۱/۳۰/۱/۱

مدرک راهنمای عمومی گردشگری

۸۵۰,۰۰۰ تومان

۴۸۵,۰۰۰ تومان

مدرک فنی و حرفه ای (دیپلم کار و دانش)

ثبت نام

۵

آموزش راهنمای گردشگری فرهنگی

۵۱۱۳۲۰۵۵۰۰۲۰۰۰۱

مدرک راهنمای عمومی گردشگری

۸۵۰,۰۰۰ تومان

۴۸۵,۰۰۰ تومان

مدرک فنی و حرفه ای

ثبت نام

۶

آموزش راهنمای گردشگری سلامت

۵۱۱۳۲۰۵۵۰۰۱۰۰۰۱

مدرک راهنمای طبیعت گردی

۸۵۰,۰۰۰ تومان

۴۸۵,۰۰۰ تومان

مدرک فنی و حرفه ای

ثبت نام

2
شهریه مصوب سال ۱۴۰۱ دیپلم گردشگری
ردیف نام حرفه شهریه مصوب شهریه پیشنهادی
۱ راهنمای سلامت ۱۲۹۶۰۰۰۰ ۹۰۷۲۰۰۰
۲ راهنمای محلی ۱۳۷۵۲۰۰۰ ۹۶۲۶۴۰۰
۳ راهنمای فرهنگی ۱۳۶۸۰۰۰۰ ۹۵۷۶۰۰۰
۴ راهنمای گردشگری موزه ۱۳۵۳۶۰۰۰ ۹۴۷۵۲۰۰
۵ راهنمای عمومی گردشگری ۱۴۲۵۶۰۰۰ ۹۹۷۹۲۰۰
۶ راهنمای طبعت گردی ۱۲۹۶۰۰۰۰ ۹۰۷۲۰۰۰
2 جمع ۸۱۱۴۴۰۰۰ ۵۶۸۰۰۸۰۰