فرایند برگزاری دوره آموزشی و سنجش مهارت

  1. برنامه ریزی و تشکیل جلسات آموزشی

 

  • ورودی: برنامه دوره 

  • پروسه
  1. ایجاد کلاسها و جلسات آموزشی در سامانه.
  2. دعوت خودکار کارآموزان به جلسات.

خروجی: برنامه زمانبندی شده جلسات آموزشی 

 

 

2025-06-03_170519
  1. ثبت نام و عضویت در کلاس

 

  • ورودی: ثبت نام کارآموز 

  • پروسه
  1. کارآموز در سامانه ثبت نام میکند.
  2. سیستم به صورت خودکار کارآموز را به کلاس مورد نظر دعوت میکند.

خروجی: تخصیص کارآموز به کلاس 

 

 

2025-06-03_171433
  1. برگزاری جلسات آموزشی و مستندسازی

 

  • ورودی: تشکیل جلسات و لیست حضورو غیاب 

  • پروسه
  1. برگزاری جلسات طبق برنامه.
  2. مستندسازی محتوای آموزشی.
  3. ثبت حضور و غیاب کارآموزان.

خروجی: گزارش حضور و غیاب و مستندات آموزشی 

 

 

2025-06-03_171647

 

  1. نظارت و پایش جلسات آموزشی

 

  • ورودی: گزارش جلسات و حضور و غیاب 

  • پروسه
  1. بررسی تشکیل جلسات آموزشی.
  2. تحلیل وضعیت حضور کارآموزان.

خروجی: گزارش عملکرد کلاسها 

 

 

 

2025-06-03_171736
  1. طراحی و اجرای تکالیف و آزمونهای فرایندی

 

  • ورودی: ایجاد تکالیف ارزیابی توانایی ها و سرفصلهای آموزشی 

  • پروسه
  1. طراحی تکالیف و آزمونهای میان دوره.
  2. انتساب به کلاسهای کارآموزان در حین آموزش.

خروجی: ارزشیابی مهارت

 

 

2025-06-03_172214
  1. برگزاری آزمون و ارزیابی تکالیف

 

  • ورودی: درخواست شرکت در آزمون 

  • پروسه
  1. کارآموز در آزمون نهایی شرکت میکند.

خروجی: پاسخهای کارآموزان 

 

 

2025-06-03_172450
  1. اعلام نتایج و پایان دوره

 

  • ورودی: نمرات نهایی 

  • پروسه
  1. بررسی و تأیید نهایی نتایج.
  2. اعلام نتایج به کارآموزان.

خروجی: گواهینامه یا گزارش نهایی 

 

 

2025-06-03_172601

 

نمودار فرایند:

“`

ثبت نام تشکیل کلاس برگزاری جلسات نظارت تکالیف/آزمون ارزیابی آزمون نهایی اعلام نتایج

“`

این فرایند به صورت چرخشی یا خطی (بسته به نیاز) قابل اجراست.

 

 

پروپوزال اصلاح شیوه و راهکار عملی برگزاری الکترونیکی آزمون‌های عملی

با عنایت به سابقه تأسیس مراکز آزمون و واگذاری برگزاری آزمون‌های عملی به صورت آنلاین به این شرکت در سال‌های گذشته، مفتخر خواهیم بود ضمن ارائه پیشنهادات اصلاحی در شیوه و راهکارهای عملی برگزاری الکترونیکی آزمون‌های سازمان ، با کاهش دوباره‌کاری، افزایش کارآیی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و منابع، و ارتقای رضایتمندی متقاضیان، در مراحل اجرای آزمون‌ها نیز اعلام آمادگی نماییم.

 

مشکلات موجود و پیشنهادات اصلاحی برای برگزاری آزمونهای عملی

۱.      کاهش دوباره‌کاری در آزمون‌های دو مرحله‌ای: 

o        ادغام مراحل ارزیابی‌ها می‌تواند موجب کاهش زمان آزمون و ارائه سریع‌تر نتایج گردد.

o        مراحل طولانی تأیید و بررسی که باعث درگیری چند هفته‌ای یا چند ماهه متقاضیان می‌شود، به حداقل برسد.

o        در آزمون‌های دو مرحله‌ای، نظرات مربی دوره و آزمونگران عملی اعمال شود تا از اتلاف وقت و منابع جلوگیری شود.

۲.      همکاری با مراکز آموزشی در دوره‌های عملی پیچیده:

o        برای دوره‌هایی که بررسی توانایی عملی در یک جلسه امکان‌پذیر نیست (مانند کشاورزی، دامداری و گردشگری)، فرآیند آزمون عملی در طول دوره آموزشی انجام شده و آزمون عملی به مراکز آموزشی واگذار شود و نمره‌دهی حین آموزش انجام شود نتایج ثبت گردد.

o        مستندسازی ارزیابی‌ها باید در صورت نیاز برای بازرسی انجام پذیرد.

۳.      حذف کارت ورود به جلسه در آزمون‌های عملی نهایی:

o        در آزمون‌های عملی نهایی، نیازی به کارت ورود به جلسه نیست، زیرا لیست اسامی افراد در محل آزمون موجود است و کارت شناسایی همراه کارآموز می‌باشد و حذف آن باعث صرفه‌جویی در منابع می‌شود.

o        با وجود لیست اسامی، کارت شناسایی و شماره صندلی در محل آزمون،.

۴.      استفاده از بانک سوالات پروژه‌های استاندارد:

o        پروژه‌های آزمون‌های عملی از بانک سوالاتی انتخاب شوند که قبلاً طراحی و ممیزی شده‌اند. این روش هم‌سانی و کیفیت آزمون‌ها را تضمین می‌کند.

۵.      انعطاف‌پذیری در زمان آزمون:

o        زمان آزمون عملی با تشخیص آزمونگران قابل تغییر باشد، زیرا ممکن است زمان تعیین‌شده توسط طراح کافی نباشد.

۶.      برگزاری آزمون‌های فرایندی و پایانی به عنوان معیار ارزیابی:

o        در صورت تشخیص مربی، آزمون پایانی به صورت عملی برگزار شده و تمامی نمره دوره از این آزمون محاسبه گردد.

۷.      کاهش زمان صدور گواهینامه:

o        مراحل آزمون و صدور گواهینامه در مدت بسیار کوتاه انجام شود تا رضایت متقاضیان جلب شود.

۸.      کاهش جزئیات غیرضروری در پروژه‌های عملی

o        طراحی فرم‌های الکترونیکی جایگزین فرم‌های چاپی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کارآیی پیشنهاد می‌شود.

o        جزئیات پروژه‌های عملی باید حداقل باشد تا آزمونگران بر اساس روال مشخص و تجربه خود ارزیابی کنند.

۹.      استفاده از پروژه‌های عملی الکترونیکی:

o        از پروژه‌های آزمون‌های عملی الکترونیکی برای آزمون‌های پروژه‌محور استفاده شود و در صورت نیاز، یک فرم اضافی طراحی و ضمیمه گردد. این امر از هزینه‌های چاپ و طراحی مجدد پروژه‌ها می‌کاهد.

 

 فرایند سامانه پیشنهادی برگزاری آزمون‌های کتبی و عملی دوره‌های پروژه‌محور

۱.      اطلاع‌رسانی پروژه‌های اولویت‌دار: اعلام موضوع و شیوه نامه برگزاری دوره آموزشی و سنجش مهارت.

o        پروژه‌های اولویت‌دار (مصوب دبیرخانه) از طریق سامانه اینترنتی به آموزشگاه‌ها اطلاع‌رسانی مشود.

۲.      ثبت‌نام در سامانه: کارآموز در سامانه ثبت نام نموده و اتوماتیک یه کلاس دعوت میشود.

o        مربیان و آموزشگاه‌ها در سامانه ارجاع پروژه ثبت‌نام نموده و نام کاربری و رمز عبور دریافت می‌کنند.

۳.      دریافت پروژه‌ها توسط مربیان و ارائه پروژه به کارآموزان : ایجاد کلاسها و جلسات آموزشی و دعوت از کارآموزان.

o        مربیان لیست پروژه‌های اولویت‌دار و مباحث مربوطه را از طریق کارتابل اختصاصی خود در سامانه دریافت نموده و به کارآموزان ارائه می‌دهند.

۴.      انجام پروژه‌ها توسط مربیان: برگزاری جلسات آموزشی و مستندسازی آموزشها و حضور و غیاب کارآموزان.

o        مربیان فایل پروژه کارآموزان را به صورت فایل دریافت نموده و مطابق الگوی ارائه‌شده از طریق سامانه به مسئول آزمون ارسال می‌کنند.

۵.      ارجاع پروژه‌ها به ارزیابان: برگزاری جلسات آموزشی و مستندسازی آموزشها و حضور و غیاب کارآموزان.

o        مسئول آزمون پروژه‌ها را از طریق سامانه جهت بررسی به ارزیابان و کارشناسان سازمان ارجاع می‌دهد.

۶.      بررسی پروژه‌ها توسط ارزیابان: بررسی تشکیل جلسات آموزشی و گزارش وضعیت حضور و غیاب کارآموزان.

o        ارزیابان و کارشناسان سازمان پروژه‌های ارسالی را بر اساس بارم آزمون و شاخص‌های مد نظر بررسی نموده و نمره ارزیابی و نظرات فنی خود را بازگشت می‌دهند.

o        تبصره: ارزیابان می‌توانند پیشنهادات و تمرین‌های اجرایی را به کارآموزان تکلیف نمایند.

۷.      ابلاغ نظرات به مربیان: تکالیف و آزمون در حین فرایند آموزش ایجاد و در حین فرایند آموزش انجام خواهد شد.

o        مسئول آزمون نظرات فنی و اجرایی را دریافت و به مربیان/آموزشگاه‌ها ابلاغ می‌کند.

۸.      ارسال پروژه به آزمونگران جلسه: ارزیابی تکالیف و آزمونهای فرایندی.

o        پروژه تایید‌شده توسط ارزیابان به آزمونگران جلسه ارسال می‌گردد.

۹.      حضور کارآموزان و ارائه و دفاع از پروژه در روز آزمون عملی: کارآموز در آزمون شرکت مینماید.

o        کارآموزانی که در آزمون کتبی موفق به کسب نمره قبولی شده‌اند، در روز ارائه پروژه (تعیین‌شده توسط مرکز آزمون) جهت ارائه و دفاع از پروژه خود حاضر می‌شوند.

۱۰. ارزیابی نهایی توسط آزمونگران: نتایج آزمونها ارزیابی میشوند.

o        آزمونگران پس ازبررسی پروژه ودریافت توضیحات کارآموزان،نمره رابه مسئول آزمون ارسال می‌کنند.

o        تبصره: آزمونگران و کارشناسان می‌توانند در روز ارائه پروژه حضور داشته و در امتیازات قبلی دخل و تصرف نمایند.

۱۱. اعلام نتیجه نهایی: نتایج آزمونها اعلام میشوند.

o        مسئول آزمون امتیازات داده‌شده را دریافت و به مرکز اعلام نتیجه می‌کند.

 

 

 

آزمونهایی که میتوان با شیوه پیشنهادی برگزار کرد


 

۱.      آزمون‌های کاملاً آنلاین با شبیه‌سازی تعاملی

این آزمونها به صورت الکترونیکی و تعاملی برگزار شده و کارآموز در محیطی شبیه سازی شده تمرین و آزمون میدهد و سامانه‌های شبیه‌سازی می‌توانند محیطی تعاملی ایجاد کنند تا کارآموزان در آن تمرین و آزمون دهند.

الف) مهارت‌های آزمون‌های تعاملی و آنلاین:

o        مهارت‌های هفت‌گانه ICDL

o        مهارت‌های حرفه‌ای کار با رایانه

o        کاربر رایانه

o        نرم‌افزار اداری

o        کاربر ICDL

ب) مهارت‌های اداری:

  • تندخوانی و تایپ سریع:  سامانه می‌تواند محیط آزمون آنلاین برای ارزیابی سرعت و دقت تایپ ایجاد کند.
  • مدیریت اسناد:  پروژه‌های عملی شامل ایجاد یک سیستم بایگانی و طبقه‌بندی اسناد در محیط مجازی.

 


 

۲.     آزمون‌های تئوری-عملی (پروژه‌محور)

این دسته شامل آزمونهایی است که نیازمند ترکیبی از مهارتهای نظری و عملی هستند و ارزیابیها میتواند در طول دوره یا به صورت نهایی و در نهایت به صورت پروژه‌ای ارزیابی انجام شود:

الف) مهارت‌های کامپیوتر و فناوری اطلاعات:

  • ICDL: آزمون‌ها شامل تمرینات عملی مانند ایجاد اسناد در Word، کار با فرمول‌ها در Excel، و تهیه پرزنتیشن در PowerPoint است. سامانه آنلاین می‌تواند پروژه‌هایی را برای این مهارت‌ها تعیین کند و کارآموزان فایل‌ها را برای ارزیابی ارسال کنند.
  • برنامه‌نویسی: کارآموزان می‌توانند یک پروژه برنامه‌نویسی ساده (مانند نوشتن یک برنامه ماشین‌حساب یا ایجاد یک صفحه وب) را در سامانه انجام دهند و کد خود را آپلود کنند.

الف) مهارت‌های گرافیکی:

  • Photoshop و Illustrator: پروژه‌هایی مانند طراحی یک پوستر تبلیغاتی، که کارآموز فایل را بارگذاری کرده و ارزیاب آن را بررسی می‌کند.
  • AutoCAD:  مدل‌سازی یک قطعه ساده و ارسال فایل طراحی.

ب) مدیریت و تحلیل داده‌ها:

  • تحلیل داده‌ها : پروژه‌هایی مانند ایجاد گزارش در Power BI یا Tableau و آپلود فایل نتیجه.
  • مدیریت پروژه با نرم افزارهای PMP یا Primavera\n

ج) مهارت‌های نرم:

  • مدیریت زمان و ارتباطات : شبیه‌سازی محیط کار در سامانه و ارزیابی واکنش‌ها و تصمیم‌گیری‌های کارآموز.
  • مهارتهای مدیریت زمان
  • ارتباطات موثر در محیط کار

 


 

۳.     آزمون‌های عملی کاملاً پروژه‌محور

این آزمون‌ها نیاز به فعالیت‌های عملی مستقل دارند و نتایج بر اساس پروژه‌های تحویل‌شده ارزیابی می‌شوندکه کارآموزان باید یک پروژه عملی ارائه کنند و ارزیابیها بر اساس معیارهای پروژه محور انجام میشود:

الف) مهارت‌های فنی و صنعتی:

  • تعمیر خودرو: کارآموزان می‌توانند از طریق ویدئوهای ضبط‌شده از مراحل تعمیر یا ارائه گزارش مستند، توانایی خود را اثبات کنند.
  • جوشکاری: پروژه‌هایی مانند ساخت قطعات مشخص و ارسال تصاویر یا ویدئو برای ارزیابی.
  • تعمیر و نگهداری سیستمهای مکانیکی (مانند خودرو)
  • جوشکاری تخصصی (مقدماتی و پیشرفته)
  • طراحی و نصب سیستمهای برق و الکترونیک صنعتی

ب) مهارت‌های کشاورزی و محیط‌زیست:

  • پرورش دام و طیور: مستندسازی فرآیند پرورش در قالب گزارش‌های متنی و تصویری.
  • کشت گلخانه‌ای: کارآموز می‌تواند اطلاعات مربوط به شرایط کشت (مانند دما، نور و آب) را در سامانه وارد کند.
  • مدیریت منابع آب و آبیاری هوشمند

ج) مهارت‌های گردشگری:

  • راهنمایی گردشگری: تهیه یک برنامه سفر و ارائه گزارش از مسیرهای گردشگری.
  • مدیریت اقامتگاه‌ها و بومگردی:  شبیه‌سازی فرایند رزرو، مدیریت مهمان‌ها و تهیه گزارش.
  • راهنمای گردشگری عمومی و محلی، طبیعتگردی و فرهنگی وسلامت و طبیعت گردی و موزه
  • برنامه ریزی و اجرای تورهای گردشگری

د) مهارتهای مرتبط با امور اداری:

  • آزمون‌های مسئول دفتر، سرپرست دبیرخانه، تندخوان، بایگ

ه) مهارتهای خدمات آموزشی و کارآفرینی:

  • طراحی دوره های آموزشی و پداگوژی
  • خلاقیت و نوآوری در کسب و کار
  • بازاریابی دیجیتال و ارتباط با مشتری

 

ویژگی‌های کلیدی سامانه برای آزمون‌ها

۱.      تعریف پروژه‌های استاندارد: بانک سوالات شامل پروژه‌های ممیزی‌شده برای هر مهارت.

۲.      نظارت مستمر: امکان ارسال گزارش‌های دوره‌ای توسط مربیان و آموزشگاه‌ها.

۳.      ارزیابی پویا: امکان ارزیابی آنی توسط آزمونگران یا بررسی پروژه‌های ارسال‌شده در زمان مشخص.

۴.      صرفه‌جویی در هزینه‌ها: جایگزینی آزمون‌های کاغذی با فرم‌ها و پروژه‌های دیجیتالی.

 

معیارهای انتخاب آزمون برای این شیوه

۱.      امکان تعریف پروژه های استاندارد و قابل ارزیابی.

۲.      امکان مشارکت مراکز آموزشی در نمره دهی عملی.

۳.      قابلیت کاهش مراحل غیرضروری و صرفه جویی در زمان و هزینه.

۴.      توانایی ارزیابی دقیق و سریع از طریق سامانه های الکترونیکی.

 

 

 

بهبود آزمون‌های عملی و پروژه‌محور فنی و حرفه‌ای با استفاده از سامانه الکترونیکی

۱. مشکلات فعلی (با آیکون‌های مرتبط)

  • فساد در مراکز معرفی
  • اتلاف زمان و منابع
  • عدم تناسب پروژه‌های عملی
  • هزینه‌های اضافی

 

۲. پیشنهادات کلیدی (با آیکون‌های چراغ‌ایده)

  • کاهش دوباره‌کاری و اتلاف منابع
  • واگذاری آزمون‌های عملی به مراکز آموزشی
  • حذف کارت ورود به جلسه
  • استفاده از بانک سوالات استان
  • انعطاف در زمان آزمون عملی
  • تسریع در صدور گواهینامه

 

۳. مراحل اجرایی سامانه پیشنهادی (با فلوی چارت)

۱.      اطلاع‌رسانی پروژه‌های اولویت‌دار

۲.      ثبت‌نام مربیان/آموزشگاه‌ها

۳.      دریافت پروژه‌ها توسط مربیان

۴.      ارسال پروژه‌ها به مسئول آزمون

۵.      ارجاع پروژه‌ها به ارزیابان

۶.      بررسی پروژه‌ها توسط ارزیابان

۷.      ابلاغ نظرات به مربیان

۸.      حضور کارآموزان در روز آزمون عملی

۹.      ارزیابی نهایی توسط آزمونگران

۱۰. اعلام نتیجه نهایی

 

پیشنهادات ویژه

۱.      توسعه فرم‌های الکترونیکی:

o        آزمون‌های پروژه‌محور باید از فرم‌های الکترونیکی استفاده کنند تا هزینه چاپ و مصرف کاغذ کاهش یابد.

۲.      حمایت از پروژه‌های برتر:

o         پروژه‌های برتر به رویدادهای کارآفرین‌شو معرفی شده و امکان دریافت حمایت‌های مالی و جذب سرمایه‌گذار برای آن‌ها فراهم می‌شود.

 

 

 

چارت پیشنهادی برای اصلاح شیوه برگزاری آزمون‌های عملی

 

۱.      مقدمه:

o        هدف: اصلاح شیوه برگزاری آزمون‌های عملی

 

۲.      پیشنهادات اصلی:

شماره

پیشنهادات اصلی

توضیحات

۱

جلوگیری از دوباره‌کاری و اتلاف منابع

نظرات مربی دوره و آزمون‌گران عملی اداره آزمون اعمال شود

۲

آزمون عملی دوره‌های خاص

بررسی دوره‌هایی که نمی‌توان در یک جلسه توانایی عملی را بررسی کرد مانند کشاورزی و دامداری و گردشگری

۳

کارت ورود به جلسه

در آزمون‌های عملی نهایی نیازی به کارت ورود به جلسه نیست

۴

پروژه‌های عملی پایان دوره

استفاده از بانک سوالات پروژه‌های استان که قبلاً طراحی و ممیزی شده

۵

زمان آزمون عملی

تعیین زمان آزمون عملی با تشخیص آزمون‌گران عملی

۶

آزمون کارآموزان

امکان برگزاری آزمون کارآموزان فقط به صورت عملی پایانی

۷

مدت کوتاه صدور گواهینامه

کاهش مراحل آزمون و صدور گواهینامه در مدت کوتاه

۸

پروژه عملی

تعیین جزئیات پروژه عملی و ارائه فرم اضافی

۹

آزمون‌های عملی الکترونیکی

استفاده از پروژه‌های آزمون‌های عملی الکترونیکی

 

۳.      سامانه پیشنهادی برگزاری آزمون‌های عملی دوره‌های پروژه محور:

شماره

مراحل اجرایی

توضیحات

۱

اطلاع‌رسانی

اطلاع‌رسانی پروژه‌های اولویت دار به آموزشگاه‌ها

۲

ثبت‌نام

ثبت‌نام مربیان و آموزشگاه‌ها در سامانه اجرای پروژه

۳

دریافت پروژه‌ها

دریافت لیست پروژه‌های اولویت دار توسط مربیان و ارائه به کارآموزان

۴

ارسال پروژه‌ها

ارسال پروژه‌ها به مسئول آزمون

۵

ارزیابی پروژه‌ها

ارجاع پروژه‌ها جهت بررسی به ارزیابان و کارشناسان سازمان

۶

ارائه نمره

ارائه نمره ارزیابی پروژه و نقطه نظرات فنی

۷

ابلاغ نظرات

ابلاغ نقطه نظرات به مربیان و آموزشگاه‌ها

۸

حضور در جلسه

حضور کارآموزان در محل برگزاری آزمون عملی و ارائه پروژه

۹

اعلام نتایج

اعلام نتایج به مرکز آزمون

 

 

۴.      آزمون‌های تعاملی و آنلاین:

نوع آزمون‌ها

توضیحات

مهارت‌های هفتگانه ICDL

آزمون‌های مهارت‌های حرفه‌ای کار با رایانه

کاربر رایانه

آزمون‌های نرم‌افزار اداری

کاربر ICDL

 

 

۵.      پروژه‌های الکترونیکی:

نوع آزمون‌ها

توضیحات

مهارت‌های مرتبط با گردشگری

آزمون‌های گردشگری عمومی، محلی، طبیعت‌گردی، موزه، فرهنگی و سلامت

مهارت‌های مرتبط با امور اداری

آزمون‌های مسئول دفتر، سرپرست دبیرخانه، تندخوان، بایگان و

مهارت‌های مرتبط با خدمات آموزشی

آزمون‌های مدیریت، پداگروژی، روش‌ها و فنون تدریس و

مهارت‌های مرتبط با کارآفرینی و کسب‌وکار

آزمون‌های خلاقیت و نوآوری، بازاریابی، ارتباط با مشتری

سایر مهارت‌های مرتبط با آمادگی شغلی

آزمون‌های مهارت‌های زندگی، فردی، اجتماعی

 

۳. مراحل اجرایی سامانه پیشنهادی

┌──────────────────────────────┐

│  اطلاع‌رسانی پروژه‌های اولویت

└─────────────────────────────┘

┌──────────────────────────────┐

│  ثبت‌نام مربیان/آموزشگاه‌ها 

└─────────────────────────────┘

┌──────────────────────────────┐

│  دریافت پروژه‌ها توسط مربیان

└─────────────────────────────┘

┌──────────────────────────────┐

│  ارسال پروژه‌ها به مسئول آزمون

└─────────────────────────────┘

┌──────────────────────────────┐

│  ارجاع پروژه‌ها به ارزیابان  

└─────────────────────────────┘

┌──────────────────────────────┐

│  بررسی پروژه‌ها توسط ارزیابان

└─────────────────────────────┘

┌──────────────────────────────┐

│  ابلاغ نظرات به مربیان      

└─────────────────────────────┘

┌──────────────────────────────┐

│  حضور کارآموزان در آزمون

└─────────────────────────────┘

┌──────────────────────────────┐

│  ارزیابی نهایی توسط آزمونگران

└─────────────────────────────┘

┌──────────────────────────────┐

│  اعلام نتیجه نهایی          

└──────────────────────────────┘