برای تعیین تناسب تیپهای رفتاری دیسک (DISC) با دورههای دیجیتال مورد نظر شما، ویژگیهای رفتاری هر تیپ را با نیازمندیها و ماهیت هر دوره تطبیق دادهایم:
۱٫ آموزش مهارتهای نیازسنجی
نیازمندیها:
توانایی ارتباط مؤثر با افراد، تجزیه و تحلیل نیازها، و ایجاد اعتماد.
تیپهای مناسب:
- I (تأثیرگذاری): توانایی ارتباطگیری بالا و تأثیرگذاری روی دیگران برای شناسایی نیازها.
- S (ثبات): مهارت در برقراری روابط پایدار و حمایت از مشتریان برای درک نیازهای واقعی.
تیپ کمتر مناسب: - D (تسلط): ممکن است نیاز به صبر بیشتری برای درک دقیق نیازهای افراد داشته باشند.
۲٫ طراحی و مهندسی پروژه
نیازمندیها:
تفکر ساختاریافته، توجه به جزئیات، و توانایی مدیریت فرآیندها.
تیپهای مناسب:
- C (وظیفهشناسی): توجه زیاد به جزئیات و رویکرد منطقی برای طراحی پروژه.
- D (تسلط): مناسب برای مدیریت جنبههای اجرایی و تصمیمگیری در پروژه.
تیپ کمتر مناسب: - I (تأثیرگذاری): ممکن است تمرکز کافی بر ساختارهای دقیق نداشته باشند.
۳٫ آموزش برنامهنویسی
نیازمندیها:
دقت، توانایی حل مسائل پیچیده، و علاقه به کار انفرادی یا گروهی.
تیپهای مناسب:
- C (وظیفهشناسی): علاقه به کار دقیق و ساختارمند، مناسب برای برنامهنویسی.
- S (ثبات): صبر و پشتکار بالا برای یادگیری تدریجی.
تیپ کمتر مناسب: - D (تسلط): ممکن است به دلیل نیاز به جزئیات زیاد، صبر کافی برای یادگیری نداشته باشند.
۴٫ آموزش مهارتهای آزادکاری (فریلنسری) در حوزه برنامهنویسی
نیازمندیها:
خودمدیریتی، مهارتهای ارتباطی برای جذب مشتریان، و توانایی کار مستقل.
تیپهای مناسب:
- D (تسلط): مناسب برای ایجاد روابط حرفهای و تصمیمگیریهای مستقل.
- I (تأثیرگذاری): توانایی جذب مشتری و ارائه خدمات.
تیپ کمتر مناسب: - S (ثبات): ممکن است در بازاریابی و خودمدیریتی دچار چالش شوند.
۵٫ هوش مصنوعی
نیازمندیها:
تفکر تحلیلی، مهارتهای برنامهنویسی پیشرفته، و توانایی کار با دادههای پیچیده.
تیپهای مناسب:
- C (وظیفهشناسی): دقت و مهارتهای تحلیلی بالا برای کار با دادهها.
- S (ثبات): توانایی کار مداوم و یادگیری تدریجی در محیطهای پیچیده.
تیپ کمتر مناسب: - I (تأثیرگذاری): ممکن است علاقه کمتری به جزئیات فنی و تحلیل دادهها داشته باشند.
۶٫ بازیسازی
نیازمندیها:
خلاقیت، توانایی ترکیب هنر و فناوری، و مهارتهای برنامهنویسی.
تیپهای مناسب:
- I (تأثیرگذاری): خلاقیت بالا و توانایی ایجاد ایدههای جدید.
- C (وظیفهشناسی): دقت در برنامهنویسی و طراحی سیستماتیک بازیها.
تیپ کمتر مناسب: - S (ثبات): ممکن است چالش بیشتری در محیطهای خلاقانه و پویا داشته باشند.
۷٫ اقتصاد دیجیتال
نیازمندیها:
تحلیل دادههای مالی، درک فرآیندهای اقتصادی، و مهارتهای بازاریابی دیجیتال.
تیپهای مناسب:
- C (وظیفهشناسی): دقت در تحلیل دادههای اقتصادی و مالی.
- I (تأثیرگذاری): توانایی بازاریابی و مدیریت روابط عمومی در اقتصاد دیجیتال.
تیپ کمتر مناسب: - S (ثبات): ممکن است در تطبیق با تغییرات سریع اقتصادی دچار چالش شوند.
۸٫ ایجاد کسبوکار
نیازمندیها:
ریسکپذیری، تصمیمگیری سریع، و خلاقیت.
تیپهای مناسب:
- D (تسلط): مناسب برای مدیریت و پیشبرد ایدههای کسبوکاری.
- I (تأثیرگذاری): توانایی جذب مشتریان و ارتباطات موثر.
تیپ کمتر مناسب: - C (وظیفهشناسی): ممکن است در تصمیمگیریهای سریع و ریسکپذیری دچار چالش شوند.
۹٫ مدیریت پروژه
نیازمندیها:
مهارتهای سازماندهی، تصمیمگیری، و هدایت تیمها.
تیپهای مناسب:
- D (تسلط): مدیریت کلی پروژهها و تصمیمگیری سریع.
- C (وظیفهشناسی): مدیریت جزئیات و نظارت دقیق بر فرآیندها.
تیپ کمتر مناسب: - I (تأثیرگذاری): ممکن است تمایل بیشتری به جنبههای ارتباطی داشته باشند تا مدیریت دقیق.
جدول خلاصه تیپهای دیسک و دورههای مرتبط
تیپ | دورههای پیشنهادی |
---|---|
D | ایجاد کسبوکار، مدیریت پروژه، مهارتهای آزادکاری |
I | مهارتهای نیازسنجی، بازیسازی، اقتصاد دیجیتال |
S | آموزش برنامهنویسی، هوش مصنوعی، آموزش مهارتهای نیازسنجی |
C | طراحی و مهندسی پروژه، هوش مصنوعی، تحلیل دادهها، برنامهنویسی |
این تحلیل میتواند به شما کمک کند افراد را بر اساس تیپهای رفتاری به دورههای مناسب هدایت کنید و احتمال موفقیت آنها را افزایش دهید.
مدل دیسک (DISC) یکی از ابزارهای شناختهشده برای ارزیابی تیپهای شخصیتی و رفتاری است. این مدل میتواند به شناسایی علایق و نقاط قوت افراد در زمینههای آموزشی کمک کند. هر تیپ رفتاری در مدل دیسک با ویژگیهای خاصی همراه است که میتوان آنها را به مهارتهای دیجیتال مرتبط کرد. در ادامه، تحلیل ارتباط بین تیپهای دیسک و زمینههای مهارتآموزی ارائه میشود:
۱٫ تیپ D (Dominance) – تسلط
ویژگیها:
افرادی با این تیپ معمولاً هدفگرا، پرانرژی، ریسکپذیر، و رقابتی هستند. آنها دوست دارند در محیطهایی که امکان تصمیمگیری سریع و مدیریت وجود دارد، فعالیت کنند.
مهارتهای دیجیتال مرتبط:
- کارآفرینی دیجیتال: این افراد میتوانند در زمینههای کسبوکار آنلاین و مدیریت پروژههای دیجیتال موفق باشند.
- مدیریت پروژههای فناوری اطلاعات: توانایی تصمیمگیری سریع و رهبری تیمها آنها را برای این زمینه مناسب میکند.
- بازاریابی دیجیتال: طراحی و اجرای کمپینهای تبلیغاتی جسورانه و هدفمند.
۲٫ تیپ I (Influence) – تأثیرگذاری
ویژگیها:
این افراد برونگرا، خلاق، و خوشبین هستند. آنها مهارتهای ارتباطی قوی دارند و میتوانند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند.
مهارتهای دیجیتال مرتبط:
- تولید محتوا: فعالیتهایی مثل تولید ویدئو، پادکست، و مدیریت شبکههای اجتماعی به دلیل ارتباطگیری با مخاطبان برای این افراد جذاب است.
- بازاریابی و روابط عمومی دیجیتال: مهارت در تأثیرگذاری و ارتباط مؤثر، این افراد را برای مدیریت ارتباطات آنلاین مناسب میکند.
- طراحی تجربه کاربری (UX): خلاقیت و توجه به ارتباطات انسانی آنها را برای این حوزه جذاب میسازد.
۳٫ تیپ S (Steadiness) – ثبات
ویژگیها:
این افراد صبور، حمایتگر، و قابلاعتماد هستند. آنها در محیطهای آرام و قابل پیشبینی بهتر عمل میکنند و علاقهمند به کمک به دیگران هستند.
مهارتهای دیجیتال مرتبط:
- آموزش آنلاین: طراحی دورههای آموزشی و ارائه محتوا به دانشآموزان، زیرا این افراد در توضیح و حمایت از دیگران مهارت دارند.
- پشتیبانی فنی: نقشهایی که نیاز به ارتباط آرام و حل مشکلات کاربران دارند، مانند خدمات مشتری در حوزه فناوری.
- تحلیل داده: ثبات و دقت این افراد به آنها کمک میکند دادهها را بهدقت تحلیل کرده و نتایج قابل اعتمادی ارائه دهند.
۴٫ تیپ C (Conscientiousness) – وظیفهشناسی
ویژگیها:
افرادی با این تیپ معمولاً دقیق، تحلیلگر، و منظم هستند. آنها به جزئیات اهمیت میدهند و علاقهمند به کار در محیطهای ساختاریافته هستند.
مهارتهای دیجیتال مرتبط:
- برنامهنویسی و توسعه نرمافزار: دقت و تمرکز این افراد برای کدنویسی و توسعه پروژههای نرمافزاری ایدهآل است.
- امنیت سایبری: توانایی شناسایی نقاط ضعف و محافظت از سیستمها به دلیل توجه به جزئیات.
- تحلیل داده و هوش تجاری: علاقه به جزئیات و الگوهای پیچیده آنها را برای این زمینه مناسب میکند.
ترکیب تیپهای دیسک و توصیههای آموزشی
افراد اغلب ترکیبی از این تیپها هستند. بر اساس ترکیب آنها، میتوان دورهها یا پروژههای آموزشی خاصی را توصیه کرد.
ترکیب تیپ | مثال مهارت آموزشی |
---|---|
D + I | مدیریت کمپینهای دیجیتال، استراتژی بازاریابی آنلاین |
I + S | مدیریت شبکههای اجتماعی، آموزش آنلاین و تولید محتوا |
S + C | پشتیبانی فنی، تحلیل دادهها و طراحی فرآیندهای کاربری |
C + D | توسعه نرمافزار، امنیت سایبری، و مدیریت پروژههای فنی |
نحوه استفاده از مدل دیسک در آموزش مهارتهای دیجیتال
- تست شخصیتشناسی: در ابتدای فرآیند ثبتنام، از شرکتکنندگان بخواهید تست دیسک را انجام دهند تا تیپ رفتاری آنها مشخص شود.
- طراحی مسیر آموزشی شخصیسازی شده: براساس تیپ رفتاری، مسیرهای آموزشی مناسب را به آنها پیشنهاد دهید.
- ارزیابی و هدایت: پس از پایان دورهها، بازخورد بگیرید تا اطمینان حاصل کنید شرکتکنندگان در مسیر مناسب خود قرار گرفتهاند.
این روش میتواند باعث افزایش بهرهوری و اثربخشی دورههای آموزشی شود و شرکتکنندگان را به سمت حوزههایی که در آنها استعداد و علاقه بیشتری دارند هدایت کند.
در ادامه، چند تست ساده و عملی برای ارزیابی استعداد و تیپ شخصیتی متقاضیان ارائه شده است. این تستها بهگونهای طراحی شدهاند که نیازی به دانش قبلی نداشته باشند و بتوانند علایق، خلاقیت و توانمندیهای اولیه متقاضیان را شناسایی کنند.
تستهای استعدادیابی مهارتهای دیجیتال
۱٫ تست خلاقیت و طراحی (برای علاقهمندان به گرافیک دیجیتال)
وظیفه:
فرض کنید یک فروشگاه آنلاین میخواهد لوگویی ساده و خلاقانه برای خود طراحی کند.
- یک ایده اولیه برای لوگو بکشید (میتوانید از اشکال ساده مانند دایره، مربع و مثلث استفاده کنید).
- توضیح دهید چرا این طراحی را انتخاب کردهاید.
هدف:
ارزیابی خلاقیت، توجه به جزئیات، و توانایی در انتقال مفهوم از طریق طراحی.
۲٫ تست حل مسئله (برای علاقهمندان به برنامهنویسی یا تحلیل دادهها)
وظیفه:
یک مشکل ساده را تصور کنید:
“یک کتابخانه دیجیتال نیاز به سیستمی دارد که کتابها را بر اساس موضوع دستهبندی کند. اگر یک کاربر بخواهد کتابهای مرتبط با علوم کامپیوتر را پیدا کند، چگونه میتوان این کار را سادهتر کرد؟”
- ایده خود را بهصورت مراحل بنویسید (چه کارهایی باید انجام شود؟).
- اگر قبلاً با نرمافزاری مثل اکسل یا گوگل شیت کار کردهاید، جدول سادهای طراحی کنید که موضوعات کتابها را دستهبندی کند.
هدف:
ارزیابی توانایی حل مسئله، تفکر منطقی، و مهارتهای ابتدایی در مدیریت دادهها.
۳٫ تست تولید محتوا (برای علاقهمندان به بازاریابی دیجیتال یا تولید محتوا)
وظیفه:
فرض کنید شما باید یک پست در شبکههای اجتماعی برای معرفی یک دوره آموزشی بنویسید.
- عنوانی جذاب برای این پست پیشنهاد دهید.
- در ۳ تا ۵ جمله، توضیح دهید چرا این دوره مفید است و چرا مخاطبان باید در آن شرکت کنند.
هدف:
بررسی خلاقیت، توانایی در استفاده از کلمات جذاب، و درک نحوه جلب توجه مخاطب.
۴٫ تست تفکر تحلیلی (برای علاقهمندان به داده و تحلیل)
وظیفه:
فرض کنید اطلاعات زیر در دسترس است:
- تعداد کاربران یک وبسایت در ماه: ۱۰۰۰ نفر
- تعداد خریدهای انجام شده: ۲۰۰ خرید
- تعداد بازدیدکنندگان از صفحه محصول: ۵۰۰ نفر
سوالات:
- نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به خریدار را محاسبه کنید.
- پیشنهاد دهید چگونه میتوان این نرخ را بهبود داد.
هدف:
ارزیابی مهارتهای اولیه در تحلیل داده و توانایی ارائه راهحل.
۵٫ تست امنیت و تفکر منطقی (برای علاقهمندان به امنیت سایبری)
وظیفه:
یک شرکت کوچک ایمیل مشکوکی دریافت میکند که در آن از مدیر مالی خواسته شده فوراً مبلغی به حساب ناشناس واریز کند.
- چه مواردی را بررسی میکنید تا مطمئن شوید این ایمیل جعلی نیست؟
- اگر این ایمیل جعلی باشد، چگونه میتوانید شرکت را در برابر حملات مشابه محافظت کنید؟
هدف:
ارزیابی توانایی در تشخیص خطر، تفکر انتقادی، و ارائه راهحلهای امنیتی.
۶٫ تست خلاقیت پروژهای (برای تمام علاقهمندان)
وظیفه:
فرض کنید بودجه نامحدودی دارید تا یک اپلیکیشن برای کمک به دانشجویان یا دانشآموزان طراحی کنید.
- نامی برای این اپلیکیشن انتخاب کنید.
- توضیح دهید این اپلیکیشن چه کارهایی انجام میدهد و چگونه به کاربران کمک میکند.
- یکی از ویژگیهای منحصربهفرد آن را توضیح دهید.
هدف:
شناسایی ایدهپردازی، توانایی تشخیص نیاز کاربران، و خلاقیت در طراحی محصول.
۷٫ تست ارزیابی تیپ شخصیتی (برای تعیین نحوه یادگیری و علاقهها)
وظیفه:
چندین سوال کوتاه که متقاضی از بین گزینهها انتخاب کند:
- وقتی با یک مشکل مواجه میشوم:
☐ خودم تحقیق میکنم و سعی میکنم راهحل پیدا کنم.
☐ با دوستان یا همکارانم مشورت میکنم.
☐ به خلاقیت و ایدههای جدید فکر میکنم. - در یادگیری، بیشتر علاقهمندم به:
☐ یادگیری از طریق کتابها و مقالات.
☐ تماشای ویدئوهای آموزشی.
☐ کار کردن روی پروژههای عملی. - اگر زمان زیادی داشته باشم، ترجیح میدهم:
☐ یک مهارت فنی یاد بگیرم.
☐ در یک تیم روی پروژهای خلاقانه کار کنم.
☐ دادهها را تحلیل کنم و از آنها نتیجهگیری کنم.
هدف:
شناسایی سبک یادگیری و نحوه تعامل متقاضی با چالشها.
این تستها میتوانند متناسب با نیازهای خاص شما اصلاح شوند. برای اجرای آنها میتوانید از ترکیبی از پرسشهای کتبی، فعالیتهای عملی، و سوالات تعاملی استفاده کنید.
طراحی فرم استعدادیابی که تیپ شخصیتی متقاضی را نیز لحاظ کند، به شما کمک میکند افراد را بر اساس استعدادها و ویژگیهای شخصیتیشان در مسیر مناسبتری هدایت کنید. در زیر یک فرم پیشنهادی طراحی شده است:
فرم ثبتنام و استعدادیابی دورههای مهارتهای دیجیتال با توجه به تیپ شخصیتی
بخش اول: اطلاعات شخصی
- نام و نام خانوادگی: ………………………………………………..
- سن: ………………………………………………..
- مقطع تحصیلی:
☐ دانشآموز (مقطع: ………………….)
☐ دانشجو (رشته تحصیلی: ………………….) - شماره تماس: ………………………………………………..
- ایمیل: ………………………………………………..
- شهر محل سکونت: ………………………………………………..
بخش دوم: استعداد و مهارتها
- چقدر با مهارتهای دیجیتال آشنا هستید؟
☐ مبتدی (آشنایی کمی دارم)
☐ متوسط (مهارتهای پایه را بلدم)
☐ پیشرفته (تجربه حرفهای یا آموزشی در این زمینه دارم) - آیا تاکنون در پروژه یا فعالیت دیجیتالی شرکت کردهاید؟
☐ بله (مثال: …………………………)
☐ خیر - علاقهمندیهای دیجیتالی خود را مشخص کنید:
☐ طراحی و گرافیک دیجیتال
☐ برنامهنویسی و توسعه وب
☐ بازاریابی دیجیتال و مدیریت شبکههای اجتماعی
☐ تحلیل داده و آمار
☐ هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
☐ امنیت سایبری
☐ تولید محتوا (ویدئو، وبلاگ، پادکست و…)
☐ سایر: ……………………………………
بخش سوم: تیپ شخصیتی
- شما در محیط یادگیری چه ویژگیهایی دارید؟
☐ بهصورت مستقل کار کردن را ترجیح میدهم.
☐ در گروه یا تیم بهتر یاد میگیرم.
☐ به تفکر خلاقانه و حل مسائل علاقهمندم.
☐ دوست دارم برنامهریزی دقیقی داشته باشم.
☐ به دنبال یادگیری عملی و پروژهمحور هستم. - کدام عبارت بیشتر به شما نزدیک است؟
☐ من ایدهپرداز هستم و دوست دارم چیزهای جدید خلق کنم.
☐ من تحلیلگر هستم و دوست دارم اطلاعات را بررسی کنم.
☐ من مدیر هستم و توانایی سازماندهی و رهبری دارم.
☐ من ارتباطگر هستم و در انتقال ایدهها و تعامل با دیگران خوب عمل میکنم. - چگونه تصمیمگیری میکنید؟
☐ بر اساس اطلاعات و دادههای موجود (تحلیلی)
☐ بر اساس خلاقیت و حس درونی (خلاقانه)
☐ با همکاری و مشورت با دیگران (اجتماعی) - آیا در فعالیتهای روزمره به جزئیات توجه زیادی دارید؟
☐ بله
☐ خیر - از نظر شما، نقطه قوت شخصیت شما چیست؟
………………………………………………………………………..
بخش چهارم: اهداف و انگیزهها
- چرا میخواهید در این دوره شرکت کنید؟
……………………………………………………………………….. - هدف بلندمدت شما در حوزه مهارتهای دیجیتال چیست؟
……………………………………………………………………….. - آیا تمایل دارید در فعالیتهای تیمی (پروژههای گروهی) شرکت کنید؟
☐ بله
☐ خیر
بخش پنجم: ارزیابی خلاقیت و توانمندی اولیه
- اگر بتوانید یک نرمافزار یا اپلیکیشن خلق کنید، چه ایدهای را پیاده میکنید؟ توضیح دهید.
………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………….. - تجربهای از حل یک مشکل با استفاده از فناوری دارید؟ اگر بله، توضیح دهید:
………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………….. - دوست دارید بعد از پایان این دوره چه مهارت یا پروژهای را بتوانید انجام دهید؟
………………………………………………………………………..
بخش ششم: پیشنهاد دوره مناسب
بر اساس اطلاعات این فرم، تیم ما دوره مناسب را به شما پیشنهاد خواهد داد و در صورت نیاز، جلسات مشاورهای برگزار میشود.
امضاء متقاضی:
تاریخ تکمیل فرم: ………………………………..
توضیحات بیشتر:
- تیپ شخصیتی: سوالات بخش سوم به شناخت تیپ شخصیتی افراد کمک میکند و بر اساس این شناخت، میتوانید دورههای عملی، تحلیلی، خلاقانه یا مدیریتی را پیشنهاد دهید.
- مهارتها و استعدادها: سوالات بخشهای دیگر توانمندیهای فعلی و علایق متقاضیان را شفاف میکند.
- این فرم قابلیت شخصیسازی بیشتری دارد، مثلاً میتوانید تستهای کوچکی برای ارزیابی استعداد (مانند پاسخ به یک چالش کوچک برنامهنویسی یا طراحی) اضافه کنید.
برای طراحی فرم ثبتنام و استعدادیابی جهت شرکت در دورههای آموزشی مهارتهای دیجیتال، باید اطلاعاتی جمعآوری شود که هم توانمندیهای اولیه و هم علاقهمندیهای شرکتکنندگان را پوشش دهد. در زیر یک فرم پیشنهادی ارائه شده است:
فرم ثبتنام و استعدادیابی دورههای مهارتهای دیجیتال
بخش اول: اطلاعات شخصی
- نام و نام خانوادگی: ………………………………………………..
- سن: ………………………………………………..
- مقطع تحصیلی:
☐ دانشآموز (مقطع: ………………….)
☐ دانشجو (رشته تحصیلی: ………………….) - شماره تماس: ………………………………………………..
- ایمیل: ………………………………………………..
- شهر محل سکونت: ………………………………………………..
بخش دوم: آشنایی با دنیای دیجیتال
- چقدر با فناوری و مهارتهای دیجیتال آشنا هستید؟
☐ مبتدی (آشنایی کمی دارم)
☐ متوسط (مهارتهای اولیه را دارم)
☐ پیشرفته (تجربه کار یا آموزش در این زمینه دارم) - آیا تاکنون در دوره یا کلاس آموزشی مرتبط با مهارتهای دیجیتال شرکت کردهاید؟
☐ بله (موضوع دوره: ………………………..)
☐ خیر - چگونه با این دوره آشنا شدید؟
☐ تبلیغات در شبکههای اجتماعی
☐ معرفی دوستان یا خانواده
☐ وبسایت یا اطلاعرسانی مدرسه/دانشگاه
☐ سایر: ……………………………………
بخش سوم: استعداد و علایق دیجیتالی
- به کدام یک از موضوعات زیر علاقهمند هستید؟
(چند مورد را انتخاب کنید)
☐ طراحی و گرافیک دیجیتال
☐ برنامهنویسی و توسعه وب
☐ هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
☐ بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)
☐ تولید محتوا (ویدئو، وبلاگ، پادکست و…)
☐ تحلیل داده و آمار
☐ امنیت سایبری
☐ سایر: …………………………………… - چه فعالیتهای دیجیتالی را تاکنون انجام دادهاید؟
☐ طراحی پوستر یا لوگو
☐ ساخت وبسایت یا اپلیکیشن
☐ تولید محتوای ویدیویی یا پادکست
☐ فعالیت در شبکههای اجتماعی بهصورت حرفهای
☐ هیچکدام - دوست دارید پس از این دوره چه مهارتی را یاد بگیرید؟
………………………………………………………………………..
بخش چهارم: شخصیت و روش یادگیری
- کدام روش یادگیری برای شما مؤثرتر است؟
☐ تماشای ویدئوهای آموزشی
☐ کار عملی و پروژهمحور
☐ مطالعه کتاب یا مقالات
☐ همکاری گروهی و بحث و تبادل نظر - چقدر زمان در هفته میتوانید برای این دوره اختصاص دهید؟
☐ کمتر از ۵ ساعت
☐ بین ۵ تا ۱۰ ساعت
☐ بیش از ۱۰ ساعت - چه چیزی شما را برای شرکت در این دورهها هیجانزده میکند؟
………………………………………………………………………..
بخش پنجم: ارزیابی اولیه استعداد
- آیا تاکنون با نرمافزارهای طراحی یا برنامهنویسی کار کردهاید؟ اگر بله، نام ببرید:
……………………………………………………………………….. - یک پروژه یا ایدهای که تاکنون انجام دادهاید یا به آن فکر کردهاید را توضیح دهید:
………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………….. - اگر بتوانید در یک موضوع تخصص پیدا کنید، چه چیزی را انتخاب میکنید؟ چرا؟
………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………..
بخش ششم: تایید اطلاعات
- آیا تمایل دارید در جلسات مشاوره فردی برای تعیین مسیر یادگیری شرکت کنید؟
☐ بله
☐ خیر - تاریخ تکمیل فرم: …………………………………………
این فرم میتواند بر اساس بازخوردهای شرکتکنندگان یا اهداف دورههای شما سفارشیتر شود. شما همچنین میتوانید از سوالات باز (مانند پرسشهای خلاقانه) برای شناخت بهتر استعدادها استفاده کنید.
در ادامه، یک فرم پیشنهادی برای استعدادیابی طراحی شده است. این فرم به شما کمک میکند اطلاعات اولیه افراد را جمعآوری کرده و توانمندیها و علایق آنها را شناسایی کنید.
فرم استعدادیابی
بخش اول: اطلاعات شخصی
- نام و نام خانوادگی: ………………………………………………..
- تاریخ تولد: ………………………………………………..
- شماره تماس: ………………………………………………..
- ایمیل: ………………………………………………..
- شهر محل سکونت: ………………………………………………..
بخش دوم: علایق و توانمندیها
- در چه زمینههایی علاقهمند به فعالیت هستید؟
(چند مورد را انتخاب کنید)
☐ هنر (نقاشی، موسیقی، تئاتر و…)
☐ ورزش
☐ علوم و تکنولوژی
☐ کارآفرینی و کسبوکار
☐ نویسندگی و ادبیات
☐ آموزش و تدریس
☐ سایر: ………………………………………….. - چه مهارتهایی دارید؟
(چند مورد را انتخاب کنید)
☐ طراحی گرافیک
☐ برنامهنویسی
☐ مدیریت و رهبری
☐ ارتباطات و روابط عمومی
☐ خلاقیت و نوآوری
☐ حل مسائل پیچیده
☐ سایر: ………………………………………….. - آیا تاکنون در زمینه خاصی آموزش دیدهاید یا تجربه کاری دارید؟ اگر بله، توضیح دهید.
………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………..
بخش سوم: شخصیت و نگرش
- به نظر شما، نقطه قوت اصلی شما چیست؟
……………………………………………………………………….. - چه موضوعی بیشتر از همه شما را به هیجان میآورد یا انگیزه میدهد؟
……………………………………………………………………….. - چگونه مشکلات یا چالشها را مدیریت میکنید؟
☐ با برنامهریزی و تفکر منطقی
☐ با کمک گرفتن از دیگران
☐ با استفاده از خلاقیت
☐ سایر: …………………………………………..
بخش چهارم: اهداف و برنامهها
- چه هدفی در زندگی یا شغل خود دارید؟
……………………………………………………………………….. - در ۵ سال آینده خود را کجا میبینید؟
……………………………………………………………………….. - آیا تمایل دارید در جلسات مشاوره یا دورههای آموزشی مرتبط شرکت کنید؟
☐ بله
☐ خیر
امضاء متقاضی:
تاریخ تکمیل فرم: ………………………………..
این فرم میتواند متناسب با نیازهای خاص شما اصلاح شود، مثلاً اضافه کردن بخشهای تخصصیتر برای استعدادیابی در حوزههای خاص (ورزشی، هنری و…).
دیدگاهتان را بنویسید