تکنیک پنجره جوهری چیست؟

تکنیک پنجره جوهری چیست؟

یک روش سریع و مطمئن برای خودشناسی

تکنیک پنجره جوهری

تکنیک پنجره جوهری یکی از روش‌های بسیار اثربخش خودشناسی و افزایش مهارت‌های ارتباطی و اعتماد بین افراد است. ما در این مقاله قصد داریم تکنیک پنجره جوهری را تعریف کنیم و سپس نحوه انجام آن و تفسیر نتایج را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله یاد می‌گیرید: پنهان
تکنیک پنجره جوهری
تکنیک پنجره جوهری چه کمکی می‌کند؟
روش‌های گسترش منطقه آشکار
نحوه انجام تکنیک پنجره جوهری
مزایایی تکنیک پنجره جوهری

 

در روان‌شناسی شخصیت، برای رسیدن به خودآگاهی و خودشناسی روش‌های بسیار متنوع، جالب و در عین حال علمی وجود دارد. شما می‌توانید برای خودشناسی از انواع تست‌های شخصیت مانند NEO (نئو) استفاده کنید. یا اینکه می‌توانید با مراجعه به یک روان‌شناس به راحتی شخصیت خود را مورد بررسی و سنجش قرار دهید.

 

یکی از روش‌های دیگری که برای خودشناسی و رسیدن به خودآگاهی وجود دارد تکنیک پنجره جوهری است. قبل از اینکه به صورت دقیق تکنیک پنجره جوهری را توضیح دهم اجازه بدهید مقدمه‌ای را بازگو کنم که به شناخت بهتر این تکنیک کمک می‌کند.

 

ما ویژگی‌ها، صفات و خلق و خوی خود را تا حدودی می‌شناسیم. ما می‌دانیم که در موقعیت‌های مختلف چگونه رفتار خواهیم کرد و به طور کلی از احساسات، افکار و رفتارهای خود شناخت نسبتاً درستی داریم. اما به دلایل بسیار مختلفی ما نمی‌توانیم به طور کامل خودمان را بشناسیم. به عنوان مثال ما همیشه به خودمان و رفتارهایی که انجام می‌دهیم توجه نداریم، علاوه بر این آنقدر موقعیت‌های اجتماعی متنوع و زیاد است که پی بردن به نحوه‌ای که در آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم کار دشواری است.

از طرفی دیگر، همه‌ی ما به موضوع خودشناسی علاقه‌ای نداریم و از این رو خودمان را مورد بررسی و کنکاش قرار نداده‌ایم. حتی اگر به خودشناسی علاقه‌مند باشیم باز هم به دلیل وجود فرآیندهای ناخودآگاه در ذهن‌مان، نمی‌توانیم به طور کامل خودمان را بشناسیم.

یک راه دیگر بررسی شخصیت خود، بررسی توصیف‌ها و نظراتی است که دیگران از ما دارند. هرچه ما با دیگران صمیمی‌تر باشیم و به آن‌ها اعتماد داشته باشیم شناخت آن‌ها از ما بیشتر است. ما با کسانی که به آن‌ها اعتماد داریم درباره‌ی خود و مسائل زندگی‌مان دست به خودافشایی می‌زنیم که باعث می‌شود آن‌ها شناختی از ما به دست بیاورند. اگر از دوستان، اعضای خانواده، همسر و همکارانمان بخواهیم که شخصیت ما را توصیف کنند چند حالت به وجود می‌آید:

  1. احتمالاً برخی از ویژگی‌هایی که آن‌ها به ما نسبت می‌دهند، با ویژگی‌هایی که ما در خودمان می‌شناسیم همپوشی داشته باشد. به عبارت دیگر برخی از توصیف‌ها و نظرات آن‌ها با نظر خودمان درباره‌ی خودمان مشترک است.
  2. احتمال دوم این است که برخی از ویژگی‌هایی که دیگران ما را با آن‌ها می‌شناسند با آنچه ما درباره‌ی خودمان فکر می‌کنیم همپوشی نداشته باشد. به عبارت دیگر آن‌ها چیزهایی از ما می‌دانند که ما از آن ویژگی‌ها بی‌خبریم، اما به هر حال طوری رفتار کرده‌ایم که دیگران چنین ویژگی‌هایی را به ما نسبت می‌دهند. این بخش را می‌توانیم بخش عمومی شخصیت‌مان در نظر بگیریم. ما می‌توانیم خیلی ساده، بگوییم که آن‌ها درباره‌ی ما اشتباه می‌کنند، اما می‌توانیم نظرات آن‌ها را ارزشمند بدانیم و در موردشان فکر کنیم.
  3. احتمال سوم این است که تمام آنچه ما درباره‌ی خودمان می‌دانیم در توصیف‌ها و نظرات دیگران درباره‌ی ما مطرح نشود. به هر حال ما در مورد خودمان شناخت بیشتری داریم و از این رو، احتمال کمی وجود دارد که یک نفر دیگر به طور کامل مثل خود ما، ما را بشناسد. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم بخشی از شخصیت ما از دید دیگران پنهان است و بخشی خصوصی شخصیت ما را تشکیل می‌دهید.
  4. در نهایت از آنجایی که شخصیت بسیار پیچیده و چندلایه است و شامل مواردی می‌شود که در ناخودآگاه ما وجود دارد می‌توانیم نتیجه بگیریم که بخشی از شخصیت‌مان، هم برای خودمان و هم برای دیگران ناشناخته است.

تکنیک پنجره جوهری چه کمکی می‌کند؟

اما تکنیک پنجره‌ی جوهری چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟

تا اینجا در واقع من تکنیک پنجره‌ی جوهری را برایتان توضیح دادم، اما اجازه بدهید کمی عمیق‌تر به این تکنیک نگاه کنیم.

تکنیک پنجره جوهری در سال ۱۹۵۵ توسط دو روانشناس آمریکایی به نام‌های جوزف لوفت و هری اینگهام در یک همایش روانشناسی مطرح شد و از آن زمان تاکنون به عنوان بخشی از روش‌های خودشناسی به کار گرفته می‌شود. در دوره‌های کوچینگ نیز، از تکنیک پنجره جوهری استفاده می‌شود.

نام تکنیک پنجره جوهری از ترکیب اسم جوزف و هری به وجود آمده است.

جوزف لوفت دو کتاب مختلف درباره تکنیک پنجره جوهری نوشته است: Of human interaction و Group processes. در این دو کتاب جوزف لوفت کاربردهای مختلف تکنیک پنجره جوهری را به صورت کامل توضیح داده است.

تکنیک پنجره جوهری

تکنیک پنجره‌ جوهری معتقد است که هرچقدر افراد به یکدیگر اعتماد داشته باشند و صمیمت آن‌ها با یکدیگر بیشتر باشد شناخت دقیق‌تری از یکدیگر دارند و بهتر می‌توانند با یکدیگر همکاری، همدلی و مبادلات اجتماعی داشته باشند.

مدل پنجره‌ جوهری معتقد است که اعتماد را می‌توان با خودافشایی و دریافت بازخورد از دیگران ایجاد کرد. در مدل تکنیک پنجره جوهری هر کدام از ما دارای چهار پنجره‌ توصیف می‌شود. دو تا از این پنجره‌ها نمایانگر خود و دوتای دیگر نمایانگر بخش‌های ناشناخته‌ی ما برای دیگران و برای خود است:

  • منطقه آشکار: پنجره آشکار یا منطقه‌ باز، نمایانگر ویژگی‌ها، صفات، نقاط قوت و ضعفی است که هم خودمان و هم دیگران از آن‌ها باخبر هستند. به عبارت دیگر منطقه‌ی آشکار آن بخشی از شخصیت ماست که بین نظر ما درباره‌ی خودمان و نظر دیگران درباره‌ی ما مشترک است. به عنوان مثال من خودم را آدم همدلی می‌دانم و دیگران نیز معتقدند که من آدم همدلی هستم. بنابراین ویژگی همدلی را می‌توانم در پنجره‌ی آشکار قرار دهم. در تکنیک پنجره جوهری به این بخش، public self یا open self می‌گویند. ما می‌توانیم آن را به عنوان بخش آشکار، یا «من آشکار» در نظر بگیریم. به عنوان مثال اگر من خودم را همدل توصیف کنم و دیگران هم همین نظر را درباره من داشته باشند، همدلی در پنجره آشکار قرار می‌گیرد.

هر چه ما به دیگران اعتماد بیشتری داشته باشیم و خودافشایی بیشتری انجام داده باشیم این پنجره‌ یا منطقه شخصیت ما گسترده‌تر می‌شود.

  • پنجره کور: منطقه کور بخشی از شخصیت ماست که ما خودمان از آن‌ بی‌خبریم اما دیگران آن را می‌بینند. در واقع پنجره کور، نظرات غیر مشترک دیگران با خودمان، درباره‌ی ماست. بخش کور، بخشی است که خودمان از آن بی‌خبریم ولی دیگران آز آن‌ها آگاهی دارند. به عنوان مثال اگر کسی خود را به صورت کوشا و سخت‌کوش توصیف نکند ولی دیگران چنین نظری درباره او داشته باشند، ویژگی سخت‌کوشی در پنجره کور قرار می‌گیرد.

بزرگتر شدن پنجره کور به این معناست که احتمالاً میزان خودافشایی و در نتیجه میزان صمیمت و اعتماد ما به دیگران بسیار کم است. بازخورد گرفتن از دیگران راهی است که از منطقه کور عبور کنیم. وقتی از دیگران بازخورد می‌گیریم می‌توانیم به شناخت بیشتری از خودمان دست بیاوریم و قسمت آشکار شخصیت‌مان را افزایش دهیم.

  • پنجره‌ پنهان: پنجره پنهان شخصیت دقیقاً برعکس پنجره کور است. در پنجره پنهان ویژگی‌ها و صفاتی قرار می‌گیرند که ما از آن‌ها اطلاع داریم ولی دیگران نسبت به آن‌ها بی‌خبرند. در واقع پنجره پنهان بخش خصوصی شخصیت ماست. این بخش نشان می‌دهد که میزان خودافشایی ما با دیگران بسیار پایین است. هرچه بزرگتر باشد به این معناست که خودافشایی کمتر بوده است و دیگران نتوانسته‌اند ما را بشناسند. بنابراین پنجره پنهان، نمایانگر بخشی از شخصیت ماست که فقط خودمان از آن اطلاع داریم.
هرچه بیشتر از دیگران خودمان را مخفی نگه داریم هم میزان اعتماد و هم میزان صمیمت بین ما کاهش پیدا می‌کند.
  • پنجره ناشناخته: در تکنیک پنجره جوهری این پنجره بخشی از شخصیت ماست که نه خودمان و نه دیگران شناختی از آن ندارند. این قسمت شامل استعدادها، توانمندی‌ها، ویژگی‌های منفی، نقاط مثبت و منفی ماست که هرگز وارد خودآگاهی ما نشده‌اند و ما از آن‌ها بی‌خبریم. بزرگ بودن این قسمت نشان می‌دهد که ما شناخت کمی از خودمان داریم. برای کوچک کردن این بخش از شخصیت باید از روان‌درمانی کمک بگیریم.

در نظریه روانکاوی به این بخش ناخودآگاهی گفته می‌شود. ناخودآگاهی شامل خاطرات دردناک و تجربه‌های ناخوشایند ماست که هیچ کسی از آن‌ها اطلاعی ندارد و فقط فرایند رواندرمانی به ما کمک می‌کند تا با این بخش از وجود خود ارتباط برقرار کنیم.

همچنین می‌توان بخش ناشناخته را شبیه مفهوم سایه در نظریه روان‌تحلیلی یونگ در نظر گرفت. در نظریه یونگ سایه قسمت تاریک شخصیت ماست که از آن اطلاعی نداریم. به صورت کلی همه ما تا حدودی نسبت به خودمان شناخت کافی نداریم و باید تلاش کنیم که شناخت خود را کامل کنیم. تکنیک پنجره جوهری در این مسیر می‌تواند به ما کمک کند.

بر اساس تکنیک پنجره جوهری هرچه با افراد جوان‌تری سر و کار داشته باشیم یا اینکه فرد خودباوری کمتری داشته باشد احتمالاً قسمت ناشناخته‌ی بزرگتری خواهد داشت. دلایل مختلفی برای قسمت ناشناخته وجود دارد:

  • ممکن است محیط فرد فرصتی برای شناخت خود ایجاد نکرده باشد. به عنوان مثال آموزش‌هایی که در مدرسه ارائه می‌شود به این مورد توجهی نکرده‌اند.
  • ممکن است توانایی‌های فرد دست کم گرفته شده باشند و از این رو او به استعدادهای خود توجهی نرکده است.
  • برخی افراد نیز به دلیل بیزاری و نفرت از خود علاقه‌ای به شناخت خود ندارند
  • خاطرات و احساسات سرکوب‌شده نیز در قسمت ناشناخته قرار می‌گیرند.

 

بررسی و تأمل در قسمت ناشناخته به ما کمک می‌کند که استعدادها یا توانایی‌های بالقوه خود را بشناسیم و در صورت لزوم روی آن‌ها کار کنیم.

با توچه به چهار پنجره فوق می‌توانیم اطلاعات به دست آمده را به دو قسمت تقسیم کنیم:

  • آنچه دیگران درباره من نمی‌دانند: منطقه پنهان و ناشناخته
  • آنچه من درباره خودم نمی‌دانم: منطقه کور و ناشناخته

روش‌های گسترش منطقه آشکار

برای اینکه بتوانیم پنجره آشکار خود را بزرگتر کنیم و در واقع من آشکار خود را افزایش دهیم می‌توانیم از روش‌های زیر استفاده کنیم:

۱. دریافت بازخورد: بر اساس تکنیک پنجره جوهری هنگامی که از دیگران می‌خواهیم نظر خود را درباره‌ی ما مطرح کنند آنوقت ما می‌توانیم از ویژگی‌ها، نقاط ضعف و قوتی که خودمان از آن‌ها بی‌خبریم، آگاه شویم و در نتیجه پنجره آشکار بزرگ‌تر می‌شود.

 

دریافت بازخورد و خودافشایی روشهای گسترش بخش آشکار است.
دریافت بازخورد و خودافشایی روشهای گسترش بخش آشکار است.

۲. خودافشایی: طبق تکنیک پنجره جوهری افشای اطلاعات خودمان با دیگران راهی است که به آن‌ها کمک می‌کند از بخش پنهان شخصیت ما آگاهی پیدا کنند. از این رو نظرات مشترک ما با آن‌ها درباره‌ی خودمان بیشتر می‌شود و در نتیجه، پنجره آشکار بزرگتر می‌شود.

نحوه انجام تکنیک پنجره جوهری

اکنون بیایید مراحل انجام تکنیک پنجره جوهری را به صورت گام به گام مطالعه کنیم. بعد از مطالعه این قسمت شما می‌توانید آن را خودتان به صورت تنهایی اجرا کنید.

جدول تکنیک پنجره جوهری
  1. در تکنیک پنجره جوهری از فرد خواسته می‌شود که از یک جدول که شامل پنجاه و شش صفت و ویژگی‌ شخصیت است آنچه را که معتقد است او را توصیف می‌کند انتخاب کند. از فرد خواسته می‌شود بین ۵ تا ۱۰ مورد از ویژگی‌های موجود در جدول را انتخاب کند.
  2. در گام دوم تکنیک پنجره جوهری، فهرست ویژگی‌های شخصیتی در جدول بالا را به دوستان، همکاران و یا اعضای خانواده فرد می‌دهند تا او نیز به همان تعداد (۵ تا ۱۰ مورد) از ویژگی‌های فرد مورد نظر را انتخاب کند. برای به دست آوردن نتایج بهتر می‌توان حداقل از پنج نفر، درخواست کرد تا این کار را برای ما انجام دهند.
  3. سپس ویژگی‌هایی را که هم دیگران و هم خود فرد آن‌ها را انتخاب کرده‌اند در قسمت پنجره آشکار قرار می‌گیرند.
  4. ویژگی‌هایی را که خود فرد انتخاب کرده است ولی دیگران چنین نظری درباره‌ی او نداده‌اند در قسمت پنهان قرار می‌گیرند.
  5. ویژگی‌هایی که دیگران برای توصیف فرد انتخاب کرده‌اند ولی خود فرد آن‌ها را انتخاب نکرده است در قسمت کور قرار می‌گیرند.
  6. در نهایت مواردی را که نه خود فرد و نه دیگران انتخاب نکرده‌اند به قسمت ناشناخته منتقل می‌شوند.

مزایایی تکنیک پنجره جوهری

استفاده از تکنیک‌ پنجره جوهری مزایای مختلفی دارد. به کمک این تکنیک مزایایی زیر را می‌توانیم به دست بیاوریم:

 

۱خودشناسی: اولین مزیت شناخته‌شده‌ی تکنیک پنجره جوهری شناخت خود یا همان خودشناسی است. این تکنیک به ما کمک می‌کند قسمت‌های آشکار، کور، پنهان و ناشناخته‌ی شخصیت خود را کشف کنیم و از این طریق با دیگران ارتباط بهتری پیدا کنیم.

 

۲ ارتقای شخصیت و خودآگاهی: بعد از خودشناسی، می‌توانیم برای بهبود شخصیت خود گام‌های مؤثری برداریم. با کاهش پنجره‌های پنهان، کور و ناشناخته و گسترش پنجره آشکار شخصیت ما تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کند.

 

۳افزایش مهارت‌های ارتباطی و بین فردی: تکنیک پنجره جوهری ما را ملزم می‌کند که از طریق خودافشایی و دریافت بازخورد پنجره آشکار را گسترش دهیم. بنابراین ما باید به سمت یادگیری مهارت‌های ارتباطی و گفتگو حرکت کنیم.

 

۴شکل‌گیری اعتماد: خودافشایی و دریافت بازخورد نشان می‌دهد که ما و دیگران به صورت متقابل به هم اعتماد داریم.



لطفا منابع انسانی آستان قدس رضوی را بر اساس جدول جوهری تحلیل بکن

در تحلیل منابع انسانی با استفاده از جدول جوهری (core competency matrix)، معیارها به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند: جوهری (Core)، حمایتی (Supporting)، حساس (Critical)، و هزینه‌بر (Superfluous). این جدول به سازمان کمک می‌کند تا توانایی‌ها و منابع انسانی خود را به صورت دقیق‌تر دسته‌بندی کند و به تناسب آن، راهبردهای لازم برای بهبود یا حذف آن‌ها را اتخاذ نماید. در ادامه، تحلیل منابع انسانی آستان قدس رضوی را بر اساس این چهار بخش ارائه می‌دهیم.

۱٫ توانایی‌های جوهری (Core Competencies)

این بخش شامل توانایی‌ها و مهارت‌هایی است که به عنوان مزیت رقابتی و قلب فعالیت‌های منابع انسانی آستان قدس محسوب می‌شود.

  • دانش و تعهد مذهبی و فرهنگی بالا: با توجه به ماهیت آستان قدس رضوی، داشتن نیروی انسانی با ایمان و تعهد مذهبی قوی یکی از مهم‌ترین توانایی‌های جوهری این سازمان است که آن را از سایر سازمان‌ها متمایز می‌سازد.
  • تجربه در امور وقفی و مدیریتی در حوزه‌های مذهبی: آستان قدس رضوی به واسطه سال‌ها فعالیت، دانش تخصصی و تجربه زیادی در زمینه‌های مدیریت دارایی‌های وقفی و اداره اماکن مذهبی دارد.
  • خدمات فرهنگی و اجتماعی گسترده: توانایی منابع انسانی در برگزاری رویدادهای مذهبی و فرهنگی و ارائه خدمات اجتماعی برای زائران و مردم از دیگر ویژگی‌های جوهری این سازمان است.

۲٫ توانایی‌های حساس (Critical Competencies)

این بخش شامل مهارت‌ها و توانایی‌هایی است که برای موفقیت بلندمدت آستان قدس ضروری هستند و نیاز به توجه خاصی دارند، زیرا نقصان در این حوزه‌ها ممکن است سازمان را با خطر مواجه کند.

  • تخصص در فناوری اطلاعات و سیستم‌های مدیریت منابع انسانی: با توجه به رشد فناوری و نیاز به سیستم‌های مدرن برای مدیریت نیروی انسانی و داده‌ها، تخصص در فناوری اطلاعات یک توانایی حساس است که نیازمند تقویت و بهبود است.
  • مدیریت و جذب نیروهای متخصص و کارآمد در حوزه‌های مختلف: در کنار تعهد مذهبی، نیاز به تخصص حرفه‌ای در حوزه‌های علمی، فناوری، و فرهنگی وجود دارد. این امر با توجه به ماهیت چندگانه فعالیت‌های آستان قدس اهمیت بالایی دارد.
  • پاسخگویی به نیازهای جامعه و انطباق با تحولات اجتماعی: با توجه به اینکه آستان قدس یک نهاد فرهنگی و مذهبی بزرگ است، توانایی تطبیق با انتظارات و نیازهای روزافزون جامعه و جوانان اهمیت بالایی دارد.

۳٫ توانایی‌های حمایتی (Supporting Competencies)

توانایی‌های حمایتی آن دسته از مهارت‌ها و توانایی‌هایی هستند که عملکرد کلی منابع انسانی را بهبود می‌دهند اما برای سازمان جنبه استراتژیک یا حیاتی ندارند.

  • توانایی‌های آموزشی و ارتقاء مهارت: هرچند آموزش و بهبود مداوم مهارت‌های نیروی انسانی ضروری است، اما این توانایی جنبه حمایتی دارد و باید برای بهبود عملکرد کارکنان به کار رود.
  • ارتباطات عمومی و روابط عمومی داخلی: روابط عمومی و تعاملات بین‌بخشی در سازمان نیز جنبه حمایتی دارند و به بهبود ارتباطات و هماهنگی درون‌سازمانی کمک می‌کنند، اما استراتژیک نیستند.
  • اداره و پشتیبانی اداری از نیروی انسانی: فعالیت‌های اداری و پشتیبانی همچون انجام امور مربوط به مالیات و بیمه نیز از اهمیت بالایی برخوردارند، اما جنبه حمایتی دارند.

۴٫ توانایی‌های هزینه‌بر (Superfluous Competencies)

این بخش شامل فعالیت‌هایی است که ممکن است برای منابع انسانی و بهره‌وری سازمان کمتر ضروری باشند و بهبود یا حذف آن‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی منجر شود.

  • بروکراسی و پیچیدگی اداری: فرآیندهای پیچیده و دست و پاگیر اداری، از جمله تاییدیه‌های متعدد برای تصمیمات کوچک، می‌توانند غیرضروری و هزینه‌بر باشند.
  • تمرکز بر نیروی انسانی با تخصص‌های غیرضروری: در مواردی ممکن است برخی از تخصص‌ها یا مهارت‌ها در بخش‌هایی از سازمان به‌کار گرفته شوند که بهره‌وری لازم را ندارند و می‌توان با برنامه‌ریزی مجدد این افراد را در بخش‌های دیگر به کار گرفت.
  • برگزاری برنامه‌های جانبی و تشریفاتی بیش از حد: برنامه‌ها و رویدادهای تشریفاتی و غیرضروری که تاثیر خاصی در تحقق اهداف سازمانی ندارند و هزینه‌بر هستند، می‌توانند به عنوان فعالیت‌های هزینه‌بر در نظر گرفته شوند.

نتیجه‌گیری و استراتژی پیشنهادی

این تحلیل نشان می‌دهد که آستان قدس رضوی با تمرکز بر تقویت توانایی‌های جوهری خود در حوزه‌های مذهبی و فرهنگی و بهبود توانایی‌های حساس، می‌تواند جایگاه رقابتی خود را حفظ کند. با کاهش فرآیندهای هزینه‌بر و بروکراتیک و بهبود عملکرد حوزه‌های حمایتی، این سازمان قادر خواهد بود کارایی و تاثیرگذاری بیشتری در حوزه منابع انسانی خود ایجاد کند.


جدول جوهری در مورد آستان قدس رضوی

در ادامه، جدول جوهری را برای آستان قدس رضوی طراحی می‌کنیم. در این جدول، به مهم‌ترین توانایی‌ها و مهارت‌های این سازمان در حوزه‌های مختلف اشاره می‌شود و هر کدام در دسته‌بندی جوهری، حساس، حمایتی یا هزینه‌بر قرار می‌گیرند.

توانایی/مهارت توضیحات دسته‌بندی
دانش و تعهد مذهبی و فرهنگی پایبندی و دانش قوی مذهبی در کارکنان به‌عنوان هسته فعالیت‌ها جوهری (Core)
مدیریت وقفی و اماکن مذهبی تجربه و تخصص در مدیریت دارایی‌های وقفی و اماکن مقدس جوهری (Core)
خدمات فرهنگی و اجتماعی گسترده اجرای برنامه‌ها و مراسم مذهبی و اجتماعی برای زائران و مردم جوهری (Core)
تخصص در فناوری اطلاعات استفاده از سیستم‌های پیشرفته در مدیریت داده‌های نیروی انسانی حساس (Critical)
مدیریت و جذب نیروی انسانی متخصص استخدام نیروی متخصص در حوزه‌های مختلف علمی و فنی حساس (Critical)
پاسخگویی به نیازهای اجتماعی توانایی سازگاری با انتظارات و نیازهای جدید جامعه حساس (Critical)
آموزش و ارتقاء مهارت کارکنان برنامه‌های آموزشی جهت بهبود مهارت‌ها و دانش کارکنان حمایتی (Supporting)
روابط عمومی داخلی و ارتباطات تقویت ارتباطات و هماهنگی داخلی سازمان حمایتی (Supporting)
پشتیبانی اداری از نیروی انسانی امور مالی و بیمه و سایر خدمات اداری حمایتی (Supporting)
بروکراسی و پیچیدگی اداری فرآیندهای اداری طولانی و چندمرحله‌ای هزینه‌بر (Superfluous)
تمرکز بر تخصص‌های غیرضروری استفاده از نیروی متخصص در بخش‌هایی که نیازمند آن نیستند هزینه‌بر (Superfluous)
برنامه‌های تشریفاتی غیرضروری برگزاری مراسم و رویدادهای تشریفاتی که اثربخشی بالایی ندارند هزینه‌بر (Superfluous)

تحلیل و نتیجه‌گیری

این جدول نشان می‌دهد که آستان قدس رضوی برای تقویت جایگاه خود می‌تواند با تمرکز بیشتر بر توانایی‌های جوهری و حساس خود، بهره‌وری را افزایش دهد. همچنین، با کاهش و مدیریت هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های غیرضروری و پیچیدگی‌های اداری، می‌توان به عملکرد منابع انسانی کمک شایانی کرد.


جدول جوهری کاملتری در مورد آستان قدس رضوی طراحی بکن

در اینجا، یک جدول جوهری کامل‌تر و جامع‌تر برای آستان قدس رضوی ارائه شده که به طور دقیق‌تر به بررسی توانایی‌ها، مهارت‌ها و فرآیندهای این سازمان در زمینه‌های مختلف می‌پردازد.

حوزه توانایی/مهارت توضیحات دسته‌بندی
مذهبی و فرهنگی تعهد مذهبی و فرهنگی کارکنان تخصص و ایمان بالا به عنوان یک مزیت رقابتی و فرهنگی جوهری (Core)
مدیریت وقفی و اماکن مذهبی مدیریت اماکن مقدس و اداره اموال وقفی برای بهبود تجربه زائران و بهره‌وری اماکن جوهری (Core)
خدمات اجتماعی و رفاهی برای زائران ارائه خدمات گسترده به زائران از جمله خدمات رفاهی و فرهنگی جوهری (Core)
ایجاد و مدیریت برنامه‌های مذهبی برگزاری مراسم‌های مذهبی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی جوهری (Core)
منابع انسانی و مدیریتی مدیریت و جذب نیروی انسانی متخصص جذب نیروی متخصص با دانش و تجربه بالا در حوزه‌های مختلف حساس (Critical)
آموزش و توسعه نیروی انسانی برنامه‌های آموزشی مستمر جهت افزایش مهارت‌ها و توانایی‌های کارکنان حساس (Critical)
فناوری‌های نوین در مدیریت منابع انسانی بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند سیستم‌های مدیریت منابع انسانی حساس (Critical)
حفظ نیروی انسانی مستعد و متخصص برنامه‌های انگیزشی و حمایتی برای حفظ و ماندگاری نیروهای کارآمد حساس (Critical)
سیستم‌های رفاهی و انگیزشی کارکنان برنامه‌های رفاهی، انگیزشی و پاداش‌دهی برای بهبود رضایت کارکنان حمایتی (Supporting)
روابط عمومی و ارتباطات ارتباطات داخلی و هماهنگی بین‌بخشی تقویت هماهنگی و ارتباطات داخلی بین بخش‌های مختلف سازمان حمایتی (Supporting)
روابط عمومی و رسانه‌ها تقویت تصویر سازمان در جامعه و ایجاد ارتباط با رسانه‌ها حمایتی (Supporting)
ایجاد شبکه همکاری‌های بین‌المللی همکاری با نهادهای مذهبی و فرهنگی در سطح جهانی حساس (Critical)
فنی و تکنولوژی استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی مدرن بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن برای بهبود خدمات و مدیریت داده‌ها حساس (Critical)
مدیریت داده و سیستم‌های اطلاعاتی بهبود پردازش و مدیریت داده‌ها برای بهینه‌سازی فرآیندها حساس (Critical)
تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین برای نوآوری و بهبود عملکرد حمایتی (Supporting)
فرآیندهای اداری و اجرایی کاهش بروکراسی اداری و پیچیدگی‌ها کاهش مراحل طولانی اداری برای تسهیل فرآیندها و افزایش کارایی هزینه‌بر (Superfluous)
پیگیری دقیق و مستمر در مدیریت امور برنامه‌ریزی و پیگیری مستمر به منظور بهبود کارایی و کاهش خطاها حمایتی (Supporting)
رعایت قوانین و مقررات کار و مالی توجه به قوانین مالی و نیروی انسانی برای افزایش شفافیت و رعایت استانداردها حساس (Critical)
اقتصادی و مالی مدیریت اقتصادی دارایی‌ها و منابع وقفی بهبود بهره‌وری از دارایی‌ها و منابع مالی برای تأمین منابع موردنیاز جوهری (Core)
کنترل هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری مالی استفاده بهینه از منابع مالی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد حساس (Critical)
ایجاد تنوع در منابع درآمدی شناسایی منابع درآمدی جدید به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای محدود حساس (Critical)
پروژه‌ها و برنامه‌ها برنامه‌ریزی استراتژیک ایجاد و اجرای برنامه‌های استراتژیک برای توسعه و رشد سازمانی حساس (Critical)
برگزاری برنامه‌های تشریفاتی گسترده برگزاری مراسم‌های تشریفاتی که معمولاً اثربخشی بالایی ندارند هزینه‌بر (Superfluous)
پیاده‌سازی پروژه‌های توسعه فرهنگی و اجتماعی اجرای پروژه‌های توسعه اجتماعی و فرهنگی برای زائران و جامعه جوهری (Core)
نظارت و کنترل کیفیت کنترل کیفیت خدمات و نظارت بر عملکرد کارکنان بررسی کیفیت خدمات ارائه شده و نظارت دقیق بر عملکرد کارکنان حساس (Critical)
ارزیابی منظم و بازخوردگیری از نیروی انسانی استفاده از نظرسنجی‌ها و ارزیابی عملکرد برای بهبود فرآیندها حمایتی (Supporting)

تحلیل و پیشنهادات

این جدول جوهری نشان می‌دهد که برای افزایش کارایی و بهره‌وری در آستان قدس رضوی باید بر مهارت‌ها و توانایی‌های جوهری و حساس تمرکز کرد. به ویژه کاهش بروکراسی‌های اداری، استفاده بهینه از منابع مالی و فناوری‌های مدرن می‌تواند به توسعه و پایداری این سازمان کمک کند. همچنین توصیه می‌شود از فعالیت‌های تشریفاتی غیرضروری و هزینه‌بر کاسته و منابع را بر ارتقای نیروی انسانی و خدمات متمرکز کنند.


جدول جوهری کاملتری در مورد شرکت آموزش و پژوهش بیلگی سایار طراحی بکن

در ادامه یک جدول جوهری کامل برای شرکت آموزش و پژوهش بیلگی سایار ارائه شده است. این شرکت، فرضا در حوزه آموزش و پژوهش در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری فعالیت دارد و مأموریت آن ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی با کیفیت بالا و کمک به توسعه دانش و مهارت در جامعه است.

جدول جوهری شرکت آموزش و پژوهش بیلگی سایار

حوزه توانایی/مهارت توضیحات دسته‌بندی
آموزش و توسعه طراحی دوره‌های آموزشی تخصصی ارائه دوره‌های تخصصی و جامع در حوزه‌های مختلف، مطابق با نیازهای بازار جوهری (Core)
بهره‌گیری از اساتید مجرب و متخصص همکاری با اساتید با تجربه و دارای دانش بالا برای ارائه آموزش‌های با کیفیت جوهری (Core)
برنامه‌ریزی و توسعه محتواهای آموزشی دیجیتال ایجاد محتواهای آنلاین برای دسترسی بهتر کاربران به دوره‌های آموزشی حساس (Critical)
طراحی سیستم‌های یادگیری مبتنی بر فناوری‌های نوین استفاده از سیستم‌های یادگیری الکترونیکی و فناوری‌های پیشرفته برای ارتقای آموزش حساس (Critical)
پژوهش و توسعه انجام پژوهش‌های کاربردی و پروژه‌های تحقیقاتی اجرای پروژه‌های پژوهشی در حوزه‌های تخصصی مرتبط با نیازهای صنایع و جامعه جوهری (Core)
توسعه و تحقیق در حوزه تکنولوژی آموزشی بررسی و توسعه روش‌ها و ابزارهای آموزشی جدید برای بهبود فرآیند یادگیری حساس (Critical)
انتشار مقالات و گزارش‌های تحقیقاتی انتشار نتایج تحقیقات برای به اشتراک‌گذاری دانش و اعتبار علمی حمایتی (Supporting)
فنی و تکنولوژی بهره‌گیری از پلتفرم‌های آموزش آنلاین استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال برای دسترسی گسترده‌تر به خدمات آموزشی حساس (Critical)
مدیریت داده‌های کاربران و بهینه‌سازی اطلاعات جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مرتبط با کاربران و بهبود تجربه آموزشی حساس (Critical)
تحقیق و توسعه در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی محتوای آموزشی و تعامل با کاربران حساس (Critical)
منابع انسانی و مدیریتی جذب و نگه‌داشت نیروی انسانی متخصص و خلاق استخدام افراد متخصص و خلاق در حوزه‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری جوهری (Core)
آموزش و توسعه مهارت‌های کارکنان آموزش مستمر کارکنان برای افزایش کیفیت خدمات و تطبیق با تغییرات حساس (Critical)
ایجاد سیستم‌های انگیزشی و رفاهی برای کارکنان برنامه‌های انگیزشی و رفاهی برای بهبود رضایت و ماندگاری نیروی انسانی حمایتی (Supporting)
بازاریابی و توسعه بازار توسعه برند و شناخته شدن در بازار ارتقای برند شرکت از طریق بازاریابی و حضور فعال در رویدادهای مرتبط حساس (Critical)
توسعه ارتباطات با مشتریان و ارزیابی نیازها برقراری ارتباط مداوم با مشتریان و تحلیل نیازهای آنان برای بهبود خدمات حساس (Critical)
توسعه شبکه‌های همکاری با نهادهای علمی و صنعتی همکاری با نهادهای علمی و شرکت‌های صنعتی برای ایجاد پروژه‌های مشترک حمایتی (Supporting)
خدمات پشتیبانی و مشتریان ارائه پشتیبانی فنی و آموزشی به کاربران پشتیبانی آنلاین و حضوری از کاربران برای تضمین کیفیت یادگیری جوهری (Core)
ارزیابی و بازخورد مستمر از شرکت‌کنندگان در دوره‌ها جمع‌آوری نظرات و بازخوردها برای ارتقای کیفیت دوره‌ها حساس (Critical)
ارائه گزارش‌های پیشرفت به مشتریان ارائه گزارش‌های پیشرفت دوره‌ها و وضعیت شرکت‌کنندگان حمایتی (Supporting)
مدیریت مالی کنترل هزینه‌ها و بهینه‌سازی منابع مالی کاهش هزینه‌های غیرضروری و افزایش بهره‌وری منابع برای رشد پایدار حساس (Critical)
توسعه مدل‌های درآمدی متنوع شناسایی منابع درآمدی جدید مانند دوره‌های ویژه و قراردادهای پروژه‌ای جوهری (Core)
بودجه‌بندی و تخصیص منابع مالی به پروژه‌ها برنامه‌ریزی دقیق مالی برای افزایش کارایی پروژه‌ها و کنترل هزینه‌ها حساس (Critical)
ارزیابی کیفیت و استانداردها نظارت بر کیفیت آموزش و محتوا کنترل کیفی محتواها و دوره‌های آموزشی به منظور ارائه بالاترین سطح کیفیت جوهری (Core)
ایجاد استانداردها و معیارهای ارزیابی داخلی تعریف معیارهای ارزیابی و استانداردهای داخلی برای بهبود کیفیت حساس (Critical)
توسعه سیستم‌های تضمین کیفیت پیاده‌سازی سیستم‌های تضمین کیفیت برای ارتقای رضایت کاربران و کیفیت خدمات حمایتی (Supporting)

تحلیل و نتیجه‌گیری

این جدول جوهری، نقاط تمرکز شرکت آموزش و پژوهش بیلگی سایار را مشخص می‌کند. برای حفظ رقابت و افزایش رضایت مشتریان، تمرکز ویژه‌ای باید بر توانایی‌های جوهری مانند طراحی و ارائه دوره‌های آموزشی باکیفیت، پژوهش‌های کاربردی و تخصصی، و پشتیبانی مشتریان داشته باشد. همچنین توصیه می‌شود که توانایی‌های حساس مانند توسعه فناوری‌های آموزشی، مدیریت مالی و ارتباطات بازار به‌طور ویژه تقویت شوند.

Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *