تحلیل رفتار کارکنان با مدل جهانی DISC

۳۹۲۵۸۸۹۹۲۵

تحلیل رفتار کارکنان و ارتباطات اثربخش

با مدل جهانی دیسک  DISC

(Analysis of employee behaviour and

Effective communication with DISC global model)

مدیران سازمانها هر روزه با چالش های زیادی روبرو هستند و بیشتر زمان خود را صرف پاسخ دادن به سئوالاتی همچون سوالات زیر میکنند :

Slide5-633x475

مقدمه:

کیفیت ، سرعت و دقت تصمیمات در سازمان چگونه است ؟
چگونه می توان ارتباطات اثر بخش را در سازمان توسعه دهیم ؟
چرا برخی از افراد تفویض اختیار نمی کنند؟
کارکنان را چگونه می توان با تغییرات هماهنگ کرد؟
چه سبک مدیریتی و رهبری برای بخش های مختلف سازمان مفید است؟
چگونه می توانیم تیم های تخصصی ماموریت محور در سازمان درست کنیم؟
چه نقاط قوت و قابل بهبودی در تیم های مدیریتی سازمان ما وجود دارد؟
چرا بیشتر کارها به سرانجام نمی رسد؟ ) عدم نتیجه گرایی(
چرا تصمیمات و امور به کندی انجام می شوند؟
چگونه می توان رفتار افراد و تیم های کاری را پیش بینی کرد؟
در شرایط تعارضات سازمانی چه افرادی بهتر عمل کرده و ریشه تعارضات چیست؟
۷۵درصد عمر انسان ها در ارتباطات می گذرد ، اما تنها ۱۰ درصد از آنها ارتباطات را آموخته اند. شرکت آموزش و پژوهش بیلگی سایار در راستای ارتقاء مهارت های ارتباطی اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی مهارتهای ارتباطی با رویکرد نوین بر اساس مدل دیسک DISC نموده است.

معرفیDISC

مدل علمی و کاربردی DISC اولین بار در سال ۱۹۲۸ توسط دکتر مارستون استاد دانشگاه هاروارد و کلمبیا مطرح شد و بعدها توسط متخصصین حوزه رفتارشناسی توسعه پیدا کرد و در دهه اخیر جزء پکیج های مطرح و کاربردی در کشورهای توسعه یافته شد. .

علاوه بر این,

ابزار DISC در شناسایی سبک رهبری ، افزایش فروش و ارتباط با مشتری, ارزیابی ریسک رفتاری افراد و بهبود روابط بین فردی کاربرد دارد .

از این پکیج به شکل گسترده ای در سازمان های تراز اول جهانی استفاده می شود.

.

پکیج DISC یک پکیج بین رشته ای است که با حوزه های ، روانشانسی، جامعه شناسی ، مدیریت و طب سنتی در ارتباطات است و قدرت، اثرگذاری ، دقت و ثبات خود را در حوزه کسب و کار نشان داده است .


Slide40-633x475

هداف کارگاه:

شناسایی و درک مدل رفتاری خویش – شناسایی مدل‌های رفتاری دیگران  –   توانایی تطبیق مدل رفتاری خویش با دیگران – برقراری ارتباطات مؤثر

Slide45-633x475

کاربرد / سرفصل دوره :

  • DISC یک دوره آموزشی نیست بلکه یک پکیج یکپارچه و بسیار کارامد است که به زعم انجمن مدیریت آمریکا در زمینه های زیر کاربرد دارد:

      • حل مسئله و تصمیم گیری
      • بهبود اثربخشی فردی
      • بهبود روابط بین فردی و اثربخشی تیم ها
      • مدیریت زمان
      • مدیریت تعارضات
      • ایجاد تیم های حرفه ای
      • و تغییرات سازمانی کاربرد دارد

سایر موارد استفاده DISC!

نتخاب شغل بهبود ارتباطات حرفه ای تشکیل تیم های کاری بهبود رفتار سازمانی مدیریت موثر منابع انسانی حفظ و نگهداری افراد کلیدی تشکیل تیم های کاری با رویکرد کارآفرینی بهبود فروش و بازاریابی شناخت تیپ های شخصیتی خود ارزیابی توسعه فعالیتهای مدیریتی و رهبری سبک های مدیریتی و رهبری

مذاکره زبان بدن سبک های یادگیری مدیریت زمان تصمیم گیری انگیزش فردی و گروهی حل و فصل تنش های درون سازمانی (مدیریت تعارض) بررسی تعارضات کارکردی و غیر کارکردی بهبود روابط بین فردی بهبود روابط خانوادگی بهبود عملکرد و بهره وری سازمانی شناسایی نقش های مکمل

مربی گری آموزش و توسعه بهبود مهارتهای فردی و گروهی بررسی سطوح انرژی بررسی الگوهای ذهنی بررسی زون آسایش فردی مفهوم اتوپایلوت فردی بررسی سنسورهای فردی نحوه چینش کارکنان در کارهای تیمی جذب و استخدام پیش بینی رفتار بررسی ریسک های فردی استعدادیابی

برگزاری دوره در داخل سازمان



طول دوره :   ۸ ساعت یک روزه  /  ۴ ساعت نیم روزه   /  ۲ساعت یک جلسه

مخاطبین :  مدیران ، سرپرستان ، کارشناسان و …

 شیوه برگزاری :  تعاملی بوده و کارهای عملی و تحلیل تست دیسک می باشد .   



محل برگزاری و امکانات کارگاه : 

کلاس به شکل U , دارای میز و صندلی متحرک به تعداد فراگیران ، فضای کلاس با توجه به تعداد فراگیران به ازاء هر نفر دو متر مربع ، امکان استفاده از فضای بیرون کلاس برای فعالیت های تیمی و بازی های مدیریتی ، امکان نمایش فایل های پاورپوینت ، نمایش فیلم و

Slide59-489x367

در صورت نیاز به اجرای دوره به صورت کامل توسط مجری در خارج از سازمان طبق سفارش کارفرما محل تعیین و هزینه های مربوطه محاسبه و اعلام خواهد شد. تعداد فراگیران کلاس بین ۲۵ تا ۳۵ نفر خواهد بود و در صورتی که تعداد فراگیران کمتر از ۲۵ نفر باشد تعداد ۲۵ نفر محاسبه خواهد شد. نکته : تهیه امکانات برگزاری دوره از قبیل تجهیزات آموزشی ، جزوات آموزشی ، پذیرایی و فضای کلاس و هزینه های مرتبط با سفر و اقامت مدرس توسط کارفرما خواهد بود

Slide40-633x475

کاربرد / سرفصل دوره :

  • مقدمه و تعیین اهداف دوره

    • معارفه فراگیران و ایجاد فضای صمیمی در کلاس جهت تحقق اهداف دوره

    • معرفی مدل DISC از طریق رنگ ها        C آبی – S سبز – I زرد – D  قرمز
    • ارائه خصوصیات مدلهای رفتاری مختلف در قالب فعالیت های گروهی و ارائه مثالهای کاربردی
    • ارائه نتایج تیم ها در خصوص ویژگی های شخصیتی هر گروه و مشاغل و فعالیت های مورد علاقه هر گروه
    • بررسی تعارضات و اختلافات تیپ های شخصیتی متفاوت در حوزه ارتباطات بین فردی
    • اهمیت تطبیق مدل رفتاری در بهبود اثربخشی ارتباطات و فعالیت های تیمی و توضیح نتایج تست و نحوه انجام آن برای کارکنان. DISC • انجام تست
    • انجام بازی های مدیریتی و توجه به رفتار فراگیران در بازی ها با توجه به خصوصیات رفتاری هر گروه و ارائه نتایج یادگیری توسط فراگیران
    • پاسخ گویی به سئوالات

نتایج کلیدی مورد انتظار مدیران و شرکت کنندگان پس از انجام  پکیج DISC

-۱پس از اجرای این پکیج شرکت کنندگان به نقاط قوت و قابل بهبود رفتار خود بشکل دقیق آشنا می شوند . 

-۲راه کارهای خود توسعه ای شرکت کنندگان در این پکیج به شکل کاربردی و عملیاتی ارایه می شود. 

-۳مدیران نسبت به توانایی ها و نقاط ضعف کارکنان خود و نحوه تعامل با آنها آگاه می شوند.

 -۴فرآیند تغییرات سازمانی زودتر و سریعتر پیش می رود.

 -۵در تشکیل تیم های کاری ماموریت محور حسب نوع ماموریت محوله افراد با آگاهی کامل دست به انتخاب نفرات تیم می زنند.

 -۶با داشتن نقشه الگوی رفتاری کلیه افراد سازمان، مدیران می توانند نسبت به جابجایی ، ارتقاء و توسعه افراد تصمیم گیری های آگاهانه تر و دقیق تری انجام دهند .

 -۷این پکیج بسیاری از تعارضات غیر کارکردی سیستم، که به دلیل سوء برداشت مدیران و کارکنان است را کاهش می دهد .

 -۸استعدادها و توانمندی های کارکنان شناسایی می شود و سازمان می تواند آگاهانه برای این توانمندی ها برنامه ریزی کند

 -۹برای ساختن تیم های حرفه ای مذاکره و ارتباطات درون و برون سازمان می توان برنامه ریزی کرد 

-۱۰در سازمان می توان به شکل حرفه ای شبکه سازی کرد و از مزایای این شبکه سازی استفاده نمود . 

-۱۱برای ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان دیدگاه بهتری به مدیران ارشد ارایه می کند

 -۱۲هر الگوی رفتاری و اصطلاحا تیپ شخصیتی، انگیزه متفاوتی در انجام کارها دارد که با شناخت این موضوع می توان برای انگیزش کارکنان آگاهانه برنامه ریزی کرد.

 -۱۳مدیران می توانند بهبود چشمگیری در نفوذ بر کارکنان داشته باشند و ارتباطات حرفه ای خود را به شکل چشمگیری ارتقاء دهند .

-۱۴ریسک رفتاری مدیران وکارکنان درانجام کارها شناسایی ومدیران آگاهانه میدانندچه فردی باچه درجه ریسکی مناسب انجام چکاری است

-۲راه کارهای خود توسعه ای شرکت کنندگان در این پکیج به شکل کاربردی و عملیاتی ارایه می شود. 

-۳مدیران نسبت به توانایی ها و نقاط ضعف کارکنان خود و نحوه تعامل با آنها آگاه می شوند.

 -۴فرآیند تغییرات سازمانی زودتر و سریعتر پیش می رود.

 -۵در تشکیل تیم های کاری ماموریت محور حسب نوع ماموریت محوله افراد با آگاهی کامل دست به انتخاب نفرات تیم می زنند.

 -۶با داشتن نقشه الگوی رفتاری کلیه افراد سازمان، مدیران می توانند نسبت به جابجایی ، ارتقاء و توسعه افراد تصمیم گیری های آگاهانه تر و دقیق تری انجام دهند .

 -۷این پکیج بسیاری از تعارضات غیر کارکردی سیستم، که به دلیل سوء برداشت مدیران و کارکنان است را کاهش می دهد .

 -۸استعدادها و توانمندی های کارکنان شناسایی می شود و سازمان می تواند آگاهانه برای این توانمندی ها برنامه ریزی کند

 -۹برای ساختن تیم های حرفه ای مذاکره و ارتباطات درون و برون سازمان می توان برنامه ریزی کرد 

-۱۰در سازمان می توان به شکل حرفه ای شبکه سازی کرد و از مزایای این شبکه سازی استفاده نمود . 

-۱۱برای ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان دیدگاه بهتری به مدیران ارشد ارایه می کند

 -۱۲هر الگوی رفتاری و اصطلاحا تیپ شخصیتی، انگیزه متفاوتی در انجام کارها دارد که با شناخت این موضوع می توان برای انگیزش کارکنان آگاهانه برنامه ریزی کرد.

 -۱۳مدیران می توانند بهبود چشمگیری در نفوذ بر کارکنان داشته باشند و ارتباطات حرفه ای خود را به شکل چشمگیری ارتقاء دهند .

نتایج حاصل از دوره : این کارگاه آموزشی افق های جدیدی را به روی شرکت کنندگان باز می نماید. در این دوره سعی خواهد شد تا تفاوت رفتارهای فردی در افراد مختلف ، که همانا کلید موفقیت در برقراری ارتباط موثر است ، مشخص گردد. شناخت روش های برقراری ارتباطات موثرتر ، به افراد کمک می کند تا نه تنها در روابط شغلی به خواسته های شان برسند، بلکه در زندگی شخصی نیز موفق تر عمل نمایند. با استفاده از ابزار جهانی DISC و تلفیق آن با مباحث مدیریتی در سازمان ، مدیران و کارشناسان با اثربخشی بیشتری به رهبری ، مدیریت و کارکرد تیم خود خواهند پرداخت که نتیجه آن مدیریت بهتر ، هماهنگی و برنامه ریزی دقیق تر و انجام دادن پروژه ها با کارایی بیشتر در زمان مقرر خواهد بود .
گام های اجرایی و روش انجام کار :

تایید طرح پیشنهادی توسط کارفرما و توافق برای شروع همکاری توسط طرفین معرفی رابط انجام پروژه ارائه لیست شرکت کنندگان در کارگاه توسط کارفرما ( نام و نام خانوادگی ، مدرک تحصیلی ، سمت ، سابقه کار انجام تست دیسک به صورت اینترنتی ) به تعداد فراگیران یوزر در اختیار سازمان قرار می گیرد و فراگیران تست را استفاده می نمایند ، حداقل دو روز قبل از دوره می بایست اینکار انجام شود( هماهنگی های لازم جهت مکان و تجهیزات آموزشی اجرای طرح اجرای دوره مطابق توضیحات طرح دریافت بازخورد از کارفرما و فراگیران ارائه گواهینامه در صورت نیاز بررسی اقدامات آتی و نحوه ادامه همکاری
Slide45-633x475

هداف رفتاری دوره :

اهداف دانشی :

فراگیر می بایست بعد از این دوره ، مدل دیسک را بشناسد. ·

کاربرد ابزار دیسک را بداند. ·

ابعاد DISC را بشناسد و ویژگی های هر بعد را نام ببرد. ·

نقاط قوت و ضعف هر الگو را نام ببرد. ·

نقاط قوت و ضعف الگوی خود را درک کند. ·

مفاهیم و اصول دیسک را در کار استفاده نماید. ·

اهداف مهارتی :

فراگیر می بایست بعد از این دوره ، زبان بدن خود را در ارتباطات مدیریت کند )

متناسب با هر الگو عمل کند

( در ارتباط با دیگران به رفتارهای دیگران توجه کند. ·

الگوی رفتاری دیگران را تشخیص دهد و عکس العمل های مناسب ارائه کند. ·

رفتارهای نامناسب خود را کنترل کند. ·

اهداف نگرشی:

فراگیر می بایست بعد از این دوره ، نسبت به تاثیر رفتارهای نامناسب خود با دیگران آگاهی نشان دهد. ·

نسبت به نیازهای دیگران و انگیره های آنها حساسیت نشان دهد.

نسبت به رعایت حال دیگران حساسیت نشان دهد. ·

نسبت به تحلیل رفتارهای دیگران علاقه نشان دهد. ·

به نقش الگوهای رفتاری در زندگی ارج نهد.

    طرح برنامه ریزی شده برای دوره:

    توضیحات دوره:

    طول دوره:   ۱۶ ساعت

    • مخاطبین : مدیران ، سرپرستان و کارشناسان سازمان

    • شیوه برگزاری دوره:  دوره تعاملی بوده و کارهای عملی و تحلیل تست دیسک می باشد . 

    پکیج قابل ارائه :

    • کتاب : مدل جهانی دیسک معجزه ارتباطی هزاره سوم

    • جزوه : ارائه پاور پوینت دوره به واحد آموزش

    • تست : گزارش ۳۰ صفحه ای تست دیسک و تحلیل آن در کلاس

    هزینه های دوره :

    هزینه برگزاری دوره در داخل سازمان به ازا هر نفر مبلغ ۱۰۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد که شامل پکیج آموزشی ( کتاب ، تست دیسک )  و حق التدریس مدرس می باشد .

      محل برگزاری کارگاه :

     کلاس به شکل U , دارای میز و صندلی متحرک به تعداد فراگیران ، فضای کلاس با توجه به تعداد فراگیران به ازاء هر نفر دو متر مربع ، امکان استفاده از فضای بیرون کلاس برای فعالیت های تیمی و بازی های مدیریتی ، امکان نمایش فایل های پاورپوینت ، نمایش فیلم و … 

    فعالیت های دوره :

    • با حضور استاتید مذاکره و ارتباطات

    • فعالیت گروهی در راستای تعیین خصوصیات رفتاری گروه‌های مختلف

    • بازی های مدیریتی بازی آب، بازی حلقه اعتماد و… برای بهبود مهارتهای ارتباطی به همراه شبیه سازی شرایط واقعی ارتباطی

    • انجام رایگان تست دیسک  DISC

    هزینه های دوره :

    • تعداد فراگیران کلاس بین ۲۵ تا ۳۵ نفر خواهد بود و در صورتی که تعداد فراگیران کمتر از ۲۵ نفر باشد تعداد ۲۵ نفر محاسبه خواهد شد.

    • نکته : تهیه امکانات برگزاری دوره از قبیل تجهیزات آموزشی ، جزوات آموزشی ، پذیرایی و فضای کلاس و هزینه های مرتبط با سفر و اقامت مدرس توسط کارفرما خواهد بود