دبیرخانه ارزیابی مهارتهای شغلی

 

مرکز آموزش فنی وحرفه ای دار الفنون ارومیه برگزار میکند:

رویداد استعدادیابی مهارتی سطح ۱

محور های رویداد:

  • صنعت (در تمامی حوزه های برق و الکترونیک، جوش، تراش،فرز و CNC انرژهای پاک، شیمی و بیو شیمی ، چوب، تأسیسات و …. )
  • کشاورزی( زراعت، باغبانی، ماشینهای کشاورزی، دامپروری و زنبور داری ، کشاورزی های نوین، آبیاری، آ ب، خاک و …)
  • خدمات( فناوری اطلاعات، انیمیشن ، حسابداری، … )
  • فرهنگ و هنر ( تصویر برداری ، تدوین و فیلم سازی و … )
همین حالا اقدام نمایید

شرکت در این رویداد برای عموم مردم (بالای ۱۵ سال ) که دارای هر گونه مهارت شغلی، هنر، نو آوری  و خلاقیت فنّی و حرفه ای هستند  آزاد است.

علاقه مندان به شرکت در این رویداد؛  مهارت شغلی، هنر، نو آوری  و خلاقیت فنّی و حرفه ای خود را در قالب کلیپ (حد اکثر ۳ دقیقه) یا پاور پوینت حد اکثر ۱۵  اسلاید ارسال می نمایند.

جوایز:

  • صدور گواهی شرکت در رویداد برای تمامی شرکت کنندگان
  • اعطای تقدیر نامه ویژه به استعداد های برتر در هر زمینه ای در جشنواره استعدادهای برتر مهارتی
  • تسهیلگری در ارائه گواهینامه بین المللی به استعدادهای برتر در حرفه مربوطه
  • معرفی جهت بهره مندی از تسهیلات کارآفرینی و اشتغالزایی
  • امکان حضور در رویداد استعدادیابی مهارتی سطح ۲
همین حالا اقدام نمایید


پیشنهاداتی در مورد ارزیابی مهارتهای پروژه محور و شیوه نامه برگزاری

با عنایت به سابقه تاسیس مراکز آزمون و واگذاری برگزاری آزمونهای ارزیابی بصورت آنلاین به این شرکت به دفعات متعدد و در سالهای گذشته, مفتخر خواهیم بود نسبت به ارایه پیشنهاد اصلاح شیوه و راه کار عملی برگزاری الکترونیکی آزمونهای آن سازمان محترم بخصوص در مرحله ارزیابی عملی آزمونها نیز اعلام آمادگی نماییم.

  • برای جلوگیری از دوباره کاری و اتلاف منابع و هزینه ها در آزمونهای دو مرحله ای نظرات مربی دوره + آزمونگران عملی اداره آزمون استان اعمال شود و در طی این مراحل چند هفته یا چند ماه وقت متقاضی درگیر میشود
  • آزمون عملی دوره هایی که نمیتوان در یک جلسه توانایی عملی را بررسی کرد مانند کشاورزی و دامداری و گردشگری بطور کامل به خود مرکز آموزشی واگذار شود تا حین آموزش آزمونهای تکوینی و نمره دهی انجام شود و در صورت لزوم مستندات گاها بازرسی شود.
  • در آزمونهای عملی نهایی نیازی به کارت ورود به جلسه نیست زیرا لیست اسامی افراد در محل آزمون موجود است و کارت شناسایی نیز همراه کارآموز میباشد و شماره صندلی هم وجود ندارد. لذا نیازی به کارت ورود به جلسه نیست.
  • پروژه های عملی برای آزمونهای عملی پایان دوره از بانک سوالات پروژه های همان استان که قبلا طراحی و ممیزی شده استفاده شود.
  • زمان آزمون عملی با تشخیص آزمونگران عملی نیز انجام شود زیرا ممکن است طراح پروژه دقت کافی را برای تعیین زمان لازم پروژه نداشته باشد.
  • این امکان فراهم شود که در صورت تشخیص مربی دوره آموزشی ، آزمون کارآموزان فقط بصورت عملی پایانی برگزار شود و تمام ۱۰۰ نمره از این آزمون محاسبه شود و آزمون تکوینی برگزار نشود.
  • از آنجا که در بسیاری از مراکز معین شهرستان تعداد متقاضیان آزمون زیاد هستند و کارآموزان در مدت کوتاه به گواهینامه خود نیاز دارند لازم است که مراحل آزمون و صدور گواهینامه در مدت بسیار کوتاه انجام شود تا رضایتمندی متقاضی حاصل شود و از کشانده شدن متقاضیان به سمت سازمان های دیگر مهارت آموزی جلوگیری شود.
  • پیشنهاد میکنم که از همان پروژه های آزمون های عملی سابق برای آزمونهای پروژه محور استفاده شود و در صورت نیاز یک فرم اضافی طراحی و ضمیمه شود زیرا در صورتی که قرار باشد برای تمام حرفه ها از نو پروژه عملی طراحی شود و ممیزی شود و برای هر آزمون عملی یک جزوه ۱۴ صفحه ای چاپ شود سالیانه ملیارد ها تومان برای سازمان هزینه بردار است
  • تجربه نشان داده که وقتی برای پروژه عملی آزمون جزئیات زیادی مشخص شود ، در عمل و اجرا به آنها زیاد توجه نمیشود و آزمونگر بر اساس یک روال مشخص و تشخیص خود نمره خواهد داد. لذا نوشتن جزئیات زیاد در پروژه آزمون عملی مزیتی ندارد و فرم قبلی پروژه آزمون عملی هم دارای صفحات و جزئیات متعدد بود که مورد توجه قرار نمیگرفت.

 

پیشنهاد میشود برای کاهش هزینه های سازمان حتی الامکان برای برگزاری آزمون از مربیان مراکز دولتی یا مربیان آموزشگاه های آزاد و کارگاه های آموزشگاه های آزاد استفاده شود. تا ارزیابان و کارشناسان معین بتوانند در روز ارائه پروژه حضور داشته و ضمن دریافت تکلیف عملی ارائه شده به کارآموز، در امتیازات خود تا حدی مشارکت و نتیجه ارزیابی خود را به مسئول آزمون ارسال نمایند.

  • خاطر نشان میشود: در روز آزمون عملی و ارائه پروژه , به پروژه های برتر امکان شرکت در رویداد های کارآفرین شو داده شده و در صورت کسب امتیاز هدایای ویژه ای نیز ارائه خواهد شد و در صورتیکه پروژه ارائه شده بعنوان طرح کسب و کار مطرح گردد , جزو طرحهای های مورد حمایت دبیرخانه قرار گرفته و در خصوص توسعه ، جذب سرمایه گذار و یا اخذ تسهیلات ارزان قیمت برای راه اندازی آن نیز حمایتهایی انجام خواهد شد.

شیوه نامه پیشنهادی برگزاری آزمونهای عملی دوره های پروژه محور

  1. از طریف سامانه اینترنتی ارجای پروژه ، پروژه های اولویت دار (مصوب دبیرخانه) به آموزشگاهها اطلاع رسانی میگردد.
  2. مربیان/آموزشگاهها در سامانه ارجای پروژه ثبت نام نموده و نام کاربری و رمز عبور دریافت می نمایند.
  3. مربیان/آموزشگاهها لیست پروژه های اولویت دار و مباحت مربوطه را از طریف کارتابل اختصاصی خود در سامانه اینترنتی ارجای پروژه دریافت نموده و به کارآموزان ارائه نموده و در خصوص تهیه مطالب مربوطه با کارآموزان همکاری مینمایند.
  4. مربیان/آموزشگاهها تا پایان زمان برگزاری دوره فایل پروژه کارآموزان را بصورت فایل ورد دریافت نموده و مطابق الگوی ارائه شده از طریق سامانه به مسئول آزمون ارسال مینمایند.
  5. مسئول آزمون پروژه ها را از طریق سامانه جهت بررسی و اعمال نظر به ارزیابان و کارشناسان سازمان ارجاع مینماید.
  6. ارزیابان و کارشناسان سازمان تا یک زمان معین پروژه های ارسالی را بر اساس بارم آزمون و سایر شاخص های مد نظر بررسی نموده و در پاسخ به نامه, نمره ارزیابی پروژه و نقطه نظرات فنی خود را بازگشت خواهند داد.
  7. تبصره : ارزیابان و کارشناسان سازمان میتوانند جهت درگیر نمودن کارآموزان در فرایند عملی پروژه ، پیشنهارات و نقطه نظرات فنی و تمرین های اجرایی پروژه را تعیین و به کارآموزان تکلیف نمایند.
  8. مسئول آزمون پیشنهارات و نقطه نظرات فنی و اجرایی را دریافت و به مربیان/آموزشگاههای کارآموزان ابلاغ مینمایند.
  9. کارآموزانی که در آزمون کتبی موفق به کسب نمره قبولی شده اند در روز ارائه پروژه که از طرف مرکز آزمون تعیین خواهد شد جهت ارائه و دفاع از پروژه خود در محل برگزاری آزمون عملی حاضر خواهند شد.
  10. پروژه تایید شده ارزیابان و کارشناسان توسط مسئول آزمون به آزمونگران جلسه ارسال میگردد.
  11. آزمونگر جلسه پس از بررسی پروژه و دریافت توضیحات کارآموزان، نمره را به مسئول آزمون ارسال مینماید.
  12. پس از ارائه نهایی توسط کارآموزان در روز برگزاری آزمون عملی، مسئول آزمون امتیازات داده شده را دریافت و به مرکز اعلام نتیجه خواهد نمود.

 

  • آزمونهای ذیل بصورت اینترنتی انجام گردد.
         آزمونهایی که کاربر تمرینات مربوطه را بصورت تعاملی و آنلاین با سیستم انجام میدهد:
ü      مهارتهای هفتگانه ICDL ü      مهارتهای حرفه ای کار با رایانه ü      کاربر رایانه ü      نرم افزار اداری ü      کاربر ICDL

 

         آزمونهایی که کاربر تمرینات مربوطه را در قالب پروژه الکترونیکی ارائه مینماید تا آفلاین بررسی گردد:
مهارتهای مرتبط با گردشگری ( گردشگری عمومی – محلی – طبیعت گردی – موزه – فرهنگی و سلامت )
مهارتهای مرتبط با امور اداری ( مسئول دفتر – سرپرست دبیرخانه – تندخوان – بایگان و …. )
مهارتهای مرتبط با خدمات آموزشی ( مدیریت – پداگروژی – روشها و فنون تدریس و … )
مهارتهای مرتبط با کارآفرینی و کسب و کار ( خلاقیت و نوآوری – بازاریابی – ارتباط با مشتری )
سایر مهارتهای مرتبط با آمادگی شغلی ( مهارتهای زندگی – مهارتهای فردی – مهارتهای اجتماعی – مهارتهای … )